Bernard Marbaix: cast.
Er zijn 6 films gevonden.

Rosetta

1999 | Drama

Frankrijk​/​​België 1999. Drama van Luc Dardenne en Jean-Pierre Dardenne. Met o.a. Émilie Dequenne, Fabrizio Rongione, Anne Yernaux, Olivier Gourmet en Bernard Marbaix.

Op het filmfestival van Cannes werden de Waalse gebroeders Dardenne onderscheiden met de Gouden Palm en werd de jonge Dequenne bekroond als beste actrice, voor deze rauwe kijk op het armzalige leven van de jonge Rosetta. Ze woont samen met haar alcoholische moeder in een trailerpark in het grauwe gebied rond de industriestad Seraing, waar de Dardennes zelf al hun hele leven wonen. Rosetta, vijftien jaar oud en weerbarstig, wil maar een ding: werk vinden. Werk biedt tenminste de kans respect te krijgen en deel te nemen aan de samenleving. De gebroeders Dardenne blijven met een schokkerige camera dicht op de huid van het meisje dat zich, om te overleven, krampachtig vasthoudt aan dagelijks terugkerende rituelen. In een klassieke verhaalstructuur met een begin en een eind, zijn ze allerminst geïnteresseerd: Rosetta is na anderhalf uur geen steek verder dan aan het begin. Opwekkend is de film niet, maar de makers, wier eerdere La promesse ook al hoge ogen gooide, voeren de kijker op onnavolgbare wijze mee in een wereld die zo benauwend levensecht is dat je je nauwelijks kunt voorstellen dat die tot in details in een scenario is vastgelegd.

Le dernier plan

1999 | Komedie

België 1999. Komedie van Benoît Peeters. Met o.a. Florin Piersic Jr., Manuela Servais, Mihai Dinvale, Pierre Arditi en Jean-Michel Jarre.

Op het filmfestival van Cannes werden de Waalse gebroeders Dardenne onderscheiden met de Gouden Palm en werd de jonge Dequenne bekroond als beste actrice, voor deze rauwe kijk op het armzalige leven van de jonge Rosetta. Ze woont samen met haar alcoholische moeder in een trailerpark in het grauwe gebied rond de industriestad Seraing, waar de Dardennes zelf al hun hele leven wonen. Rosetta, vijftien jaar oud en weerbarstig, wil maar een ding: werk vinden. Werk biedt tenminste de kans respect te krijgen en deel te nemen aan de samenleving. De gebroeders Dardenne blijven met een schokkerige camera dicht op de huid van het meisje dat zich, om te overleven, krampachtig vasthoudt aan dagelijks terugkerende rituelen. In een klassieke verhaalstructuur met een begin en een eind, zijn ze allerminst geïnteresseerd: Rosetta is na anderhalf uur geen steek verder dan aan het begin. Opwekkend is de film niet, maar de makers, wier eerdere La promesse ook al hoge ogen gooide, voeren de kijker op onnavolgbare wijze mee in een wereld die zo benauwend levensecht is dat je je nauwelijks kunt voorstellen dat die tot in details in een scenario is vastgelegd.

Le pantalon

1997 | Oorlogsfilm

België​/​​Frankrijk 1997. Oorlogsfilm van Yves Boisset. Met o.a. Wadeck Stanczak, Philippe Volter, Bernard-Pierre Donnadieu, Jean-Paul Comart en Marie Verdi.

Op het filmfestival van Cannes werden de Waalse gebroeders Dardenne onderscheiden met de Gouden Palm en werd de jonge Dequenne bekroond als beste actrice, voor deze rauwe kijk op het armzalige leven van de jonge Rosetta. Ze woont samen met haar alcoholische moeder in een trailerpark in het grauwe gebied rond de industriestad Seraing, waar de Dardennes zelf al hun hele leven wonen. Rosetta, vijftien jaar oud en weerbarstig, wil maar een ding: werk vinden. Werk biedt tenminste de kans respect te krijgen en deel te nemen aan de samenleving. De gebroeders Dardenne blijven met een schokkerige camera dicht op de huid van het meisje dat zich, om te overleven, krampachtig vasthoudt aan dagelijks terugkerende rituelen. In een klassieke verhaalstructuur met een begin en een eind, zijn ze allerminst geïnteresseerd: Rosetta is na anderhalf uur geen steek verder dan aan het begin. Opwekkend is de film niet, maar de makers, wier eerdere La promesse ook al hoge ogen gooide, voeren de kijker op onnavolgbare wijze mee in een wereld die zo benauwend levensecht is dat je je nauwelijks kunt voorstellen dat die tot in details in een scenario is vastgelegd.

Michel de Ghelderode

1991 | Drama, Mysterie, Komedie

België 1991. Drama van Jean-Louis Colmant. Met o.a. Bernard Marbaix, Maurice Sevenant, Annette Brodkom, François Mairet en Frédérique Rochette.

Het is bekend dat De Ghelderode (1898-1962) een origineel en invloedrijk dramaturg was. Deze film- en tv-regisseur heeft voor de gelegenheid twee werken uitgekozen. Ten eerste L'amateur de reliques, waarin het bovennatuurlijke centraal staat, en de verzamelaar-verteller een heel vreemd relikwie in een niet minder bizarre winkel ontdekt. Ten tweede L'histoire comique de keizer Karel over Karel V die, althans volgens de schrijver, een wijze en edelmoedige vordt was die van grappen hield. Een vlakke regie en weinig evenwichtig spel, dat de originele werken aanzienlijk aan scherpte laat inboeten. Zo worden ze vervormd en uiteindelijk onjuist weergegeven, en zijn niet meer dan een zwakke weerschijn.

La Tosca

1991 | Drama

Frankrijk 1991. Drama van Bernard De Coster. Met o.a. Jacqueline Bir, Bobette Jouret, Jean Musin, Jean-Claude Frison en Bernard Marbaix.

Dit bloederige melodrama is algemeen bekend dankzij de opera, die Giacomo Puccini ervan maakte, naar het stuk van de produktieve en (destijds) zeer beroemde Victorien Sardou, vandaag de dag geheel vergeten, en niet voor niets. De muziek maakt alles goed. Zonder de muziek is het gewoon de verfilming van een muf stuk, dat de tand des tijds geenszins heeft doorstaan (1893). Het weer voor de dag halen ervan was werkelijk niet nodig geweest, en de acteurs lijken te beseffen met een bij voorbaat al verloren zaak bezig zijn. Sardou bracht hem zelf al voor 1914 op het scherm en daarna zijn er voortdurend, met wisselend succes, bewerkingen gemaakt.

Krystyna et sa nuit

1976 | Drama

België 1976. Drama van Charles Conrad. Met o.a. Roger Van Hool, Marysia, Béatrice Leymourre, Yves Collignon en Guy Lesire.

Een triest drama waarin een jonge vrouw, ten gevolge van een zelfmoordpoging blind geworden, vriendschap sluit met een pianist. Maar daar zij in verschillende werelden leven, loopt deze genegenheid uit op een mislukking. Het talent van een Ingmar Bergman is nodig om zo'n geschiedenis te kunnen brengen. Dat niveau wordt in de verste verten niet gehaald, want zoals altijd bij Conrad is er sprake van overdreven effectbejag, en zo nu en doet het zelfs sterk denken aan poppenkast. Kortom, een melodrama dat geen moment overtuigt. Bovendien voorzien van gekunsteld camerawerk en een dito montage.