Albert Florath

Acteur

Albert Florath is acteur.
Er zijn 54 films gevonden.

Von Werra

2002 | Documentaire, Oorlogsfilm

Duitsland/Zwitserland 2002. Documentaire van Werner Schweizer. Met o.a. Hardy Krüger, Roy Ward Baker, Albert Florath, Colin Gordon en Adolf Hitler.

Franz von Werra was een Duitse vlieger van de Luftwaffe, die in 1941 in Britse krijgsgevangenschap raakte. Hij is de enige die ooit uit een Engels gevangenenkamp wist te ontsnappen en over deze hero[KA3]ische daad draaide Roy Ward Baker de film THE ONE THAT GOT AWAY, die in 1958 uitkwam en succes oogste. Von Werra, die zelf onder nooit opgehelderde omstandigheden voor de Nederlandse kust neerstortte op 27-jarige leeftijd, werd gespeeld door de toen jonge acteur Hardy Kr[KA3]uger. Schweizer, die deze documentaire draaide, laat uit die film o.a. fragmenten zien en probeert na te gaan waarom Franz von Werra zo`n legende werd. Von Werra en zijn drie jaar oudere zus Emma kwamen uit een verarmde, adellijke familie uit het Zwitserse Leuk in het canton Valais (Wallis). Franz en Emma werden geadopteerd of verkocht (dat blijft onduidelijk) aan een rijke joodse familie en groeiden op in nazi-Duitsland. Helaas ging het hun pleegouders ook heel slecht, en kwamen Franz en Emma er alleen voor te staan. Franz, die gefascineerd was door de moderne techniek kreeg via de Hitler-Jugend een vliegersopleiding en kwam later bij de Luftwaffe. Emma bleef aan zijn zijde en deed administratief werk bij de gronddienst. Zij was Franz` moeder, zuster en geliefde. Franz viel algauw op en deze blonde `germaan` uit Zwitserland werd de held van de Duitse propagandafilm. Propaganda-minister Goebbels noemde hem `de zoon des volks`. Kr[KA3]uger zat ook bij de HJ en was eenzelfde lot beschoren op het witte doek als Franz, maar kwam pas bij de film toen Duitsland allang de oorlog had verloren. Hij vindt van zichzelf dat hij `the one that got away` is, als scenarioschrijver en acteur die woont en werkt in Hollywood. Regisseur Schweizer, die het scenario schreef met Wilfried Meichtry en Martin Witz, heeft Roy Ward Baker ge[KA3]interviewd over zijn film die hij voor Rank draaide en laat verder Kr[KA3]uger zien in FLIGHT OF THE PHOENIX (1958) van Robert Aldrich, dat over overlevenden van een vliegtuigcrash gaat, en de jungle-actiefilm HATARI (1962) van Howard Hawkes. Het camerawerk is van Pio Corradi, Schweizer en Felix von Muralt. Interessant, maar niet uitzonderlijk en Von Werra is en blijft een dubieuze held.

Tierarzt Dr. Vlimmen

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Bernhard Wicki, Heidemarie Hatheyer, Wolfgang Lukschy, Ellen Schwiers en Ernst v. Klipstein.

De tweede Duitse verfilming van Roothearts streekroman over een gescheiden, jonge dierenarts, die zich waar moet maken op het platteland en moet strijden tegen vooroordeel, bakerpraat en behoudendheid. Hoewel de onderhoudende rolprent de anti-clericale teneur van het boek uit de weg gaat, zet de regisseur toch een heel geloofwaardige milieuschets neer, gesteund door een bekwame cast, w.o. Wicki als Vlimmen en Hatheyer als zijn zuster Truus. De Nederlands-Belgische versie uit 1978 is evenwel sterker.

Skandal um Dr. Vlimmen

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Bernhard Wicki, Heidemarie Hatheyer, Wolfgang Lukschy, Ellen Schwiers en Ursula Herking.

Roothaerts bestseller Doctor Vlimmen is in deze Duitse remake zodanig 'aangepast' dat hij onherkenbaar is geworden. Wat ervan overblijft is een niet onverdienstelijk allegaartje voor het grote publiek, een volks verhaaltje, zonder de antiklerikale strekking van het boek. Wicki is dokter Vlimmen en Hatheyer zijn zuster Truus. Het scenario van Konrad Beste en Dietrich Carls is dan ook vrijelijk geïnspireerd op de trilogie. Camerawerk van Albert Benitz. In 1978 door Guido Peters opnieuw gefilmd.

Ein Herz kehrt heim

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Eugen York. Met o.a. Willy Birgel, Maria Holst, Hans Nielsen, Maximilian Schell en Erni Mangold.

De zeker niet van talent verstoken Schell is het geslachtofferde middelpunt van deze verschrikkelijke zeper die z.g. over kunst, liefde en carri[KA2]ere gaat. Hij moet kiezen tussen wat zijn hart hem ingeeft (de muziekstudie, geholpen door zijn echte vader, een top-dirigent, die na twintig jaar terugkeert naar het provinciestadje) of wat zijn verstand hem vertelt (de opvolger worden van zijn stiefvader in de fabriek). Zijn dilemma is groot, want zijn besluit zal altijd iemand kwetsen: vader, moeder, stiefvader of de leuke danseres op wie hij verliefd is. Gekunsteld en onwerkelijk. Het scenario is van Kurt E. Walter, en het camerawerk van Albert Benitz.

