Bernd Stegemann

Acteur

Bernd Stegemann is acteur.
Er zijn 26 films gevonden.

Annas Geheimnis

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Jan Ruzicka. Met o.a. Jutta Speidel, Susanne Schäfer, Dietrich Hollinderbäumer, Peter Bongartz en Anna Hausburg.

Anna en Christian zijn gelukkig getrouwd, maar kunnen geen kinderen krijgen. Wanneer Anna's zestienjarige geadopteerde dochter Ines plotseling opduikt, probeert Anna nog eronderuit te komen, maar Christian komt achter de waarheid en hij besluit tot een scheiding. Anna geeft echter niet op...

Mr. und Mrs. Right

2004 | Romantiek, Komedie, Drama

Duitsland 2004. Romantiek van Torsten C. Fischer. Met o.a. Udo Wachtveitl, Maria Furtwängler, Matthias Brandt, Marie-Lou Sellem en Bernhard Schir.

Louise en Felix zijn vrienden en zijn beiden tevreden met hun leven waarin de grote liefde ontbreekt. Daar lijkt echter snel verandering in te komen.

Folgeschäden

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Samir Nasr. Met o.a. Silke Bodenbender, Mehdi Nebbou, Mahmoud Alame, Jürgen Hentsch en Jule Gartzke.

Na de aanslagen van elf september 2001 begint een Duitse vrouw (Bodenbender) te twijfelen aan haar Algerijns-Duitse man (Nebbou). Plotsklaps passen zijn opmerkingen en werkzaamheden in het profiel van de zogenaamde Slapende Terrorist. Hijgerige opsporingsfiguren verergeren haar argwaan en zo groeit het paar pijlsnel uit elkaar. Folgeschäden (gevolgschade) werd gemaakt door de Egyptisch-Duitse filmer Nasr naar aanleiding van de achterdocht die hij ervoer na de aanslagen in 2001. Nasr speelt in zijn pamfletfilm met thrillerelementen - Is de man een terrorist? - maar de film munt uit als relatiedrama.

Zwei Tage Hoffnung

2003 | Drama, Thriller

Duitsland 2003. Drama van Peter Keglevic. Met o.a. Sebastian Koch, Hans Werner Meyer, Lisa Martinek, Matthias Habich en Cornelia Schmaus.

Berlijn 1953. Onafhankelijk journalist Helmut Kaminski (Koch) woont in West-Berlijn, zijn ouders en broer wonen in Oost- Berlijn. Samen met persfotograaf Dirk Niemann (Walser) heeft hij een afspraak met R[KA3]udiger Krohn (R[KA3]uhring) bij een checkpoint aan de zonegrens. Voor hun ogen wordt Krohn echter weer de Russische sector ingetrokken door grenssoldaten, maar Krohn kan Helmut nog net een lijst met namen in de handen drukken. Op die lijst staan o.a. zijn vader Otto (Habich) die voorman is bij een bouwwerk aan de Stalinallee en zijn broer Wolfgang (Meyer), die functionaris is op een kantoor van de SED, de enige toegestane politieke partij in de DDR die is opgericht in 1948. Otto en Wolfgang gelden volgens die lijst als politiek onbetrouwbaar. Helmut is verbluft. Net zoals elders in de DDR kampen de arbeiders op het bouwproject aan de Stalinallee met problemen; ze krijgen minder geld in hun loonzakje vanwege de herstelbetalingen aan de Sovjetunie, hun productiviteit is naar Sovjetmodel onrealistisch verhoogd, terwijl er schaarste aan materiaal heerst. Er breken stakingen uit, die uiteindelijk met de hulp van Sovjettanks zullen worden neergeslagen. Noch Otto, noch Wolfgang, die in het geniep voor de Stasi werkt, en medeplichtig was aan Krohns ontvoering, willen geloven dat zij staatsvijanden zijn totdat er een aanslag op Otto wordt gepleegd waardoor hij in het ziekenhuis belandt. Otto zegt tegen Helmut dat ze moeten vluchten. Wolfgang belandt in het Westen, maar Helmut raakt ingesloten met Angelika (Martinek), Wolfgangs vriendin die echter meer voor Helmut voelt als ze ontdekt wat voor smerig werk Wolfgang in de naam van het 'socialisme' verricht heeft. Zullen Helmut en Angelika samen nog naar West- Berlijn kunnen ontkomen? Een eersteklas bezetting in een spannende film over een stuk Duitse geschiedenis in de roerige junidagen van 1953. Het camerawerk is van Hans-Günther Bücking en Til Maler.

