Sophie Desmarets: cast.
Er zijn 47 films gevonden.

Les chiens ne font pas les chats

1995 | Komedie

Zwitserland​/​​Frankrijk 1995. Komedie van Ariel Zeitoun. Met o.a. Christian Charmetant, Natacha Amal, Sophie Desmarets, Romain Legrand en Claire Maurier.

Paul Lejeune (Charmetant) is journalist in de krantengroep die uitgegeven wordt door zijn moeder Charlotte (Desmarets). Zijn leventje als vrijgezel wordt echter eensklaps verstoord wanneer Judith (Amal) bij hem aanklopt. Ze heeft een zoontje, Samuel (Legrand). Deze is tien en werd geboren na een vluchtige relatie van Judith met Paul. Voorspelbare tragi-komedie die goed gespeeld wordt, maar die inhoudelijk weinig te bieden heeft. De personages worden nauwelijks uitgewerkt en hun motivatie is onbestaande. Louise Cochard baseerde haar scenario zeer vrij op de roman Lorsque l'enfant parait van Françoise Dolto en de fotografie was in handen van Philippe Pavans de Ceccatty.

Pourquoi maman est dans mon lit ?

1994 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1994. Familiefilm van Patrick Malakian. Met o.a. Gérard Klein, Marie-France Pisier, Jean-Michel Dupuis, Sophie Desmarets en Consuelo De Haviland.

Tijdens een stormachtige nacht ontwaakt de kleine Georges (Dupuis) met naast zich zijn moeder (Pisier). Waarom ligt mama in zijn bed? Omdat papa (Klein) niet in het zijne ligt. Drie weken geleden bleef hij weg. Georges peinst na over de oorzaak. Het begon allemaal ongeveer een jaar geleden toen hij betrapt werd op de diefstal van een leren jekker die zijn ouders niet konden betalen. Uit een soort schuldgevoel besluit mama V[KA1]eronique (Pisier) uit werken te gaan. Tot groot ongenoegen van papa Pierre (Klein) vindt ze een job als telefoniste. Hierdoor verandert er heel wat in de gezinssituatie. Onsamenhangende, verwarde komedie over gezinswaarden en kinder-en ouderliefde. Regisseur Malakian tracht de stijl te benaderen van TOTO LE HÉROS maar slaagt er niet in dit tot het einde toe vol te houden. Het scenario van Catherine Hertault en Jean-Luc Seigle wordt verteld vanuit het standpunt van de jongen wat tot enkele gemakkelijke komische situaties leidt. Fotografie van Régis Blondeau. Gedraaid in Panavision.

Les mamies

1992 | Komedie, Actiefilm

Frankrijk 1992. Komedie van Annick Lanoë. Met o.a. Danielle Darrieux, Sophie Desmarets, Paulette Dubost, Jackie Sardou en Marthe Villalonga.

De twaalf-jarige Gallon woont bij zijn grootmoeder Darrieux en zijn moeder Kriegel. Deze laatste is zo ingenomen met haar aanstaande, tweede huwelijk, dat ze geen aandacht heeft voor de jongen. Wanneer moeder op zakenreis is, loopt de jongen weg. Darrieux wil haar kleinzoon terugvinden en roept de hulp in van enkele oude vriendinnen. Ontwapenend spel van zeven oudere actrices redt de film van de totale ondergang. Het scenario hangt met haken en ogen aan elkaar en heeft weinig opwindends, maar Darrieux en haar trawanten zorgen voor leuke dialogen en situaties. Lano[KA3]e, Claude Besson, Claire Alexandrakis en Chantal Pelletier schreven het scenario, dat (gelukkig) veel plaats laat voor improvisatie. Fotografie van Olivier Gueneau.

Toutes griffes dehors

1990 | Komedie

Frankrijk 1990. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Sophie Desmarets en Serge Avedikian.

Lange, lange, lange geschiedenis over een vroeger zeer gewilde ontwerpster van haute couture die geru[KA3]ineerd werd omdat ze weigerde zich aan te passen aan de nieuwe tendensen. Haar hoofdverkoopster aanvaardt deze situatie echter niet en probeert de zaak te redden. We zullen niet stil blijven staan bij de verwikkelingen in deze eindeloze feuilleton die vol zit met opvulling en geen enkele in de mode zijnde clich[KA1]e onbenut laat (zoals een van die oppervlakkige beschrijvingen van zowel de personages als het wereldje van de haute couture). Als cineast is Boisrond nooit een echte hoogvlieger geweest, maar in deze film is het wel heel erg. En de arme Desmarets, die doet wat ze kan, heeft niet meer geluk in haar rollen op de tv dan ze op het filmdoek had!

