Walter Van Den Ende: camera.
Er zijn 2 films gevonden.

Noce en Galilée

1987 | Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​België​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1987. Drama van Michel Khleifi. Met o.a. Ali M. El Akili, Bushra Karaman, Makram Khouri, Youssef Abou Warda en Anna Achdian.

De cineast van Palestijnse afkomst woont sinds 1970 in België. Op zeer trefzekere en niet minder virtuoze wijze beschrijft hij een bruiloft die plaatsvindt in de zeer gespannen sfeer van een door Israëliërs bezet Arabisch dorp, waar voor 24 uur het standrecht is ingesteld, omdat de Israëlische gouverneur en zijn officieren de ceremonie bijwonen. Ondanks deze explosieve situatie gebeurt er niets ernstigs. Maar de film beschrijft wel heel wat andere conflicten terwijl hij bijna tastbaar een ritueel analyseert, dat op ons ouderwets overkomt. Behalve dat de beelden ontroerend mooi zijn, hebben ze ook een sensuele lading. Bovendien is er tussen de regels door sprake van een les in verdraagzaamheid. Achter de camera stond Walter Van Den Ende en het scenario is van regisseur Khleifi.

Dust

1985 | Drama

België​/​​Frankrijk 1985. Drama van Marion Hänsel. Met o.a. Jane Birkin, Trevor Howard, John Matshikiza, Nadine Uwampa en Lourdes Christina Sayo.

Getrouwe verfilming van de roman In the Heart of the Country van J.M. Coetzee tot scenario bewerkt door de regisseuse. Birkin woont met haar bejaarde vader op een Afrikaanse ranch en heeft een goede verstandhouding met haar voorman Matshikiza en zijn vrouw Uwampa. Als zij meesteres van de hoeve wordt, verandert de gezagsverhouding waardoor in de finale de voorman en zijn vrouw het landgoed verlaten, zodat Birkin in eenzaamheid achterblijft. Deze film verdient nauwelijks dat hij meerdere malen bekroond is vanwege de formele perfectie waarmee hij is gemaakt. Dit komt zowel door het vervelende en voortdurende gebruik van flashbacks en de onbeholpen opbouw waardoor dit verhaal over een neurose in de rimboe van Zuid- Afrika afstandelijk wordt. Deze film heeft veel te danken aan Birkin die zich helemaal geeft in een voor haar bijzondere rol. De fotografie is van Walter Van Den Ende.