Andrzej Wajda (1926): regie, cast en scenario.
Er zijn 43 films gevonden.

Kill It and Leave This Town

2020 | Drama, Animatie

Polen 2020. Drama van Mariusz Wilczynski. Met o.a. Krystyna Janda, Andrzej Chyra, Andrzej Wajda, Maja Ostaszewska en Mariusz Wilczynski.

Een rockballade met dansende schoorstenen, mensjes die worden gefileerd als verse vis, een uitje naar zee, het laatste gesprekje met een tandeloze moeder, een wartaal sprekende, afgehakte kop en nog veel meer. Veertien jaar werkte de Poolse kunstenaar/animator Wilczynski aan deze volstrekt unieke, autobiografische animatiefilm voor volwassenen. Die speelt zich af in de sombere industriestad Lodz, in een surrealistische schemerwereld van herinneringen, tussen wreedheid en liefde. Zo mogelijk nog mooier dan de collages van pentekeningen die met lichteffecten tot leven worden gewerkt, is het papier waarop ze zijn gemaakt: vol kreukels, scheuren en koffievlekken.

Walesa: Man of Hope

2013 | Biografie, Drama

Polen 2013. Biografie van Andrzej Wajda. Met o.a. Robert Wieckiewicz, Agnieszka Grochowska en Iwona Bielska.

Regisseur Andrzej Wajda (1926-2016) ontpopte zich in zijn laatste jaren als chroniqueur van de Poolse geschiedenis. In Walesa: Man of Hope toont hij een deel uit het leven van Lech Walesa, de elektricien die als oprichter van de onafhankelijke vakbond Solidariteit uitgroeide tot leider van het volk en recipiënt van de Nobelprijs voor de Vrede. De twee uur durende film is gefilmd in geel- en bruintinten en aangevuld met archiefbeelden, en schetst een boeiend portret van Walesa en de transformatie van het communistische Polen.

Katyn

2007 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Polen 2007. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Andrzej Chyra, Maja Ostaszewska, Artur Zmijewski, Danuta Stenka en Jan Englert.

Vijftig jaar passeerden eer Moskou verantwoordelijkheid nam voor de massaexecuties op naar schatting 15.000 Poolse legerofficieren nabij Katyn in Rusland. Sovjetpropaganda had decennialang de schuld op de nazi's geschoven. Wajda, die als jongetje zijn vader verloor en er later achter kwam dat deze in 1940 in de bossen bij Katyn was vermoord, verfilmde de tragedie. Uitgaand van Andrzej Mularczyks boek Post mortem. In Katyn vertelt hij, in wat voelt als zijn persoonlijke vaarwel aan de doden, via het lot van enkele personages het onvoorstelbare. Zeven Poolse-filmprijzen, Oscar-nominatie.

Traumfabrik - Die polnische Filmhochschule

1998 | Documentaire

Duitsland 1998. Documentaire van Josef Cyrus. Met o.a. Josef Cyrus, Andrzej Wajda, Andrzej Jaroszewicz, Grazyna Kedzielawska en Lech Czolnowski.

Vijftig jaar passeerden eer Moskou verantwoordelijkheid nam voor de massaexecuties op naar schatting 15.000 Poolse legerofficieren nabij Katyn in Rusland. Sovjetpropaganda had decennialang de schuld op de nazi's geschoven. Wajda, die als jongetje zijn vader verloor en er later achter kwam dat deze in 1940 in de bossen bij Katyn was vermoord, verfilmde de tragedie. Uitgaand van Andrzej Mularczyks boek Post mortem. In Katyn vertelt hij, in wat voelt als zijn persoonlijke vaarwel aan de doden, via het lot van enkele personages het onvoorstelbare. Zeven Poolse-filmprijzen, Oscar-nominatie.

Panna nikt

1997 | Drama, Horror

Polen 1997. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Anna Wielgucka, Anna Mucha, Anna Powierza, Stanislaw Celinska en Jan Janga-Tomaszewski.

De vreselijk verlegen, 15-jarige Marysia heeft moeite zich aan haar nieuwe omgeving aan te passen nadat haar ouders naar een grote stad zijn verhuisd. Dat verandert wanneer ze vriendschap sluit met haar eigenwijze, artistieke klasgenoot Kaisa. Verfilming van de gelijknamige roman van Tomek Tryzna werd tijdens het afgelopen festival van Berlijn buiten competitie vertoond. Het emotionele Miss Nobody betekende een breuk met Wajda´s eerdere, uitgesproken politieke films. Dat wil overigens niet zeggen dat hij met deze film geen boodschap te verkondigen heeft. 'Naar mijn mening zijn films over emoties de meest geschikte manier om verzet te bieden tegen het alsmaar toenemende geweld en de erotiek op het scherm,' zei hij in Berlijn over zijn nieuwste film.