Le bonheur, mesdames

1990 | Mysterie

Frankrijk 1990. Mysterie van Maurice Frydland. Met o.a. Sophie Desmarets, Robert Rimbaud, Florence Giorgetti, Lucky Blondo en Sylvie Ferro.

Fran[KA10]coise Victoire (Desmarets) is door haar uitzending `Le bonheur, mesdames`, waarin zij van slag zijnde dames adviezen influistert, een erg populaire radiopresentatrice geworden. Wanneer plotseling haar echtgenoot verdwijnt, heeft ze zelf hulp nodig. Deze geschiedenis verloopt (moeizaam) parallel met een andere, waarin een jong meisje gek wordt van de ene na de andere doodsbedreiging, die zij per brief ontvangt. Twee films in één maar de saus bindt niet goed, en het geheel pakt, onder leiding van een weinig persoonlijke tv-regisseur eerder onschuldig dan echt dramatisch uit.

Julien Fontanes, magistrat: Dix petites bougies noires

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Christiane Spiero. Met o.a. Jacques Morel, Sophie Desmarets, Marcel Maréchal, Jean Topart en Bernard Wavert.

Nadat zij al tien jaar het mikpunt is van ambtelijke haarkloverijen vanwege de verdachte omstandigheden waarin haar man gestorven is, begint een weduwe schandaal te maken om de publieke opinie achter haar te krijgen. Rechter Julien Fontanes, gespeeld door Morel, heropent daarop het dossier. Gesneden koek, die handig verpakt is, op basis van een scenario van Jean Cosmos. Zowel in het camerawerk als in het spel van de acteurs zit iets schemerachtigs.

Erika mon amour

1990 | Komedie, Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1990. Komedie van Maurice Frydland. Met o.a. Sophie Desmarets, Robert Rimbaud, Henri Labussière, Bertrand Lacy en Sylvie Ferro.

Grappige avonturen van twee verre verwanten. De betreffende man en vrouw leiden een priv[KA1]e-detectivebureau. Een ongeloofwaardige cocktail van onder anderen computergegevens, vervormde stemmen, diefstal van (valse) sieraden, geheime diensten, punkrock en Rode leger-acties. De vraag is of de tv-kijker zich erin kan verplaatsen! Met op de koop toe de verbitterdheid van Desmarets.

Maillan-Les-Bains

1989 | Komedie

Frankrijk 1989. Komedie van Christian Vidalie. Met o.a. Jacqueline Maillan, André Dussollier, Vanessa Paradis, Christophe Dechavanne en Charles Aznavour.

Deze komisch bedoelde smeltkroes bevat weinig idee[KA3]en in de mise-en-sc[KA2]ene en is inhoudelijk wisselend van kwaliteit. Hoewel sommigen (Dussolier, Aznavour, Villeret en Mondy) beantwoorden aan het beoogde doel, vraag je je af wat anderen in deze film komen doen zoals (Hardy, Mas en Lara). Ook bekend als LE RIRE DE JAQUELINE MAILLAN.

Fleur de Cactus

1987 | Komedie

Frankrijk 1987. Komedie van Jacques Rosny. Met o.a. Sophie Desmarets, Jacques Rosny, Pascale Vignal, Jean-Marie Juan en Christian Bouillette.

Dit stuk van Barillet en Grédy, Parijse leveranciers van luchtige blijspelen, bevat bovenal simpele humor. Het gaat over de onmogelijke liefde tussen een kaakchirurg, een verstokt vrijgezel, en een jong meisje dat hopeloos verliefd op hem is. Dit magere en zeer klassieke thema strekt zich over meer dan twee uur uit. Langdradigheid troef dus. De kijker kan alleen genieten van het talent van de acteurs, die hun best doen om het geheel boven de onbeduidendheid uit te tillen.

Le Préféré

1983 | Komedie

Frankrijk 1983. Komedie van Jean Piat. Met o.a. Sophie Desmarets, Jean Piat, Cyrielle Claire, Philippine Pascale en Roland Oberlin.

Een studioverfilming van de zedenkomedie van het duo Barillet en Grédy uit 1978, die veel succes in het theater had. Deze geschiedenis over een vijftigjarige rokkenjager, die na achttien jaar niets van zich te hebben laten horen verliefd wordt op zijn eigen dochter, lijkt af en toe op een klucht. De dialogen zijn schitterend, de regie vertoont weinig diepgang en de vertolking doet alles wat in dit boulevardtoneel gekunsteld aandoet uiteindelijk vergeven en vergeten.

Un Second souffle

1978 | Drama

Frankrijk​/​​Duitsland 1978. Drama van Gérard Blain. Met o.a. Robert Stack, Anicée Alvina, Sophie Desmarets, Frederic Meisner en Marieke Carrière.

