Paul Faivre

Acteur

Paul Faivre is acteur.
Er zijn 31 films gevonden.

L' Auvergnat et l'autobus

1969 | Komedie

Frankrijk 1969. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Fernand Raynaud, Christiane Minazolli, Jacques Morel, Julien Guiomar en Michel Galabru.

Een man heeft een erfenis gekregen die hij in Straatsburg moet incasseren. Hij neemt voor het eerst van zijn leven de autobus en ziet in dit vervoermiddel een vruchtbare belegging van zijn nieuwe kapitaal. Hij besteedt al zijn geld aan de aanschaf van een bus die alleen nog rijp voor de schroot blijkt. Deze zeer voorspelbare komedie rond een naïef boertje, dat een gewillige prooi is voor allerhande uitbuiters, is ondanks de zich verwoed inspannende acteurs niet leuk.

Une aussi longue absence

1961 | Drama

Italië/Frankrijk 1961. Drama van Henri Colpi. Met o.a. Alida Valli, Georges Wilson, Jacques Harden, Charles Blavette en Paul Faivre.

Dorpscaféhoudster meent in een clochard haar tijdens WO II gedeporteerde echtgenoot te herkennen, maar de man is zijn geheugen verloren en herinnert zich dus niets van gebeurtenissen van voor 1945 waarmee ze hem confronteert. Een in mineur gehouden, maar indringende film met een scenario van Marguerite Duras - op feiten gebaseerd - wordt gedragen door het spel van beide hoofdrolspelers, van wie vooral Valli prachtig is. Colpi zou deze debuutfilm nooit meer evenaren. Gedeelde Gouden Palm in Cannes.

Porte des lilas

1957 | Misdaad, Komedie, Thriller

Frankrijk/Italië 1957. Misdaad van René Clair. Met o.a. Pierre Brasseur, Georges Brassens, Henri Vidal, Dany Carrel en Raymond Bussières.

Een goedhartige nietsnut brengt een voortvluchtige gangster onder bij een bevriende bohémien, maar kan niet nalaten over zijn heldendaad op te scheppen, zodat de dochter van een caféhouder op de vreemdeling verliefd wordt. Als deze het meisje wil overhalen tot diefstal voor geld om te vluchten, doodt de nietsnut degene die hij had willen redden. Deze volkse tragi- komedie mist de elegantie en humor van Clairs vroegere werk, maar tilt door de treffende spelregie de overtuiging boven het al te simpele scenario uit. Brassens is voortreffelijk in het enige filmoptreden van zijn loopbaan. Scenario van regisseur Clair en Jean Aurel naar motieven van de roman La Grande Ceinture van René Fallet. Camerawerk van Robert Le Febvre.

Les Louves

1956 | Drama, Thriller

Frankrijk 1956. Drama van Luis Saslavsky. Met o.a. Micheline Presle, François Périer, Jeanne Moreau, Madeleine Robinson en Pierre Mondy.

Een man komt om het leven bij een ontsnappingspoging uit zijn krijgsgevangenschap tijdens WO II, waarna zijn makker zich, gebruik makend van zijn identiteit, begeeft naar zijn correspondentievriendin, op wier foto hij verliefd is geworden. Zij heeft de dode nooit gezien. De bedrieger raakt verstrikt in een intrige betreffende een erfenis, waarbij niemand blijkt te zijn die hij of zij voorgeeft. De intrige vol verrassende maar geforceerde clous van het duo Boileau-Narcejac, gecombineerd met de zwartgallige mensvisie van de regisseur, levert een onsympathieke, maar spannende film op, waarin de actrices excelleren in hun rollen met dubbele bodem.

Leguignon guérisseur

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Maurice Labro. Met o.a. Yves Deniaud, Nicole Besnard, Michel Roux, André Brunot en Colette Mars.

Een man blijkt kwaliteiten als genezer te bezitten en krijgt zodoende een goede reputatie bij de patiënten van een overbelaste oude arts. De erfgenamen van een door hem genezen patiënt spannen samen om hem zijn vermogen te doen verliezen en willen hem laten verleiden door een nachtclub-zangeres. De mogelijkheden tot een satire op de medische bureaucratie worden niet benut. In plaats daarvan is de film een gewone klucht geworden, waarin overdreven maar vlot wordt geacteerd.

Le portrait de son père

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Jean Richard, Brigitte Bardot, Michèle Philippe, Mona Goya en Paul Faivre.

