Sif Ruud: cast.
Er zijn 15 films gevonden.

The Disappearance of Finbar

1996 | Komedie, Drama

Ierland​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Zweden​/​​Finland​/​​Italië​/​​Verenigde Staten 1996. Komedie van Sue Clayton. Met o.a. Luke Griffin, Fanny Risberg, Lorraine Pilkington, Eleanor Methven en Sean Lawlor.

Finbar en Danny zijn al jaren lang beste vrienden die in een troosteloze wijk in een Ierse stad wonen. Als de internationale voetbalcarrière van Finbar niet van de grond komt, springt hij van een brug en verdwijnt in het niets. Er wordt een zoekactie gestart, die zelfs resulteert in een song van een lokale rockband die ver over de landsgrenzen wordt vertoond. Jaren later krijgt Danny een telefoontje van Finbar vanuit Zweden, en besluit hij via het telefoontje te traceren waar Finbar uithangt. Wanneer hij besluit om hem achterna te reizen, wordt hij uiteindelijk ook zelf vermist. Eenmaal in het hoge noorden vindt hij niet alleen Finbar, maar ook andere aardige mensen. De relatie tussen de twee vrienden blijkt echter niet meer wat het was.

Juloratoriet

1996 | Drama, Familiefilm

Zweden​/​​Noorwegen​/​​Denemarken 1996. Drama van Kjell-Ȧke Andersson en Kjell-Ake Andersson. Met o.a. Peter Haber, Johan Widerberg, Henrik Linnros, Lena Endre en Sophia Johansson.

Terwijl ze op een stralende zomerdag op weg is naar een repetitie van Bachs Kerstoratorium krijgt Solveig een dodelijk ongeluk. Haar kleinzoon Victor zal haar droom om het stuk in een onooglijk landelijk plaatsje te kunnen opvoeren jaren later alsnog verwezenlijken. Ondertussen is er in de levens van haar echtgenoot Aron en haar zoon Sidney heel wat veranderd

Sommarkvällar pȧ jorden

1987 | Komedie, Drama

Zweden 1987. Komedie van Gunnel Lindblom. Met o.a. Sif Ruud, Margaretha Byström, Per Mattsson, Harriet Andersson en Leif Ahrle.

De voormalige Bergman-actrice Lindblom regisseerde de familiereünie met oma, haar drie dochters met hun resp. echtgenoten of partners plus een kleindochter. Op een eilandje van de Stockholmse archipel zorgt ieder personage voor meer klachten dan geschenken voor de verjaardag van oma. Te veel gejammer over sleur, met clichédialogen en lang uitgesponnen camerawerk van nevelige zomerdagen.

Trollsommar

1980 | Familiefilm, Fantasy

Zweden 1980. Familiefilm van Hans Dahlberg. Met o.a. Theddy Rhodin, Marrit Ohlsson, Stefan Vanggren, Birger Asander en Sif Ruud.

Vijf kinderen beleven een vreemde en opwindende zomer op het platteland. De dramatische gebeurtenissen bereiken een hoogtepunt wanneer zij worden ontvoerd en naar de grot van de trollen, diep in het woud, worden gebracht. Schitterend en fascinerend. Ook bekend als TROLL SUMMER.

Barnens ö

1980 | Familiefilm, Drama

Zweden 1980. Familiefilm van Kay Pollack. Met o.a. Thomas Fryk, Anita Ekström, Ingvar Hirdwakk, Lars-Erik Berenett en Hjördis Pettersson.

Het verhaal van een jongetje dat, enerzijds op zoek naar echte vriendschap en anderzijds bang om zijn kinderlijke onschuld te verliezen, door zijn moeder naar een zomerkamp wordt gestuurd. Hij gaat er niet naar toe, net zo min als zijn moeder met vakantie gaat, maar bij haar vriend intrekt. Na veel omzwervingen leert hij dat het niet eenvoudig is om oprechte en eerlijke vriendschap in stand te houden. Naar het boek van P.C. Jersild.

Min älskade

1979 | Drama, Komedie

Zweden 1979. Drama van Kjell Grede. Met o.a. Björn Skagestad, Lena Nyman, Agneta Ekmanner, Keve Hjelm en Kristina Karlin-Camnert.