Wielki tiedzien

1995 |

Duitsland​/​​Polen 1995. Andrzej Wajda. Met o.a. Magdalena Warzecha, Wojciech Malajkat en Beata Fudalej.

De vreselijk verlegen, 15-jarige Marysia heeft moeite zich aan haar nieuwe omgeving aan te passen nadat haar ouders naar een grote stad zijn verhuisd. Dat verandert wanneer ze vriendschap sluit met haar eigenwijze, artistieke klasgenoot Kaisa. Verfilming van de gelijknamige roman van Tomek Tryzna werd tijdens het afgelopen festival van Berlijn buiten competitie vertoond. Het emotionele Miss Nobody betekende een breuk met Wajda´s eerdere, uitgesproken politieke films. Dat wil overigens niet zeggen dat hij met deze film geen boodschap te verkondigen heeft. 'Naar mijn mening zijn films over emoties de meest geschikte manier om verzet te bieden tegen het alsmaar toenemende geweld en de erotiek op het scherm,' zei hij in Berlijn over zijn nieuwste film.

Wielki Tydzien

1995 | Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Polen 1995. Oorlogsfilm van Andrzej Wajda. Met o.a. Beata Fundalej, Wojcieh Malajkat, Magdalena Warzecha, Jakub Przebindowski en Bozena Dykiel.

Tijdens de joodse opstand tegen de nazi-bezetter in het ghetto van Warschau wordt daarbuiten een tram beschoten. De passagiers moeten hun heil zoeken in nabij gelegen huizen. Irena Lilien (Fudalej), de dochter van een bekende joodse geleerde, is daarbij en ze loopt bij toeval in de armen van Jan Malecki (Malajkat), een jeugdliefde. Bekroond met een Zilveren Beer op het festival van Berlijn.

Pierscionek z orłem w koronie

1992 | Oorlogsfilm

Polen 1992. Oorlogsfilm van Andrzej Wajda. Met o.a. Rafał Królikowski, Adrianna Biedrzy[KA1]nska, Cezary Pazura, Mirosław Baka en Jerzy Kamas.

De titel van de film verwijst naar een ring die gevangenen vlochten van paardehaar, dat ze uit hun matrassen trokken toen ze tijdens de bezetting van Polen door de nazi`s gedetineerd waren. Ze sierden de ring met een gekroonde adelaar - het symbool van het vrije Polen - die ze van de rood-witte steel van hun tandenborstel maakten. De kroon werd algauw verboden door de communistische zetbazen die met hulp van de Russische `bevrijders` na de nazi`s aan de macht kwamen. De film gaat over de opstand van Warschau, die 63 dagen geduurd heeft, toen de Russen hun opmars staakten teneinde de nazi`s de bevolking te laten uitmoorden, zodat hun voorgenomen kolonisatie zonder al te veel weerstand kon verlopen; en dat is gelukt, want die heeft van 1945 tot en met 1990 geduurd. Centraal staat verraad dat leidde tot de arrestatie van leden de ondergrondse regering en een love- story van een jonge vaderlandslievende luitenant uit het Poolse leger (Krolikowski) en een dappere verpleegster (Wagner). Wajda schreef het scenario (samen met Maciej Karpi[KA1]nski en Andrzej Kotkowski) al in 1961 naar de roman van Aleksander Scibor-Rylski, maar het verdween op mysterieuze wijze totdat in 1991 de democratie hersteld werd. Regisseur Wajda beheerst zijn vak en de fotografie van Dariusz Kuc mag er zijn.

Pierscionek z orlem w koronie

1992 |

Polen​/​​Verenigd Koninkrijk 1992. Andrzej Wajda. Met o.a. Piotr Bajor, Cezary Pazura en Rafal Krolikowski.

De titel van de film verwijst naar een ring die gevangenen vlochten van paardehaar, dat ze uit hun matrassen trokken toen ze tijdens de bezetting van Polen door de nazi`s gedetineerd waren. Ze sierden de ring met een gekroonde adelaar - het symbool van het vrije Polen - die ze van de rood-witte steel van hun tandenborstel maakten. De kroon werd algauw verboden door de communistische zetbazen die met hulp van de Russische `bevrijders` na de nazi`s aan de macht kwamen. De film gaat over de opstand van Warschau, die 63 dagen geduurd heeft, toen de Russen hun opmars staakten teneinde de nazi`s de bevolking te laten uitmoorden, zodat hun voorgenomen kolonisatie zonder al te veel weerstand kon verlopen; en dat is gelukt, want die heeft van 1945 tot en met 1990 geduurd. Centraal staat verraad dat leidde tot de arrestatie van leden de ondergrondse regering en een love- story van een jonge vaderlandslievende luitenant uit het Poolse leger (Krolikowski) en een dappere verpleegster (Wagner). Wajda schreef het scenario (samen met Maciej Karpi[KA1]nski en Andrzej Kotkowski) al in 1961 naar de roman van Aleksander Scibor-Rylski, maar het verdween op mysterieuze wijze totdat in 1991 de democratie hersteld werd. Regisseur Wajda beheerst zijn vak en de fotografie van Dariusz Kuc mag er zijn.