Das Forsthaus in Tirol

1955 | Komedie, Drama

Duitsland 1955. Komedie van Hermann Kugelstadt. Met o.a. Albrecht Schoenhals, Dorothea Wieck, Wera Frydtberg, Christian Doermer en Albert Florath.

De verschrikkelijke combinatie van een serieus Heimatdrama met een kriminele inslag (een geslaagd mijnbouw-ingenieur die een fortuin heeft verdiend in Afrika, over zijn jeugdliefde, een weduwe in een rolstoel met een stelende zoon die gechanteerd wordt door zijn kameraad in het kwaad, omdat die de schone dochter van een gastwirt wil trouwen, die echter de geliefde is van de eerste juwelendief enz., enz.) en een onleuke komedie over liefdesverdriet, waarvan de belangrijkste verdienste de fraaie landschapsopnamen van het Stubaital zijn en de Arlbergstraße.

Ännchen von Tharau

1954 | Drama

Duitsland 1954. Drama van Wolfgang Schleif. Met o.a. Ilse Werner, Klaus-Ulrich Krause, Heinz Engelmann, Helmuth Schneider en Albert Florath.

Werner is een vluchtelinge uit Oost-Pruisen, die nu ergens in een groen dal tussen de Rijn en de Main de kost verdient als serveerster. Ze heeft een lieve zestien-jarige pleegzoon (Krause) die ze op haar vlucht in een ontredderde toestand had meegenomen, nadat zijn moeder net gestorven was. Op een dag is het kermis in het dorp en een gast (Engelmann) die bij de botsautootjes werkt, blijkt de vader van de jongen te zijn. Zo ontstaat er deels een nieuwe en deels een herenigde familie, die nog lang en gelukkig leefde. Een zwijmerige Heimat-film, vol oeverloos ge- oudehoedendoos, waarvan de idyllische landschapsfotografie de enige verdienste is.

Wenn abends die Heide träumt

1952 | Drama

Duitsland 1952. Drama van Paul Martin. Met o.a. Rudolf Prack, Viktor Staal, Beppo Brehm, Margarethe Haagen en Margot Trooger.

Twee voormalige Luftwaffe-piloten verdienen in het na- oorlogse Duitsland de kost met het onschadelijk maken van vliegtuigbommen en landmijnen. Prack wordt verliefd op de verloofde van zijn collega Staal en wil hem niet kwetsen en besluit naar Argentinië te emigreren. Tijdens hun laatste gezamenlijke karwei als de spanning meer dan te snijden is, gebeurt er een ongeluk. Super melodramatische Heimatfilm van het ergste soort dat echter behoorlijk gedaan is; vooral voor liefhebers van het genre.

Heimatglocken

1952 | Drama, Mysterie

Duitsland 1952. Drama van Hermann Kugelstadt. Met o.a. Hansi Knoteck, Armin Dahlen, Ernst Waldow, Franz Muxeneder en Albert Florath.

Een bergdorpje in Beieren. Een jonge boer wordt ervan verdacht bij het stropen een boswachter te hebben neergestoken. Pas na een gevaarlijke strijd met de echte dader lukt het hem en zijn aanstaande zijn onschuld te bewijzen. Spannende heimatfilm met een pretentieloos, maar meeslepend verhaal.

Einmal am Rhein

1952 | Muziek, Drama, Komedie

Duitsland 1952. Muziek van Helmut Weiss. Met o.a. Paul Henckels, Maria Paudler, Albert Florath, Trude Haefelin en Rolf Weih.

De eigenaar van een wijnbar heeft drie dochters in de huwbare leeftijd. Hij ondervindt zware concurrentie van de eigenaresse van hotel Nobel aan de overkant. Ze stookt de andere vrouwen van het dorpje aan de Rijn op voor een strijd tussen de seksen. Maar al gauw verzoent iedereen zich weer en valt in elkaars armen. Pretentieloze komedie met veel volksliedjes uit de Rijnstreek.

Der eingebildete Kranke

1952 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 1952. Komedie van Hans H. König. Met o.a. Joe Stöckl, Oskar Sima, Inge Egger, Jupp Hussels en Lucie Englisch.

Vermakelijke Duitse bewerking door de regisseur, Hans H. K[KA3]onig en H. Lacm[KA3]uller van Moli[KA2]ere`s (1622-1672) beroemde toneelstuk over de ingebeelde zieke. De plaats van handeling is van Parijs veranderd naar een Beiers dorp.

Das Haus in Montevideo

1951 | Komedie

Duitsland 1951. Komedie van Curt Goetz en Valerie von Martens. Met o.a. Curt Goetz, Valerie von Martens, Ruth Niehaus, Eckart Dux en Albert Florath.

Verfilming van Curt Goetz' toneelstuk over een professor die twaalf kinderen heeft en die Orde en Zedigheid hoog in het vaandel heeft staan. Zijn zuster laat hem een flinke erfenis na mits een van zijn dochters een onecht kind krijgt. Als puntje bij paaltje komt, blijken alle twaalf kinderen van de professor onecht te zijn omdat zijn trouwboekje ondeugdelijk is.

Insel ohne Moral

1950 | Komedie, Familiefilm, Erotiek

Duitsland 1950. Komedie van Volker von Collande. Met o.a. Albert Florath, Erna Sellmer, Carl Voschgerau, Carsta Löck en Paul Henckels.