Een vijftiger - vriendschappelijk gescheiden van vrouw en gezin - houdt omwille van een jonge minnares vast aan de illusie van jeugd, ook om het op te nemen tegen een rivaal van haar leeftijd. Het tarten van de jaren en zijn conditie doen hem in ziekenhuis belanden, waarna zijn echtgenote die van haar zelfstandigheid heeft leren genieten hem niet terug wil. Dit bekende gegeven kreeg een ascetische, bijna filosofische benadering met zeer afstandelijk acteren (bij Hollywoodster Stack eerder uit onbegrip dan uit het volgen van regie-aanwijzingen) waardoor de relatie met het echte leven al te zeer verdwijnt.

Le maestro

1977 | Komedie

Frankrijk 1977. Komedie van Claude Vital. Met o.a. Jean Lefebvre, Sophie Desmarets, Daniel Ceccaldi, Caroline Cartier en Geneviève Grad.

De boulevard-komedie Les vignes du seigneur - over drankzuchtige huwelijkskandidaten die hun mond voorbij praten zodra ze een slok op hebben - wordt geacteerd alsof de acteurs het bovenste schouwburgbalkon willen beschreeuwen en in beeld gebracht als in de begindagen van de televisie.

Raison du plus fou,La

1972 | Komedie

Frankrijk 1972. Komedie van François Reichenbach. Met o.a. Raymond Devos, Patrick Penn, Paula Moore, Alice Sapritch en Jean Carmet.

Psychiatrische patiënten worden verliefd op elkaar en vluchten naar de Middellandse Zee, begeleid door een verpleger en achtervolgd door de directrice en haar man. Uitstekende rollen van Devos - die de dialogen schreef - en Carmet, maar het liefdespaar is zeer wezenloos. De bekende acteurs die ze onderweg ontmoeten, dragen weinig bij tot het slagen van de film.

Le mur de l'Atlantique

1970 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Italië 1970. Komedie van Marcel Camus. Met o.a. Peter McEnery, Sophie Desmarets, Terry-Thomas, Jean Poiret en Sarah Franchetti.

Een restauranthouder uit Normandië heeft tijdens WO II zowel nazi-officieren als verzetsstrijders onder zijn clientèle, maar weet problemen te vermijden tot een Britse piloot hem letterlijk op het dak komt vallen. Als averechts gevolg van zijn inspanning om overal buiten te blijven wordt hij zelf een verzetsheld. Deze poging om ware gebeurtenissen uit de memoires van Generaal Rémy te verfilmen in de stijl van LA GRANDE VADROUILLE valt tussen twee stoelen, omdat de grappen zich nooit al te ver van de werkelijkheid mogen ontwikkelen. Een op maat gesneden rol voor Bourvil in zijn laatste film. Scenario Marcel Jullian.

La Tête du client

1965 | Komedie

Spanje​/​​Frankrijk 1965. Komedie van Jacques Poitrenaud. Met o.a. Sophie Desmarets, Michel Serrault, Jean Poiret, Francis Blance en Caroline Cellier.

Een hoedenmaker drijft 's avonds met zijn zwager een clandestiene goktent. Niet alleen wil zijn dochter zich gaan verloven met de zoon van één van zijn gokklanten, hij wordt ook nog gechanteerd met zijn dubbelleven. Een typische vaudeville-komedie, met tamelijke vaart gemaakt en geacteerd door specialisten in het genre.

La chance et l'amour

1964 | Komedie, Erotiek

Frankrijk​/​​Italië 1964. Komedie van Bertrand Tavernier, Eric Schlumberger, Charles Bitsch en Claude Berri. Met o.a. Michel Auclair, Bernard Blier, Iran Eory, Bob Morel en Gérard Tichy.

Een episodenfilm, waarmee een kwartet van jonge regisseurs hun bioscoopdebuut maakte. I (Tavernier): Een killer is door zijn opdrachtgever met vals geld betaald, maar wreekt zich tijdens het pokeren. II (Schlumberger): Een jong stel lijkt halfbroer en halfzuster te zijn, maar niet alleen de vader, maar [KA1]o[KA1]ok de moeder heeft destijds een slippertje gemaakt. III (Bitsch): Een journalist wint onder pseudoniem de loterij van zijn eigen krant, maar kan de prijs niet incasseren zonder zich bloot te geven. IV (Berri): Smoesjes van soldaten over hun nalatigheid komen uit, maar het Duitse leger dient zich aan vóór de disciplinaire straf. Het kort bestek geeft de debutanten niet veel kans om hun talent te etaleren - zeker niet als schrijvers - maar het spel van Blier en Piccoli tillen de episodes van Tavernier en Bitsch boven de beperkingen uit.

