Jacques Monod: cast.
Er zijn 30 films gevonden.

Anthelme Collet

1990 | Avonturenfilm, Historische film, Komedie

Frankrijk 1990. Avonturenfilm van Jean-Paul Carrère. Met o.a. Bernard Crommbe, Elisabeth Huppert, Jacques Jouanneau, Jacques Rispal en Jacques Monod.

Anthelme Collet, een niet-adelijke onderluitenant in het leger van Napoleon, bemerkt dat de adellijke titel veel voordelen biedt. Vanaf dat moment laat hij zich doorgaan voor de zoon van de markies van Collet en leidt het leven van een avonturier, met alle voor- en nadelen vandien. Een ietwat langdradig scenario en de lengte is sowieso aan de overdreven kant. Daarentegen een goede tijdsreconstructie dankzij het knappe gebruik van natuurlijke decors. Pure ontspanning.

Stradivarius

1983 | Thriller, Biografie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1983. Thriller van Yannick Andrei. Met o.a. Wojtek Pszoniak, Julien Guiomar, Catherine Rouvel, André Falcon en Marcel Cuvelier.

De in Warschau geboren jood Marek Goldstein, vioolbouwer van beroep, emigreert vanwege de pogroms naar Frankrijk. Dan breekt de oorlog (WO II) uit. Hij gaat bij het verzet en wordt in 1943 opgepakt door de politie van Vichy. Bestemming: Auschwitz. De nazi`s beloven hem te sparen en een behoorlijke mate van zelfstandigheid te geven als hij voor hen Stradivarius-violen namaakt die over de hele wereld voor grof geld verkocht kunnen worden. Fictie op basis van waar gebeurde feiten. Het is ook een verhaal over de vriendschap tussen een vioolbouwer en een politie-agent en de vriendschap tussen een republikeinse functionaris en zijn royalistische assistent. Stevige regie aan de hand van uitstekend scenario en prima dialogen van Jacques Kirsner. Terwijl Pszoniak zoals zo vaak uitblinkt, is Guiomar (die meestal - en ten onrechte - wordt ingezet voor grove kluchten) een aangename verrassing in een ongebruikelijke rol. Bijna zeer

Les Malheurs d'Octavie

1983 | Komedie

Frankrijk 1983. Komedie van Roland Urban. Met o.a. Roger Carel, Jacqueline Jefford, Jacques Monod, Florence Blot en Jacques Legras.

Potsierlijke verwikkelingen rond spionage en geheim-agenten van de ambassade van de Volksrepubliek Goulachistan in Frankrijk. Een dergelijk thema had een geschikte basis kunnen zijn voor een goede komedie maar alles valt in het water, de regie is slecht, de clichés stapelen zich op en de grappen zijn niet bepaald subtiel. Een erbarmelijk produkt.

Le Bahut va craquer

1981 | Komedie

Frankrijk 1981. Komedie van Michel Nerval. Met o.a. Michel Galabru, Claude Jade, Dany Carrel, Darry Cowl en Robert Castel.

Een scholiere uit het arbeidersmilieu is zwanger gemaakt door een klasgenoot uit een bourgeoisgezin. De schoolleiding pleit de jongen vrij, maar wil het meisje verwijderen, wat resulteert in een protestactie van de leerlingen, die hun docenten gijzelen. Deze zoveelste Franse klucht over scholieren die hun leraren - terecht - het leven zuur maken, herhaalt de inmiddels overbekende grappen en typeringen, door steeds dezelfde acteurs. De aanzet tot een nog steeds funest doorwerkend standbewustzijn wordt onmiddellijk losgelaten voor een geïmproviseerd pop-concert en een algehele verzoening.

Le filleul

1977 | Thriller, Misdaad, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1977. Thriller van Marino Girolami en Charles Ramoulian. Met o.a. Enzo Cerusico, Guido Celano, Karin Schubert, Samantha Elgard en Isabelle Marchal.

Verward en uiterst ingewikkeld verhaal over Amerikaanse en Siciliaanse mafiosi, een prostitutienetwerk, chantage van Europese politici en andere ideeën uit hetzelfde vaatje. Het onmogelijke scenario is in elkaar geprutst door Antonio Marghereti. En omdat de film toch een eind moet hebben, komt er niemand levend uit het bloedbad in de laatste scène. Hier is geen twijfel mogelijk: dit is een spaghetti-thriller! De bezetting wordt gevormd door een allegaartje van allerlei nationaliteiten. Ook bekend als LE CHÂTIMENT.

