Herbert Asmodi: cast en scenario.
Er zijn 4 films gevonden.

Cross of Iron

1977 | Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Duitsland 1977. Oorlogsfilm van Sam Peckinpah. Met o.a. James Coburn, Maximilian Schell, James Mason, David Warner en Klaus Löwitsch.

In 1943 trekken de Duitse troepen zich terug voor de oprukkende Russen. De dappere, maar gedesillusioneerde sergeant Steiner (Coburn) weet de mannen nog enigszins te inspireren. Dan komt Hauptmann Stransky (Schell) naar het Oostfront. Hij wil zich koste wat kost onderscheiden in het gevecht om zo het IJzeren Kruis te verdienen, een hoge militaire onderscheiding. En dat terwijl de mannen van Steiner eigenlijk alleen proberen te overleven. Dat een Amerikaanse regisseur een film maakte vanuit het standpunt van de voormalige vijand wekte verbazing. Maar Peckinpah, bekend van zijn zeer gewelddadige The Wild Bunch en Straw Dogs, maakte een ijzersterke, klassieke anti-oorlogsfilm.

Die Frau im Weiß

1971 | Drama

Duitsland 1971. Drama van Wilhelm Semmelroth. Met o.a. Heidelinde Weis, Christoph Bantzer, Eva Christian, Helmut Käutner en Pinkas Braun.

Bijzonder succesrijke tv-film in drie delen naar de ontspanningsroman [KL]The Woman in White[KLE] van de Engelsman (William) Wilkie Collins uit 1860. Walter Hartright (Bantzer), een jonge schilder uit Londen moet op een oud kasteel twee zussen de schilderkunst leren. Laura (Weis), de knapste van de twee, is meteen weg van Walter, maar zij kan hem niet krijgen omdat ze moet trouwen met Sir Percival (Braun). Die snoodaard trouwt echter alleen om het geld en omdat hij het geld onmiddellijk nodig heeft, besluit hij haar uit de weg te ruimen. Laura blijkt achteraf nog in leven te zijn, zij het als `de vrouw in het wit`... Gedraaid door een specialist van dit soort Victoriaanse mysteries, Semmelroth (1914-1992) naar het scenario van Herbert Asmodi, ook al een ingewijde, want die bewerkte niet minder dan vier romans van Collins. Voor een groot publiek met een fraai verhaal en pompeuze, opera-achtige personages. De bekende Duitse regisseur Helmut K[KA3]autner (1908-1980), de maker van 36 bioscoopfilms, waaronder DIE LETZTE BRŸCKE en DES TEUFELS GENERAL, speelt de rol van Sir Frederick Fairlie. 'De man in het zwart' wordt gespeeld door Beaumont. Het camerawerk is van Dieter Naujeck.

Die Geschichte der 1002. Nacht

1969 | Drama, Historische film

Duitsland 1969. Drama van Peter Beauvais. Met o.a. Johanna Matz, Grete Zimmer, Hans Jaray, Guido Wieland en Walter Kohut.

Rond 1875 reist een perzische sjah (Ragheb) naar Wenen en wil kennismaken met Europese vrouwen, aan wie hij vervolgens oneerbare voorstellen doet. Hij is heel kieskeurig en wil op een bepaald moment een dame uit de betere kringen ontmoeten. Hoewel men een vorst niets weigeren mag, wil het toeval dat het hoertje Mizzi Schinagl (Matz) als twee druppels water lijkt op de gravin Wernberg (wederom Matz). De gastheer haalt Mizzi over om zich uit te geven als gravin Wernberg. Mizzi wordt begeleid door de jonge ritmeester baron von Taittinger (Reyer) die verliefd op haar geworden is. Mizzi vertelt, vertelt en vertelt, maar haar bedrog komt uit en zij belandt in de gevangenis, al heeft de sjah nooit iets gemerkt. Als zij weer uit de gevangenis is, helpt de ritmeester haar bij het maken van een nieuwe start. Dan komt de vorst weer op bezoek en hij is de gravin nog niet vergeten... Tegen de achtergrond van de verdwenen Oostenrijks-Hongaarse monarchie een ouderwetse film die in principe niet veroudert, maar toch verouderd aandoet. Een uitgebreide rolverdeling die in het vergeetboek is geraakt, voert de boventoon in een rolprent, die netjes verhaalt wat men in de JOSEFINE MUTZENBACHER-films heel aanschouwelijk opdient. Het scenario is van Herbert Asmodi.

Der Junge Törless

1966 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1966. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Mathieu Carrière, Bernd Tischer, Fred Dietz, Marian Seidowsky en Lotte Ledl.

Naar de roman Die Verwirrungen des Zöglings Törless van Robert Musil uit 1906. In de vroege twintigste eeuw ziet een jongen op een kostschool in Oostenrijk-Hongarije het sadistische gedrag van enkele klasgenoten zwijgend aan. In naoorlogs Duitsland maakte dit gegeven veel los, precies zoals debuterend regisseur Schlöndorff had gehoopt. Der junge Törless was de eerste Duitse film die een prijs won op Cannes en is een van de beste exponenten van de Neue Deutsche Welle. De beklemmende sfeer is gevangen in prachtige zwart-witbeelden.