La foire aux cancres

1963 | Komedie

Frankrijk 1963. Komedie van Louis Daquin. Met o.a. André Armontel, Jean Bouise, Julien Carette, Jean Carmet en Sophie Desmarets.

Deze film is een uit zeven episodes opgebouwde impressie van het lagere-schoolleven waarbij pedagogische methoden stuk lopen op de eigenzinnigheid of de al te letterlijke interpretatie van de leerling en/of op het cultuurbarbarisme van de ouders. De vanzelfsprekende en spontane kinderregie geeft deze komedie een authenticiteit die boven enkele al te gezochte grappen uitstijgt en die valse vertedering naar het volwassen publiek toe vermijdt. Sommige satirische momenten zijn inmiddels achterhaald, andere nog niet.

Dragées au poivre

1963 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1963. Komedie van Jacques Baratier. Met o.a. Guy Bedos, Sophie Daumier, Jean Babilée, Jean-Paul Belmondo en Francis Blanche.

Jonge filmgekken proberen d.m.v. een verborgen camera uitwassen van het Parijse leven te betrappen voor een cinéma vérité-documentaire. Deze episodische komedie persifleert moderne/modieuze filmgenres, maar mengt daar al te veel opgeklopte flauwiteiten doorheen, vooral in de vermoeiende uitbundige activiteiten van de filmploeg zelf. Wel een aantrekkelijke sterbezetting met uitschieters van Signoret-Belmondo in een zgn. prostituée-legionair-smartlap en van Vitti-Vadim in een MARIENBAD-parodie.

Le Motorizzate

1962 | Komedie

Spanje​/​​Italië​/​​Frankrijk 1962. Komedie van Camillo Mastrocinque. Met o.a. France Anglade, Walter Chiari, Pierre Doris, Sophie Desmarets en Michel Galabru.

Een reeks komische sketches zonder onderling verband over de gevolgen van een verkeerschaos en de hebbelijkheden van automobilisten. De film wisselt voor de hand liggende grappen (een non achter het stuur) met origineler vondsten (een werkloze in politie-uniform geeft instructies die tot overtredingen leiden die hij voor eigen rekening verbaliseert), maar er wordt over de hele linie aanstekelijk (over)geacteerd. Chiari als belaagde voetganger is de leukste. Een onvoorziene grap is dat de destijds zeer overdreven verkeersdrukte door de werkelijkheid inmiddels ver is overtroffen.

La Ragazza di mille mesi

1961 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1961. Komedie van Steno. Met o.a. Ugo Tognazzi, Danielle Demetz, Sophie Desmarets, Raimondo Vianello en Francis Blanche.

Een succesvolle mode-ontwerper wil na teleurstellingen in de liefde zijn carrière opgeven en zich in Afrika vestigen. Hij wordt verliefd op de aantrekkelijke, maar mentaal debiele dochter van de aspirant-koopster van zijn woning. Het blijkt een komplot te zijn van de sponsors van zijn modehuis om het voor de couture te behouden. Deze grovere Italiaanse versie van de Franse boulevard-komedie wordt door het aanstekelijke animo van de acteurs gered van de smakeloosheid van sommige grappen en effecten.

La Française et l'amour

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Henri Decoin, Michel Boisrond, René Clair, Jean Delannoy en Henri Verneuil. Met o.a. Jacqueline Porel, Darry Cowl, Sophie Desmarets, Pierre Mondy en Valérie Lagrange.

Zeven min of meer beroemde regisseurs en een reeks sterren in amoureuze ontwikkelingstadia van de (Franse?) vrouw, van een kind dat zijn geloof in de ooievaar verliest tot en met een oude vrijster die prooi is voor een huwelijkszwendelaar. De film wordt onderhoudender naarmate het onderwerp ouder wordt: de eerste drie episoden zijn leuk noch treffend. Clair maakt iets aardigs van een huwelijksreis - met - hindernissen. Meurisse domineert als bedrogen echtgenoot die wraak neemt in een overspelsketch. Papieren echtscheidings-rompslomp wordt satirisch aangevat en het laatste deel heeft een mooie rol van Montfort als een muurbloem die opbloeit van de attenties van een fortuinjager.

La Famille Fénouillard

1960 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Spanje 1960. Komedie van Yves Robert. Met o.a. Sophie Desmarets, Jean Richard, Annie Sinigalia, Marie-José Ruiz en Gérard Darrieu.