Korczak

1990 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Polen​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1990. Oorlogsfilm van Andrzej Wajda. Met o.a. Wojciech Pszoniak, Ewa Dalkowska, Piotr Kozlowski, Marzena Trybala en Wojciech Klata.

Lovende biografie van de Poolse schrijver-arts en pedagoog Janusz Korczak (1878-1942, die in 1972 posthuum de Vredesprijs van de Duitse Boekhandel kreeg), tot en met zijn dood, toen hij ervoor koos om naar de gaskamers van Treblinka te gaan in gezelschap van de 200 kinderen van zijn weeshuis.

Les possédés

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Lambert Wilson, Isabelle Huppert, Omar Sharif, Jutta Lampe en Philippine Leroy-Beaulieu.

Rusland, 1870. Militante antitsaristen willen de politieke en maatschappelijke orde omver werpen. Met de nihilistische aristocraat Nikolái Stavrógin begint de tweespalt onder de revolutionairen. Wajda, die Fjodor Dostojevski's roman Demonen/Boze geesten uit 1872 in Polen al tot een succesvol toneelstuk had bewerkt, transporteerde die tekst met Franse financiering en acteurs naar film. Daarin komt, ondanks het uittrekselscenario, Dostojevski's boodschap dat despotisme inherent is aan de ideologische mens goed over. De pompeus-theatrale dialogen en het vaak geëxalteerde acteerwerk maken de bijna twee uur historisch drama echter tot een lange zit.

Kronika wypadków miłosnych

1986 | Romantiek

Polen 1986. Romantiek van Andrzej Wajda. Met o.a. Paulina Młynarska, Piotr Wawrzy[KA1]nczak, Bernadetta Machała, Jarosław Gruda en Dariusz Dobkowski.

De eerste film die Wajda in Polen maakte sinds CZLOWIEK Z ZELAZA (1981), werd gemaakt in 1985 en uitgebracht in 1986 en vertelt een nostalgisch liefdesverhaal over tieners. Als de jongen zakt voor zijn eindexamen, plegen de jonge geliefden symbolisch zelfmoord om wakker te worden geschud door het uitbreken van WO II. Deze schijnbaar a-politieke film is gebaseerd op de autobiografische roman van Tadeusz Konwicki, die in het verhaal voorkomt als melancholieke getuige. Op schitterende wijze wordt zijn geboortestreek Litouwen, die ten tijde dat de film gemaakt werd een deel was van de Sovjetunie, gereconstrueerd. Ook bekend als CHRONICLE OF LOVE AFFAIRS.

A Love In Germany

1984 |

1984. Andrzej Wajda. Met o.a. Piotr Lysak, Daniel Olbrychski, Marie-Christine Barrault, Hanna Schygulla en Elisabeth Trissenaar.

De eerste film die Wajda in Polen maakte sinds CZLOWIEK Z ZELAZA (1981), werd gemaakt in 1985 en uitgebracht in 1986 en vertelt een nostalgisch liefdesverhaal over tieners. Als de jongen zakt voor zijn eindexamen, plegen de jonge geliefden symbolisch zelfmoord om wakker te worden geschud door het uitbreken van WO II. Deze schijnbaar a-politieke film is gebaseerd op de autobiografische roman van Tadeusz Konwicki, die in het verhaal voorkomt als melancholieke getuige. Op schitterende wijze wordt zijn geboortestreek Litouwen, die ten tijde dat de film gemaakt werd een deel was van de Sovjetunie, gereconstrueerd. Ook bekend als CHRONICLE OF LOVE AFFAIRS.

Eine Liebe in Deutschland

1983 | Drama, Romantiek, Historische film

Duitsland​/​​Frankrijk 1983. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Hanna Schygulla, Armin Müller-Stahl, Elisabeth Trissenaar, Marie-Christine Barrault en Daniel Olbrychski.

De film is gebaseerd op een roman van Rolf Hochhuth en vertelt over een verboden liefdesgeschiedenis in het Derde Rijk. Pauline, die een groentezaak heeft in een klein Duits dorp, wordt verliefd op een Poolse dwangarbeider. Wanneer hun romance wordt ontdekt wordt Stanislaw geëxecuteerd. Pauline wordt tot 2½ jaar kamp veroordeeld. Ondanks het boeiende thema slaagt de film er niet in de sfeer van die tijd te treffen en zo ontstaan platte en overdreven effecten.

Danton

1982 | Biografie, Historische film, Drama

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Polen​/​​Portugal 1982. Biografie van Andrzej Wajda. Met o.a. Gérard Depardieu, Wojciecj Pszoniak, Roger Planchon, Jacques Villeret en Angela Winkler.