Had oorspronkelijk een film over de jeugd rond 1950 moeten worden. Het werd slechts een onbedoeld lachwekkende tienerklucht over een schoonheidswedstrijd op een vakantie-eiland in de Noordzee. De film toont voor de toenmalige begrippen verbazend veel bloot.

Gabriela

1950 | Drama

Duitsland 1950. Drama van Géza von Cziffra. Met o.a. Zarah Leander, Carl Raddatz, Vera Molnar, Gretha Weiser en Käte Haack.

Leander is nachtclubzangeres Gabriela en mede-eigenaresse van het etablissement 'Bei Gabriela'. Ze verkoopt haar aandeel en trekt zich terug om zich te gaan wijden aan haar dochter Molnar, die inmiddels twintig is. Daartoe is het echter te laat, want die neemt het moeder kwalijk dat ze in een pleeggezin moest opgroeien. Mamma Leander kon echter niet anders want ze was gescheiden om musicus Raddatz van haar vader Breuer, een rijke industrieel in Zweden. Het nachtlokaal gaat door Leander's vertrek minder lopen. Haar voormalige zakenpartner Assmann neemt contact op met haar ex en voor de hand liggende verwikkelingen leiden naar een voorspelbare finale; melodramatische cliché- film met goed spel van de hoofdrollen en om de legendarische Leander de moeite waard. Eerste Duitse film van Leander na WO II; ze zingt o.a. 'Wann wirst Du mich fragen' en 'Im Leben ist alles so wunderschön'.

Frauenarzt Dr. Prätorius

1950 | Komedie, Drama

Duitsland 1950. Komedie van Curt Goetz en Karl Peter Gillmann. Met o.a. Curt Goetz, Valerie von Martens, Albert Florath, Bruno Hübner en Erich Ponto.

Een professor zoekt naar de bacil die domheid veroorzaakt, maar vindt een echtgenote. Nieuwe versie met Heinz Rühmann DR. MED. HIOB PRÄTORIUS.

Das gestohlene Jahr

1950 | Drama, Romantiek, Misdaad, Komedie

Oostenrijk/Duitsland 1950. Drama van Wilfried Fraß en Wilfried Frass. Met o.a. Elisabeth Höbarth, Ewald Balser, Oskar Werner, Fita Benkhoff en Albert Florath.

Marie Baumgartner (H[KA3]obarth) werkt op een postkantoortje in een dorpje nabij Wenen. Haar oom Hendrik von Boehlen (Florath) en haar tante Anna (Benkhoff) zijn uit Brazili[KA3]e teruggekeerd. Marie wordt door hen uitgenodigd om een vakantie in de badplaats Travem[KA3]unde aan de Oostzee door te brengen. Daar ontmoet zij de componist Peter Br[KA3]uck (Werner) op wie zij verliefd wordt. Van Peters composities is nog nooit een werk ten gehore gebracht. De verliefde Marie keert terug naar Oostenrijk en ontmoet Peter enige tijd later in Wenen, die zich als barpianist in leven houdt. Marie financiert zonder dat Peter dit weet via impressario Pitzner (Peine) een concert, maar dat wordt een fiasco door Pitzners slonzigheid. Bovendien chanteert Pitzner Marie met de bedreiging alles aan Peter te vertellen. Marie wil de nood lenigen met hulp van oom Hendrik, maar die is met Anna op tragische wijze bij een verkeersongeval om het leven gekomen. Marie `leent` nu geld uit de kas van het postkantoortje om haar afperser Pitzner te betalen en gaat met Peter voor een romantische vakantie naar Normandi[KA3]e, waar Peter een symfonie komponeert. Dankzij de invloed van de bekende componist Svendstr[KA3]om (Balser) kan Peters werk uitgevoerd worden. Het is een groot succes. Marie was alweer naar haar dorp teruggereisd om zich te melden bij de politie. Zal Peter nog op tijd komen om zijn Marie te redden, die dievegge werd uit liefde ? Een groots melodrama met een vaardig scenario van Walter von Hollander en regisseur Fraß naar een novelle van Stefan Zweig, die wereldberoemd werd door het korte verhaal Schachnovelle, terwijl hij aan de nazi-terreur kon ontsnappen door emigratie, maar in zijn verbanningsoord in 1942 zichzelf doodde, 61 jaar oud. De film wordt gesierd door het uitstekende spel en dat compenseert af en toe het gebrek aan tempo en drakerigheid. Het camerawerk is van Carel Kurzmayer.

Schicksal aus zweiter Hand

1949 | Drama

Duitsland 1949. Drama van Wolfgang Staudte. Met o.a. Marianne Hoppe, Wilhelm Borchert, Erich Ponto, Ernst Waldow en Albert Florath.

Staudte's eerste film in West-Duitsland is een aardig melodrama zonder duidelijk gegeven. Een boekhouder hoort van een waarzegger dat zijn vrouw zal sterven, waarna hij haar laat bewaken om haar vervolgens uit jaloersheid te wurgen.

Gefährliche Gäste

1949 | Komedie, Drama, Romantiek

Duitsland 1949. Komedie van Géza von Cziffra. Met o.a. Wolf Albach-Retty, Vera Molnar, Paul Kemp, Käthe Haak en Ludwig Röger.

