Claus Peter Witt: regie en scenario.
Er zijn 20 films gevonden.

Mutter und Söhne

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Claus Peter Witt. Met o.a. Heidi Kabel, Volkert Kraeft, Gernot Endemann, Neithardt Riedel en Heidi Mahler.

Christine Kr[KA3]oger (Kabel) wordt zeventig. Tijd om zich uit de textielonderneming terug te trekken. Ter gelegenheid van haar verjaardag worden de drie zoons uitgenodigd naar Hamburg te komen om over de overname van de zaak te komen praten. Hun weg is geplaveid met goede voornemens: ze willen hun beste beentje voor zetten, maar moeder is ook niet gek en heeft het spelletje van elkaar de loef afsteken onmiddellijk door. Haar loten doen het alledrie zakelijk niet slecht. Ze zorgt uiteindelijk voor een oplossing, waarbij de kool en de geit gespaard kunnen blijven. Een rustig voortkabbelend drama met karaktertekening en dialoog, waardoor de spelers hun nummertjes kunnen weggeven. Naar een niet al te origineel idee van Gertrud Pröhl, dat door Toni van de Kerk tot scenario werd bewerkt. Kleine rol voor de getalenteerde Gedeck als Susanne Stoller.

Tod eines Schülers

1981 | Drama

Duitsland 1981. Drama van Claus Peter Witt. Met o.a. Hans-Helmut Dickow, Eva Zlonitzky, Günter Strack, Ute Christensen en Henga Grimme.

Zes-delige tv-film over een middelbare scholier, die in Darmstadt onder een trein kwam. Was het zelfmoord? In de vorm van een experimenteel tv-drama in beeld gebracht. Er wordt verteld waarom men denkt dat de jongeman zelfmoord pleegde. In elk van de zes afleveringen van telkens een uur wordt de 'zaak' door anderen bekeken: de ouders, de leraren, de medeleerlingen, het vriendinnetje, de hoofdfiguur zelf en de gerechtelijke onderzoekers zorgen voor steeds verschillende perspectieven. Het scenario is van Robert Stromberger. Het camerawerk is van Rudolf Körösi.

Väter und Söhne

1978 |

Duitsland 1978. Claus Peter Witt. Met o.a. Dieter Laser, Paul-Edwin Roth en Sigmar Solbach.

Zes-delige tv-film over een middelbare scholier, die in Darmstadt onder een trein kwam. Was het zelfmoord? In de vorm van een experimenteel tv-drama in beeld gebracht. Er wordt verteld waarom men denkt dat de jongeman zelfmoord pleegde. In elk van de zes afleveringen van telkens een uur wordt de 'zaak' door anderen bekeken: de ouders, de leraren, de medeleerlingen, het vriendinnetje, de hoofdfiguur zelf en de gerechtelijke onderzoekers zorgen voor steeds verschillende perspectieven. Het scenario is van Robert Stromberger. Het camerawerk is van Rudolf Körösi.

Arme klauen nicht

1974 | Misdaad

Duitsland 1974. Misdaad van Claus Peter Witt. Met o.a. Gerd Ballus, Margot Philipp, Ilona Grübel, Friedrich Schütter en Louise Martini.

Een ex-politieman (Baltus) die tijdens de actieve dienst gewond raakte, is supermarkt-detective geworden. De eerste die hij op diefstal betrapt is de vrouw (Martini) van een invloedrijk man en tot zijn ontsteltenis verscheurt zijn baas het proces- verbaal. Dat er kennelijk met twee maten wordt gemeten frustreert hem. Als hij haar nogmaals pakt, schakelt hij de politie in. Bij een poging tot een arrestatie wordt zijn collega het ziekenhuis ingeslagen. Hij wil van de gelegenheid gebruik maken om het werk te reorganiseren, maar de directie wil er niet van horen. Het enige wat je in deze misdaadfilm 'leert' zijn de technieken van huisdetectives en voor de rest is het afzien wat er gebeurt als je een dag lang doorbrengt op één plaats in een supermarkt. Bovendien zullen de privé-problemen van de supermarktspeurder de kijker koud laten. Deze tv-film bevat weinig spanning en is tamelijk humorloos. Het scenario is van Bernt Rhotert en Wolfgang Kirchner naar diens verhaal. Het camerawerk is van Martin Bosboom.

Hoopers letzte Jagd

1972 | Misdaad

Duitsland 1972. Misdaad van Claus Peter Witt. Met o.a. Max Mairich, Horst Tappert, Liselotte Pulver, Florian Halm en Dieter Borsche.