De revolutionair Danton (Depardieu) keert in 1793 naar Parijs terug. Hij merkt dat zijn vroegere medestander Robespierre (Pszoniak) ten eigen bate een schrikbewind uitoefent met massale executies, tot Robespierre zelf met zijn volgelingen door het tribunaal wordt gevonnist. De gebeurtenissen rond de Poolse vakbond Solidariteit die zich in 1981 verzette tegen het communistische regime, vertroebelt in deze film de historische tragedie over het teloorgaan van de revolutionaire idealen - al dateert Wajda`s project van lang daarvoor en regisseerde hij ook al het Poolse toneelstuk van Sprawa Dantona (die in werkelijkheid Stanislawa Przybyszewska heet) waaraan het scenario ontleend is. Zonder die associatie (met Solidarno[KA5]s) is het een nogal teleurstellende film, die niet meer is dan een fraai gefotografeerd prentenboek en waarvan de belabberde nasynchronisatie de Poolse acteurs (allemaal Robespierristen) tot ongenuanceerde schurken maakt. Zeer goed spel van hoofdrol Depardieu, Chereau als Desmoulins en Planchon als Fouquier- Tinville. De film werd (niettemin) meervoudig bekroond. Het scenario is van Jean-Claude Carrière, Agnieszka Holland, Boleslaw Michalek, Jacek Gasiorowski en regisseur Wajda. Het camerawerk is van Igor Luther. Mono.

Człowiek z zelaza

1981 | Drama, Historische film

Polen 1981. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Jerzy Radziwilowicz, Irena Byrska, Bogusław Linda, Lech Wałesa en Wieslawa Kosmalska.

Vanuit politiek oogpunt zonder meer de meest belangrijke film ooit in Polen gemaakt. In recordtempo vervaardigd geeft deze film een minutieus (gedramatiseerd) verslag van de ontwikkelingen die leidden tot de oprichting van de onafhankelijke vakbond Solidariteit. De hoofdpersonen zijn die uit Czlowiek z marmuru (De mens uit marmer) uit 1977, waarvan deze film in feite het vervolg is. Filmisch gezien is deze eerste Poolse Gouden- Palmwinnaar minder geslaagd. Een must evenwel voor degenen die geïnteresseerd zijn in de ontwikkelingen in Polen tot 13 december 1981 (de staat van beleg!), ontwikkelingen die de mensen in Oost-Europa moed gaven.

Czicwick Z Zelata

1981 | Drama

Polen 1981. Drama van Andrzej Wajda.

Vanuit politiek oogpunt zonder meer de meest belangrijke film ooit in Polen gemaakt. In recordtempo vervaardigd geeft deze film een minutieus (gedramatiseerd) verslag van de ontwikkelingen die leidden tot de oprichting van de onafhankelijke vakbond Solidariteit. De hoofdpersonen zijn die uit Czlowiek z marmuru (De mens uit marmer) uit 1977, waarvan deze film in feite het vervolg is. Filmisch gezien is deze eerste Poolse Gouden- Palmwinnaar minder geslaagd. Een must evenwel voor degenen die geïnteresseerd zijn in de ontwikkelingen in Polen tot 13 december 1981 (de staat van beleg!), ontwikkelingen die de mensen in Oost-Europa moed gaven.

The Orchestra Conductor

1980 |

1980. Andrzej Wajda. Met o.a. Krystyna Janda, Andrzej Seweryn en John Gielgud.

Vanuit politiek oogpunt zonder meer de meest belangrijke film ooit in Polen gemaakt. In recordtempo vervaardigd geeft deze film een minutieus (gedramatiseerd) verslag van de ontwikkelingen die leidden tot de oprichting van de onafhankelijke vakbond Solidariteit. De hoofdpersonen zijn die uit Czlowiek z marmuru (De mens uit marmer) uit 1977, waarvan deze film in feite het vervolg is. Filmisch gezien is deze eerste Poolse Gouden- Palmwinnaar minder geslaagd. Een must evenwel voor degenen die geïnteresseerd zijn in de ontwikkelingen in Polen tot 13 december 1981 (de staat van beleg!), ontwikkelingen die de mensen in Oost-Europa moed gaven.

Dyrygent

1980 | Drama

Polen 1980. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. John Gielgud, Krystyna Janda, Andrzej Seweryn, Jan Ciecierski en Tadeusz Czechowski.

Een jonge violiste raakt onder de indruk van een beroemde Amerikaanse dirigent van Poolse afkomst die besluit zijn jubileumconcert in zijn geboorteland te laten plaatsvinden. De band die tussen beiden ontstaat heeft grote invloed op haar relatie met haar man. Dè grote ster is John Gielgud, die een overtuigende rol neerzet. Wellicht interessant voor liefhebbers van klassieke muziek; Wajda's fans zullen echter teleurgesteld worden.