Trenck - Zwei Herzen gegen die Krone

2003 | Romantiek, Avonturenfilm, Historische film

Duitsland 2003. Romantiek van Gernot Roll. Met o.a. Ben Becker, Alexandra Maria Lara, August Zirner, Hannes Jaenicke en Rüdiger Klink.

Groot romantisch avontuur over een gedoemde liefde uit Pruisen ten tijde van Koning Friedrich II (Zirner), bijgenaamd de Grote, die regeerde van 1740-86. Friedrich Freiherr von der Trenck (Becker), een jonge cavalerie-officier wordt verliefd op de zuster van de koning prinses Amélie (Lara), maar haar broer is ertegen. Koning Friedrich probeert haar uit te huwelijken aan de Zweedse troonopvolger, maar Amélie weet dit op het nippertje te verhinderen. Graf von Jaschinsky (Jaenicke) is verliefd op Amélie en beschouwt de avontuurlijke, ambitieuze Trenck als zijn rivaal. Hij intrigeert met succes tegen Trenck die onder hem dient, hoewel de veldslag tegen de Oostenrijkers dankzij Trenck gewonnen wordt. Jaschinsky speelt het klaar om Trenck tot twee maal toe te laten opsluiten, eerst in de vesting Glatz en later in Beieren. Amélie, die in het klooster van Quedlinburg gegaan was, ontmoet de naar Oostenrijk gevluchte Trenck. In een tweegevecht, dat kort erop tussen Jaschinsky en Trenck plaatsvindt, delft de verraderlijke Jaschinsky het onderspit, maar worden Trenck en Amélie door Friedrichs lijfwacht gevangen genomen. Klink speelt Nicolai, de trouwe vriend van Trenck die hem meermalen behoed voor de totale ondergang. Het scenario van Walter Kärger legt terecht het accent op de bewogen liefdesgeschiedenis en maakt handig gebruik van de fraaie locaties. De rollen zijn mooi ingevuld en genreliefhebbers kunnen hun hart ophalen en tevens genieten van het fraaie camerawerk van regisseur Roll. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Tatort - Rotkäppchen

2003 | Mysterie

Duitsland 2003. Mysterie van Hajo Gies. Met o.a. Peter Sodann, Bernd Michael Lade, Annekathrin Bürger, Walter Nickel en Simone von Zglinicki.

Hauptkommissar Kain (Lade) kan zich wel voor de kop slaan als het stoffelijke overschot van de 17-jarige Tanja, bijgenaamd Rotk[KA3]appchen, wordt gevonden. Vlak voor de wrede moord had hij haar nog met haar vriend op straat gezien. Het stel had ruzie en de roodharige Tanja werd niet met liefde behandeld. Kain, die zich het gezicht van haar `verloofde` nog goed herinnert, gaat snuffelen in de databank van het BKA en vindt daarin een foto die precies past op Martin Kubelka (Irrek), Rotk[KA3]appchens aanbidder. Kain wacht de eindresultaten van de autopsie niet af, maar zet Kubelka met toestemming van de officier Mitterer (Von Zglinicki) in het opsporingsregister wegens moord. Kubelka schijnt connecties te hebben in het rosse milieu. Tot zijn niet geringe verbazing neemt Kubelka contact op met Kain en vraagt hem te ontmoeten. Als Kain op de afspraak aankomt, wordt Kubelka vermoord en overreden. Zijn lijk ligt aan Kains voeten. Duidelijk erin geluisd, maar door wie? Waarom werd Tanja vermoord? Het lot keert zich tegen Kain, maar gelukkig weet Kains collega Ehrlicher (Sodann) wat hij aan Kain heeft en probeert hem uit de benarde situatie te redden. Het scenario van Fred Breinersdorfer bevat een aardige milieuschildering met geslaagde portretten van de hoofdpersonages. Hoewel zijn verhaal enigszins conventioneel is, bevat het de nodige onverwachte wendingen en is het spannend. Sodann en Lade slagen er met hun gebruikelijke spelkwaliteit in de kijker te boeien. Het camerawerk is van Achim Poulheim.

Antonia - Tränen im Paradies

2003 | Drama, Misdaad

Duitsland 2003. Drama van Ernst Josef Lauscher. Met o.a. Alexandra Kamp-Groeneveld, Benjamin Sadler, Luis Tröger, Martina Servatius en Doris Schretzmayer.