Een jonge idealist wordt door zijn ambitieuze verloofde in de steek gelaten als hij in financiële problemen komt. Hij raakt nu in de macht van een geldschieter, die ook zijn carrière voor hem wil uitstippelen. De ontmoeting met een eveneens in de liefde teleurgestelde vrouw geeft hoop op een toekomst zoals hij zich die vroeger wenste. Gredes films over wereldvreemde dromers verliezen aan poëtische warmte naarmate zijn hoofdpersonen ouder worden. In deze door Ingmar Bergman geproduceerde rolprent echter wordt cynisch materialisme geplaatst tegenover onbaatzuchtige medemenselijkheid, die dank zij het charisma van hoofdrolspeler Skagestad nooit wee wordt.

Paradistorg

1977 | Drama, Komedie

Zweden 1977. Drama van Gunnel Lindblom. Met o.a. Birgitta Valberg, Sif Ruud, Margaretha Byström, Agneta Ekmanner en Per Myrberg.

Een uitgebreide familie brengt de jaarlijkse vakantie door in een idyllisch zomerhuis. Het middenklasse-comfort wordt enigermate verstoord door huwelijks- en andere problemen en het kritisch optreden van buitenstaanders, maar een rustig jongetje naar wie niemand hoefde om te kijken pleegt aan het eind van het verblijf zelfmoord. Vooral qua spelregie een opmerkelijk debuut van actrice Lindblom dat qua inhoud nooit onnodig zwaarwichtig wordt. Een reeks treffende vrouwenportretten van vier generaties.

Ansikte mot ansikte

1976 | Drama, Experimenteel

Zweden 1976. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Liv Ullmann, Erland Josephson, Gunnar Björnstrand, Aino Taube-Henrikson en Kari Sylwan.

Een succesvolle psychiater wordt in de contacten met haar patiënten steeds meer geconfronteerd met haar eigen jeugdtrauma's, frustraties en gevoelsarmoede. De vriendschap met een homoseksuele arts biedt enige troost, maar houdt haar niet van een zelfmoordpoging af. De rol van Ullmann is een emotionele krachttoer, maar het scenario is een aaneenschakeling van toentertijd modieuze banaliteiten met droom- en herinneringsbeelden als in een middelmatige griezelfilm. De samenvatting van de langere tv-serie, waarin de bijrollen meer reliëf krijgen, maar waar ook clichés worden uitvergroot.

Maria

1975 | Komedie

Zweden 1975. Komedie van Mats Arehn. Met o.a. Lis Nilheim, Thomas Hellberg, Ulf Hasseltorp, Janne Carlsson en Peter Malmsjö.

Twee innemende en levensechte mensen zijn verliefd: de man zal echter nooit afstand kunnen doen van zijn criminele neigingen en de vrouw, Maria, zal altijd wel verliefd worden op allesbehalve perfecte partners. Arehns debuutfilm herinnert aan de vroege films van Troell, zonder esthetische pretenties of 'sociale bewogenheid'.

En Handfull kärlek

1974 | Drama

Zweden 1974. Drama van Vilgot Sjöman. Met o.a. Anita Ekström, Gösta Bredefeldt, Ingrid Thulin, Evabritt Strandberg en Per Myrberg.

Een arbeidersmeisje wordt in 1909 dienstbode in een gezin van een rijke zakenman. Haar verloofde is arbeider in een gasfabriek; hij bereidt een staking voor. De invloed van het middenklasse-milieu op het meisje is te groot en de verhouding met de jongen wordt verbroken. Sj[KA3]oman vermijdt experimenten en (anti-) moralistische trekjes, en kiest voor een solide uitgewerkt scenario en een degelijke vormgeving. Het resultaat boeit als de filmbewerking van een lijvige roman - hoewel met oorspronkelijke stof - en is opmerkelijk gefotografeerd door Jörgen Persson. Daarbij is het spel van de actrices zeer opvallend.