Een soort THE LEAGUE OF GENTLEMEN uit 1960, maar dan `Made in Germany`, die in Engeland speelt; de schurken zijn echter geen heren. Ze zijn een stuk gemener en er vallen dodelijke slachtoffers. Michael Richardson (Tappert) slaat op militaire wijze een slag door een trein met goud en geld om te leiden (ge[KA3]inspireerd door Raymond Briggs` GREAT TRAIN ROBBERY) en inspecteur James Hooper (Mairich) van Scotland Yard, die kort voor zijn pensionering staat, maakt jacht op de bende. De film doet behoorlijk ouderwets aan, maar is best onderhoudend en het is leuk om de nog redelijk jonge Tappert te zien, die deze keer aan de andere kant van de wet staat als harde bendeleider, want we zijn gewend hem uitsluitend te vereenzelvigen met zijn rol van Derrick. Een grote indrk laat de echter niet achter. Het scenario is van regisseur Witt en Rüdiger Humpert. Het camerawerk is van Werner Kurz.

Die Unverbesserlichen und ihr Stolz

1971 |

Duitsland 1971. Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Gernot Endemann en Inge Meysel.

Een soort THE LEAGUE OF GENTLEMEN uit 1960, maar dan `Made in Germany`, die in Engeland speelt; de schurken zijn echter geen heren. Ze zijn een stuk gemener en er vallen dodelijke slachtoffers. Michael Richardson (Tappert) slaat op militaire wijze een slag door een trein met goud en geld om te leiden (ge[KA3]inspireerd door Raymond Briggs` GREAT TRAIN ROBBERY) en inspecteur James Hooper (Mairich) van Scotland Yard, die kort voor zijn pensionering staat, maakt jacht op de bende. De film doet behoorlijk ouderwets aan, maar is best onderhoudend en het is leuk om de nog redelijk jonge Tappert te zien, die deze keer aan de andere kant van de wet staat als harde bendeleider, want we zijn gewend hem uitsluitend te vereenzelvigen met zijn rol van Derrick. Een grote indrk laat de echter niet achter. Het scenario is van regisseur Witt en Rüdiger Humpert. Het camerawerk is van Werner Kurz.

Die Unverbesserlichen - Und ihr Stolz

1971 | Komedie

Duitsland 1971. Komedie van Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Inge Meysel, Gernot Endemann, Agnes Windeck en Monika Peitsch.

Doris (Peitsch) is net getrouwd met de zoon van professor Hechler (Lange), J[KA3]urgen Hechler (Pfitzmann), die architect is. Kurt (Offenbach) en K[KA3]athe (Meysel) horen van kleinzoon Michael (Hornauf) dat er een receptie was georganiseerd na het huwelijk in een chique hotel, maar zij waren niet uitgenodigd. Ze voelen zich best beledigd en als Doris en haar man terugkeren van hun huwelijksreis ontvangen haar ouders hen heel koeltjes. De relatie met Jürgen Hechler bevriest en hij kan door scenarioschrijver Robert Stromberger voor een volgende aflevering uit de serie geschreven worden.

Die Unverbesserlichen und die Liebe

1970 |

Duitsland 1970. Claus Peter Witt. Met o.a. Gernot Endemann, Inge Meysel en Joseph Offenbach.

Doris (Peitsch) is net getrouwd met de zoon van professor Hechler (Lange), J[KA3]urgen Hechler (Pfitzmann), die architect is. Kurt (Offenbach) en K[KA3]athe (Meysel) horen van kleinzoon Michael (Hornauf) dat er een receptie was georganiseerd na het huwelijk in een chique hotel, maar zij waren niet uitgenodigd. Ze voelen zich best beledigd en als Doris en haar man terugkeren van hun huwelijksreis ontvangen haar ouders hen heel koeltjes. De relatie met Jürgen Hechler bevriest en hij kan door scenarioschrijver Robert Stromberger voor een volgende aflevering uit de serie geschreven worden.

Die Unverbesserlichen - Und die Liebe

1970 | Komedie

Duitsland 1970. Komedie van Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Inge Meysel, Gernot Endemann, Monika Peitsch en Michael Hornauf.

