Carl Theodor Dreyer: regie, scenario, productie en montage.
Er zijn 11 films gevonden.

Gertrud

1964 | Drama

Denemarken 1964. Drama van Carl Theodor Dreyer. Met o.a. Nina Pena Rode, Bendt Rothe, Ebbe Rode, Board Owe en Anna Malberg.

Na een verhouding met een dichter breekt een zangeres haar loopbaan af om in het huwelijk te treden met een aspirant- politicus. De geringe aandacht van haar echtgenoot leidt tot frustraties en een romance met een muzikant. De terugkeer van de dichter maakt de verhoudingen alleen maar moeilijker en Gertrud kiest voor een leven alleen. Het klassieke toneelstuk van Hjalmar Söderberg kreeg van Dreyer in zijn laatste film een ascetische, trage bewerking, waarvan vormgeving afstand schept tot een al te verklarende psychologie van de dialogen, terwijl de vormgeving tevens de periode rond 1900 de melancholieke charme geeft van iets wat definitief voorbij is, waardoor men de personages nieuwsgierig volgt.

Ordet

1955 | Drama, Horror

Denemarken 1955. Drama van Carl Theodor Dreyer. Met o.a. Henrik Malberg, Emil Hass Christensen, Preben Lerdorff Rye, Birgitte Federspiel en Gay Khristiansen.

Verfilming van Kaj Munks mystieke toneelspel over een Jutlandse boerenzoon die zichzelf als reïncarnatie van Christus beschouwt en dan zijn in het kraambed gestorven schoonzuster laat herrijzen. Een lang gewenst project van Dreyer dat werd gedwarsboomd door de gelijknamige Zweedse film uit 1943 van Gustaf Molander. De film combineert een voor hem gebruikelijke sobere vormgeving (met doorgecomponeerde beelden in 'Rembrandt-licht') met ongewoon emotioneel acteren, wat de religieuze bezieling versus star puritanisme een enorme overtuigingskracht geeft. Het scenario van regisseur Dreyer, die noch als regisseur noch als scenarioschrijver op de aftiteling staat vermeld. Idem voor de rolverdeling. Het camerawerk is van Henning Bendtsen.

Vredens dag

1943 | Drama

Denemarken 1943. Drama van Carl Theodor Dreyer. Met o.a. Preben Lerdorff, Sigrid Neiiendam, Lisbeth Movin en Thorkild Roose.

Denemarken, 1623. Anne (Lisbeth Movin), de jonge vrouw van een oude lutherse predikant, is getuige van een heksenverbranding waarvoor haar man verantwoordelijk is. Tegelijkertijd verschijnt haar stiefzoon, een leeftijdgenoot op wie ze verliefd wordt. Gedreven door trauma en liefde besluit ze onbevreesd met de heersende conventies te breken met alle dramatische gevolgen van dien. Vredens dag (Dag des oordeels) is een Deense klassieker die de tand des tijds ongeschonden heeft doorstaan: als hartverscheurend familiedrama én als historisch document over onderdrukking. De gelijkenis met de Duitse bezetting is evident. maar cineast Dreyers persoonlijke drijfveer was zijn verstikkende lutherse opvoeding.

Vampyr

1932 | Horror

Duitsland​/​​Frankrijk 1932. Horror van Carl Theodor Dreyer. Met o.a. Julian West, Henriette Gérard, Maurice Schutz, Rena Mandel en Sybille Schmitz.

Alan Grey houdt zich bezig met onderzoek naar occultisme, duivelsaanbidding en vampirisme. Op een dag raakt hij verzeild in een herberg, bevolkt door bizarre personages. Een oude man orakelt omineuze teksten, een knap jong meisje lijdt aan een mysterieuze vorm van bloedarmoede... Droomachtige klassieke horror kan de vergelijking met Murnaus Nosferatu heel aardig doorstaan. Regisseur Dreyer raakte overspannen en failliet na de productie, maar zijn film is een van de mooiste horrorfilms aller tijden.

La Passion de Jeanne d'Arc

1928 | Drama, Historische film

Denemarken​/​​Frankrijk 1928. Drama van Carl Theodor Dreyer. Met o.a. Marie Falconetti, Eugene Silvain, Maurice Schutz, Antonin Artaud en Renée Falconetti.

Tijdens een vijf maanden durend proces proberen rechters met chantage en intimidatie Jeanne d`Arc haar overtuiging af te doen zweren, maar ze kiest toch voor de brandstapel. Deze klassieke zwijgende film is geheel opgebouwd uit dramatische close-ups waarbij Falconetti zich in zijn enige filmrol een uitzonderlijk gevoelig instrument toont. Zelfs de tussentitels zijn functioneel gemaakt in het ritme van de afwisseling van beelden (wat in de latere versies met muziekgeluidsband is verstoord). Het negatief van de film verbrandde in 1928 in de UFA-studio. Dreyer herstelde hem samen met zijn monteuse Frau Oswald, maar ook die versie kwam in de vlammen om. In 1952 werd een gerestaureerde versie gemaakt, voorzien van religieuze muziek; dit laatste kreeg geen goedkeuring van Dreyer (ook al slachtoffer van de Parijze cleris die indertijd scènes coupeerde), maar men trok zich daar niets van aan. Tenslotte maakte de Duitse omroep NDR een versie waarvoor pianist Gottfried Böttger (geboren 1949) passende muziek schreef.

Du skal ære din hustru

1925 | Zwijgende film, Drama, Komedie

Denemarken 1925. Zwijgende film van Carl Theodor Dreyer. Met o.a. Johannes Meyer, Mathilde Nielsen, Astrid Holm en Karin Nellemose.