Nadat eenvoudige studente Antonia (Kamp-Groeneveld) in het eerste deel het hart veroverde van de steenrijke graaf Leonhardt von Ahrendorff en met hem trouwde, werd Leonhardt tien minuten na de huwelijksvoltrekking vermoord. Antonia was toen al van hem in verwachting en erfde zijn immense fortuin. Ze werd daarmee een goede partij als weduwe. In deel twee is zij de moeder van de schattige Marie en getrouwd met haar knappe zwager graaf Moritz (Sadler), zodat het geld in de familie blijft. Adel verplicht tenslotte. Ze dachten dat de rust was weergekeerd, maar het stel komt bedrogen uit; Antonia waarschijnlijk meer dan graaf Moritz. Een sensatiejournalist ontdekt het onwettige kind van graaf Leonhardt, Carlos (Tröger), om de oplage van het boulevardblad flink te laten stijgen. Antonia is geschokt, maar dat is pas het begin. Carlos wordt ontvoerd en nu stelt de pittige Antonia alles in het werk om hem te redden. De fans van het eerste deel mogen tevreden zijn: alles is van hetzelfde laken een pak, inclusief het houterige spel en het zeer doorzichtige scenario van Melanie Brügel en Annette Simon. Ook bekend als ANTONIA II.

Kolle - Ein Leben für Liebe und Sex

2001 | Biografie, Drama, Erotiek

Duitsland 2001. Biografie van Susanne Zanke. Met o.a. Sylvester Groth, Annett Renneberg, Petra Zieser, Bernd Stegemann en Matthias Matschke.

Duitse televisiefilm over sociaal-culturele heisa bij de oosterburen anno '68. Titelheld Oswalt Kolle (Groth) is een bevlogen journalist en filmmaker die moeite heeft om zijn nieuwste film 'Das Wunder der Liebe' door de Duitse zelfcensuur te krijgen. Maar zijn werkproblemen verbleken bij zijn echtelijke problemen, vanwege zijn echtgenote (Zieser) die voor het eerst zeurt over een minnares (Renneberg). Scenaristen Eva en Volker Zahn schreven een lichtvoetig, politiek melodrama over het vrije seks-fenomeen Kolle. De filmmakers troffen vervolgens de juiste toon, kleurstelling en cameravoering voor een overtuigend beeld van vervlogen vrije tijden. Een bezienswaardige biografie.

Entscheidung im Eis - Eine Frau jagt den Mörder

2001 | Thriller

Duitsland/Oostenrijk 2001. Thriller van Jörg Grünler. Met o.a. Claudia Michelsen, Herbert Knaup, Eva Herzig, Fritz Karl en Bernd Stegemann.

Politiecommissaris Leah Sanders (Michelsen) achtervolgt de vermoedelijke misdadiger Martin Bose (Karl), die de besneeuwde Oostenrijkse bergen is ingevlucht. Als ze op 2,500 meter hoogte zijn, worden ze overvallen door slecht weer en moeten ze allebei schuilen in de eerste de beste berghut die ze tegenkomen, voordat ze door een aanrollende lawine worden meegesleurd. In de hut bevinden zich toevallig de euvele Dr. Jan Meinert (Knaup) en zijn onschuldige vriendin Maria Sebach (Herzig), die er gekomen waren om zich te ontspannen... Algauw heerst er terreur en het wordt onduidelijk, wie wie bedreigt als de berghut onder de sneeuw bedolven raakt. Het voorspelbare scenario van Timo Berndt is volledig cliché en de hoofdrollen zetten hun spel te dik aan. Het camerawerk is van Daniel Koppelkamm.

Endstation: Tanke

2001 | Komedie, Romantiek

Duitsland 2001. Komedie van Nathalie Steinbart. Met o.a. Tamara Simunovic, Florian Panzner, Oliver Bröcker, Vadim Glowna en Horst-Günter Marx.