Vader Fénouillard wil burgemeester van zijn dorpje worden en vertrekt met vrouw en dochters naar Parijs om cultuur op te doen. Via de verkeerde trein belanden ze in Le Havre en van daaruit op een onbedoelde wereldreis van Zuid-Amerika via de Pool naar Japan. Film doet loffelijke poging om in aankleding en decoratie beelden van stripverhaal uit begin van de eeuw te benaderen, maar scenario en spel missen juiste toon en zijn eerder flauw dan parodistisch.

Nina

1958 | Komedie

Frankrijk 1958. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Sophie Desmarets, Jean Poiret en Michel Serrault.

Een kleurloze bewerking van een toneelstuk van Jean Roussin. De film is echter de moeite waard vanwege Desmarets wier enthousiasme, levendigheid, humor en intelligentie de kijker in vervoering kunnen brengen. Jammer dat deze zeer goede actrice vrijwel alleen in matige films heeft gespeeld.

La Vie à deux

1958 |

Frankrijk 1958. Clément Duhour. Met o.a. Pierre Brasseur, Danielle Darrieux, Sophie Desmarets, Fernandel en Edwige Feuillère.

Een succesvolle schrijver stelt een testament op waarin hij zijn bezittingen nalaat aan koppels die hem inspireerden tot zijn beroemde boek La vie a deux, mits ze nog even gelukkig zijn als toen. Vrienden die anders de erfenis zullen krijgen gaan op onderzoek uit naar de beurse plekken in het huwelijksleven van hun 'concurrenten'. Sacha Guitry is vaak verweten dat hij zijn scenario's zonder inzicht, wat de vorm betreft, in beeld bracht. De postume verfilming van deze stof door een assistent die jarenlang met hem werkte, bewijst het tegendeel door het totaal onbreken van filmisch besef. Dat bezwaar zal minder gelden op tv, waar de ironie de episodes en de sterbezetting de meeste aandacht krijgen.

Les trois font la paire

1957 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1957. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Michel Simon, Sophie Desmarets, Philippe Nicaud, Darry Cowl en Christian Méry.

De beeltenis van een moordenaar is in het bezit van de politie en leidt tot de arrestatie van twee mannen die daar sprekend op lijken. De getuige weet de dader niet te identificeren. Publikatie van de foto brengt de opdrachtgevers van de moord in paniek zodat ze de echte dader zelf liquideren. Het gezochte scenario van regisseur Guitry voor deze misdaadkomedie kreeg een nogal amechtige filmvorm met een paar individueel aardige scènes dankzij Simon als commissaris in verwarring. Camerawerk van Philippe Agostini.

Fumée blonde

1957 | Komedie, Misdaad, Avonturenfilm

Frankrijk 1957. Komedie van Robert Vernay. Met o.a. Sophie Desmarets en Darry Cowl.

Nieuwe - en terechte - aandacht voor een vergeten `populaire` (1907-1981), een door de `intellectuele` critici van zijn tijd verguisde regisseur. Samen met Solange Terac schreef hij een scenario waarin het meer om de gags dan om het verhaal gaat. Een geheim agent die door huurlingen achtervolgd wordt belandt in een stadje waar de directrice van een particuliere politiedienst woont. Hij wordt op slag verliefd op haar en als hij een tijdje niets van zich laat horen, stuurt ze hem een pakje lichte sigaretten (vandaar de titel). Deze pretentieloze, maar geslaagde produktie is een slimme opeenvolging van kolderieke situaties die van begin tot eind op de lachspieren werken. Desmarets beschikt over voldoende talent (hoewel vaak verkeerd gebruikt), maar de nieuwkomer Cowl heeft zijn draai nog niet gevonden en maakt zich er uiterst goedkoop vanaf.

Miss Catastrophe

1956 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1956. Komedie van Dimitri Kirsanoff. Met o.a. Sophie Desmarets, Philippe Nicaud, Nadine Tallier, Micheline Dax en Gérard Séty.

Een jonge schilderes verkoopt onwetend een van haar doeken aan een gangster en wordt door een misverstand zelf voor een dievegge aangezien. De inzet van Desmarets maakt deze vlot gemaakte, maar weinig oorspronkelijke misdaadklucht het aanzien waard. Bekende karakterspelers spelen kleurrijke bijrollen.

Ce soir les jupons volent

1956 | Komedie

Frankrijk 1956. Komedie van Dimitri Kirsanoff. Met o.a. Sophie Desmarets, Anne Vernon, Brigitte Auber, Sylvia Montfort en Nadine Basile.

Vijf mannequins zetten op kerstavond de bloemetjes buiten en komen zo stuk voor stuk aan de man. Een vlot geacteerde, maar zonder veel variatie geschreven en vlak geregisseerde komedie die de 'stille nacht heilige nacht'-gedachte met wulpse voeten treedt.