On a retrouvé la 7e compagnie

1975 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1975. Komedie van Robert Lamoureux. Met o.a. Jean Lefebvre, Pierre Mondy, Henri Guybet, Robert Lamoureux en Pierre Tornade.

In dit tweede deel van een serie films weet een drietal Franse soldaten in mei 1940 de compagnie die ze waren kwijtgeraakt terug te vinden en van de Duitsers te bevrijden, maar ze vinden daarna ook hun kolonel die in zijn eentje de oorlog doorzet. Dezelfde voor de hand liggende soldatenkluchtigheid en domme onhandigheid die averechts succesvolle resultaten bereiken. Scenario van de regisseur, en Jean-Marie Poiré. Camerawerk van Marcel Grignon.

Lucky Luciano

1973 | Biografie, Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1973. Biografie van Francesco Rosi. Met o.a. Gian Maria Volonté, Rod Steiger, Edmond O'Brien, Vincent Gardenia en Charles Cioffi.

Portret van een van New Yorks beruchtste maffiosi van de hand van Rosi, die eind jaren 40 in de filmwereld terecht kwam als assistent van Luchino Visconti en lang zou blijven werken in de stijl van het naoorlogse Italiaanse neorealisme, maar hier de voorkeur geeft aan een wat gepolijstere stijl. Hij schotelt de kijker een intrigerend maffiadrama voor, dat soms een tikje lastig te volgen, maar toch meer dan de moeite waard is. FBI-agent Siragusa, die Luciano in werkelijkheid arresteerde, speelt hier zichzelf.

La Balançoire à minouches

1973 | Misdaad, Erotiek

Frankrijk 1973. Misdaad van JeanLouis Van Belle. Met o.a. Paul Frankeur, Jean Servais, Michel Subor, Roger Dumas en Marika Green.

Nadat zijn dochter door een junkie is vermoord, is commissaris Dutour (Frankeur) vastbesloten een bende drugssmokkelaars achter de tralies te zetten. Zijn enquête brengt hem naar Marseille, waar hij ontdekt dat de bende geleid wordt door een corrupte politicus... Deze op zich niet oninteressante, zij het weinig originele policierintrige wordt om de haverklap onderbroken door vermoedelijk later toegevoegde softpornoscènes, zodat het geheel verward en technisch rommelig overkomt. Alternatieve titel: UN TUEUR, UN FLIC, AINSI SOITIL...

Les Hors-la-loi

1969 | Historische film, Drama, Misdaad

Algerije 1969. Historische film van Twefik Farès. Met o.a. Sid Ahmed Agoumi, Cheikh Noureddine, Mohamed Chouikh, Jacques Monod en Jeanne Augier.

De Franse overheid voert haar eigen structuren in tijdens de verovering van haar nieuwe kolonie (1830-1857), maar men slaagt er niet zonder meer in het in Algerije geldende ererecht te vervangen door een Napoleontische wetgeving. Dat heeft tot gevolg dat er 'bandieten van de eer' opstaan, waarvan in deze film de heldendaden verhaald worden. Zij bevinden zich in een paradoxale situatie. Het Franse rechtssysteem behandelt hen als misdadigers, maar de bevolking ziet hen als helden. Een mijlpaal in de geschiedenis van de film: eerste speelfilm van deze regisseur, eerste speelfilm in kleur en eerste film met een wezenlijke Franse deelname aan de 'casting'. Een heus gevoel voor epiek en schitterende, soms romantische kleuren in een explosief mengsel van satirische, komische en tragische elementen. Zeer kleurrijke en overtuigende personages. Traditionele muziek.

La Bonifas

1968 | Drama

Frankrijk 1968. Drama van Pierre Cardinal. Met o.a. Alice Sapritch, Edith Scob, Germaine Delbat, Simone Guisin en Danièle Argence.