Een jonge boer blijkt een bastaardkind te zijn en de voornaamste erfgenaam van een Parijse warenhuisdirecteur. Hij geeft blijk van onvermoed zakelijk inzicht. Hij verkiest toch het plattelandsleven. Deze zoveelste Franse komedie over onverwachte slimheid van een boertje heeft een leuk rolletje van B.B. als eigenwijze stiefzus met uilebril, maar biedt geen enkele andere verrassing.

Le Dernier des Robin des Bois

1952 | Familiefilm, Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk 1952. Familiefilm van André Berthomieu. Met o.a. Roger Nigolas, Nicole Maurey, Lucien Nat, Henri Vilbert en Charles Bouillaud.

De leider van een kindervakantiekamp speelt voor de lol voor Robin Hood; zijn rol wordt realiteit als hij een aantrekkelijke jongedame aan de macht van het hoofd van een smokkelbende weet te onttrekken, met behulp van de kinderen. Deze niet al te verrassende avonturenfilm is nu vooral geschikt als vermaak voor de jeugd, hoewel die tegenwoordig ook méér dynamiek is gewend.

Belle mentalité

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van André Barthomieu. Met o.a. Jean Richard, Michèle Philippe, Jean Martinelli, Jeanne Fusier-Gir en Geneviève Kervine.

De trouwhartige huisknecht van een 'society' advocaat valt in het milieu van zijn werkgever uit de toon door zijn eerlijke rechtlijnigheid en wordt zelfs het doelwit van een gevaarlijke gangster. André Berthomieu, die aan de lopende band komedies maakte rond goedgelovige boertjes - zoals Jean Richard hier en André Bourvil in veel andere films -, verzon ditmaal een ingenieus scenario dat ook zijn standaardheld enige oorspronkelijke mogelijkheden bood. De regie had hij overigens beter aan een ander kunnen overlaten.

La Maison dans la dune

1951 | Misdaad

België/Frankrijk 1951. Misdaad van Georges Lampin. Met o.a. Roger Pigaut, Ginette Leclerc, Jean Chevrier, Marie-Claire Olivia en Arthur Devère.

Een smokkelaar heeft per ongeluk een douanier gedood en wordt als hij een tijdje onderduikt verliefd op een jong meisje, wat jaloezie en wraakzucht van zijn geliefde uitlokt. De smokkelaarsromantiek was een inmiddels vergeten standaardgenre in de jaren vijftig, wat de film nu een curiositeitswaarde geeft die hij destijds niet had.

Pigalle Saint-Germain-des-Prés

1950 | Komedie, Musical

Frankrijk 1950. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Henri Génès, Jeanne Moreau, Gabriel Cattand, Paul Faivre en Claude Nollier.

Dit zeldzaam onbeduidende plot dat over het stuivertje wisselen op het gebied van de liefde en dergelijke gaat, dient als voorwendsel voor een muzikaal bezoek aan het Parijs uit die tijd. De film leidt ons van de nachtclubs in Pigalle naar de kelders in Saint-Germain-des-Pr[KA1]es. Deze cineast die volkomen geminacht wordt door de kritiek, is een geval dat opnieuw bekeken moet worden, daar hij enkele goede films gemaakt heeft, waaronder LE MORT EN FUITE. Zijn hoge produktie van na de oorlog (tot drie films per jaar) is echter niet briljant, op enkele zeldzame uitzonderingen na, waaronder deze film die Offenbach zeker niet zal doen vergeten, maar die nog wel leuk is. Het zwart-wit dat nauwelijks bij het genre past, bewees de film een slechte dienst: niettemin geeft het de film achteraf het onverwachte aspect van een documentaire over het nachtleven in het Parijs van toen.

Tous les deux

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Louis Cuny. Met o.a. Renée Saint-Cyr, Annette Poivre, Louise Sylvie, Charlotte Ecard en Colette Régis.

Ze kunnen het niet meer met elkaar vinden en gaan uit elkaar. Zij tracht tevergeefs een boerenbedrijf te laten draaien. Hij snelt haar te hulp en redt de boel in een handomdraai. Daarna verzoenen ze zich weer met elkaar. O ja, en er is nog een jochie. Een onderwerp waarbij de zakdoek bij de hand gehouden dient te worden. Doet ouderwets aan door zowel het thema als de vertolking.

Le sorcier du ciel

1949 | Biografie

Frankrijk 1949. Biografie van Marcel Blistène. Met o.a. Georges Rollin, Jandeline, Dora Doll, Marie Daëms en Joëlle Robin.