Kurt (Offenbach) en K[KA3]athe (Meysel) zijn 39 jaar getrouwd. Er is geen reden om feest te vieren, want de kinderen hebben geen tijd. Rudi (Endemann) is mislukt als profvoetballer en probeert nu zijn geluk als autoverkoper; een job, waarin Dagmar (Schneider) niets ziet - het stel is nog steeds niet getrouwd, maar heeft wel een koter. Gescheiden dochter Doris (Peitsch) heeft een schoonheidssalon geopend en heeft het veel te druk. Last but not least: Kurt doet de boekhouding van Frau Urban (Quilling), een aantrekkelijke weduwe, waardoor Kurt niet aan zijn trouwdag herinnerd wil worden. Daarop trekt K[KA3]athe een bek, terwijl oma K[KA3]opcke (Windeck) de boel weer eens op stelten zet. Pfitzmann maakt zijn opwachting als Jürgen Hechler, die architect is. Het scenario van Robert Stromberger is aangeknaagd door de tand des tijds net zoals voorafgaande en volgende afleveringen. Het vervolg heet DIE UNVERBESSERLICHEN - UND IHR STOLZ.

Die Unverbesserlichen und ihre Menschenkenntnis

1969 |

Duitsland 1969. Claus Peter Witt. Met o.a. Gernot Endemann, Inge Meysel en Joseph Offenbach.

Kurt (Offenbach) en K[KA3]athe (Meysel) zijn 39 jaar getrouwd. Er is geen reden om feest te vieren, want de kinderen hebben geen tijd. Rudi (Endemann) is mislukt als profvoetballer en probeert nu zijn geluk als autoverkoper; een job, waarin Dagmar (Schneider) niets ziet - het stel is nog steeds niet getrouwd, maar heeft wel een koter. Gescheiden dochter Doris (Peitsch) heeft een schoonheidssalon geopend en heeft het veel te druk. Last but not least: Kurt doet de boekhouding van Frau Urban (Quilling), een aantrekkelijke weduwe, waardoor Kurt niet aan zijn trouwdag herinnerd wil worden. Daarop trekt K[KA3]athe een bek, terwijl oma K[KA3]opcke (Windeck) de boel weer eens op stelten zet. Pfitzmann maakt zijn opwachting als Jürgen Hechler, die architect is. Het scenario van Robert Stromberger is aangeknaagd door de tand des tijds net zoals voorafgaande en volgende afleveringen. Het vervolg heet DIE UNVERBESSERLICHEN - UND IHR STOLZ.

Die Unverbesserlichen - Und ihre Menschenkenntnis

1969 | Komedie

Duitsland 1969. Komedie van Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Inge Meysel, Gernot Endemann, Monika Peitsch en Michael Homauf.

Hoewel in de vorige aflevering bleek dat dochter Lore uit de serie weggeschreven was, heet het dat ze tegenwoordig een verloofde Pierre in Parijs heeft. Vader (Offenbach) en moeder (Meysel) zijn nieuwsgierig en krijgen van zoon Rudi (Endemann) een reisje naar Parijs aangeboden. Als ze aan de stadsgrens van Berlijn zijn om door de corridor in de DDR (lekker gedateerd -de DDR bestaat sedert 1991 niet meer) te gaan, belt Pierre op; hij is in Berlijn om Lore te bezoeken voordat ze vertrekt, want ze heeft een baan in Zuid-Amerika gevonden. We krijgen noch Pierre noch Lore te zien want de intrige is gewoon aan hun personages opgehangen, maar dat Dagmar (Schneider) een dikke buik krijgt, is echt. Met Rudi trouwen wil ze echter niet (de eerste tekenen van baas in eigen buik). Het scenario is van Robert Stromberger. Het vervolg met nog meer soap heet DIE UNVERBESSERLICHEN - UND DIE LIEBE.

Die Unverbesserlichen... und ihre Sorgen

1968 | Documentaire

Duitsland 1968. Documentaire van Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Gernot Endemann en Inge Meysel.

Hoewel in de vorige aflevering bleek dat dochter Lore uit de serie weggeschreven was, heet het dat ze tegenwoordig een verloofde Pierre in Parijs heeft. Vader (Offenbach) en moeder (Meysel) zijn nieuwsgierig en krijgen van zoon Rudi (Endemann) een reisje naar Parijs aangeboden. Als ze aan de stadsgrens van Berlijn zijn om door de corridor in de DDR (lekker gedateerd -de DDR bestaat sedert 1991 niet meer) te gaan, belt Pierre op; hij is in Berlijn om Lore te bezoeken voordat ze vertrekt, want ze heeft een baan in Zuid-Amerika gevonden. We krijgen noch Pierre noch Lore te zien want de intrige is gewoon aan hun personages opgehangen, maar dat Dagmar (Schneider) een dikke buik krijgt, is echt. Met Rudi trouwen wil ze echter niet (de eerste tekenen van baas in eigen buik). Het scenario is van Robert Stromberger. Het vervolg met nog meer soap heet DIE UNVERBESSERLICHEN - UND DIE LIEBE.