Bewerking door Jean-Louis Bory van een roman van Jacques de Lacretelle, die lid was van de Acad[KA1]emie Fran[KA10]caise en die helemaal in de vergetelheid zou zijn geraakt als hij [KL]Silbermann[KLE] niet geschreven had. Het verhaal speelt zich af in het tijdperk waarin het boek geschreven is (1925). Een oude vrijster vat gevoelens van vriendschap en zelfs van tederheid op voor een ziek ouderloos meisje. Ze neemt haar in bescherming en aangezien ze rijk is neemt ze haar mee naar Zuid-Frankrijk. Geleidelijk begint ze te merken dat ze zeer ambivalente gevoelens koestert voor het weeskind. Een somber verhaal vol bitterheid, hetgeen kenmerkend is voor het hele oeuvre van deze moralistische schrijver, die weinig illusies koestert over de menselijke aard. Opvallende vertolkingen van Sanritch en Scob. Uiteindelijk krijgt men de indruk dat de eerstgenoemde veel geschikter is voor de tv dan voor het grote witte doek!

Le Chien fou

1966 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1966. Misdaad van Eddy Matalon. Met o.a. Claude Brasseur, Dany Carrel, Maurice Chevit, Howard Vernon en Olivier Hussenot.

Een werkloze beraamt met twee lotgenoten een inbraak bij een juwelier, waarbij ondanks de zorgvuldige voorbereiding van alles misgaat. Een nachtwaker wordt gedood en één van de inbrekers raakt zwaar gewond, waarna tussen de anderen een conflict ontstaat: kunnen ze wel of niet naar een dokter? Dit simpele misdaaddrama houdt meer vast aan de logica dan gewoonlijk, waardoor deze debuutfilm van tv-regisseur erg verrassingsloos wordt, zonder dat dat gecompenseerd wordt door een gespannen vormgeving of psychologische uitdieping. Een goede rol van Brasseur als enige kwaliteit.

La Curée

1966 | Drama, Erotiek

Frankrijk​/​​Italië 1966. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Jane Fonda, Michel Piccoli, Peter McEnery, Tina Aumont en Simone Valère.

Frivole tweede vrouw van industrieel wordt verliefd op volwassen stiefzoon. Manipulaties van echtgenoot om zoon van haar te verwijderen en tegelijk haar kapitaal voor onderneming te behouden, leiden tot fatale zenuwinstorting. Roman van Zola kreeg moderne, modieuze bewerking met naakte liefdessc[KA2]ene (waar omheen veel publiciteit) van McEnery en Fonda die zich echter ook als dramatisch actrice kan bewijzen en film meer overtuigingskracht geeft dan kitscherig scenario verdient.

Mademoiselle

1965 | Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1965. Drama van Tony Richardson. Met o.a. Jeanne Moreau, Ettore Manni, Frank Skinner, Umberto Orsini en Jacques Monod.

Moreau speelt met verve de seksueel gefrustreerde dorpsonderwijzeres in de Corr[KA2]eze, een bergachtige streek in het zuid-westen van het Franse Massif Central. Italiaanse houthakkers komen seizoensarbeid verrichten, w.o. de mooie Manni. De onderwijzeres sticht brand, en de verdenking onder de xenofobe boeren valt op de houthakkers. Manni moet vluchten en wordt door Moreau welwillend naar binnen geloodst; zij bezorgen elkaar de allermooiste nacht van hun leven, maar `s ochtends roept het kreng niet alleen moord en brand, maar ook nog verkrachting. De boeren doden Manni en de vermoorde onschuld verlaat met alle eer het dorp. Een wat merkwaardige film over latente vreemdelingenhaat naar een boek van Jean Genet (die ook het scenario schreef), die daarmee ook zijn (eigen) vrouwenhaat tot uitdrukking bracht. Niet naar ieders smaak, maar wel een ironische film die je aan het denken zet. David Watkins deed het camerawerk.

Une ravissante idiote

1964 | Komedie

Frankrijk 1964. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Brigitte Bardot, Anthony Perkins, André Luguet, Denise Provence en Jean-Marc Tennberg.

Een ontslagen bankbediende wordt tegen zijn zin Sovjetspion en probeert met behulp van de kleedster van een ministersvrouw een geheim dossier te bemachtigen. De interessante combinatie Bardot-Perkins is verspild aan deze doorsnee spionagekomedie en het feit dat iedereen voor Brits moet doorgaan, maakt de film ongeloofwaardig. Georges André Tabet en regisseur Molinaro schreven het scenario naar het boek van Charles Exbrayat. Andreas Winding stond achter de camera.