Kleinschalig zwijgend Kammerspiel annex kitchen sink drama met een vleug onderkoelde humor. Meyer is Viktor Frandsen, een onuitstaanbare bullebak die zichzelf beschouwt als de alleenheerser in huis. Echtgenote Ida (Holm) werkt zich zonder enige dank dag na dag een slag in de rondte. Viktors voormalige gouvernante kan het niet langer aanzien, brengt de zwaar overspannen Ida elders onder en neemt de teugels in het Victoriaanse huishouden ferm in handen. Feminisme avant la lettre, ietwat zwaar aangezet in de contrasten, maar nog al te vaak relevant.

Mikaël

1924 | Zwijgende film, Erotiek, Drama

Duitsland 1924. Zwijgende film van Carl Theodor Dreyer. Met o.a. Walter Slezak en Benjamin Christensen.

Kleinschalig zwijgend Kammerspiel annex kitchen sink drama met een vleug onderkoelde humor. Meyer is Viktor Frandsen, een onuitstaanbare bullebak die zichzelf beschouwt als de alleenheerser in huis. Echtgenote Ida (Holm) werkt zich zonder enige dank dag na dag een slag in de rondte. Viktors voormalige gouvernante kan het niet langer aanzien, brengt de zwaar overspannen Ida elders onder en neemt de teugels in het Victoriaanse huishouden ferm in handen. Feminisme avant la lettre, ietwat zwaar aangezet in de contrasten, maar nog al te vaak relevant.

Michael

1923 | Romantiek, Drama

Denemarken 1923. Romantiek van Carl Theodor Dreyer. Met o.a. Benjamin Christensen, Walter Slezak, Nora Gregor, Robert Garrison en Alexander Murski.

Tijdens een bezoek aan Praag ontmoet de bekende kunstschilder Claude Zoret (Christensen) de jonge Eug[KA2]ene Michael (Slezak), die hem enkele van zijn schetsen toont. Zoret is meer onder de indruk van de jongeman dan van zijn tekeningen en Michael wordt de onafscheidelijke muze en gezel van Zoret. Deze laatste krijgt de opdracht een portret te schilderen van de Russische prinses Zamikov (Gregor) en tot groot ongenoegen van Zoret ontstaat er een idylle tussen zijn beschermeling en de prinses. Dreyer brengt op subtiele wijze homoseksualiteit in zijn film, waarop in die tijd een groot taboe rustte. Nu komt de film traag en theatraal over, maar het is ongetwijfeld een van de allergrootste zwijgende films, waarin met weinig woorden veel duidelijk gemaakt wordt. Het scenario van Thea von Harbou is gebaseerd op een roman van Herman Bang. Oorspronkelijk werd de muziek gecomponeerd door Hans-Joseph Vieth, die echter verloren is gegaan. Pierre Oser kreeg de opdracht een nieuwe partituur te schrijven. De barokke decors zijn van Hugo H[KA3]aring en als fotografen fungeerden Karl Freund (die in de film ook de rol speelt van kunsthandelaar Leblanc) en Rudolf Maté, die later faam verwierven in Hollywood, evenals Slezak die de titelrol vertolkt.

Die Gezeichneten

1922 | Zwijgende film

Duitsland 1922. Zwijgende film van Carl Theodor Dreyer. Met o.a. Polina Piekowskaja, Thorleif Reiss en Vladimir Gajdarov.

Rusland, 1905. Jonge vrouw verlaat vanwege antisemitische vijandelijkheden haar geboortedorp en gaat naar haar broer in St. Petersburg. Die is echter christen geworden en moet vanwege antisemitisme in zijn kennissenkring zijn joodse herkomst geheim houden.

Blade af Satans bog

1921 | Drama, Historische film, Mysterie

Denemarken 1921. Drama van Carl Theodor Dreyer. Met o.a. Helge Nissen, Halvard Hoff, Jacob Texiere, Hallander Helleman en Ebon Strandin.

Een op INTOLERANCE ge[KA3]inspireerde episodenfilm, waarin Satan het verraad aanwakkert bij Judas ten opzichte van Jezus, tijdens de Spaanse Inquisitie, de Franse Revolutie en de Russische Revolutie. Dreyer werkte twee jaar lang aan deze film, die zich onderscheidt door zijn strenge beeldcomposities in sobere decors en ritmische (muzikale) montage. E[KA1]en van de episoden is samengesteld uit 600 verschillende opnamen (wat gelijk staat met het dubbele van een normale, complete speelfilm).

Prästänkan

1920 | Komedie, Drama, Horror

Zweden 1920. Komedie van Carl Theodor Dreyer. Met o.a. Hildur Carlberg, Einar Röd en Greta Almroth.

De tweede – en honderd jaar oude – speelfilm van Carl Th. Dreyer (La passion de Jeanne d'Arc), de Deense grootmeester in sombere films met oogstrelende cinematografie. Dat visuele talent komt ook in Prästänkan tot uiting: van ruimtelijke composities en langzame camerabewegingen tot indringende close-ups en extreme vignettering. Voor Dreyers doen is het verhaal daarentegen opvallend komisch. De jonge Söfren wordt de nieuwe priester van een zeventiende-eeuws dorp en moet trouwen met de bejaarde we-duwe van de vorige priester. Bijkomend probleem: Söfren is eigenlijk al verloofd. Een vermakelijke tragikomedie met een vleugje hekserij en voor die tijd bijzonder goed acteerwerk.