Jan Nielsen: cast.
Er zijn 3 films gevonden.

Hempas Bar

1977 | Drama, Komedie

Zweden 1977. Drama van Lars G. Thelestam. Met o.a. Krister Hell, Mats Lindström, Harriet Andersson, Ann-Marie Gyllenspetz en Berto Marklund.

Pubers hangen in 1957 rond in een snackbar, waar de oudere broer van een van hen de grote held is, omdat hij platen van Elvis Presley en een stiletto heeft meegebracht uit Amerika, waar hij zijn diensttijd bij de marine vervulde. Ondertussen heeft zijn meisje helaas een ander aan de haak geslagen en zijn verbittering hierover en over de gezapige kleurloosheid van het stadje brengt hem tot steeds agressievere stunts. Nostalgie naar de jaren vijftig lijkt in alle westerse landen hetzelfde te zijn. De Zweedse situering van vetkuiven, motorjacks, petticoats en dergelijke is het enige verschil met reeksen andere films. Het spontane spel en de opmerkelijke fotografie van Jörgen Persson schieten toch net te kort om de film op een hoger plan te brengen.

Lȧngt borta och nära

1976 | Drama

Zweden 1976. Drama van Marianne Ahrne. Met o.a. Lilga Kovanko, Robert Farrant, Annicka Kronberg, Helge Skoog en Jan Erik Lindqvist.

Een jonge vrouw loopt stage in een psychiatrische kliniek en voelt zich steeds meer betrokken bij een zich in zwijgen verschuilende patiënt. De artsen hebben tegengestelde opvattingen over de psychiatrie: een van hen ziet de patiënt als een curieus studie-object, een andere probeert hem op gelijkwaardig niveau te begrijpen. Het gebrek aan afstandsname van de vrouw pakt catastrofaal uit. Een op zich boeiende film over de alternatieve psychiatrie en het willekeurige onderscheid tussen ziek en normaal, wordt dramatisch zeer ondermijnd door het vanaf het begin overduidelijk getroebleerd acteren van de vrouwelijke hoofdrolspeler dat alles erg voorspelbaar maakt.

Harry Munter

1969 | Familiefilm

Zweden 1969. Familiefilm van Kjell Grede. Met o.a. Jan Nielsen, Carl-Gustaf Lindstedt, Gun Jönsson, Georg Adelly en Al Simon.

Jonge fantast heeft een uitvinding gedaan waarvoor interesse in Amerika is. Vooruitzicht van emigratie maakt het slechte huwelijk van zijn ouders duidelijk, terwijl hij ook in andere opzichten moet ervaren dat de realiteit minder rooskleurig is dan hij meende. Hij ziet af van Amerikaanse toekomst en vlucht weer in dromerij. Film is in zijn geheel al te vaag-poëtisch, maar heeft reeks treffende, ironische of aandoenlijke scènes en vooral rake observaties van de personages daarbinnen.