Panny z Wilka

1979 | Drama

Polen​/​​Frankrijk 1979. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Daniel Olbrychski, Anna Seniuk, Maja Komorowska, Stanisława Celi[KA1]nska en Krystyna Zachwatowicz.

Op lyrische wijze, met zorgvuldig gecomponeerde beelden en met behulp van een soft-focus techniek, construeert Wajda een wereld van gevoelens, stemmingen en nostalgisch verlangen naar het verleden. Wiktor keert na vijftien jaar terug naar de plaats waar hij in zijn jeugd de vakantie placht door te brengen met vijf zusjes van het naburige landgoed. De confrontatie met deze zusjes wordt volledig beheerst door hetgeen vroeger heeft plaatsgevonden.

Bez znieczulenia

1978 | Drama

Polen 1978. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Zbigniew Zapasiewicz, Ewa Dałkowska, Andrzej Seweryn, Krystyna Janda en Roman Wilhelmi.

In deze psychologische analyse wordt een beeld gegeven van de situatie waarin een succesvolle vertegenwoordiger van het establishment zich bevindt, wanneer er een deels geheime, deels publieke hetze tegen hem wordt gevoerd en hij van de ene dag op de andere degradeert tot een overbodig mens. Door zijn kritische inhoud is deze film een groot succes geweest in Polen. Na jaren is Wajda met deze film teruggekeerd naar de eigentijdse thematiek.

Człowiek z marmuru

1977 | Drama

Polen 1977. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Jerzy Radziwiłowicz, Krystyna Janda, Tadeusz Łomnicki, Jacek Łomnicki en Michał Tarkowski.

Zonder meer een meesterwerk, dat de volle aandacht opeist door zijn complexe structuur, waarin vier verhaallijnen zijn te ontdekken. Naar aanleiding van de wens van een studente aan de filmacademie een film over een modelarbeider uit de jaren vijftig te maken, wordt een verrassend kritisch beeld gegeven van het propaganda-apparaat in de stalinistische jaren. Slechts door dreigementen van Wajda werd de film voor vertoning vrijgegeven, waarna hij een overweldigend succes had. De verhaaltrant werd in CZLOWIEK Z ZELASA (DE MAN VAN IJZER uit 1981) voortgezet.

Umarła klasa

1976 | Experimenteel

Polen 1976. Experimenteel van Andrzej Wajda. Met o.a. Maria Stangret-Kantor, Zofia Kali[KA1]nska, Andrzej Wełmi[KA1]nski, Marja Gurecka en Bohdan Grzybowicz.

De verfilming van het gelijknamige toneelstuk van Tadeusz Kantor door de groep Cricot 2 uit Krakau. Geïnspireerd door Witkiewicz, Bruno Schulz en Witold Gombrowicz, wordt vanuit verschillende gezichtspunten ingegaan op het probleem van leven en dood, waarbij de acteurs - gehuld in begrafeniskleding en gezeten in schoolbanken - gebruik maken van pantomime, taalspelletjes en poppenspel. Een knappe registratie, met een enkele buitenopname.

Smuga cienia

1976 | Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Polen 1976. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Marek Kondrat, Graham Lines, Tom Wilkinson, Berhard Archard en John Bennett.

E[KA1]en van de minder interessante films van de meester Wajda. Zijn sterke afhankelijkheid van de autobiografische roman van Joseph Conrad (geboren Korzeniowski), waarop de film is gebaseerd, is wellicht de reden voor het ontbreken van de typisch Poolse dramatische thema's. De film verhaalt over het lot van een man die door een dramatische confrontatie met de elementen van de zee volwassen wordt. De reis voert ons naar Bangkok en Singapore.

Gates to Paradise

1976 | Drama, Historische film

Polen​/​​Verenigd Koninkrijk 1976. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Lionel Stander, Ferdy Mayne, Mathieu Carrière, Jenny Agutter en John Fordyce.

Minder bekende film van Wajda gebaseerd op het gelijknamige boek van Jerzy Andrzejewski. In de 13de eeuw, onder paus Innocentius III werd een kinderkruistocht georganiseerd om het graf van Christus te gaan veroveren op de heidenen. Hoewel de film groots van opzet is, is Wajda vooral geïnteresseerd in de motieven van een aantal sleutelfiguren die hij in de vorm van een biecht laat horen en wier verhalen hij met flash-backs aanvult. Het scenario is van Andrzejewski en Donald Kowarth. Het camerawerk is van Mieczyslaw Jahoda.

Czicwick Z Marmuru

1976 | Drama

Polen 1976. Drama van Andrzej Wajda.