Une Fille épatante

1955 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1955. Komedie van Raoul André. Met o.a. Sophie Desmarets, Raymond Rouleau, Grégoire Aslain, Mona Dol en André Versini.

Een kruimeldievegge ziet een politie-inspecteur aan voor een gangster en wil met hem zaken doen. Ook als ze achter de waarheid komt, blijft ze verliefd en helpt hem met het oprollen van een bende goudsmokkelaars. Een pretentieloze komedie, die het meer van dialoogvuurwerk moet hebben dan van de dynamische vorm. Er wordt aanstekelijk geacteerd, al is Rouleau wat te oud voor zijn rol.

Si Paris nous était conté

1955 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1955. Historische film van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Françoise Arnoul, Danielle Darrieux, Sophie Desmarets en Robert Lamoureux.

Op verzoek van een groep jongeren vertelt Guitry anekdotes uit de geschiedenis van Parijs, met het accent op meer pikante of ironische gebeurtenissen, zonder enige bekommernis om de chronologische volgorde. Deze oppervlakkige, maar luxueus aangeklede episodenfilm geeft vooral gelegenheid om enige tientallen groten uit de Franse film- en theaterwereld te zien. Sprongen in de tijd zijn verrassender dan wat er verteld wordt.

Le Secret de soeur Angèle

1955 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1955. Komedie van Léo Joannon. Met o.a. Sophie Desmarets, Raf Vallone, Léo Joannon, Renaud Mary en Berthe Bovy.

Non die in Parijs getuige van moord is geweest, ontmoet - in burger - in Marseille de moordenaar. Ze bezorgt hem een baan als ziekenverpleger en hij wordt verliefd op haar. Haar weigeren doet hem zijn daad aan de politie bekennen. Merkwaardig melodrama wordt door ingetogen spel gered van potsierlijkheid.

Ces sacrées vacances

1955 | Komedie

Frankrijk 1955. Komedie van Robert Vernay. Met o.a. Sophie Desmarets, Pierre Destailles, Julien Carette, Jean Carmet en Pauline Carton.

Een arbeidersgezin gaat met vakantie in een oude auto die ze onderweg voor veel geld verkopen aan een Amrikaanse verzamelaar. Hun onverwachte rijkdom wekt de verdenking van de politie en doet hen in de cel belanden. Deze simpele komedie is de aanleiding voor een losse reeks episodes die mede dank zij een uitgelezen reeks karakterspelers onderhoudend worden gepresenteerd.

Le fils de Caroline Chérie

1954 | Avonturenfilm, Romantiek, Komedie, Actiefilm

Frankrijk 1954. Avonturenfilm van Jean Devaivre. Met o.a. Jean-Claude Pascal, Sophie Desmarets, Jacques Dacqmine, Georges Descrières en Brigitte Bardot.

De in Spanje opgegroeide zoon van Caroline Chérie verzet zich tegen de Spaanse de bezetting door Napoleon. Na ettelijke reeksen van avonturen waarbij verliefde vrouwen hem uit de nood helpen, hervindt hij zijn identiteit en zijn vader. Pascal was naar de normen van jaren 1950-60 een mooie man, maar als acteur zo'n houten klaas dat de van zijn pikante moeder geërfde amoureuze aanleg potsierlijk overkomt. Camerawerk van Maurice Barry. Het scenario is van de regisseur die de roman van Cécil Saint Laurent bewerkte.

Gli Ultimi cinque minuti

1954 | Komedie

Italië 1954. Komedie van Giuseppe Amato. Met o.a. Linda Darnell, Vittorio De Sica, Rossano Brazzi, Sophie Desmarets en Peppino De Filippo.

Woningnood drijft een man en een vrouw tot een verstandshuwelijk waardoor ze samen een flat kunnen betrekken. Na flirts en avontuurtjes over en weer winnen echtelijke trouw en liefde. Deze voorspelbare komedie steunt op de dialoog die door nasynchronisatie van de internationale rolbezetting ook niet erg sprankelt.

Escalier de service

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Carlo Rim. Met o.a. Alfred Adam, Junie Astor, Mischa Auer, Estella Blain en Etchika Choureau.

Een dienstmeisje heeft een nieuwe betrekking in een gezin van bohémiens en vertelt haar rampzalige ervaringen in haar eerdere dienstverbanden. Ze werkte bij een overspannen advocaat, bij de beul, bij een amoureuze vader en zoon en bij een stel toneelspelers. Een topbezetting in deze episodische komedie die in de beste momenten een absurdistische parodie wordt, maar soms ook al te voorspelbare boulevardkluchtigheden vertoont.

Signori, in carrozza!