Een charmante levensgenieter wordt er door zijn levenswijze toe gedwongen zijn villa te verkopen. Tijdens zijn afwezigheid probeert een trio gangsters het huis te verkopen, alsof het hun huis was. De verschijning van een zonderlinge musicus en zijn nicht, alsmede uiteindelijk de huiseigenaar zelf, zorgen voor de gebruikelijke verwarring. Betrekkelijk zouteloze komedie uit de tijd na de oorlog.

Diese Nacht vergeß' ich nie

1949 | Muziek, Familiefilm, Komedie

Duitsland 1949. Muziek van Johannes Meyer. Met o.a. Paul Henckels, Gustav Fröhlich, Hardy Krüger, Winnie Markus en Albert Florath.

Drie advocaten, grootvader, vader en zoon strijden om de gunst van een pas gescheiden cliënte. Daaruit ontwikkelt zich de gebruikelijke verwisselingskomedie uit de naoorlogse tijd, met veel muziek en weinig echte humor.

Die Freunde meiner Frau

1949 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 1949. Komedie van Hans Deppe. Met o.a. Sonja Ziemann, Grethe Weiser, Gerda Maurus, Carl-Heinz Schroth en Albert Florath.

Door en door braaf, burgerlijk gezinshoofd, dreigt door een flirt met een danseres uit zijn evenwicht te raken. Zijn drie kinderen zorgen ervoor dat hij weer verstandig wordt. Pretentieloos amusement uit het Duitsland van na WO II.

Derby

1949 | Familiefilm, Drama

Duitsland 1949. Familiefilm van Roger von Norman en Roger Van Norman. Met o.a. Hannelore Schroth, Willy Fritsch, Heinz Engelmann, Albert Florath en Hannes Frömming.

Een romantische film die speelt tegen de achtergrond van de paardenrensport over een oorlogswees die een paard van een rijke weldoener krijgt en daarmee de Derby (en haar vriend) hoopt te winnen. Het lukt niet in één keer, maar de film is aandoenlijk en de spelers zijn ervaren. Scenario van Stefanie von Below en Roger Norman. Camerawerk van Ekkehard Kyrath.

Die Kupferne Hochzeit

1948 | Komedie, Drama, Romantiek

Duitsland 1948. Komedie van Heinz Rühmann. Met o.a. Hertha Feiler, Peter Pasetti, Sybille von Gymnich, Hans Nielsen en Hilde Classen.

Drie bruiloftspaartjes ontmoeten elkaar na zeven jaar volgens afspraak weer op de koperen bruiloft en ontdekken dat er in die jaren veel is veranderd. De gebreken worden zolang mogelijk voor elkaar verborgen gehouden. Het scenario is van Fritz Peter Buch naar het toneelstuk van Svend Rindom. Het camerawerk is van Erich Claunigk.

Nora

1944 | Drama

Duitsland 1944. Drama van Harald Braun. Met o.a. Luise Ullrich, Viktor Staal, Franziska Kinz, Gustav Diessl en Ursula Herking.

Nora zet in haar na[KA3]iviteit een valse handtekening onder een schuldbekentenis, teneinde haar man te helpen. Een mooie verfilming van Ibsens toneelstuk (zie ook A DOLL'S HOUSE) met indrukwekkende rollen van Ullrich, Staal en Diessl. De film heeft, evenals de in de nazi-tijd in Duitsland gebruikte toneelversie, een happy end, een variant die van Ibsen zelf afkomstig is.

Das Kleine Hofkonzert

1944 | Musical

Duitsland 1944. Musical van Met o.a. Elfie Mayerhofer, Hans Nielsen, Erich Ponto en Albert Florath.

DAS HOFKONZERT uit 1936 was gebaseerd op het zangspel Das kleine Hofkonzert, waarvoor Edmund Nick de muziek en Paul Verhoeven het tekstboek had geschreven. Verhoeven zelf regisseerde deze nieuwe versie, waarvan de muziek door Wolfgang Zeller werd gecomponeerd.

Wenn die Sonne wieder scheint

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Boleslav Barlog. Met o.a. Paul Wegener, Maria Koppenhöfer, Paul Klinger, Bruni Löbel en Max Gülstorff.

De conflicten tussen vader en zoon over het zaaien van vlas en over de keuze van een levensgezellin, zijn het onderwerp van deze oppervlakkige verfilming van Streuvels' roman De Vlaschaard. In afwijking van het boek heeft de film een 'happy ending'. De opnamen zijn in 1942 gedeeltelijk in en om Streuvels' woonplaats Ingooigem gemaakt met medewerking van de auteur. Na de oorlog is hem dat kwalijk genomen.

Symphonie eines Lebens

1943 | Muziek

Duitsland 1943. Muziek van Hans Bertram. Met o.a. Harry Baur, Henny Porten, Gisela Uhlen, Harald Paulsen en Albert Florath.

Bij het luisteren naar zijn symfonie ziet een componist zijn leven aan zich voorbijtrekken. Een opvallende film, niet vrij van pathetiek, maar met schitterende fragmenten en een imposante rol van Baur. Toen Levenssymfonie in oktober 1943 in Nederland rouleerde, maakten bepaalde kringen er bezwaar tegen, dat de 'Franse jood' Baur de hoofdrol in een Duitse film speelde. In april 1943 was het overlijden van de acteur gemeld. Na de oorlog bleek zijn dood het gevolg van een 'verhoor' door de Gestapo. In verband met de gigantische produktiekosten verbood Goebbels, ondanks dat Baur er in optrad, de film niet, maar de regisseur mocht niet genoemd worden en hem werd verder werken onmogelijk gemaakt. Hij had namelijk geweten dat Baur een jood was, maar had dat voor iedereen verzwegen.