Minder bekende film van Wajda gebaseerd op het gelijknamige boek van Jerzy Andrzejewski. In de 13de eeuw, onder paus Innocentius III werd een kinderkruistocht georganiseerd om het graf van Christus te gaan veroveren op de heidenen. Hoewel de film groots van opzet is, is Wajda vooral geïnteresseerd in de motieven van een aantal sleutelfiguren die hij in de vorm van een biecht laat horen en wier verhalen hij met flash-backs aanvult. Het scenario is van Andrzejewski en Donald Kowarth. Het camerawerk is van Mieczyslaw Jahoda.

Ziemia obiecana

1975 | Drama

Polen 1975. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Daniel Olbrychski, Wojciech Pszoniak, Andrzej Seweryn, Anna Nehrebecka en Franciszek Pieczka.

Een groots historisch drama gebaseerd op een minder bekende roman van de Nobelprijswinnaar Władysław Reymont. Lodz, aanvankelijk een klein dorp, groeide in zeer korte tijd uit tot één van de grootste textielcentra. Het is een film over het kapitalisme ten top, met vele intriges en een concurrentiestrijd op leven en dood. Door de Poolse autoriteiten als voorbeeld gesteld van eem marxistische interpretatie van een stuk geschiedenis. Intrigerend camerawerk en zeer goede acteerprestaties. Vele malen onderscheiden zoals met de Grand Prix in Moskou.

Wesele

1973 | Drama

Polen 1973. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Ewa Zi[KA10]etek, Daniel Olbrychski, Andrzej Łapicki, Wojciech Pszoniak en Franciszek Pieczka.

De Bruiloft is oorspronkelijk een toneelstuk van Stanis[KA13]law Wyspia[KA1]nski (1869-1907) dat appelleert aan het verlangen van Polen (dat destijds niet als natie bestond) naar onafhankelijkheid en tegelijktijd aan de machteloosheid die ten uitvoer te brengen. Het is een culturele verhandeling over het verlies van de nationale identiteit, (een bij uitstek visionair drama over Polen), over de interpretatie van 's/flands geschiedenis en een beeld van zijn toekomst. De verfilming van Wajda is in vele opzichten een meesterlijke prestatie, al zal de westerse toeschouwer menig symbool ontgaan.

Pilatus und andere

1972 | Drama

Duitsland 1972. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Wojciech Pszoniak, Jan Kreczmar, Daniel Olbrychski, Andrzej Łapicki en Vladek Sheybal.

Uitgangspunt vormt het deel van Boelgakovs roman De meester en Margerita waarin Jezus door Pilatus wordt verhoord en waarin zijn veroordeling en terechtstelling worden beschouwd als een politiek-criminele intrige. Geïnspireerd door de opleving van de christelijke symboliek en religie onder de westerse jeugd, confronteert Wajda dit ontmythologiseerde lijdensverhaal met de westerse samenleving. Psychologische film met existentiële motieven.

Krajobraz po bitwie

1970 | Drama, Oorlogsfilm

Polen 1970. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Daniel Olbrychski, Stanisława Celi[KA1]nska, Tadeusz Janczar, Mieczysław Stoor en Zygmunt Malanowicz.

De handeling speelt in 1945 in een kamp voor 'displaced persons' op Duits grondgebied. Uit een concentratiekamp bevrijde gevangenen zijn daarheen overgebracht in afwachting van de vaststelling van hun identiteit en hun bestemming. De gewijzigde situatie in Polen plaatst hen voor de keuze aan welke kant zij willen staan. Een thematiek die in meer films van Wajda herkenbaar is: het zoeken naar de Poolse identiteit, veelal gepaard gaande met symbolen die van toepassing zijn op de Poolse geschiedenis. Door mensen buiten Polen moeilijk volledig te begrijpen, maar er blijft genoeg over om van te genieten.

Brzezina

1970 | Drama

Polen 1970. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Olgierd Łukaszewicz, Daniel Olbrychski, Emilia Krakowska, Danuta Wody[KA1]nska en Marek Perepeczko.

Een existentieel drama over de strijd tussen Eros en Thanatos. Het verhaalt hoe twee broers in verschillende opzichten strijd leveren met de dood. Beiden zijn ze verliefd op hetzelfde meisje (symbool voor het gezonde leven) en proberen ze haar voor zich te winnen. Opmerkelijk is de verregaande integratie van vorm en inhoud: de gemoedstoestanden worden in de kleurkeuze tot uitdrukking gebracht. Televisiefilm die ook in de bioscopen is uitgebracht.

Wszystko na sprzedaz

1969 | Documentaire, Biografie, Drama

Polen 1969. Documentaire van Andrzej Wajda. Met o.a. Beata Tyszkiewicz, Elzbieta Czy[KA9]zewska, Andrzej Lapicki, Witold Holtz en Potocka Małgorzata.