Die Unverbesserlichen - Und ihre Sorgen

1968 | Komedie

Duitsland 1968. Komedie van Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Inge Meysel, Gernot Endemann, Monika Peitsch en Michael Hornauf.

Vader Kurt (Offenbach) moet naar het ziekenhuis en nu komt alles op de schouders van moeder K[KA3]athe (Meysel) terecht: gescheiden dochter Doris (Peitsch) krijgt een veelbelovende relatie met ambtenaar Gruber (Diringshofen), die op het punt staat carri[KA2]ere te maken, waardoor de huishouding door elkaar dreigt te geraken en als dat niet het geval is, komt oma K[KA3]opcke (Windeck) wel de boel op stelten zetten als ze even ontsnapt is uit het bejaardentehuis. Dochter Lore is nu uit de serie geschreven, want ze is met Monique naar Parijs. Het scenario is als vanouds van Robert Stromberger. Nog meer van hetzelfde in het vervolg DIE UNVERBESSLICHEN - UND IHRE MENSCHENKENNTNIS.

The Great British Train Robbery

1967 |

1967. Claus Peter Witt en John Olden. Met o.a. Gunther Neutze, Hans Cossy en Horst Tappert.

Vader Kurt (Offenbach) moet naar het ziekenhuis en nu komt alles op de schouders van moeder K[KA3]athe (Meysel) terecht: gescheiden dochter Doris (Peitsch) krijgt een veelbelovende relatie met ambtenaar Gruber (Diringshofen), die op het punt staat carri[KA2]ere te maken, waardoor de huishouding door elkaar dreigt te geraken en als dat niet het geval is, komt oma K[KA3]opcke (Windeck) wel de boel op stelten zetten als ze even ontsnapt is uit het bejaardentehuis. Dochter Lore is nu uit de serie geschreven, want ze is met Monique naar Parijs. Het scenario is als vanouds van Robert Stromberger. Nog meer van hetzelfde in het vervolg DIE UNVERBESSLICHEN - UND IHRE MENSCHENKENNTNIS.

Die Unverbesserlichen: Und ihr Optimismus

1967 |

Duitsland 1967. Claus Peter Witt. Met o.a. Gernot Endemann, Inge Meysel en Joseph Offenbach.

Vader Kurt (Offenbach) moet naar het ziekenhuis en nu komt alles op de schouders van moeder K[KA3]athe (Meysel) terecht: gescheiden dochter Doris (Peitsch) krijgt een veelbelovende relatie met ambtenaar Gruber (Diringshofen), die op het punt staat carri[KA2]ere te maken, waardoor de huishouding door elkaar dreigt te geraken en als dat niet het geval is, komt oma K[KA3]opcke (Windeck) wel de boel op stelten zetten als ze even ontsnapt is uit het bejaardentehuis. Dochter Lore is nu uit de serie geschreven, want ze is met Monique naar Parijs. Het scenario is als vanouds van Robert Stromberger. Nog meer van hetzelfde in het vervolg DIE UNVERBESSLICHEN - UND IHRE MENSCHENKENNTNIS.

Die Unverbesserlichen - Und ihr Optimismus

1967 | Komedie

Duitsland 1967. Komedie van Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Inge Meysel, Gernot Endemann, Helga Anders en Monika Peitsch.

Verdere belevenissen van de Scholzes uit West-Berlijn. Zoon Rudi (Endemann) en dochter Lore (Anders) komen toch iedere zondag wel even langs, maar met de Wichmanns gaat het niet goed: schoonzoon Helmut (Persson) maakt een slippertje met zijn secretaresse, waarop zijn vrouw Doris (Peitsch) wil gaan scheiden en terug gaat naar haar vader Kurt (Offenbach) en moeder K[KA3]athe (Meysel). Kurt beschouwt al dat gebeuren als een welkome aanleiding om oma K[KA3]opcke (Windeck) naar een bejaardentehuis te sturen. Het scenario is van Robert Stromberger. Alleen maar interessant voor de kijkers die voorafgaande delen gezien hebben.

Die Unverbesserlichen: Nichts dazugelernt

1966 |

Duitsland 1966. Claus Peter Witt. Met o.a. Gernot Endemann, Inge Meysel en Joseph Offenbach.