Requiem pour un caïd

1964 | Misdaad

Frankrijk 1964. Misdaad van Maurice Cloche. Met o.a. Pierre Mondy, Magali Noël, Janine Villa, Jean-Pierre Bernard en Jacques Duby.

Een inspecteur van politie probeert een gangster en bordeel-exploitant te pakken te krijgen en krijgt daarbij aanwijzingen van een afgetuigde prostituée, zodat de arrestatie kan plaatsvinden op het moment dat de misdadiger een nieuwe slag wil slaan. Ondanks melodramatische toevalligheden onderscheidt deze film zich wat het scenario betreft door de bijna documentaire schildering van onderzoeksmethoden en bureaucratie bij de politie in plaats van door spectaculair aangedikte actiescènes. Bekwaam geacteerd, maar de regie is zo gortdroog dat de film onnodig saai uitvalt.

Le ciel sur la tête

1964 | Sciencefiction, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1964. Sciencefiction van Yves Ciampi. Met o.a. Marcel Bozzuffi, Yves Brainville, Bernard Fresson, Yvonne Monlaur en Jacques Monod.

Een Frans vliegdekschip krijgt vlak vóór de haven een alarm over een mysterieuze UFO die de luchtafweer van de Sovjet Unie en de Verenigde Staten in actie brengt; de UFO vernietigt de afweerinstallaties. Na een landing op het Franse schip, waar het opnieuw alle aanvallen weet te weren, verdwijnt de UFO even onverwacht als ze verschenen is. Dit merkwaardige scenario, dat een zich uitbreidende paniek suggestief weergeeft maar uitloopt in een onbestemde anti-climax, dankt veel aan het immense echte vliegdekschip 'Clemenceau', dat door camerawerk van Edmond Séchan tot beangstigend monster wordt en het dankt veel aan spectaculaire luchtopnamen. De spelcènes zijn maar bijzaak en niet al te best.

Le Gros coup

1964 | Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1964. Misdaad van Jean Valère. Met o.a. Hardy Krüger, Emmanuelle Riva, Francisco Rabal, Roger Couderc en Jacques Monod.

Een vlot en boeiend verhaal over een zwendel met verzekeringen met een ongunstige afloop.

La cousine Bette

1964 | Drama

Frankrijk 1964. Drama van Yves-André Hubert. Met o.a. Alice Sapritch, Claudine Coster, Jacques Castelot, Jacques Monod en Danielle Lenrun.

Een verfilming van de gelijknamige roman van Honor[KA1]e de Balzac (1799-1850). Genoemde nicht, een oude vrijster, haat de hele familie bij wie zij woont. De een omdat zij mooi en verleidelijk is, de ander omdat hij baron is en rijk, de derde omdat zij is getrouwd met degene waarvan zij hield, enzovoorts. Deze ware verzameling haatgevoelens mondt uit in wraak, uitgevoerd door een tussenpersoon. Een zedendrama maar ook een schets van een sociaal milieu en een krankzinnig makende obsessie. Acteerwerk dat van begin tot einde wordt gedomineerd door een angstaanjagende Sapritch, die eens te meer bewijst hoe slecht zij vaak gecast is in flauwe lachfilms vanwege haar uiterlijk terwijl zij een echte tragédienne is. Goede historische decors en een beklemmende atmosfeer. Is in een kwart eeuw niet verouderd, voor een tv-film is dat uniek!

Voir Vénise et crever

1963 | Avonturenfilm

Duitsland​/​​Italië​/​​Frankrijk 1963. Avonturenfilm van André Versini. Met o.a. Sean Flynn, Karin Baal, Madeleine Robinson, Ettore Manni en Hannes Messemer.

Een Frans geheimagent is in Venetië ontvoerd, maar wordt door de inlichtingendienst als verrader beschouwd en niet geholpen. Zijn vrouw roept de hulp in van de zoon van een overleden collega die in een ondoorzichtig internationaal komplot belandt. Pogingen om de film vaart te geven resulteren in een warrige intrige naar Mission to Venice van James Hadley Chase. Venetiaanse locaties en gondels worden op voor de hand liggende manier fotogeniek gebruikt, acteurs vullen de schematische rollen goed in, maar de zoon van Errol Flynn mist de nonchalante charme van zijn vader.

