Orazio Orlando: cast.
Er zijn 18 films gevonden.

L'affare s'ingrossa

1991 | Erotiek

Italië 1991. Erotiek van Giovanni Narzini. Met o.a. Adriana Asti, Gino Bramieri, Vittorio Caprioli, Stafania Cassini en Gianfranco D'Angelo.

Een vijfluik met het nodige bloot rond het thema van de z.g. 'Latin Lover'. Een toerist op de veroveringstoer wordt door een verleidelijke dame bij de neus genomen; een echtpaar uit het Zuiden leert kennis maken met liberale noordelijke seksgenoegens; een vettige, vieze, stinkrijke fabrikant meent als een oude bok die een jong blaadje lust, daarmee ook de eeuwige jeugd hervonden te hebben, enz., enz. Behalve de smakelijke dames is er niet veel aan.

Le roi mystère

1990 | Mysterie, Historische film

Frankrijk 1990. Mysterie van Paul Planchon. Met o.a. Christopher Bowen, Orazio Orlando, Philippe Bouclet, Pieral en Eva Mazauric.

Nauwgezette bewerking door Marcel Jullian van de gelijknamige roman van Gaston Leroux. Dit is geen schrijver die je serieus moet nemen: hij verdient beter dan dat! De zwakte van deze produktie is te wijten aan de vlakke verfilming en Paul Planchon zal zeker Roger Planchon niet kunnen doen vergeten. Ongeloofwaardige maar kostelijke avonturen, die zich afspelen in Parijs anno 1865 (applaus voor de anonieme decorbouwer!). Overtuigende opvoering.

La piovra 5 - Il cuore del problema

1990 | Misdaad, Thriller

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1990. Misdaad van Luigi Perelli. Met o.a. Vittorio Mezzogiorno, Patricia Millardet, Remo Girone, Claudine Auger en Ray Lovelock.

Deze serie, een produktie van topkwaliteit, waarin knap geacteerd wordt, pakt de draad van de vorige serie op bij de dood van commissaris Cattani. De vrouwelijke rechter Silvia Conte onderzoekt de mafia als clandestiene multinational en probeert te achterhalen wie opdracht gaf tot de moord op Cattani. De nieuwe held is ex-politieman Davide Licata, gespeeld door Mezzogiorno. Girone speelt een sublieme rol als de krankzinnige kwade genius Tano Carriddi. Het verhaal gaat over het witwassen van zwart geld, heroïne- en wapensmokkel en corruptie in de politiek. Ook bekend als THE OCTOPUS 5 - THE STARTING POINT.

Il Ricatto

1989 | Misdaad

Italië 1989. Misdaad van Tonino Vallerii en Ruggero Deodato. Met o.a. Massimo Ranieri, Fernando Rey, Carole Bouquet, Jacques Perrin en Leo Gullotta.

Miniserie over een politiecommissaris in Napels die zijn best doet de van misdaad vergeven stad schoon te vegen. Het gegeven doet ons denken aan PIOVRA, maar de overeenkomsten houden op zodra de film begint. Deze commissaris is geen harde individualist, zoals de held van PIOVRA. Het verhaal bevat heel wat subplots en begint wanneer de broer van de commissaris door de Camorra vermoord wordt en er een onderzoek ingesteld wordt. De corruptie en de misdaad in Napels vormen het thema van de film. Het camerawerk is goed, maar het scenario is aan de zwakke kant.

La Donna delle Meraviglie

1985 | Drama

Italië 1985. Drama van Alberto Bevilacqua. Met o.a. Lina Sastri, Claudia Cardinale, Ben Gazzara, Orazio Orlando en Flavio Bucci.

Een saaie en vervelende semi-autobiografische film van de romanschrijver en filmmaker Alberto Bevilacqua, die zijn midlife-crisis doormaakt en geobsedeerd is met het vinden van de perfecte vrouw van zijn dromen, die hem anoniem opbelt. De kwaliteit van de film is goed, maar is niet erg opzienbarend. De vrouw van Alberto's dromen is bepaald niet perfect. Alleen Claudia Cardinale schittert, hoewel ze helaas niet de titelrol speelt. De film is ook bekend als WOMAN OF WONDERS.

Aiutami a sognare

1981 | Musical, Komedie, Oorlogsfilm

Italië 1981. Musical van Pupi Avati. Met o.a. Mariangela Melato, Anthony Franciosa, Jean-Pierre Léaud, Alexandra Stewart en Paola Pitagora.

Weduwe vlucht tijdens WO II met haar gezin naar haar geboortehuis op het platteland en vindt daar de bladmuziek met haar geliefde Amerikaanse songs, een voorliefde die ze deelt met haar jeugdvrienden. Een neergestort Amerikaans legervliegtuig, waarvan de piloot moet onderduiken, brengt letterlijk de `Amerikaanse droom` bij hen binnen. Merkwaardige musical, waarin overbekende evergreens klinken uit de mond van Italiaanse platte-landsburgerij (helaas via accentloze playback die het effect ondermijnt). Ondanks de choreografie van Fred Astaire- medewerker Hermes Pal komt de film niet ècht van de grond, al zijn er komische en aandoenlijke momenten in de niet-muzikale scènes.