De biografie van de heilig verklaarde pastoor van Ars, Jean- Marie Vianney. Hoewel het de zeer vergeten Marcel Blistein, ook wel Blist[KA2]ene, werkelijk niet uitmaakte wat hij filmde gedurende zijn korte carri[KA2]ere (hij maakte van 1945 tot 1958 tien films), kende hij zijn vak en wist hij hoe acteurs te begeleiden. Deze biografie is sterk verouderd omdat alleen de positieve kanten van de hoofdpersoon worden belicht, een aanpak die uit de tijd is. Maar de film is nog het bekijken waard vanwege de reconstructie van het leven op het platteland van destijds en vanwege het spel.

Le Roi Pandore

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Bourvil, Mathilde Casadesus, Paulette Dubost, Georges Lannes en Charles Bouillaud.

Een eenvoudige gendarme krijgt een immense erfenis en wordt de prooi van allerhande fortuinjagers zoals de vorstin van een armlastig miniatuurstaatje die hem tot een huwelijk weet te verleiden. Dan wordt het koninklijk paar tijdens een revolutie afgezet en moet terug naar Frankrijk waar al hun geld verduisterd blijkt. Een standaardrol van Bourvil die opnieuw niet zo dom is als iedereen denkt, in een aardig bedachte komedie. Casadesus is heel goed als zijn koningin-echtgenote.

La femme nue

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van André Berthomieu. Met o.a. Giselle Pascal, Michèle Philippe, Paulette Dubost, Germaine Charley en Yves Vincent.

Verfilming van het stijve en ouderwetse drama van Henri Bataille. Met het verstrijken der jaren is dit verhaal 'waarin men zich uit smart van het leven berooft' onbedoeld grappig geworden.

Fantômas contre Fantômas

1949 | Misdaad, Mysterie, Avonturenfilm

Frankrijk 1949. Misdaad van Robert Vernay. Met o.a. Marcelle Chantal, Nora Coste, Odile Versois, Berthe Bovy en Palmyre Levasseur.

Een zoveelste avontuurlijke griezel-misdaad-film, naar Les romans van Marcel Allain. De enige aanleiding lijkt dat de naam van het beroemde personage uit dit boek gebruikt kon worden. Een redelijke film vol onwaarschijnlijkheden, geliefd bij het publiek van destijds. De oudere films van Feuillade doen er echter zeker niet voor onder en evenmin de recentere van Franju.

Troisième cheminée à gauche

1948 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1948. Komedie van Jean Mineur. Met o.a. Jacaueline Cadet, Thérèse Dorny, André Versini, André Bervil en Henri Guisol.

Het een en ander rond woningnood, een armoedig appartement en wat zieleroerselen. Een met weinig middelen opgenomen film en de kijker vraagt zich af wat het slechtst is: het scenario, de regie of het spel. Grenst aan amateurisme. En bovendien belachelijke karakterbeschrijvingen. Zo is de jongeling beeldschoon en zo onnozel als wat. Ach ja, hij komt uit Indochina. Om te bewaren voor het nageslacht.

Le coeur sur la main

1948 | Komedie, Muziek

Frankrijk 1948. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Bourvil, Michèle Philippe, Lolita de Silva, Robert Berri en Charles Bouillaud.

Een accordeonist brengt het als begeleider van een nachtclub- artieste tot welstand, maar wordt door haar en haar minnaar opgelicht, zodat hij als straatzanger aan de kost moet komen. Deze gedateerde komedie rond de goedgelovigheid van Bourvil - in het beginstadium van zijn carrière - is van het begin tot het eind voorspelbaar. Liedjes zijn van Étienne Lorin.

Le Dessous des cartes

1948 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 1948. Drama van André Cayatte. Met o.a. Madeleine Sologne, Janine Darcey, Gabrielle Fontan, Paul Meurisse en Serge Reggiani.

Omdat hij volledig bankroet is gaat de bankier Géraudy zich ophangen in de bergen. Zijn vrouw doet voor de politie-inspectuer net of het een misdaad is.Een onschuldige wordt gepakt maar de weduwe, die gevoelig is voor de charme van de gepakte jongeman, laat hem bevrijden dankzij chantage op een politieagent. Het lijkt erop dat dit verhaal is geïnspireerd door de zaak- Stavisky. Een stevige film, goed gekaderd, tamelijk zwart en waarin Cayatte nog niet op de preekstoel staat. Goed camerawerk van Armand Thirard.

