Gertrud Fridh: cast.
Er zijn 6 films gevonden.

Vargtimmen

1968 | Horror, Drama, Experimenteel

Zweden 1968. Horror van Ingmar Bergman. Met o.a. Liv Ullmann, Max von Sydow, Erland Josephson, Gertrud Fridh en Ingrid Thulin.

Een kunstschilder wordt tijdens de zomervakantie met zijn vrouw geteisterd door dramatische herinneringen, die hem met miskenning door de omgeving tot waanzin en zelfmoord drijven, waarna zijn zwangere vrouw zijn obsessies erft. Ondoorzichtige en overvloedige symboliek en loodzwaar pessimisme maken dit het toppunt van al de binnenvetterige films van Bergman waarbij de irritatie het vaak wint van de geboeidheid. Ullmann brengt in het eerste gedeelte hoogst welkom een element van ongetroebleerde menselijkheid. Camerawerk van Sven Nykvist.

For att inta tala om alla dessa kvinnor

1964 | Drama, Experimenteel

Zweden 1964. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Jarl Kulle, Georg Funkquist, Eva Dahlbeck, Bibi Andersson en Harriet Andersson.

Muziekcriticus schrijft een biografie van een cellovirtuoos zonder een interview met hem te krijgen, maar hij krijgt zoveel informatie van alle vrouwen in diens entourage dat hij de musicus wil chanteren om een eigen compositie uit te voeren. Bergmans tegenaanval op de controverses in de pers rond zijn eigen persoon en werk is weinig doeltreffend door de logge humor, flauwe verkleedpartijen en voor de hand liggende pikanterieën. Alleen visueel is zijn eerste kleurenfilm opmerkelijk. Scenario van regisseur Bergman en Erland Josephson. Camerawerk van Sven Nykvist.

Djävulens öga

1960 | Mysterie, Komedie

Zweden 1960. Mysterie van Ingmar Bergman. Met o.a. Jarl Kulle, Bibi Andersson, Nils Poppe, Sture Lagerwall en Stig Järrel.

De uitwerking van een Iers spreekwoord 'de kuisheid van een vrouw is een strontje in het oog van de duivel' laat satan Don Juan van de hel naar de aarde terugsturen om de maagdelijke domineesdochter te verleiden. Hij faalt omdat hij echt verliefd wordt, waardoor zij hem alleen maar deerniswekkend vindt. Een leugentje tegen haar nieuwe echtgenoot doet Satans oog toch genezen. De ironie van het scenario houdt geen gelijke tred met de weinig lichtvoetige vormgeving, terwijl van de acteurs alleen Andersson als de maagd en komiek Poppe als haar vader de juiste toon weten te treffen. Ook bekend als THE DEVIL'S EYE.

Ansiktet

1958 | Drama, Mysterie, Experimenteel, Thriller

Zweden 1958. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Max von Sydow, Ingrid Thulin, Gunnar Björnstrand, Åke Fridell en Naima Wifstrand.

Rondtrekkend artiestengezelschap rondom een zich als stom voordoende magiër, wordt bij de grens van Stockholm aangehouden door autoriteiten die hem van charlatanerie beschuldigen. Een verplichte privé-voorstelling maakt toch indruk, maar leidt niettemin tot ontmaskering als een uitnodiging voor het gezelschap komt, om voor het hof op te treden. Parabel over dubbele rol van de kunstenaar kreeg boeiende uitwerking en situering in de vorige eeuw, maar wordt onnodig zwaar gemaakt door het voortdurend gekwelde acteren van von Sydow die geen enkele ironie of dubbele bodem suggereert. Camerawerk van Gunnar Fischer.

Tvȧ trappor över gȧrden

1949 | Misdaad, Drama

Zweden 1949. Misdaad van Gösta Werner. Met o.a. Gertrud Fridh, Bengt Eklund, Lars Ekborg, Åke Fridell en Stig Järrel.

Een criminele jongere ontsnapt uit een opvoedingsgesticht en pleegt per ongeluk een moord. Terwijl zijn vriendin geld voor zijn vlucht naar het buitenland bij elkaar probeert te krijgen, komt de politie steeds dichter op zijn hielen. Bij aankomst van het meisje bij zijn schuilplaats verwart hij haar met de politie en pleegd zelfmoord. De Zweedse zwartgalligheid maakt dit sociale drama er niet overtuigender op, ondanks een scherpe aanval op hypocrisie bij een dominee en enige heilsoldaten.

A Ship Bound for India

1947 | Drama, Experimenteel

Zweden 1947. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Birger Malmsten, Holger Löwenadler, Gertrud Fridh, Anna Lindahl en Lasse Krantz.

De gebochelde zoon van een scheepskapitein wordt door de vader van zijn geliefde geminacht en na rivaliteit om de liefde van het meisje zelfs naar het leven gestaan. Na een zelfmoordpoging wordt hij bevrijd van zijn minderwaardigheidscomplex en vindt hereniging plaats met het meisje. Een melodramatische Bergman-film die boeit door de tekening van het claustrofobische bestaan aan boord enerzijds en die van het provinciaal revuetheater (waar het meisje vandaan komt) anderzijds. Een groteske rol van Löwenadler als de vader die opschept over zijn avonturen en verre reizen en door toenemende blindheid wegvlucht in fantasievaarten.