Letti selvaggi

1979 | Komedie, Erotiek

Italië​/​​Spanje 1979. Komedie van Luigi Zampa. Met o.a. Ursula Andress, Laura Antonelli, Sylvia Kristel, Monica Vitti en Michele Placido.

Een episodefilm, waarin elk van de actrices in twee sketches de kans wordt geboden om de heren tot slachtoffer te maken, die maar al te graag willen of het verdienen. Deze futloze en geestloze poging om een oude succesformule nieuw leven in te blazen laat de vrouwelijke sterren maar aanmodderen. Vitti maakt er nog wat van en Kristel houdt zich laconiek staande, maar Andress gaat moedeloos alleen maar uit de kleren omdat niemand iets anders voor haar wist te bedenken.

Il Mostro

1977 | Mysterie, Drama

Italië 1977. Mysterie van Luigi Zampa. Met o.a. Johnny Dorelli, Sydne Rome, Angelica Ippolito en Orazio Orlando.

De journalist Berigozzi (een goede rol van Dorelli) werkt bij een uitgever en hij laat zich iedere vernedering welgevallen, als hij maar carrière kan maken. Hij schrijft pessimistische thrillers en werkt mee aan een damesblad. Hij ziet kans de aandacht op zich te vestigen als hij een brief krijgt, ondertekend door 'Il Mostro' - Het Monster, waarin de anonyme schrijver aankondigt dat de dag daarop een bekende televisie- persoonlijkheid zal worden vermoord. Barigozzi wordt een gevierd journalist, die steeds weer nieuwe moorden weet te voorspellen, maar op een dag wordt hij natuurlijk zelf verdacht en hij belandt in de gevangenis. Een analyse van de on-moraal en de houding van mensen in Italië, maar dan wel heel oppervlakkig.

Cattivi pensieri

1976 | Komedie, Erotiek

Italië 1976. Komedie van Ugo Tognazzi. Met o.a. Ugo Tognazzi, Edwige Fenech, Luc Merenda, Paolo Bonacelli en Orazio Orlando.

Advocaat wiens vliegtuig niet vertrekt, komt onverwacht thuis, vindt zijn vrouw slapend en ziet naakte mannenbenen in de garderobe. Hij doet de deur op slot en fantaseert gedurende de rest van de dag wie van zijn relaties de minnaar kan zijn, maar hij komt ze allemaal tegen. Uiteindelijk blijkt hij een gewone inbreker opgesloten te hebben. Humor en kwaliteiten van Tognazzi als acteur blijkt hij als regisseur nauwelijks te hebben. Jaloerse voorstellingen onderscheiden zich alleen van de filmrealiteit omdat ze nog net iets flauwer en platter zijn dan de rest.

La Linea del fiume

1975 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1975. Drama van Aldo Scavardo. Met o.a. Vasco de Cet, Riccardo Cucciola, Lea Massari, John Hurt en Philippe Leroy.

Een Joodse Italiaan is tijdens de oorlog in Londen en spreekt dagelijks voor de BBC. Zijn gezin wordt in Rome gearresteerd door de SS, maar het achtjarig zoontje weet te ontkomen en wil zich bij zijn vader voegen. Hij vlucht naar Frankrijk, waar een verzetsgroep hem naar Londen helpt. Het regiedebuut van cameraman Scavardo weet de sentimentaliteit en onwaarschijnlijkheid van het verhaal binnen de perken te houden, waardoor de film een spannende overtuigingskracht krijgt. De kleine hoofdrolspeler acteert wat al te schattig.

L'avvocato della mala

1975 | Misdaad

Italië 1975. Misdaad van Alberto Marras. Met o.a. Ray Lovelock, Mel Ferrer, Lilli Carati, Umberto Orsini en Gabriele Tinti.

Regie en acteerprestaties zijn slaapverwekkend, al had een goed regisseur van dit gegeven misschien best een interressante film kunnen maken. Het gaat over handel in kostbare gestolen schilderijen, wisseltrucs en gemerkt geld, waarbij rijke verzamelaars tegenover een louche advocaat staan. Dat leidt tot geweld en tenslotte moord.

Gente di rispetto

1975 | Drama, Misdaad

Italië 1975. Drama van Luigi Zampa. Met o.a. Franco Nero, Jennifer O'Neill, James Mason, Orazio Orlando en Aldo Giuffrè.