1951 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1951. Komedie van Luigi Zampa. Met o.a. Aldo Fabrizi, Sophie Desmarets, Peppino De Filippo, Julien Carette en Noël Roquevert.

Een controleur op de trein Rome-Parijs heeft in het geheim een verhouding met een vrouw in Parijs. Hij laat zich overplaatsen naar Frankrijk om definitief bij zijn vriendin te kunnen intrekken, maar zijn klaplopende zwager duikt voor de politie bij hem onder, waardoor de waarheid aan het licht komt. Eén van de talrijke komedies uit de jaren vijftig over bigamie, dankt veel aan het speelse samenspel van Fabrizi en De Filippo, die ook fysiek verassende rokkenjagers zijn.

Ma pomme

1950 | Komedie, Musical

Frankrijk 1950. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Maurice Chevalier, Sophie Desmarets, Véra Norman, Jean Wall en Jane Marken.

Een clochard blijkt onverwacht mede-erfgenaam van een enorm fortuin. Zijn nieuwe status en de mentaliteit van de andere erfgenamen staan hem zo tegen dat hij van de erfenis zou afzien als hij daarmee niet een meisje benadeelde dat door geldgebrek niet met haar verloofde kan trouwen. Ook bij haar veroorzaakt het geld echter een kloof met de jonge echtgenoot. Deze meer sentimentele dan geestige komedie met de simpele en conformistische moraal dat geld niet gelukkig maakt, heeft een pasklare sterrol voor Chevalier die sindsdien het titellied op zijn repertoire zou houden.

Demain, nous divorçons

1950 | Komedie

Frankrijk 1950. Komedie van Louis Cuny. Met o.a. Sophie Desmarets, Jean Desailly, Jean Gaven, Armand Bernard en Denise Grey.

Van een temperamentvol jong echtpaar dreigen de partners elkaar bij ieder conflict met scheiding, om zich vervolgens met des te meer vuur te kunnen verzoenen - tot het een keer ernst lijkt te worden. Vlak voor de scheiding ontmoeten de echtelieden elkaar bij toeval met nieuwe partners in Deauville. Deze met slapstick-elementen versierde komedie werkt ondanks zijn simpelheid aanstekelijk door de animo van de acteurs. Magali Noël debuteert als de prille verleidster die het op de echtgenoot heeft voorzien.

Vire-vent

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Jean Faurez. Met o.a. Sophie Desmarets, Mady Berry, Marie Daëms, Marina de Berg en Paulette Elambert.

De vader, moeder, zoon en drie dochters Donadieu wonen in de Provence en het is bij hen een gezellige boel. Een van de meisjes komt op het slechte idee een opdringerige geharde en plompe bergbewoner te trouwen en gedaan is het met de gezelligheid. Gelukkig bevalt het hem uiteindelijk ook niet en verlaat hij zijn vrouw om terug te keren naar de bergen. Een bittere satire op de zeden en gebruiken met knappe observaties, psychologische kwaliteiten en een zeer fijngevoelige aanpak. Dit alles in de voor deze uitmuntende regisseur, wiens carrière wel wat langer had mogen duren, kenmerkende kleurschakeringen.

Le roi

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Marc-Gilbert Sauvajon. Met o.a. Annie Ducaux, Sophie Desmarets, Jacqueline Noëlle, Maurice Chevalier en Alfred Adam.

`Nieuwe` versie van de film uit 1936 van Pierre Colombier, maar nu met Chevalier in de hoofdrol als Jean de Vierde, koning van Cerdagne, die de industrieel en afgevaardigde in de volksvertegenwoordiging Bourdier (Adam) bezoekt naar aanleiding van een uitnodiging voor een jachtpartijtje en zich compromitteert met diens vrouw Youyou (Desmarets). Boudier troost zich echter allang met Jeans voormalige ma[KA4]itresse Th[KA1]er[KA2]ese Marnix (Ducaux). Boudier is misschien een illusie armer over zijn echtgenote, maar daarvoor in de plaats krijgt hij een ministerspost. Oorspronkelijk een succesvolle boulevardklucht uit 1908 en als herverfilming een mislukking, niet in de laatste plaats door Chevalier, die ongeschikt is voor de rol. Het scenario is van Gaston Arman de Caillavet en Emmanuel Arène, die het toneelstuk van Robert de Flers bewerkten. Het camerawerk is van Robert Le Febvre. Ruim een halve eeuw later heftig gedateerd en oubollig.

La veuve et l'innocent

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van André Cerf. Met o.a. Jean Tissier, Sophie Desmarets, Raymond Bussièrs, Jean Desailly en Saturnin Fabre.

