Zabit Memedov: cast.
Er zijn 2 films gevonden.

Black Cat, White Cat

1998 | Komedie, Muziek, Romantiek

Joegoslavië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1998. Komedie van Emir Kusturica. Met o.a. Bajram Severdzan, Srdan Todorovic, Branka Katic, Florijan Ajdini en Salija Ibraimova.

Regisseur Kusturica verklaarde na zijn zwaar bekritiseerde Underground (1995) nooit meer te zullen filmen. Toch begon hij twee jaar later aan de documentaire Musika Akrobatika over zigeunermuzikanten, een project dat zou uitgroeien tot de hyperactieve komedie Black Cat, White Cat (Crna macka, beli macor). Het magisch-realistische verhaal draait om twee aan de Donau wonende zigeunerfamilies die elkaar naar het leven staan. Volgens de ene familie is een verstandshuwelijk dé oplossing terwijl de andere familie werkelijk alles uit de kast haalt om eronderuit te komen. En Kusturica? Die kreeg gaandeweg weer zin in het vak. Resultaat: een prachtfilm vol levenslust met magnifiek camerawerk van Thierry Arbogast.

Time of the Gypsies

1989 | Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Italië​/​​Joegoslavië​/​​Tsjechië 1989. Drama van Emir Kusturica. Met o.a. Bora Todorovic, Davor Dujmovic, Ljubica Adzovic, Sinolička Trpkova en Elvira Sali.

Overal in Time of the Gypsies is modder de ondergrond. Het zijn zigeuners van Joegoslavië en Italië die er onvast in rondploeteren, onverbiddelijk gedreven door scenarist-regisseur Kusturica, die een ultrarealistische wereld creëert waar men niet wil zijn; met krotten, dronkaards, verkrachters, mensensmokkelaars en huilende kinderen. Maar Kusturica (Arizona Dream) is de Joegoslavische Fellini, dus in hetzelfde Time of the Gypsies is plaats voor magie, Charlie Chaplin-vertolking, onverklaarbare genezing, verschijningen, groteske personen en flamboyante dromen. Perhan (Dujmovíc) maakt het allemaal mee. Hij leeft in een krot van een zigeunerdorp aan de rand van Sarajevo, met zijn goede oma (Adzovic), krankzinnige oom, zieke zusje en opmerkelijke kalkoen. Om zijn zusje te genezen gaat Perhan mee met de onbetrouwbare, rijke baas Ahmed (Todorovíc), die haar wel even naar het ziekenhuis van Ljubljana brengt. Meesterlijk weeft Kusturica zijn epische droom/nachtmerrie naar het enige mogelijke einde en de acteurs bewijzen hem daarbij een grote dienst door geen gas terug te nemen.