Les Bonnes causes

1963 | Drama, Mysterie, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1963. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Marina Vlady, Pierre Brasseur, Virna Lisi, Umberto Orsini en José Luis de Vilallonga.

Een vrouw heeft haar zieke echtgenoot vermoord en heeft de verdenking geladen op diens particuliere verpleegster. De rechter van instructie (Bourvil) vermoedt de waarheid, maar moet het opnemen tegen een briljant pleiter die ook nog de minnaar van de moordenares is. Deze thriller over klassejustitie heeft een pittig en wijdlopig dialoog die alle kansen geeft aan de tegenpolen als Bourvil en Brasseur. De ironische ontknoping waarbij de misdaad toch gestraft wordt komt wel heel erg uit de lucht vallen. Het scenario is van de regisseur en Paul Andréota naar de roman van Jean Laborde.

Coplan prend des risques

1963 | Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1963. Thriller van Maurice Labro. Met o.a. Dominique Paturel, Virna Lisi, Jacques Balutin, André Weber en Margo Lion.

Deense spionne weet bij Nationale Defensie model van nieuwe statoreactor te stelen. Geheim agent Coplan - die in het verleden al last van haar heeft gehad - gaat achter haar aan. Economisch bescheiden en ook verder weinig briljante poging om met roman- held van Paul Kenny in te haken op succes van James Bond. Resultaat was serie met wisselende vertolkers van titelrol.

Blague dans le coin

1963 | Komedie

Frankrijk 1963. Komedie van Maurice Labro. Met o.a. Fernandel, Perrette Pradier, Eliane D'Almeida, François Maistre en Marc Michel.

Een medewerker van een speelbank in een gokstad raakt per ongeluk betrokken in de strijd tussen concurrerende casino's. Deze genreparodie is te slordig gemaakt om te kunnen overtuigen en de opnames op locatie in Las Vegas maken Franse acteurs die Amerikanen spelen nog onaannemelijker. Het scenario is van Gérard Carlier en regisseur Labro met dialogen van Charles Spaak en G.M. Supe naar het ontspanningsboek van Carter Brown. Het camerawerk is van Robert Lefebvre. Mono.

A couteaux tirés

1963 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1963. Misdaad van Charles Gérard. Met o.a. Françoise Arnoul, Pierre Mondy, Daniel Ivernel, Petula Clark en Marcel Dalio.

Een nachtclubeigenaar met een onderwereld-verleden associeert zich met gangsters en oud-nazi's, om een Duitse schat uit WO II uit de Middellandse Zee op te duiken. Daarin bevinden zich compromitterende documenten, die geheim-agenten aantrekken. De slachtoffers stellen een schijnbaar slome politie-inspecteur in staat de overlevenden te arresteren. Nogal dolgedraaid scenario combineert clichés van minstens drie filmgenres zonder dat ze tot een logisch of overzichtelijk geheel gemaakt zijn. Een aardige rol van Ivernel als de inspecteur en een gast- optreden van Petula Clark als zichzelf, die de kijker een bedenkelijk beeld geeft van de gelegenheden waar ze optreedt.

Thérèse Desqueyroux

1962 | Mysterie, Misdaad, Drama

Frankrijk 1962. Mysterie van Georges Franju. Met o.a. Edith Scob, Sami Frey, Renée Devillers, Lucien Nat en Philippe Noiret.

Thérèse (Riva) heeft uit wanhoop over haar sleurbestaan geprobeerd haar man supersaaie Bernard (Noiret) te vergiftigen. Nadat ze is vrij gesproken wil Bernard de familie- eer redden en sluit haar op in een kamer; ook hoopt hij haar motieven te ontdekken, maar vergeefs. Deze sobere aan de roman van François Mauriac zeer getrouwe verfilming krijgt vooral een beklemmende werking door de hoofdrolspelers, waarbij onbegrip en verbetenheid van de echtgenoot verrassend contrasteren met het gemoedelijk voorkomen van Noiret. Riva kreeg de Volpi als Beste Actrice op het festival van Venetië. Het scenario is van Claude Mauriac en regisseur Franju. Het camerawerk is van Raymond Heil en Christian Matras. Mono.

La Loi des hommes

1962 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1962. Misdaad van Charles Gérard. Met o.a. Micheline Presle, Philippe Leroy, Arletty, Pierre Mondy en Marcel Dalio.