Immensee

1943 | Romantiek, Drama

Duitsland 1943. Romantiek van Veit Harlan. Met o.a. Kristina Söderbaum, Carl Raddatz, Paul Klinger, Otto Gebühr en Max Gülstorff.

Söderbaum wacht tevergeefs tot haar vriend Raddatz terugkeert van zijn muziekstudie en trouwt dan maar met Klinger, wat haar berouwt als Raddatz een beroemde concertpianist blijkt te zijn geworden. Het is echter 1943, dus blijft een vrouw haar man trouw. En zo pleegde Harlan een nieuwe misdaad: de verkrachting van een prachtige novelle van Theodor Storm.

Ein Walzer mit dir

1943 | Muziek

Duitsland 1943. Muziek van Hubert Marischka. Met o.a. Lizzi Waldmüller, Albert Matterstock, Grethe Weiser, Rudolf Platte en Lucie Englisch.

Een componist leeft in de schaduw van zijn vrouw, een beroemde zangeres. Het dunne verhaaltje wordt opgesierd door liedjes en operettescènes met muziek van Grothe.

Weisse Wäsche

1942 | Komedie

Duitsland 1942. Komedie van Paul Heidemann. Met o.a. Harald Paulsen, Carla Rust, Erika Helmke, Günther Lüders en Fritz Hoopts.

Een muzikant wordt wasbaas en vindt een wasmiddel uit dat tot catastrofale resultaten leidt. Een eenvoudig volksstuk met kluchtige situaties en typeringen.

Himmelhunde

1942 | Familiefilm

Duitsland 1942. Familiefilm van Roger von Norman. Met o.a. Malte Jaeger, Josef Kamper en Albert Florath.

Een lid van een zweefvliegafdeling van de Hitlerjugend wint een wedstrijd met een vliegtuig waarvan het gebruik hem verboden was. Ondanks zijn overwinning wordt hij gestraft, want onvoorwaardelijke gehoorzaamheid is belangrijker dan prijzen verdienen. Zo onderwees men de (Duitse) jeugd in 1942.

Zwischen Hamburg und Haiti

1940 | Avonturenfilm

Duitsland 1940. Avonturenfilm van Erich Waschneck. Met o.a. Gisela Uhlen, Gustav Knuth, Walter Franck, Albert Florath en Grethe Weiser.

Een Hamburgse koopman trotseert de publieke opinie door een voormalig animeermeisje, dat bovendien een ongehuwde moeder is, als zijn bruid mee naar Haïti te nemen. Vlotte regie van Waschneck en een puike rol van Knuth. Het scenario is van Josef Maria Frank naar zijn roman Ein Traum zerbricht. Het camerawerk is van Robert Baberske.

Lauter Liebe

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Heinz Rühmann. Met o.a. Hertha Feiler, Rolf Weih, Hansi Arnstaedt, Hans Leibelt en Olga Limburg.

Hans en Marlies, die elkaar van jongs af aan kennen, zijn met elkaar getrouwd maar dromen allebei van een ander. Na LAUTER LŸGEN voerde Rühmann voor de tweede maal de regie en opnieuw wist hij met name Feiler in een amusante geschiedenis te laten schitteren.

Der dunkle Punkt

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Georg Zoch. Met o.a. Ludwig Schmitz, Mady Rahl, Jupp Hussels, Lina Carstens en Oscar Sabo.

Strenge huisbaas en eeuwige mopperpot Winkelmann (Schmitz), komt in de problemen als zijn volwassen buitenechtelijke dochter (Rahl) plotseling in Berlijn opduikt. Weldra gonst het van de geruchten in het huis. Zo zou zij Winkelmann's vriendin zijn, een bewering waardoor zijn huwelijk bijna naar de knoppen gaat. De ontmoeting met zijn dochter heeft echter ook iets positiefs. Onder haar invloed ontwikkelt hij zich tot een begripvol en behulpzaam mens. Een vermakelijk blijspel waarin helaas teveel nazi-symbolen in beeld komen en de Hitler-groet veelvuldig wordt gebracht.

Der Fuchs von Glenarvon

1940 | Avonturenfilm

Duitsland 1940. Avonturenfilm van Max W. Kimmich. Met o.a. Olga Tschechowa, Karl Ludwig Diehl, Ferdinand Marian, Elisabeth Flickenschildt en Traudl Stark.

Ierland rond 1900. De vrijheidsstrijd tegen de Engelsen is in volle gang. Gloria Grandison (Tschechowa), die getrouwd is met een Engelse rechter (Marian), verraadt ongewild geheime plannen van de Ieren aan haar man. Te laat bemerkt ze dat hij in geen geval met de Ieren sympathiseert. Integendeel, hij is een spion voor de Engelsen. Gloria verlaat haar man en sluit zich aan bij Graaf Ennis (Diehl), de leider van de opstandige Ieren. Grandison krijgt uiteindelijk zijn verdiende loon en wordt veroordeeld door het veemgericht. Spannende propaganda-film met goede acteurs en uitstekend camerawerk. Jammer dat de Engels-Ierse situatie zo zwart-wit wordt afgeschilderd.

Angelika

1940 | Drama, Misdaad

Duitsland 1940. Drama van Jürgen von Alten. Met o.a. Olga Tschechowa, Albrecht Schoenhals, Marina von Ditmar, Jaspar von Oertzen en Otto Graf.