De jonge Poolse gauwdief Marek (Panzner) zit in een jeugdgevangenis in de voormalige DDR. Tijdens een brandalarm ziet hij de kans om hem te drossen. Hij is van plan ver te komen (Australi[KA3]e) en de kans laat niet lang op zich wachten. Hij kan langs een oude Mercedes S-klasse Diesel pikken door de deur van een toilethuisje, waarin de eigenaar zit, van buiten op slot te doen. Hij trekt diens maatpak aan en zet de snelle zonnebril van het slachtoffer op. Helaas komt hij niet ver, want de motor loopt warm en de wagen blijft staan. Twee welwillend glimlachende dames (een moeder en dochter?) in een peperdure sportwagen slepen hem af naar een benzinestation vlak buiten een onooglijk dorp dat in the middel of nowhere ligt en waar de jonge en niet onknappe Margot (Simunovic) de pomp bedient, achter de kassa kruiswoordraadsels invult en dagdroomt over hazen in een grazige weide, terwijl ze naar Duitse country music in de stijl van Ry Cooder luistert. De bullebakkerige garagehouder wil de auto niet repareren (geen onderdelen zegt hij), maar hij wil Marek evenmin een tweedehands wagen die op zijn terrein staat, verkopen, hoewel Marek bereid is dik te betalen. Marek pakt `zijn` bagage en gaat naar de bushalte middenin het dorp. De bus vertrekt pas de volgende dag. In het wirtshaus tegenover de halte geeft hij zich uit voor zijn slachtoffer, die financieel adviseur is en zegt dat hij naar Frankfurt (aan de Oder?) wil. Niemand is bereid hem weg te brengen uit het dorp weg te brengen ondanks de geboden bedragen. Dan gaat de kastelein een licht op: een aalgladde oplichter met dezelfde naam had hen mooie beleggingsverhalen op de mouw had gespeld en de spaarcenten afgetroggeld. Helaas zien ze Marek aan voor de dader en willen hem in vierendelen. De onfortuinlijke Marek ziet nog net de kans om het vege lijf te redden door het gasthof via het toilet te verlaten. Hij vlucht naar de pomp, waar Margot hem onder de teek verbergt. Later moeten ze de deur barricaderen als de opgewonden dorpelingen voor een tweede keer terugkomen. Margot valt op de aantrekkelijke Marek en ze is bereid hem een Ford Fiesta te verkopen. Marek schrijft een eurocheque met een valse handtekening uit. Ondanks de belegering van de beschonken en boze dorpsbewoners kunnen zij hem smeren: het doel van de reis is down-under. De film is het eindexamenwerk van Steinbart die met Peter D'Ambrosio het scenario schreef. Hoewel er wat plotgaten in het tragikomische verhaal zitten, is het allemaal best te verteren. De sfeer is ons-kent-ons is raak getroffen en het tempo is vlot. De jonge hoofdrollen zijn heel geloofwaardig en aantrekkelijk, terwijl de bijrollen ingevuld zijn door heerlijke karakterspelers. Als grapje in de film heist een auto van 'rijkswaterstaat' het schijthuisje met het slachtoffer erin op en plaatst een ander dat nog leeg is en rijdt dan weg naar zijn bestemming. Steinbart die zo te zien sterk beïnvloed is door Amerikaanse films, mag best trots zijn op haar eerste werk. Het camerawerk is van Carl Friedrich Koschnik en Sebastian Edschmid. Exporttitel THE MIDDLE OF NOWHERE.

Ein Starkes Team - Der schöne Tod

2001 | Misdaad

Duitsland 2001. Misdaad van Kilian Riedhof. Met o.a. Maja Maranow, Florian Martens, Leonard Lansink, Lena Stolze en Paul Faßnacht.

Het scenario van Christian Jeltsch en Klaus H[KA3]uttmann voor deze aflevering van ons sterke stel gaat over een niet geringe plaag in de sport: doping. Voornoemde schrijvers nemen echter een kijkje in de toch nog als besmuikt bekend staande bodybuildingwereld, ondanks het feit dat fitness, waartoe het pompen met ijzer behoort, door de inspanningen van o.a. persoonlijkheden als Jane Fonda en Arnold Schwarzenegger maatschappelijk werd geaccepteerd. Bodybuilder en bezitter van een fitnessstudio Ralf Neutzner (Fa[KL29]nacht) heeft volgens de dokter nog maar enkele maanden te leven omdat hij zijn lichaam verwoest heeft met stero[KA3]iden, spierversterkende middelen. Hij sterft toch nog vroegtijdig als het slachtoffer van een misdaad. Het team, Verena (Maranow), Otto (Martens) en Georg (Lansink), hebben algauw een rijtje verdachten: zoon Jan (Schick) die afgehouden werd van de middelen door zijn vader en daardoor zijn kans op een Europees kampioenschap in het water zag vallen, Frank (Jovanovic), die de dopingmiddeltjes levert en Tina Bark (Soydan), Ralfs maîtresse. Verena meent dat ze moeten zoeken naar de mensen die zich verrijken aan de illegale preparaten zonder zich over de gevolgen voor de gebruikers te bekommeren, en ze besluiten dat Otto undercover moet gaan trainen in de studio om zo achter het netwerk van de illegale handel te komen. Geen verkeerd idee. Behalve het thema een weinig opvallende aflevering. De kwaliteit wordt opgehouden, dus daarover hoeven vaste fans niet te klagen. Het camerawerk is van Axel Henschel.

Denninger - Der Mallorcakrimi: Der Mann mit den zwei Gesichtern

2001 | Misdaad, Actiefilm

Duitsland 2001. Misdaad van Gloria Behrens. Met o.a. Bernhard Schir, Eckhard Preuß, Gerd Wameling, Özay Fecht en Maja Maranow.