Een misdaad-komedie waarin de guillotine gestolen is, zodat een onschuldig ter dood veroordeelde niet geëxecuteerd kan worden. Een stelletje dat op huwelijksreis is, heeft die valbijl bij zich. De komische situaties, de gevatheden en de reeks goede bijrollen waarop de Franse cinema toen nog het patent bezat, vormen de essentie van de film. De maker is in hoofdzaak een scenario- en dialoogschrijver en neemt slechts zo nu en dan achter de camera plaats.

Femme sans passé

1948 | Komedie, Drama

Frankrijk 1948. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Sophie Desmarets, Margo Lion, Hélène Pépée, François Périer en Alfred Adam.

Caroline wordt verwaarloosd door haar echtgenoot, een zakenman, en maakt een aantal avonturen mee die haar in de armen van een uitvinder doen belanden. In het bijzonder een verblijf in een psychiatrische kliniek en een identiteitscrisis gingen daaraan vooraf. Een scenario dat niet veel voorstelt en een routine-regie. Is het bekijken nog wel waard, vooral vanwege de prikkelende schoonheid van Desmarets.

Tiercé à coeur

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Jacques de Casembroot. Met o.a. Jacqueline Porel, Sophie Desmarets, Francine Claudel, Pauline Carton en Henri Guisol.

Een advocaat, die als vermist is opgegeven tijdens de oorlog, hervindt zijn twee ex-echtgenoten en bovendien een derde echtgenote die getrouwd is met een op geld beluste man die zich meester heeft gemaakt van de papieren van de advocaat. Ze leven met z'n vieren een zeer stormachtig leven voordat de zaken in orde komen. Dit thema was nogal gedurfd in die tijd. Deze low-budget komedie is vrij onderhoudend en De Casembroot is een ten onrechte miskende cineast.

Seul dans la nuit

1945 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1945. Thriller van Christian Stengel. Met o.a. Sophie Desmarets, Annette Poivre, Ginette Baudin, Nathalie Nattier en Sylvaine Claudel.

Verschillende misdaden wijzen in de richting van een bekende zanger omdat `zijn` stem daar met zijn grootste succes was te horen. De moordenaar wordt ontdekt tijdens een achtervolging in het nachtelijke Parijs. Het weinig bijzondere scenario wordt gered door de dialogen (Marc-Gilbert Sauvajon), opmerkelijk camerawerk door Christian Matras evenals een goede regie. Het is de eerste film van Stengel, die een te korte carri[KA2]ere had (1945-1956). Hij weet de politiefilms een zware en verontrustende sfeer te geven.

Le Capitain

1945 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1945. Romantiek van Robert Vernay. Met o.a. Claude Génia, Aimé Clariond, Lise Delamare, Sophie Desmarets en Danièle Delorme.

Op weg naar Parijs bevrijdt een jonge cadet een jonge aristocrate van haar geheimzinnige ontvoerders. Zo raakt hij betrokken in de strijd tegen een komplot van Florentijnse hovelingen tegen koning Lodewijk XIII. Deze romantische avonturenfilm naar de roman van Michel Zevaco geeft een goed gedocumenteerd beeld van de politieke intriges in het begin van de 17e eeuw. Er wordt met flair, en soms met ironie, geacteerd en de vormgeving is tamelijk spectaculair, hoewel soms wat langdradig. Het verhaal is opnieuw gefilmd in 1960.

120, rue de la Gare

1945 | Mysterie, Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1945. Mysterie van Jacques Daniel-Norman. Met o.a. Sophie Desmarets, Gaby Andreu, Maryse Manuel, René Dary en Jean Parédès.

Uitstekende bewerking van een roman van Léo Malet. Daniel-Norman is in de vergetelheid geraakt en dat is niet helemaal terecht. Hij heeft minstens drie goede films gemaakt, waaronder deze. Het was ook deze cineast die de romans van Malet voor de film ontdekte. René Dary speelt detective Nestor Burma op voortreffelijke wijze.

Premier rendez-vous

1941 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1941. Komedie van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Fernand Ledoux, Louis Jourdan, Jean Tissier en Gabrielle Dorziat.

Een professor van middelbare leeftijd plaatst een contactadvertentie en gaat corresponderen met een charmante jonge vrouw. Bij hun eerste afspraak laat hij zich vervangen door een meer aantrekkelijker en jeugdiger neef. Romantisch niemendalletje speelde in op de behoefte aan verstrooiing tijdens de oorlogsjaren, maar is beter gebleven dan veel pretentieuzere films door het spel van Ledoux, de spontaniteit van Darrieux en de frisheid van debuterende jonge acteurs en actrices (als medestudenten van Jourdan figureren ook nog Daniel Gélin en Georges Marchal). Scenario van regisseur Decoin.