Weduwe Angelika (Tschechowa) moet voor de rechtbank verschijnen, omdat ze kunsthandelaar Immerzeel (Schafheitlin) heeft neergeschoten. Ze niets wil loslaten over de motieven voor haar wandaad en ze wordt veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf. Bovendien wordt ze door haar schoonfamilie verstoten. Uiteindelijk weet advocaat dr. Westphal (Schoenhals) licht de zaak op te werpen. Immerzeel had, zo blijkt, Angelika`s man (Graf) jarenlang gedwongen schilderijen te vervalsen. Na diens dood bleef hij Angelika hiermee chanteren. Dankzij dr. Westphal's opheldering van de zaak wordt Angelika na haar ontslag uit de gevangenis met open armen door haar familie ontvangen. Een melodrama dat niet boven de middelmaat uitkomt. Dit ligt vooral aan hoofdrolspeelster Tschechowa, die boven haar kunnen moet spelen.

Schneider Wibbel

1939 | Komedie, Historische film

Duitsland 1939. Komedie van Viktor de Kowa. Met o.a. Erich Ponto, Irene von Meyendorff, Fita Benkhoff, Günther Lüders en Friedrich Benfer.

Geslaagde verfilming van het gelijknamige toneelstuk over kleermaker Wibbel (Ponto). Hij wordt, in het door de Fransen bezette Rheinland, in 1812, wegens majesteitsschennis tot een gevangenisstraf veroordeeld. Om er onderuit te komen overreedt hij zijn knecht, de straf onder zijn naam te ondergaan. Deze sterft tijdens de gevangenschap en Wibbel wordt als gestorven beschouwd. Daaruit vloeien vrolijke ontwikkelingen voort. Naast de hoofdrolspelers zijn ook Benkhoff en Meyendorff als Wibbel's vrouw en dochter, indrukwekkend, evenals Benfer als een nog jonge, Franse soldaat. Hoewel de film dateert uit 1939, is gelukkig iedere anti-Franse tendens vermeden.

Paradies der Junggesellen

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Heinz Rühmann, Hans Brausewetter, Josef Sieber, Albert Florath en Rudolf Schündler.

Vrienden beloven een ambtenaar te behoeden voor een derde huwelijk, omdat de vorige twee misliepen. Uiteindelijk belandt iedereen in de huwelijksboot. Karl Peter Gillmann en Günter Neumann bewerkten de roman van Johannes Boldt tot scenario. Camerawerk van Carl Drews.

Irrtum des Herzens

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Bernd Hoffmann en Bernd Hofmann. Met o.a. Paul Hartmann, Käthe Dorsch, Hans Söhnker, Grethe Weiser en Walter Janssen.

Een arts redt het leven van de man, die het hart veroverd heeft van de vrouw die hij zelf liefheeft. Effectief geregisseerd, heel mooi door Georg Bruckbauer gefotografeerd en met goede rollen van Hartmann en Marenbach. Het scenario is van Alexander Lix en regisseur Hofmann.

Hurra, ich bin Papa!

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Heinz Rühmann, Albert Florath, Walter Schuller, Carola Höhn en Ursula Grabley.

De vrijgezel Peter Ohlsen vindt na een dolle avond een driejarig jongetje in zijn bed met een briefje, waarin hem gevraagd wordt voor het kind te zorgen omdat hij de vader zou zijn. Niet zeer fijnzinnig, maar Rühmann zorgt voor aardige momenten.

Eine Frau wie Du

1939 | Romantiek

Duitsland 1939. Romantiek van Viktor Tourjansky. Met o.a. Brigitte Horney, Joachim Gottschalk, Hans Brausewetter, Charlotte Susa en Volker von Collande.

Marie (Horney) is een jonge, sociale werkster bij een grote industri[KA3]ele onderneming. Het lukt haar door vrouwelijke wijsheid en oprechtheid, Manfred, een ietwat lichtzinnige en wispelturige jonge man (Gottschalk) oprecht verliefd op haar te laten worden. Pluspunt van de film zijn de uitstekende hoofdrolspelers, minpunt is het onvermogen van de regisseur om vrolijkheid en ernst van het onderwerp met elkaar in harmonie te brengen. Toch het aanzien waard.

Drunten und drüber

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Hubert Marischka. Met o.a. Paul Hörbiger, Hilde Krüger, Albert Florath, Fita Benkhoff en Johannes Riemann.

Een getrouwde man, die met een oude vriendin op stap is geweest, wordt uit een penibele situatie gered door een onbekende die zich voor de echtgenoot van het meisje uitgeeft. Vele komische situaties die in hoog tempo zijn geregisseerd. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Die Reise nach Tilsit

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Veit Harlan. Met o.a. Frits van Dongen, Kristina Söderbaum, Anna Dammann, Wolfgang Kieling en Joachim Pfaff.

Endrik Settegast wil zijn vrouw Elske vermoorden, vanwege zijn verhouding met de Poolse Madlyn. Sfeervolle verfilming van Hermann Sudermanns roman, die ook de stof leverde voor SUNRISE van F.W. Murnau. De laatste Duitse film van de Nederlandse acteur Frits van Dongen, die als Philip Dorn in 1940 z'n Amerikaanse debuut maakte.