Karina Stern (Maranow) meent op Mallorca haar zes jaar geleden verdwenen echtgenoot Gerold (Nemec) te herkennen, waarvan aangenomen werd dat hij omgekomen was. Geschokt gaat ze naar een bevriende makelaar Max von Lahnstein (Wameling), die daarop zijn vriend en speurder Denninger (Schir) inschakelt door hem een reisje op zijn luxueuze jacht in het vooruitzicht te stellen. Denninger die geholpen wordt door Schumann (Preu[KL29]) en huishoudster Maria (Fecht), heeft Gerold al snel opgespoord en brengt het stel bij elkaar. Gerold was verdwenen om zijn gezin buiten een grote zaak van het witten van geld te houden, omdat hij teveel wist over zijn ex-partner. Als Gerold en Karina elkaar ontmoeten ontvoeren de handlangers van zijn ex-partner hun dochtertje Merle (Duck). Denninger weet met een list Merle snel te bevrijden, maar begrijpt dat hij nu met gevaarlijke misdadigers te maken heeft, die niet voor moord zullen terugdeinzen. Aan het eind van de film kan lokale hoofdcommissaris Oliver (Bernal) die meer tegenwerkt dan meewerkt, tevreden zijn met Denninger, zodat de Duitse politieman voorlopig nog niet terug hoeft naar zijn vaderland. Het scenario van Leo P. Ard stelt niets voor, want het is het zoveelste misdaadverhaaltje, dat rust op overbekende pijlers en dat nauwelijks een verrassing bevat en wat bedoeld is als ironie, komt heel kluchtig en soms zeer ongeloofwaardig over (zoals de ontsnapping uit de gevangenis en de belegring van de container). Gelukkig heeft de geroutineerde Behrens er een vlot tempo in gehouden, gezorgd voor de nodige actie, de rollen zijn niet slecht en maken de fraaie opnames van cameraman Jochen Radermacher nog veel goed, want anders zou deze film totaal ongenietbaar zijn.

Rotlicht - In der Höhle des Löwen

2000 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2000. Misdaad van Detlef Rönfeldt. Met o.a. Helmut Zierl, Alexandra Wilcke, Hanns Zischler, Jaecki Schwarz en Eva Habermann.

Acht jaar later een vervolg op de uitstekende krimi ROTLICHT met dezelfde personages. Voormalige commissaris Tom Rehberg (Zierl) heeft zich teruggetrokken op Mallorca, waar hij met zijn vaste vriendin Anna Sch[KA3]afer (Wilcke) die haar carri[KA2]ere als dure callgirl was begonnen, een restaurant exploiteert. Zijn aartsvijand, de dubieuze onroerendgoed handelaar Hans Fengler (Zischler), die zich in werkelijkheid verrijkt aan de prostitutie in Berlijn, is nog steeds actief met de georganiseerde misdaad, corruptie, het vereffenen van rekeningen, maar houdt er echter een soort erecode op na. Commissaris Simon Gehring (Schwarz) komt uit de Duitse hoofdstad over en vraagt Toms medewerking om Katja B[KA3]ohme (Habermann) te laten getuigen tegen Fengler en hem zo ten val te brengen, maar Tom weigert. Tot zijn verbazing pakt Anna d`r koffers en wil Simon helpen, want ook Anna heeft nog een appeltje te schillen met Fengler. Als Simon door Fenglers toedoen verongelukt, komt Tom in beweging, maar dan doet Fengler hem later een voorstel om zijn dochtertje buiten al die smerige zaken te houden, want hij heeft longkanker en hij heeft niet lang meer te leven. Bovendien wordt hij gechanteerd door een van zijn voormalige luitenants die probeert zijn misdaadimperium over te nemen. Tom weet niet wat hij ervan moet denken en als hij ontdekt dat Anna ooit Fenglers geliefde was, moet hij wel even slikken, maar besluit tenslotte op naar Anna te luisteren en Fengler aan te horen. Hij bezoekt Fengler en krijgt diens bekentenis, waarbij zijn luitenant beschuldigd wordt; voldoende om hem te arresteren. Nog voordat Fengler met Tom naar een geheime afspraak de grote vette schurk kan gaan, sterft Fengler. Dan gaat Tom alleen, maar hij heeft een gigantische politiemacht het terrein van de afspraak laten omsingelen. Deze film bevat helaas toch wel `etwas gemachte` elementen zoals de grote arrestatie in de geijkte finale, de dubieuze bordelen met de meisjes in de rendezvouskamertjes (daar gaat het veel kijkers om!), de idylle van de Balearische eilanden en de stereotiepe schurken in de vorm van patserige souteneurs zonder geweten met een voorkeur voor oudere Jaguars XJ. Heel aardig is daarentegen de blonde politie- archivaris, een ossi die Tom met zijn rokende Trabant met een rauw motorgeluid door Berlijn vervoert, hem assisteert en soms een waardevolle opmerking maakt (waardoor Anna's leven gered kon worden). Niettemin kunnen de miljoenen fans van de eerste film hun hart ophalen en genieten van het adequate spel en de uitstekende regie van genrespecialist Rönfeldt. Het scenario is van Sönke-Lars Neuwöhner, Martin Eigler en Timo Berndt. Het camerawerk is van Martin Stingl.

