Maurice Lamy: cast.
Er zijn 6 films gevonden.

Le feu sacré

2015 |

Frankrijk 2015. Arthur Joffé. Met o.a. Paul Minthe, Dominique Pinon en Maurice Lamy.

In 1984 viel filmmaker Arthur Joffé als jong talent nog op met de film Harem, maar sinds 2004 heeft geen van zijn scenario’s het licht mogen zien. Hij wil filmen! Joffé, inmiddels zestig en gebedel om geld en moeizame gesprekken met producenten zat, neemt de camera ter hand en begint zijn directe omgeving vast te leggen. Mensen van wie hij houdt, plekken met herinneringen. Zo ontstaat een intiem documentair filmdagboek van een man die bang is irrelevant te worden – maar misschien ook gewoon niet anders kan dan filmen.

Le raid

2002 | Komedie, Avonturenfilm

Verenigde Staten 2002. Komedie van Djamel Bensalah. Met o.a. Josiane Balasko, Hélène de Fougerolles, Gérard Jugnot, Julien Courbey en Lorànt Deutsch.

In 1984 viel filmmaker Arthur Joffé als jong talent nog op met de film Harem, maar sinds 2004 heeft geen van zijn scenario’s het licht mogen zien. Hij wil filmen! Joffé, inmiddels zestig en gebedel om geld en moeizame gesprekken met producenten zat, neemt de camera ter hand en begint zijn directe omgeving vast te leggen. Mensen van wie hij houdt, plekken met herinneringen. Zo ontstaat een intiem documentair filmdagboek van een man die bang is irrelevant te worden – maar misschien ook gewoon niet anders kan dan filmen.

Stille Nacht

1997 | Drama

Duitsland​/​​Zwitserland 1997. Drama van Dani Levy. Met o.a. Maria Schrader, Mark Schlichter, Jürgen Vogel, Ingrid Caven en Maurice Lamy.

In 1984 viel filmmaker Arthur Joffé als jong talent nog op met de film Harem, maar sinds 2004 heeft geen van zijn scenario’s het licht mogen zien. Hij wil filmen! Joffé, inmiddels zestig en gebedel om geld en moeizame gesprekken met producenten zat, neemt de camera ter hand en begint zijn directe omgeving vast te leggen. Mensen van wie hij houdt, plekken met herinneringen. Zo ontstaat een intiem documentair filmdagboek van een man die bang is irrelevant te worden – maar misschien ook gewoon niet anders kan dan filmen.

Stille Nacht

1995 | Romantiek

Duitsland 1995. Romantiek van Dani Levy. Met o.a. Maria Schrader, Mark Schlichter, Jürgen Vogel, Ingrid Caven en Maurice Lamy.

Christian (Schlichter) belt vanuit Parijs naar zijn vriendin Julia (Schrader) in Berlijn. Zij gaan door een moeilijke periode want zij voelt wat voor barman Frank (Vogel). Christian geeft zichzelf acht uur tijd om de relatie opnieuw op de juiste sporen te helpen. Julia, voor het eerst alleen, besluit Frank te vergeten, maar die acht net nu het moment gekomen om zijn liefde te bekennen. Eindeloos gelul maar toch sterk spel van Schrader die meehielp aan scenario van Klaus Chatten voor deze vierde langspeelfilm van Levy. Gefotografeerd door Carl-F. Koschnick.

Le moulin de Daudet

1993 | Komedie

Italië​/​​België​/​​Frankrijk 1993. Komedie van Samy Pavel. Met o.a. Jean-Pierre Lorit, Irène Jacob, Louis Lalanne, Robert Ripa en Jean Toscan.

Episodefilm met vijf verhalen uit Alphonse Daudets Lettres de mon moulin en Le petit chose. Het zijn vooral flitsen uit het prille en latere leven van de schrijver, gespeeld door Lorit. Met respect voor de oorspronkelijke tekst en uiteraard in een Zuidfrans accent. Het meest ontroerende verhaal is 'Le secret de Maître Cornille' waarin Lalanne de rol speelt van de molenaar die zand maalt in plaats van koren en kapot gaat aan de modernisering. Het slotverhaal 'Les trois messes basses' met Ripa als de priester, die snel zijn missen afratelt om zo snel mogelijk te kunnen eten, is te lang en onnatuurlijk. De fotografie van Nino Celeste is een eerbetoon aan de Provence.

Le dernier combat

1983 | Sciencefiction, Actiefilm

Frankrijk​/​​Duitsland 1983. Sciencefiction van Luc Besson. Met o.a. Pierre Jolivet, Fritz Wepper, Jean Bouise, Jean Reno en Christiane Krüger.

De overlevende van een wereldoorlog vindt in een vernietigd Parijs in een verlaten ziekenhuis een oude arts met een psychiatrische patiënte. Een bende met een brute aanvoerder die op een autokerkhof huist, dringt het ziekenhuis binnen en doodt de arts en de vrouw, waarna de held de agressor weet te verslaan. De debutant Besson heeft goed naar MAD MAX-films gekeken waarop hij vaardig maar zonder oorspronkelijkheid varieert. De rustiger scènes met de arts Bouise hebben wel een eigen toon en humor. Deze zwart-wit-film heeft geen dialoog, omdat gas de stembanden van de overlevenden heeft aangetast. Een onderhoudende en handige B-film. Het scenario is van Pierre Jolivet en regisseur Besson. Het camerwerk is van Carlo Varini. Dolby.