Fünf Millionen suchen einen Erben

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Heinz Rühmann, Oskar Sima, Albert Florath, Vera von Langen en Heinz Salfner.

E[KA1]en van de aardigste R[KA3]uhmann-producties, typisch amusement uit de jaren dertig. Als stofzuigerverkoper Peter Patt kan hij 5 miljoen erven als hij gelukkig getrouwd is. Een bende oplichters wil hem daarbij helpen, vooral met het incasseren van het geld. Echter, een vervelende neef Patrick (fraaie dubbelrol van Rühmann) loopt hem telkens voor de voeten. Het scenario is van Georg Hurdalek en Jacob Geis. Het camerawerk is van Ewald Daub.

Eine Nacht im Mai

1938 | Musical

Duitsland 1938. Musical van Georg Jacoby. Met o.a. Marika Rökk, Viktor Staal, Karl Schönböck, Gisela Schlüter en Albert Florath.

Een danseres trouwt met een eenvoudige kelner die haar vroeger in pijnlijke situaties heeft geholpen. De liedjes van Friedrich Schröder en Peter Kreuder vormen het aardigste onderdeel van deze matige film van Marika Rökk. Scenario van Willy Clever. Camerawerk van Robert Baberske.

Die Umwege des schönen Karl

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Carl Froelich. Met o.a. Heinz Rühmann, Paul Westermeier, Ernst Legal, Leo Peukert en Albert Florath.

Een kelner uit een Duitse badplaats neemt een betrekking in Berlijn aan. Dankzij zijn winsten bij de paardenrennen kan hij in de beste kringen verkeren, totdat hij al zijn geld en zijn baan kwijt is. Een goede rol van Rühmann, minder uitbundig dan men tot dan toe van hem gewend was, zelfs met tragische accenten. Scenario van Philipp Lothar Mayring, Jacob Geis en Harald Braun naar een roman van Paul Enderling. Camerawerk van Reimar Kuntze.

Fremdenheim Filoda

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Hans Hinrich. Met o.a. Ida Wüst, Richard Romanowsky, Theo Lingen, Sabine Peters en Mady Rahl.

Een Amerikaanse miljonair van Duitse komaf (Florath), die anoniem wil blijven, stuurt mevrouw Filoda (W[KA3]ust) via een detectivebureau 5.000 mark. Mevrouw Filoda opent daarmee een pension, in het begin tegen de zin van haar familie. Na heel wat geharrewar en misverstanden denkt mevrouw Filoda ten onrechte dat haar buurman (Henckels) haar geldschieter is. Een tijdlang lijkt het, alsof het geld verkeerd bezorgd is. Pas wanneer de miljonair persoonlijk verschijnt, wordt alles duidelijk. Een vrolijk blijspel met goede dansmuziek, een schare uitstekende blijspel- acteurs en een onderhoudend draaiboek. Geen grootse filmkunst maar een leuke komedie, die boven het gemiddelde uitsteekt. Ook bekend als PENSION FILODA.

Ein Volksfeind

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Hans Steinhoff. Met o.a. Heinrich George, Franziska Kinz, Herbert Hübner, Carsta Löck en Hans Richter.

Verfilming van Ibsen`s gelijknamige toneelstuk. Stockmann (George), de badarts, ontdekt dat het bronwater in een gerenommeerd kuuroord vervuild is. Hij krijgt zowel de autoriteiten als de bevolking van het stadje tegen zich, als hij de bad laat sluiten tot de verontreiniging ongedaan is gemaakt. Hij zet daarbij zijn carrière en zelfs zijn huiselijk geluk op het spel. In afwijking van het literaire voorbeeld speelt de film zich af in nazi-Duitsland, en Stockmann wordt uiteindelijk door de regering gedekt. Jammer voor deze verder niet slechte film, die vooral boeit door het fraaie spel.

Die Austernlilli

1937 | Komedie, Muziek

Duitsland 1937. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Gusti Wolf, Hermann Thimig, Theo Lingen, Heinz Salfner en Oskar Sima.

Een zangeresje dat in een oesterrestaurant werkt wordt een revue-ster en verlooft zich met haar chef. Een vrolijke komedie met liedjes als 'Wenn jetzt der Richt'ge käm' van Stolz.

Der Biberpelz

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Jürgen von Alten. Met o.a. Ida Wüst, Heinrich George, Rotraut Richter, Sabine Peters en Heinz von Cleve.

De tweede Duitse verfilming van het beroemde toneelstuk van Gerhart Hauptmann, waarin moeder Wolffen (W[KA3]ust), die om zichzelf en haar familie in leven te houden niet terugschrikt voor stroperij en diefstal, het middelpunt vormt. Directeur Wehrhahn (George) vermoedt niets. Hij ziet het eerder als zijn taak zijns inziens anarchistische elementen als de jonge ontwerper Dr. Fleischer (Cleve) te laten observeren. Wanneer moeder Wolffen een beverpels steelt, loopt haar rechtschapen dochter Leontine (Peters) van verdriet het water in, maar wordt door Dr. Fleischer gered. Deze gebeurtenis brengt moeder Wolffen tot inkeer. Ze geeft het bont terug en wordt eerlijk. In deze literatuurverfilming is Ida Wüst zowel in de vrolijke als in de dramatische momenten van de film indrukwekkend. Groots is ook Heinrich George als Wehrhahn. Alles bij elkaar een artistieke belevenis.