Autsch, Du Fröhliche

2000 | Komedie, Fantasy, Familiefilm

Duitsland 2000. Komedie van Georgios Papavassiliou. Met o.a. Sidonie von Krosigk, Ralf Schermuly, Ursula Karven, Dieter Landuris en Ralph Herforth.

Bj[KA3]orn Sturm (Landuris) is de vader van de negen-jarige Nina-Nena (Von Krosigk). Hij heeft voor Nina-Nena verzwegen dat hij op de avond voor kerst naar Amerika vertrekt om aan een universiteit te gaan doceren. Nina-Nena voelt zich door haar vader verraden en haar moeder Tanja (Karven) voelt dat ook zo, temeer Bj[KA3]orn een affaire had met zijn assistente en al lang van te voren wist dat hij ging vertrekken. Nina-Nena stuurt een wanhoops-boodschap aan de kerstman, waarin zij vraagt om een EILIMAF (familie omgekeerd gespeld). De kerstman (Schermuly) die ondanks zijn grote talenkennis niet meteen deze wens begrijpt, besluit Nina-Nena persoonlijk met Rudi (Omo), zijn snelle rendier te bezoeken. De kerstman wordt achterna gezeten door majoor Kohlmann (Herforth) van de militaire inlichtingendienst met zijn manschappen, die wil bewijzen dat de kerstman een buitenaards wezen is. Gevolg, de kerstman moet plotseling de wijk nemen met Nina-Nena als Kohlmann te dicht in de buurt komt, maar voor Nina- Nena is dit een ongedroomd avontuur en op het einde wordt haar wens verhoord, al spant het er in de allerlaatste minuut nog om! Om de opnames met het rendier Omo zo geloofwaardig mogelijk te maken moesten er uit het zuidwesten van Frankrijk bij Bordeaux nog zeventien rendieren bijkomen omdat een rendier een kuddedier is. Het scenario van Maria Solrun Sigurdardottir die goed naar Amerikaanse equivalenten heeft gekeken, is toch niet sterk genoeg.

Rosenzweigs Freiheit

1999 | Drama, Oorlogsfilm, Thriller

Duitsland 1999. Drama van Liliane Targownik. Met o.a. Benjamin Sadler, Christoph Gareißen, Gertrud Roll, Peter Roggisch en Felix von Manteuffel.

Laffe neonazi`s overvallen een pension voor asielzoekers met de bedoeling het in de fik te steken. Hun aanvoerder Rainer Franke wordt daarbij doodgeschoten en de politie stelt vast dat de fatale kogel afkomstig is van een pistool dat toebehoort aan Michael Rosenzweig (Garei[KL29]en), een joodse man die er met zijn Vietnamese vriendin Nhung (Uyen Van Thi Dao) woont. De zaak komt voor de rechter en toegewezen verdediger Ahrendt (Roggisch) wil pleiten voor verzachtende omstandigheden en op die manier een minimale opgelegde straf omdat Michael en zijn broer Jacob (Sadler) - zelf een advocaat - toen zij nog klein waren in een concentratiekamp zaten. Michael kan zich niets herinneren van het dodelijke schot en Jacob is er vast van overtuigd dat Michael onschuldig is. Hij besluit Michael zelf te verdedigen en Ahrendt trekt zich terug. De mening van Oberstaatsanwalt Keil (Van Manteuffel) over Michaels schuld stond al vast voor het proces begon. Als Keil niet meer onder het briljante peidooi van Jacob heen kan, schuift hij de moord in Jacobs schoenen. Michael komt hierdoor niet vrij. Voor het zo ver is, moeten de broers door een verschrikkelijke hel. Indringende film met een solide scenario van de regiseusse, dat weliswaar op waargebeurde feiten gebaseerd is, maar als verhaal fictie is. De film moet het grotendeels hebben van sterk dialoog, dat door de goede spelprestaties tot zijn recht komt. Aspirant-kijkers, die beweren dat men het verleden nu maar eens moet laten rusten, hebben het mis, want het onderwerp is nog altijd actueel. Camerawerk van Johannes Hollmann.

Liebe deine Nächste!

