Tadeusz Chmielewski: regie en scenario.
Er zijn 4 films gevonden.

Wierna rzeka

1987 | Drama, Romantiek, Historische film

Polen 1987. Drama van Tadeusz Chmielewski. Met o.a. Malgorzata Pieczynska, Olgierd Lukaszewicz, Franciszek Pieczka, Maria Homerska en Henryk Bista.

Deze film werd vier jaar lang achtergehouden (opgenomen in 1983, uitgebracht in 1987) omdat de Pools-Russische betrekkingen erdoor in gevaar gebracht konden worden. Een stijlvolle bewerking van de klassieke roman van Zeromski uit 1912, handelend over de tragische afloop van de Poolse opstand tegen Rusland in 1863. De autoriteiten stoorden zich aan de realistische mise-en- scène. Afgezien daarvan is het een conventionele romance over een meisje uit de verarmde landadel die een gewonde aristocraat verbergt voor de Kozakken, verliefd op hem wordt en tenslotte door hem wordt verlaten.

Nie lubie poniedzialku

1971 |

Polen 1971. Tadeusz Chmielewski. Met o.a. Kazimierz Witkiewicz, Andrzej Herder, Adam Mularczyk, Joanne Kaspersua en Kazimierz Rudzki.

Een Italiaan, door een firma uitgenodigd, verdwaalt in Warschau. Op zijn zoektocht naar het juiste adres is hij getuige van de kleine komische ongelukjes van de mensen op deze maandag en hij raakt betrokken in een hele reeks misverstanden. Een mooie satire op de Poolse maatschappij van communisten-bons Gierek c.s. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Franciszek Kadziolka.

Gdzie jest generał?

1964 | Komedie, Oorlogsfilm

Polen 1964. Komedie van Tadeusz Chmielewski. Met o.a. Elžbieta Czyžewska, Jerzy Turek, Bolesław Płotnicki en Stanisław Milski.

Een zeer gedateerde oorlogskomedie, waarin een soldaat in de wijnkelder van een kasteel belandt die door een Russische schone wordt bewaakt. Tevens houden een Duitse generaal en een Gestapo- groep zich daar schuil. Chmielewski is tot meer in staat in het komedie-genre, getuige EWA CHCE SPAČ.

Ewa chce spa[KA1]c

1958 | Komedie

Polen 1958. Komedie van Tadeusz Chmielewski. Met o.a. Barbara Kwiatkowska, Stanis ław Mikulski, Stefan Bartik en Ludwik Benoit.

Een frisse, luchthartige, doch enigszins gedateerde komische fantasie over een meisje dat op de avond die voorafgaat aan de eerste dag van het nieuwe schooljaar aankomt; zij heeft geen onderkomen, omdat het internaat nog niet is geopend. Het vergeefse zoeken naar een slaapplaats en het ronddolen in het onwerkelijke stadje vormen het dramatische skelet van de film. Onder de fantastische en absurde oppervlakte steekt satire en spot, waarmee bekende alledaagsheden op de korrel worden genomen. Dit debuut werd een aantal malen bekroond.