Glückskinder

1936 | Komedie

Duitsland 1936. Komedie van Paul Martin. Met o.a. Lilian Harvey, Willy Fritsch, Oskar Sima, Paul Kemp en Paul Bildt.

Een journalist zorgt ervoor dat een knap zwerfstertje uit de gevangenis blijft. Een typische Harvey-Fritsch-productie. Een alleraardigste en zeldzame 'screwball-comedy' van Duitse bodem. Scenario van regisseur Martin en Robert A. Stemmle. Camerawerk van Konstantin Irmen-Tschet.

Donner, Blitz und Sonnenschein

1936 | Komedie

Duitsland 1936. Komedie van Erich Engels. Met o.a. Karl Valentin, Liesl Karlstadt, Hans Leibelt, Ilse Petri en Volker von Collande.

Een van de beste films van de Beierse komediant Karl Valentin. Hij speelt een kleermaker, die een vals biljet van honderd gulden in zijn bezit krijgt. Dit valse geld en ook het vermoeden, dat Schneider een minerale bron op zijn stuk grond heeft, bevrijden hem en zijn familie (Karlstadt en Petri) uit hun armoede. Alle pogingen van de hardvochtige hereboer Kreuzinger (Leibelt) om de kleermaker gerechtelijk te vervolgen, mislukken. Deze komt aan het slot, zonder dat eigenlijk bedoeld te hebben, als overwinnaar uit de bus. Een blijspel dat, ondanks het populaire karakter, een diepere achtergrond heeft. Het staat of valt met de grandioze Valentin en zijn jarenlange partner, Liesl Karlstadt. Ook nu nog leuk om naar te kijken. Scenario van de regisseur en Max Neal. Camerawerk van Edgar Ziesemer.

Kirschen in Nachbars Garten

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van Erich Engels. Met o.a. Adele Sandrock, Karl Valentin, Liesl Karlstadt, Max Gülstorff en Theo Shall.

Komedie over een burenruzie tussen tante Ad[KA2]ele (Sandrock) en een een oude ambtenaar (G[KA3]ulstorff). De ruzie gaat om een ei van haar Siamese eend Monika, dat verdwenen is. Ook de bedienden (Valentin en Karlstadt) nemen het op voor hun respectieve werkgevers. Maar de jonge generatie (Shall en Arlan) brengt een verzoening tot stand. Het gaat hier minder om het verhaal dan om de dwaze invallen van Valentin. Sandrock is indrukwekkend, zoals altijd, en gelukkig heeft ze hier de hoofdrol. Een leuke film! Scenario van regisseur Engels, Reinhold Bernt en Gernot Bock-Stieber. Camerawerk van E.W. Fiedler.

Der Schwarze Walfisch

1934 | Drama

Duitsland 1934. Drama van Fritz Wendhausen. Met o.a. Emil Jannings, Angela Salloker, Franz Nicklisch, Margarete Kupfer en Käthe Haack.

Fanny verwacht een kind van Martin Petersen, die naar zee is getrokken. Ze trouwt met de veel oudere Pannies. Een stijlvolle verfilming van Marcel Pagnols toneelstuk Fanny die zich naast diens eigen filmversie staande kan houden. Een ontroerende rol van Jannings.

Berlin-Alexanderplatz

1931 | Drama

Duitsland 1931. Drama van Phil Jutzi. Met o.a. Heinrich Georg, Margarete Schlegel, Bernhard Minetti, Maria Bard en Gerhard Bienert.

Heinrich Georg als Biberkopf, de beroemde figuur uit Alfred Döblin's roman, staat dicht bij het literaire origineel en maakte boek zowel als film klassiek. Door de ingewikkelde structuur consequent melodramatisch naar zich toe te halen wist R. W. Fassbinder vijftig jaar later met de tv-serie 'Berlin-Alexanderplatz' het welhaast onmogelijke te bereiken: een nog betere versie. De schildering van de sociale onrust in Berlijn in de jaren dertig wordt wrang getekend als gangsters Biberkopf uit de auto gooien na een mislukte inbraak waarbij hij een arm kwijtraakt.

Berlin - Alexanderplatz

1931 | Drama, Misdaad

Duitsland 1931. Drama van Piel Jutzi. Met o.a. Heinrich George, Maria Bard, Bernhard Minetti, Margarete Schlegel en Gerhard Bienert.

Sterk vereenvoudigde bewerking door Alfred D[KA3]oblin van zijn eigen gelijknamige roman over transportarbeider Franz Biberkopf (George), die met hulp van zijn vriendinnen Cilly (Bard) en Mieze (Schlegel) tenslotte op het rechte pad komt. Na zijn ontslag uit de gevangenis belandt Biberkopf eerst in de bende van Reinhold (Minetti). Reinhold smijt hem uit zijn auto als hij niet mee wil doen aan een inbraak, waardoor Biberkopf een arm moet missen. Enige tijd later vermoordt Reinhold Biberkopf`s vriendin Mieze (Schlegel). Als het uitkomt, wordt Reinhold tot vijftien jaar veroordeeld. Cilly (Bard) maakt van Franz een braaf burger. De melange van realisme en melodrama fascineerde vele filmers en inspireerde Rainer Werner Fassbinder tot zijn magistrale tv-serie. Döblin werd bij het schrijven van het scenario geholpen door Hans Wilhelm en Karl-Heinz Martin. Het camerawerk is van Erich Giese en Nikolaus Farkas.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Albert Florath op televisie komt.

Reageer