Verdere belevenissen van de Scholzes uit West-Berlijn. Zoon Rudi (Endemann) en dochter Lore (Anders) komen toch iedere zondag wel even langs, maar met de Wichmanns gaat het niet goed: schoonzoon Helmut (Persson) maakt een slippertje met zijn secretaresse, waarop zijn vrouw Doris (Peitsch) wil gaan scheiden en terug gaat naar haar vader Kurt (Offenbach) en moeder K[KA3]athe (Meysel). Kurt beschouwt al dat gebeuren als een welkome aanleiding om oma K[KA3]opcke (Windeck) naar een bejaardentehuis te sturen. Het scenario is van Robert Stromberger. Alleen maar interessant voor de kijkers die voorafgaande delen gezien hebben.

Die Unverbesserlichen - Nichts dazugelernt

1966 | Komedie

Duitsland 1966. Komedie van Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Inge Meysel, Gernot Endemann, Helga Anders en Monika Peitsch.

In deze aflevering met wederom een scenario van Robert Stromberger zegt Rudi (Endemann) zijn baan op bij de post, komt oma K[KA3]opcke (Windeck), tot groot ongenoegen van vader Kurt (Offenbach) bij hen wonen. Moeder K[KA3]athe (Meysel) hoopt dat haar dochter met een rijke jongen thuis komt, maar de eerste vriend van Lore (Anders) blijkt een teleurstelling. Kurt moet binnenkort met pensioen, omdat hij 65 wordt, maar hij kan dit niet verkroppen. Käthe komt erachter en probeert hem te helpen, maar dat gaat van de wal in de sloot. Ook deze aflevering sloeg er bij de kijker van toen best in, maar men moet bedenken dat tv-films weinig concurrentie hadden en dat het publiek veel slikte wat hen voorgeschoteld werd. In de volgende eeuw toch nog maar nauwelijks te harden. Het vervolg heet DIE UNVERBESSERLICHEN - UND IHR OPTIMISMUS.

Die Gentlemen bitten zur Kasse

1966 | Misdaad, Drama

Duitsland 1966. Misdaad van John Olden en Claus Peter Witt. Met o.a. Horst Tappert, Hans Cossy, Günther Neutze, Karl-Heinz Hess en Hans Reiser.

Dit is een Duitse tv-bewerking van de gewaagde, indertijd spraakmakende grote roof op de posttrein Glasgow-Londen uit 1963, waarbij het kolossale bedrag van 2,6 miljoen pond (toen zo`n dertien miljoen euro) werd buitgemaakt door een stelletje treinrovers, waarvan er een uit handen van de justitie is gebleven, Ronald Biggs die in 2003 vrij man zou moeten zijn. Michael Donegan (Tappert, die later heel bekend zou worden als Derrick) is de aanvoerder der schurken, die de overval perfect leidt totdat het uit de hand loopt en eindigt met een bloedige schietpartij als de buit allang binnen is. Vooral de laatste helft van de film is veel minder spannend en zet een domper op het geheel dat in de THE LEAGUE OF GENTLEMEN-stijl gemaakt is. De commentaarstem van de spreker is van Hans Günter Martens. Het scenario is van Henry Kolarz en is gebaseerd op de werkelijke gebeurtenissen zoals rechtbankverslagen en politierapporten. De namen van de werkelijke personen zijn veranderd en de feiten zijn hier en daar opzettelijk aangepast om smaadprocessen te vermijden. Regisseur Witt nam het roer over van Olden na diens ontijdige dood.

Die Unverbesserlichen

1965 | Komedie

Duitsland 1965. Komedie van Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Inge Meysel, Gernot Endemann, Helga Anders en Monika Peitsch.

De familie Scholz uit West-Berlijn bestaat uit vader Kurt (Offenbach), moeder K[KA3]athe (Meysel), zoon Rudi (Endemann) en dochter Lore (Anders). Samen met de schoonzoon Helmut Wichmann (Persson), en tante Hertha (Gmelin) zijn ze voetbalfans, omdat Rudi een der betere spelers van zijn club is. Ze spelen met zijn allen in de voetbaltoto en ze winnen een lief sommetje. Kurt koopt voor zijn aandeel een auto, die hij onmiddellijk in de prak rijdt, waardoor de rest van het geld ook opraakt. Het scenario van Robert Stromberger gaat over een soort Duitse doorsneefamilie. Tientallen jaren later is aan deze tv-film nog maar nauwelijks lol te beleven, behalve voor Meyselfans. Het vervolg heet DIE UNVERBESSERLICHEN - NICHTS DAZUGELERNT.