Een jonge onderwijzeres wordt bij haar aankomst in een Siciliaans dorp lastiggevallen door een stoere bink, die de volgende dag vermoord wordt gevonden, evenals later ook anderen die haar tegenwerken. Ze zoekt steun bij wat geciviliseerder notabelen en zet zich in voor sociale verbeteringen, die alleen ten goede van de grootgrondbezitters blijken te komen. Deze niet geheel evenwichtige combinatie van misdaadfilm met sociaal drama steunt in beide opzichten op al te bekende elementen, zodat de interesse gaande wordt gehouden door de merkwaardige rolbezetting.

Peccato veniale

1973 | Komedie, Erotiek

Italië 1973. Komedie van Salvatore Samperi. Met o.a. Laura Antonelli, Alessandro Momo, Tino Carraro, Orazio Orlando en Lilla Brignone.

Tijdens een familievakantie deponeert de oudste zoon zijn nieuwe, mooie echtgenote in een zomerhuis en moet zelf weer aan het werk. Schertsend geeft hij zijn puber-broer opdracht op haar te letten en zegt ook dat hij 'man moet worden'. De jongen neemt het letterlijk èn in combinatie. Deze opvolger van MALIZIA is bijna identiek in scenario en rolbezetting. Antonelli is onverminderd mooi en de jonge Momo een verrassend acteurtje, maar de toch al niet originele formule wordt sleets.

La Proprietà non è piu un furto

1973 |

Italië​/​​Frankrijk 1973. Elio Petri. Met o.a. Ugo Tognazzi, Daria Nicolidi, Flavio Bucci, Salvo Tandone en Orazio Orlando.

Een bankkassier (Bucci) ziet vanuit zijn armetierig eigen bestaan dat degenen aan andere kant van het loket hun fortuin niet met ijver en eerlijkheid hebben verworven en gaat dat voorbeeld volgen. De sociale satire is minder effectief dan Petri's eerdere films, omdat groteske scènes doel op zich zijn geworden. Het spel van Tognazzi als ongegêneerde opportunist is het aanzien waard.

La Poliziotta

1973 | Komedie

Italië 1973. Komedie van Steno. Met o.a. Mariangela Melato, Renator Pozzetto, Alberto Lionello, Orazio Orlando en Mario Carotenuto.

Een jonge vrouw in de Italiaanse provincie neemt dienst bij de politie om met het wetboek in de hand de mannelijke superioriteit te bevechten. Deze onderhoudende sociale komedie wordt met vitale humor gedragen door Melato - hoewel ze een weinig overtuigend provinciaaltje is - en neemt de absurditeiten van de Italiaanse politiek op de hak. De karikaturen zijn raak en het tempo is vlot, waardoor de film, ook voor de toeschouwer met weinig herkenningspunten amusant genoeg is.

Sono stato io

1972 |

Italië 1972. Alberto Lattuada. Met o.a. Giancarlo Giannini, Sylvia Monti, Hiram Keller, Georges Wilson en Orazio Orlando.

Een fantast zonder talent wil beroemd worden, hoewel hij slechts figurant in het Scala van Milaan is. De onverwachte moord op opera-diva geeft hem de kans tot een stunt: hij geeft zich aan als dader om tijdens het proces op het laatste moment zijn alibi te onthullen. Zijn enige getuige sterft echter voortijdig. Het cynisch scenario kreeg een minder dan optimaal scherpe filmuitwerking omdat de regie zich al te nederig ondergeschikt maakt aan te nadrukkelijk acteren van Giannini. Grappige sc[KA2]enes wanneer hij niet in beeld is (helaas zelden).

La Supertestimone

1971 | Komedie

Italië 1971. Komedie van Franco Giraldi. Met o.a. Ugo Tognazzi, Monica Vitti, Orazio Orlando en Véronique Vendell.

Een vrouw heeft een souteneur door een foute getuigenis wegens moord op een prostituée in de gevangenis doen belanden. Uit spijt gaat ze hem steeds vaker opzoeken en trouwt hem. Na zijn vrijlating moet ze voor hem tippelen. Een kleurrijke, grove komedie met op maat gesneden rollen voor de twee sterren, hoewel misschien al te rumoerig voor niet- Italiaanse smaak.

Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto

1970 | Thriller

Italië 1970. Thriller van Elio Petri. Met o.a. Gian Maria Volonté, Florinda Bolkan, Salvo Randone, Orazio Orlando en Gianni Santuccio.

Een politie-inspecteur vermoordt zijn onberekenbare minnares, maar is zo zeker van zijn eigen onaantastbaarheid dat hij met opzet een aantal sporen nalaat die in zijn richting wijzen. Belast met het onderzoek naar zijn eigen misdaad heeft hij de mogelijkheid om zich alsnog op zijn rivalen te wreken. Deze bekroonde film combineert een psychologische thriller met een aanklacht tegen machtsmisbruik en is in beide opzichten even overtuigend. Een knappe rol van Volonté als de door zijn beroep paranoide geworden inspecteur.