Ni ljuger

1969 |

Zweden 1969. Vilgot Sjöman. Met o.a. Stig Engström, Börje Ahrstedt, Sif Ruud, Anita Ekström en Rune Turesson.

Nadat Sjöman om zijn JAG AR NYFIKEN-films door Zweden van links heftig werd aangepakt, wilde hij bewijzen dat hij ook een politieke film kon draaien zonder een schandaal te verwekken. Een jonge socioloog tracht een gedetineerde alcoholist te helpen, maar hij faalt door de schuld van het 'systeem'

Fadern

1969 | Drama

Zweden 1969. Drama van Alf Sjöberg. Met o.a. Georg Rydeberg, Gunnel Lindblom, Lena Nyman, Sif Ruud en Aino Taube.

Strindbergs drama over een atheïst die zijn eigen onsterfelijkheid ziet in zijn dochtertje en het gevecht om het gezag met zijn vrouw, die twijfel zaait over zijn vaderschap, waarna hij overwonnen door de vrouwen vlucht in de waanzin. Sjöberg maakte met FRÖKEN JULIE in 1951 een bijna klassieke Strindberg-verfilming, maar deze nieuwe poging - gebaseerd op een eigen veelgeprezen theaterregie - is een pijnlijke vergissing. De camera onthult dat Rydeberg en Nyman al lang de leeftijd van hun personages niet meer hebben en pogingen om 'film' te maken met opzichtige en misplaatste effecten van stilzetten van de beelden tot zelfs flarden animatie zijn potsierlijk en saboteren de dramatische spanning. De stof zelf en een beklemmende rol van Lindblom als de gefrustreerde en onverzettelijke echtgenote blijven in deze aanpak nog net overeind.

Till glädje

1949 | Drama, Experimenteel

Zweden 1949. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Stig Olin, Maj-Britt Nilsson, Victor Sjöström, Birger Malmsten en Margit Carlqvist.

Een violist hoort dat zijn vrouw bij een ongeluk in het huishouden om het leven is gekomen en herinnert zich hun kennismaking, pril huwelijksgeluk, conflicten, ontrouw en verzoening. Hij put zijn overlevingskracht uit de muziek. Na een reeks vroegere, nihilistische films is dit de eerste meer positieve Bergman-film met een pleidooi voor leven voor de kunst, soms wat erg symbolisch aangezet. Een opmerkelijke rol van regisseur Sjöstrom als dirigent. Camerawerk van Gunnar Fischer.

Hamnstad

1948 | Drama

Zweden 1948. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Nine-Christine Jönsson, Bengt Eklund, Berta Hall, Mimi Nelson en Erik Hell.

Een zeeman leert in Göteborg een meisje kennen, dat zich in de haven heeft proberen te verdrinken. Flash-backs maken de redenen van haar minderwaardigheidscomplex duidelijk: ouders die hun frustraties op haar afreageerden, bittere ervaringen in een opvoedingstehuis, een om haar verleden gedwarsboomde liefde en het beangstigende voorbeeld van een vriendin die stierf door abortus. Zowel qua situering als vorm en muziek door QUAI DES BRUMES geïnspireerde Bergman-film, met voor hem ongewone maatschappijkritiek. Gelukkige romance met de zeeman is weinig overtuigend en vooral een kapstok voor de herinneringsbeelden. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Gunnar Fischer.

Kvinna utan ansikte

1947 | Drama

Zweden 1947. Drama van Gustaf Molander. Met o.a. Alf Kjellin, Gunn Wållgren, Anita Björk, Stig Olin en Olof Winnerstrand.

Een man probeert een vriend na diens zelfmoordpoging over zijn depressie heen te helpen door met hem herinneringen op te halen. Als getrouwde student is hij verliefd geworden op een jonge vrouw die door een jeugdtrauma - ze is als kind verleid door de minnaar van haar moeder - zich niet aan hem kan binden en tenslotte definitief met hem breekt. De student keert terug naar gezin en burgerlijke conventies. Dit door Ingmar Bergman geschreven zwartgallig psychologisch drama krijgt door de bekwame regie van ervaren Molander meer overtuigingskracht dan zijn eigen films uit de jaren veertig.