La veuve et l'innocent

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van André Cerf. Met o.a. Jean Tissier, Sophie Desmarets, Raymond Bussièrs, Jean Desailly en Saturnin Fabre.

Een misdaad-komedie waarin de guillotine gestolen is, zodat een onschuldig ter dood veroordeelde niet geëxecuteerd kan worden. Een stelletje dat op huwelijksreis is, heeft die valbijl bij zich. De komische situaties, de gevatheden en de reeks goede bijrollen waarop de Franse cinema toen nog het patent bezat, vormen de essentie van de film. De maker is in hoofdzaak een scenario- en dialoogschrijver en neemt slechts zo nu en dan achter de camera plaats.

L'ombre

1948 | Misdaad

Frankrijk 1948. Misdaad van André Barthomieu. Met o.a. Renée Faure, Berthe Bovy, Pauline Carton, Lolita de Sylva en Eliane Charles.

Een bewerking van de gelijknamige politieroman van Francis Carco. Een klassiek politie-onderzoek met een hoofdverdachte die vanzelfsprekend niet de misdadiger is. Een weinig originele opzet maar er is wel sprake van een behoorlijke mate van 'suspense', op een degelijke manier in beeld gebracht en er wordt goed gespeeld. Waaruit volgt dat Berthomieu zijn slechte reputatie, die de critici hem destijds bezorgde, niet verdient.

Fort de la Solitude

1948 | Misdaad, Film noir

Frankrijk 1948. Misdaad van Robert Vernay. Met o.a. Claudine Dupuis, France Moorea, Made Siame, Paul Bernard en Alexandre Rignault.

Bernard Zimmer bewerkte op knappe wijze de zeer gedateerde roman van René Guillot. Een verhaal dat speelt in de Sahara ten tijde van het Vreemdelingenlegioen, vermengd met een trieste geschiedenis rond moord, diefstal en wraak in Parijs. Een produktie die typerend is voor een bepaalde periode. Deze film mag dan wel verouderd zijn maar vormt wel een hele goede illustratie van dit populaire filmgenre, te danken aan de bekwame hand van de maker. Ook bekend als RAS EL GUA en POSTE SUD.

Blanc comme neige

1948 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1948. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Paulette Dubost, Mona Goya, Alice Tissot, Pauline Carton en Marcelle Rexiane.

Een politiekomedie rond een juwelendiefstal en een onschuldige die onwetend uit de provincie aankomt in Parijs. Hij wordt uiteindelijk van alle blaam gezuiverd door degene die zijn vrouw zal worden: zij openen een kruidenierswinkel. Als hij niet een uitmuntend oeuvre (LE MORT EN FUITE) had achtergelaten, zou de zeer vruchtbare Berthomieu herontdekking niet verdienen. Hij blinkt uit in de komedie, de satire zonder hatelijkheid en vooral de wrange schildering van de kleine burgerij. Bourvil is in topvorm in de rol van dienstklopper.

Fantomas

1947 | Fantasy, Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1947. Fantasy van Jean Sacha. Met o.a. Simone Signoret, Françoise Christophe, Marcel Herrand, André Le Gall en Alexandre Rignault.

Jean Sacha, geboren in 1912 - zijn ware naam is Sacha Vojen - heeft sinds Fantomas maar zes lange speelfilms gemaakt. Helaas, want de balans valt positief uit. Hoewel het niveau van Georges Franju niet wordt gehaald, moet toegegeven worden dat deze bewerking op basis van de romans van Marcel Allain niet slecht is. Het scenario is echter weer van Jean-Louis Bouquet. De sfeer is bijkans verstikkend en Herrand is in de hoofdrol net zo angstaanjagend als in Les enfants du paradis van Marcel Carné. Let ook op de decors van Jacques Colombier.

Rendez-vous à Paris

1946 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van Gilles Grangier. Met o.a. Annie Ducaux, Marguerite Moreno, Jacqueline Carrel, Odette Talazac en Gabrielle Robinne.

Een verwarrend verhaal over passie, jaloezie, liefde en vriendschap aan boord van een passagiersboot. Een dergelijk scenario à la Bernstein is niet eenduidig, maar vast staat dat Grangier een goede technicus is en de kunst verstaat zijn acteurs te kiezen en te regisseren.

Pas si bête

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van André Barthomieu. Met o.a. Bourvil, Suzy Carrier, André Duvaleix, Mona Goya en Yves Deniaud.