1999 | Komedie

Duitsland 1999. Komedie van Detlev Buck. Met o.a. Moritz Bleibtreu, Lea Mornar, Heike Makatsch, Marc Hosemann en Heribert Sasse.

Josefine (Mornar) en Isolde (Makatsch) zijn heilsoldaten in de Duitse provincie. In het Leger des Heils, een organisatie naar een model van ruim honderd jaar geleden, loopt alles op rolletjes. Het duo wordt naar Berlijn gestuurd om zich te ontfermen over een tehuis voor daklozen. Wat ze daar aantreffen, overtreft zelfs hun stoutste verwachtingen. Het is er een liederlijke boel van hossende en dansende zuipschuiten, werkschuwe dugsverlaafden en andere losbandige lanterfanters, die op een handige manier worden uitgebuit door een uitgekookte duivel, zakenadviseur Tristan (Bleibtreu). Terwijl het tweetal met de slogan 'soep, zeep en zielenheil' orde op zaken tracht te stellen en de ledigheid van de bewoners in vlijtige arbeid probeert om te zetten, sluit Tristan een weddenschap af, dat hij de engelachtige Josefine in bed kan krijgen voordat zij de bewoners halleluja leert zeggen. Josefine die vindt dat het doel de middelen heiligt, is bereid haar maagdelijkheid voor tienduizend mark op te offeren als Tristan zijn oneerbare voorstel doet. Het scenario van regisseur Buck, Jens-Frederick Otto en Eckhard Theophil behelst een simpel verhaaltje, dat echter in een razend tempo wordt gebracht. Alles gaat zo snel, dat de kijker heel wat details ontgaat, zodat je de film eigenlijk voor een tweede keer zou moeten bekijken. Helaas is hij daar te onbenullig voor. Debutante Mornar, een fotomodel uit Kroatië, laat zien dat zij acteertalent heeft. Makatsch die bewezen heeft een goede actrice te zijn, krijgt te weinig te doen om haar mogelijkheden te tonen en Bleibtreu, die net zoals regisseur Buck het etiket van Wunderkind draagt, had het script van te voren moeten lezen en zich moeten afvragen of deze lichtvoetige film wel geschikt voor hem was. Eigenlijk is het niet verwonderlijk dat de film in de Duitse bioscopen niet veel deed, maar grijp toch de kans om hem te bekijken als hij op de tv uitgezonden wordt zodat je zelf kunt oordelen. Erger je niet aan de stampende, oorverdovende muziek op de soundtrack. Het camerawerk is van Joachim Berc. Werktitel: SOLDATEN GOTTES.

Einfach raus

1999 |

Duitsland 1999. Peter Vogel. Met o.a. Inga Busch, Cosma Shiva Hagen, Fabian Busch, Susanne Lothar en Ulrich Mühe.

Vlak voor de Val van de Muur van Berlijn vluchten tijdens de zomer van 1989 DDR-burgers uit hun failliete arbeidersparadijs via Hongarije naar het vrije Westen. Hun vluchtpogingen en latere ervaringen zijn zeer verschillend. De hoofdpersonages zijn de 18-jarige Andreas (Fabian Busch), die in de Bondsrepubliek natuurkunde wil studeren en de 22-jarige Michelle (Inga Busch), die gewoon hoopt op een beter en rijker leven. Tien jaar later maken zij de balans op. Film is interessant en de spelprestaties mogen er zijn.

Der Solist - Kein Weg Zurück

1999 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1999. Misdaad van Carlo Rola. Met o.a. Thomas Kretschmann, Iris Berben, Jenny Schily, Oliver Nägele en Peter Roggisch.

De genadeloze afrekening in een Hamburgse pizzeria, waarbij twee mensen werden doodgeschoten, heeft ogenschijnlijk niets te maken met een dodelijk verkeersslachtoffer in die buurt in dezelfde nacht, totdat Maja Stein (Berben) zich als getuige meldt. Ze is hoogst onbetrouwbaar, want ze is wegens drugs en tippelen met de politie in aanraking geweest. Hoofd van politie Grabowski (Roggisch) geeft Einzelganger Philip Lanart (Kretschmann) en Sonja Marquardt (Schily) opdracht de zaak te onderzoeken en Maja te beschermen. Er ontstaat een schietpartij met onbekende aanvallers en Lanart en Maja moeten de wijk nemen. Lanart, die ernstig ziek is, komt voor hete vuren te staan, er vallen doden, maar hij klaart ten lange leste de zaak. De rolverdeling doet het heel behoorlijk in deze geroutineerde misdaadfilm, die overigens lekker vlot van tempo is, onder bekwame regie van Rola. Min of meer een pilot voor een mogelijke serie; een tweede aflevering volgde in ieder geval. Berben is goed en ziet er met haar tatoeage op haar borst sexy uit, al is ze wat minder slank tegenwoordig. Het scenario dat in feite draait om corruptie binnen de politie die ontmaskerd wordt, is van Holger Karsten Schmidt. Het sfeervolle camerawerk dat doet denken aan Amerikaanse misdaadfilms, is van Thomas Merker.