Een journaliste die zich door haar relaties in hoge kringen boven elke verdenking waant, heeft een overval georganiseerd. Een inspecteur is niettemin hardnekkig in zijn achtervolging en reist haar na naar Zwitserland, waar een ontmoeting met een jeugdvriend die priester geworden is haar slechte geweten aanwakkert. Deze fantasieloze misdaadfilm heeft fraaie locatie-opnamen en een reeks incidentele rollen voor de goede acteurs, die de verhaalsvoortgang alleen maar stagneren.

Et Satan conduit le bal

1962 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1962. Drama van Grisha Dabat. Met o.a. Françoise Brion, Catherine Deneuve, Bernadette Lafont, Jacques Perrin en Henri-Jacques Huet.

De prille liefde van een jong stel dreigt verziekt te worden door het cynisme en de partnerwisseling van libertijnse, andere paren in de filmwereld. Door Roger Vadim geschreven en geproduceerde film moest Deneuve lanceren als 'nieuwe Bardot', maar ondanks de aan ET DIEU CREA LA FEMME ontleende identieke ontkledingsscènes en situaties blijft Deneuve nergens tegenover het raffinement van Brion en de spontaniteit van Lafont in overigens net zo wezenloze rollen. De debutant Dabat kon met het holle scenario geen kant meer op en heeft nooit meer een film gemaakt.

Le Petit garçon de l'ascenseur

1961 | Familiefilm

Frankrijk 1961. Familiefilm van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Alain Decock, Mireille Nègre, Louis Seigner, Marcel Dalio en Michel Etcheverry.

Een jeugdige liftboy in een luxe-hotel in Monte-Carlo mag een weekend doorbrengen in de prinselijke suite en wil daarmee indruk maken op een bloemenverkoopster die de luxe al spoedig gaat vervelen. Debuutfilm van Granier-Deferre heeft de charme en poëzie van een sprookje, maar wordt door het ontbreken van satirische elementen - waar het onderwerp en de locatie alle aanleiding toe bieden - nogal wezenloos.

Le Bâteau d'Emile

1961 | Komedie

Frankrijk 1961. Komedie van Denys de La Patellière. Met o.a. Lino Ventura, Annie Girardot, Pierre Brasseur, Michel Simon en Edith Scob.

Een visser is de bastaardzoon van een rijke zakenman die, om zijn broer te dwarsbomen vanwege een oude vete, zijn deel van het familiekapitaal aan hem overmaakt. De oom probeert de erfgenaam in te palmen door hem een compagnonschap en de hand van zijn dochter aan te bieden, hoewel de visser samenleeft met een ex- zangeres. De roman van Simenon kreeg een oppervlakkige schilderachtige milieutekening die de sterke acteurs overigens dankbare rollen biedt. Scenario van regisseur de La Patellière en Albert Valentin.

La mort de belle

1960 | Thriller

Frankrijk 1960. Thriller van Edouard Molinaro. Met o.a. Jean Desailly, Alexandra Stewart, Monique Mélinand, Yves Robert en Yvette Etiévant.

Een kleurloze en degelijk getrouwde Franse leraar in Zwitserland wordt als buitenstaander door zijn omgeving nauwelijks getolereerd. Als een jonge Amerikaanse logée in zijn huis wordt vermoord, is hij dan ook het onderwerp van verdachtmakingen en roddels die hem tot plotseling verzet brengen tegen al zijn gemiste kansen in het leven. Deze verfilming van een psychologische Simenon-roman - met een scenario van Jean Anouilh - is een van de beste, ook dankzij de ideale hoofdrol van Desailly. Jean-Louis Picavet hanteerde de camera.

125, rue Montmartre

1959 | Thriller

Frankrijk 1959. Thriller van Gilles Grangier. Met o.a. Lino Ventura, Jean Desailly, Andréa Parisy, Robert Hirsch en Dora Doll.

Een krantenverkoper redt het leven van een aspirant- zelfmoordenaar. Zijn pogingen hem verder te helpen tegen diens kwalijke familie leiden ertoe dat hij van moord wordt beschuldigd. De steriele regie wordt gecompenseerd door een vernuftig scenario en goed spel, zodat het resultaat een onderhoudende thriller is. Het scenario is van Jacques Robert, André Gillois en regisseur Grangier naar een roman van Gillois. Het camerawerk is van Jacques Lemare.