Een Normandisch boertje belandt in een milieu van parvenu's, waar zijn onhandigheid en gebrek aan omgangsvormen een bron van vermaak vormen voor de adellijke gasten. Een rechttoe-rechtaan- komedie met Bourvil in zijn eerste hoofdrol als de simpele ziel die niet zo dom blijkt te zijn als iedereen veronderstelt. Een dergelijk personage zou hij nog vaker spelen en op den duur deed hij dat veel genuanceerder.

L' Insaisissable Frédéric

1946 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1946. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Renée Saint-Cyr, Denise Grey, Jeanne Fusier-Gir, Annette Poivre en Paul Meurisse.

Een bewerking van de roman van Solange Delmont, die destijds niet-bloedige detectives afleverde. Keurig vermaak zonder pretenties waarin alles goed afloopt. Goed acteerwerk, en Carlo Rin heeft meegewerkt aan het scenario.

Gringalet

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Suzy Carrier, Marguerite Deval, Marcelle Hainia, Christiane Sertilange en Paul Vandenberghe.

Bewerking van het stuk van Paul Vandenberghe. Lijkt erg op toneel want de handeling voltrekt zich voornamelijk in een grote villa. Berthomieu (met een hoge produktiviteit) was niet zo onbenullig als wel is beweerd. Hij was een redelijk kunstenaar en soms meer dan dat. Maar dit erg verouderd stuk heeft hij niet weten op te frissen. En de toegepaste trucs zijn inmiddels achterhaald.

J'ai dix-sept ans

1945 | Komedie

Frankrijk 1945. Komedie van André Berthonieu. Met o.a. Jacqueline Delubac, Madeleine Suffel, Aimé Clariond, Gérard Néry en Monique Darritz.

Een vlakke bewerking van een stuk van Paul Vandenberghe over de crisis van een adolescent, geheel in de stijl van het moralistische Boulevardtoneel van destijds. Saai scenario. Het moet echter niet worden vergeten dat Jacques Becker met RENDEZ- VOUS DE JUILLET iets later (1949) een eindeloos veel gevoeliger film over de jonge generatie zou opnemen.

Florence est folle

1944 | Komedie

Frankrijk 1944. Komedie van Georges Lacombe. Met o.a. Annie Ducaux, Marcelle Praince, Lise Florelly, Marquerite de Morlaye en André Luguet.

Na een ongeluk gaat de even mooie als koele echtgenote van Jérôme Benoît zich bezighouden met zingen en optreden tijdens koffieconcerten. Het leven van haar man, die haar impresario is geworden, verandert daardoor totaal. Dit is beslist niet een van de meest markante films van Georges Lacombe maar wel een smeuïge en levendige komedie zonder pretenties. Om de een of andere reden zijn drie personen voor het scenario aangetrokken: Jean Sacha, Jacques Companeez en Alex Joffé, en Henri Jeanson voor de dialogen.

Ils étaient 5 Permissionnaires

1940 | Oorlogsfilm, Komedie

Frankrijk 1940. Oorlogsfilm van Pierre Caron. Met o.a. Ginette Leclerc, Alice Tissot, Jeanne Fusier-Gif, Oléo en Sylvia Bataille.

Vijf verlofgangers laten gedurende een 'rustige periode aan het front' in een klein stadje in het zuiden van Frankrijk de bruiloft van een charmant meisje en een rijke stinkerd van wie zij niet houdt mislukken. Een komedie met ergens op de achtergrond de oorlog die nauwelijks ter sprake wordt gebracht want het was de laatste film die in z'n geheel voor de nederlaag in 1940 werd opgenomen. Met andere woorden, hij zit boordevol illusies. Het is ook de voorlaatste film die de sombere Caron maakte.

Le mort en fuite

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Jules Berry, Michel Simon, Marie Glory, Marcel Vibert en Paul Faivre.

Een krantenverslag brengt enige mislukte acteurs op het idee een publiciteitsstunt te brengen: een zal de verdenking van moord op de ander op zich laden, waarna tijdens de rechtszaak het slachtoffer springlevend zal verschijnen. Door de gelijkenis met een revolutionair wordt het 'slachtoffer' echter zelf gearresteerd, zodat zijn vriend werkelijk voor moord veroordeeld dreigt te worden. De uitbundige rollen van Berry en Simon en het geestige scenario wegen ruimschoots op tegen de niet meer dan geroutineerde regie. Scenario van Loïc Le Gouriadec. Camerawerk van Jean Isnard.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Paul Faivre op televisie komt.

Reageer