Een film in memoriam Zbigniew Cybulski, die op tragische wijze om het leven kwam, en een openhartige getuigenis van Wajda over de zin en de moraal van zijn filmkunst. De meeste acteurs spelen zichzelf, spreken hun eigen teksten en treden onder hun eigen naam op. De titel slaat op hen, die er hun beroep van hebben gemaakt 'alles te koop' aan te bieden, zichzelf, hun eigen gedachten, gevoelens en ervaringen. Daarom is de film een gewetensonderzoek, hier en daar zelfs een soort vivisectie, wreed soms, maar steeds oprecht. Enigszins te vergelijken met Fellini's OTTO E MEZZO.

Polowanie na muchy

1969 | Komedie, Drama

Polen 1969. Komedie van Andrzej Wajda. Met o.a. Zygmunt Malanowicz, Małgorzata Braunek, Ewa Skarzanka, Daniel Olbrychski en Hanna Skarzanka.

Wajda`s eerste en laatste poging een komedie te maken. Hij zal hebben ingezien dat dit genre hem niet ligt. Waarschijnlijk ging het hem er meer om op cynische wijze een beeld te geven van het trendgevoelige artistieke wereldje in Warschau. Een eenvoudige man wordt door overdreven vrouwelijke eerzucht gedwongen boven zijn krachten te leven. Zijn vriendin wil (evenals later zijn vrouw) van hem een artistiek genie maken, hoewel hem daar het talent voor ontbreekt en hij eigenlijk daar ook geen zin in heeft.

Gates to paradise

1967 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1967. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Mathieu Carrière, John Fordyce en Lionel Stander.

Wajda`s eerste en laatste poging een komedie te maken. Hij zal hebben ingezien dat dit genre hem niet ligt. Waarschijnlijk ging het hem er meer om op cynische wijze een beeld te geven van het trendgevoelige artistieke wereldje in Warschau. Een eenvoudige man wordt door overdreven vrouwelijke eerzucht gedwongen boven zijn krachten te leven. Zijn vriendin wil (evenals later zijn vrouw) van hem een artistiek genie maken, hoewel hem daar het talent voor ontbreekt en hij eigenlijk daar ook geen zin in heeft.

Popioly

1965 | Historische film

Polen 1965. Historische film van Andrzej Wajda. Met o.a. Daniel Olbrychski, Bogusław Kierc, Piotr Wysocki, Beata Tyszkiewicz en Pola Raksa.

Deze dure historische kostuumfilm handelt over de paradoxale situatie van Poolse soldaten die deelnemen aan de veldtochten van Napoleon in Italië en Spanje, omdat zij verwachten daarmee de onafhankelijkheid van Polen te bewerkstelligen. Hoewel de film in artistiek opzicht niet is geslaagd, heeft deze typisch Poolse thematiek een politieke discussie op gang gebracht, die Wajda na een periode van creatieve stilstand weer de positie teruggaf die hij met POPIÓL I DIAMENT had bereikt.

L'amour à vingt ans

1962 | Drama

Italië​/​​Frankrijk​/​​Japan​/​​Polen​/​​Duitsland 1962. Drama van Marcel Ophüls, Shintaro Ishihara, Andrzej Wajda, Sh en François Truffaut. Met o.a. Patrick Auffay, Rosy Varte, François Darbon, Geronimo Meynier en Jérôme Meynier.

Internationale vijfluik over prille liefde heeft een middelmatige Duitse bijdrage en Italiaanse en Japanse episoden die daar nog verder beneden blijven. Wajda`s deel waarin een oorlogsveteraan de romantische aanbidding van een jong meisje krijgt, tot haar vrienden hem met zijn verleden in de maling nemen is het echter heel treffend, terwijl Truffaut Antoine Doinel uit LES 400 COUPS zijn eerste zelfstandigheid en onbeantwoorde verliefdheid laat beleven in een ironisch- melancholiek miniatuur (ANTOINE ET COLETTE, 28m) dat de hele film bestaansrecht geeft. Camerawerk van Raoul Coutard.

Samson

1961 | Drama, Oorlogsfilm

Polen 1961. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Serge Merlin, Alina Janowska, Jan Ciecierski, Tadeusz Bartosik en El[KA9]zbieta K[KA10]epi[KA1]nska.

De film verhaalt over de ervaringen van een jonge jood, van z'n vervolging in de vooroorlogse jaren en tijdens W.O. II. Hij wenst zich te verzetten tegen zijn noodlot: hij wil niet sterven alleen om het feit dat hij als jood is geboren. Hij sterft dan ook als held die zijn leven voor dat van een ander opoffert. Eén van Wajda's minst geslaagde films. Goed gemaakt maar de film mist de emoties die zijn vorige films kenmerkten.

Niewinni czarodzieje

1960 | Drama

Polen 1960. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Krystyna Stypułkowska, Tadeusz Łomnicki, Zbigniew Cybulski, Wanda Koczewska en Roman Pola[KA1]nski.

Destijds heeft deze film door zijn vermeende nihilistische inhoud veel kritiek gekregen. Wajda, losgerukt van de oorlogsproblematiek, probeerde een beeld te geven van de toenmalige jeugd die niet door de oorlogsjaren belast was. Het werd een psychologisch spel tussen een jongen en een meisje, een soort schijngevecht met maskers en poses, waarachter zij hun ware wensen en gevoelens voor elkaar verbergen. Een enigszins oppervlakkige film, die echter een aardig tijdsbeeld geeft. Het scenario werd o.a. geschreven door Jerzy Skolimowski, die evenals Roman Polanski een kleine rol speelt.

Lotna

1959 | Drama, Oorlogsfilm

Polen 1959. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Jerzy Pichelski, Adam Pawlikowski, Jerzy Moes, Bo[KA9]zena Kurowska en Mieczysław Łoza.

Geïnspireerd door Wajda's jeugdherinneringen aan de eerste oorlogsweken. Het is een film over het paard Lotna. Aan allen die haar achtereenvolgend bezitten brengt het ongeluk. Tenslotte sneuvelt het met de laatste eigenaar in een charge van Poolse cavaleristen tegen Duitse tanks. Een poëtische film over de ondergang van de Poolse ulanen, eens een schilderachtig legeronderdeel met schitterende uniformen, prachtige gebruiken en een fantastische historische traditie.

Popiól i diament

1958 | Oorlogsfilm, Drama

Polen 1958. Oorlogsfilm van Andrzej Wajda. Met o.a. Zbigniew Cybulski, Ewa Krzyzewska, Wacław Zastrzezy[KA1]nski, Adam Pawlikowski en Bogumił Kobiela.

Film van zeer grote klasse, tevens de eerste film waarmee Wajda internationale erkenning verwierf. De vertolking van Maciek door 'angry young man' Zbigniew Cybulski is ongeëvenaard. Maciek behoort tijdens de W.O. II tot het Poolse leger dat door de regering in ballingschap vanuit Londen wordt geleid. De film geeft de situatie weer van de eerste 24 uur na de bevrijding. Er is een burgeroorlog losgebarsten tussen nieuwe, communistische machthebbers en de restanten van het officiële 'rechtse' leger. Het scenario is van Jerzy Andrzejevski. De fotografie is van Jerzy Wojcik.

Kanał

1957 | Oorlogsfilm, Drama

Polen 1957. Oorlogsfilm van Andrzej Wajda. Met o.a. Teresa Izewska, Tadeusz Janczar, Emil Karewicz, Vladek Sheybal en Wienczyslaw Glinski.

Legendarisch oorlogsdrama van de vermaarde Poolse cineast Andrzej Wajda, tegen de achtergrond van de opstand van het Poolse verzet in Warschau eind 1944. Gebaseerd op het boek van Stefan Stawinski ontvouwt Wajda een deels fictief drama rond enkele tientallen omsingelde strijders. Hun pistolen en granaten kunnen niet op tegen tanks en bommenwerpers, dus zoeken ze hun heil ondergronds in de riolen. Een cinematografisch meesterwerk wat betreft scenario, regie, cameravoering en locatiewerk. Daarnaast een doorwrochte studie van de psyche onder vuur, van de hel op aarde.

Pokolenie

1955 | Drama, Oorlogsfilm

Polen 1955. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Tadeusz Łomnicki, Urszula Modrzy[KA1]nska en Roman Pola[KA1]nski.

Debuutfilm van de bekendste Poolse filmmaker Andrzej Wajda en tevens de eerste film van zijn `oorlogstrilogie` (met KANAL en POPIOL I DIAMENT). Ondanks de duidelijke socialistisch- realistische kenmerken zijn de elementen van een eigen stijl reeds zichtbaar. Na enige aarzeling besluit Stach zich aan te sluiten bij een communistische verzetsgroep. Deze wordt geleid door een vrouw die al snel zijn vriendin wordt. Wanneer hij aan het eind van de film zelf het commando over een verzetsgroep kan aanvaarden, wordt zij juist door de Gestapo gearresteerd.

A Generation

1954 |

1954. Andrzej Wajda. Met o.a. Tadeusz Lomnicki en Ursula Modrzinska.

Debuutfilm van de bekendste Poolse filmmaker Andrzej Wajda en tevens de eerste film van zijn `oorlogstrilogie` (met KANAL en POPIOL I DIAMENT). Ondanks de duidelijke socialistisch- realistische kenmerken zijn de elementen van een eigen stijl reeds zichtbaar. Na enige aarzeling besluit Stach zich aan te sluiten bij een communistische verzetsgroep. Deze wordt geleid door een vrouw die al snel zijn vriendin wordt. Wanneer hij aan het eind van de film zelf het commando over een verzetsgroep kan aanvaarden, wordt zij juist door de Gestapo gearresteerd.