Die Mädchenfalle - Der Tod kommt online

1998 | Thriller

Duitsland 1998. Thriller van Peter Ily Huemer. Met o.a. Alexandra Maria Lara, Sigmar Solbach, Andrea L'Arronge, Thomas Kretschmann en Bernd Stegemann.

Silke Hartmann (Lara) is een schoolmeisje van zeventien. Ze heeft haar eerste teleurstelling in de liefde achter de rug. Haar ouders (moeder L`Arronge en vader Solbach) staan op het punt om te gaan scheiden. Ze zoekt haar heil in een chatroom op het Internet en heeft op die manier contact met Jan, die net zo oud is. Ze wordt tot over haar oren verliefd op haar virtuele partner, maar weet niet dat in hem een koele seriemoordenaar schuilgaat, die via de electronische snelweg zijn slachtoffers uitpikt. Ondertussen is Kommissar Magnus Sieber (Kretschmann), die samenwerkt met computerdeskundige Dagmar Matius (Richter) hem op het spoor, maar ze komen te laat voor die lieve Silke. Modieuze tv-krimi met bekende tv-smoelen, die behalve het Internet en koele computers niet veel nieuws biedt. Het scenario is van regisseur Huemer en het camerawerk is van Andreas Köfer.

Bella Block - Auf der Jagd

1998 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1998. Misdaad van Markus Imboden. Met o.a. Hannelore Hoger, Rudolf Kowalski, Eva Kryll, Peter Heinrich Brix en Bernd Grawert.

Bella Block (Hoger) is in de zevende hemel: ze heeft een vaste vriend aan de haak geslagen. De gelukkige is Simon Abendroth (Kowalski), een wetenschapper aan de universiteit van Hamburg. Haar broze geluk is snel verstoord als ze naar het Varenbecker Wald even buiten de hanzestad geroepen wordt, waar de stoffelijke overschotten van een echtpaar uit Hamburg zijn gevonden. Het is duidelijk dat het echtpaar op beestachtige wijze vermoord werd, maar Bella tast volledig in het duister. Terwijl haar onderzoek gaande is, gebeurt er niet ver uit de buurt nog een tweede moord, die overeenkomsten vertoont met het eerste geval. Het leven op het land schijnt dus niet zo idyllisch te zijn als men denkt en Bella vermoedt dat de dader uit het naburige dorp komt. Ze besluit hem uit de tent te lokken door iemand te arresteren, die het gedaan zou kunnen hebben, maar onschuldig is. Haar list slaagt en haar analyse van een mislukt leven klopte. Het scenario van Eva Zahn en Volker A. Zahn is een degelijk psychologisch misdaadverhaal, dat op sublieme wijze door de koel spelende, ironische Hoger vertolkt wordt. Kowalski als Simon Abendroth zou de komende afleveringen aan Bella's zijde blijven als haar trouwe levenspartner, al gaat hun pad niet altijd over rozen. Het camerawerk is van Helmut Pirnat. De muziek van Nikolaus Glowna werd bekroond met de Duitse tv-prijs.

14 Tage Lebenslänglich

1997 | Drama, Thriller

Duitsland 1997. Drama van Roland Suso Richter. Met o.a. Kai Wiesinger, Michael Mendl, Katharina Meinecke, Sylvia Leifheit en Marek Wlodarczyk.

Arrogante yuppie-advocaat Konrad von Seidlitz (Wiesinger) heeft twee jaar lang zijn parkeerboetes niet betaald. Nu is hij veroordeeld tot veertien dagen achter de tralies. Om munt uit het geval te slaan en publiciteit te maken voor zijn advocatenkantoor geeft hij een groot feest, waarop hij aankondigt zich te verloven met Cornelia (Leifheit), de knappe, sexy dochter van de minister van justitie van de deelstaat en dat hij om het parkeerprobleem aan de kaak te stellen, gaat zitten. In een optocht en met veel fanfare en bombarie trekt een stoet van feestende lieden naar de poorten van het gevang. Konrad is van plan zijn zaken van achter de tralies voort te zetten met zijn meegenomen gsm-telefoon. Hij behandelt de bewakers en zijn medegevangenen als oud vuil en maakt zich bij niemand geliefd. Op de laatste dag wordt zijn cel bestormd door de bewakers en de politie. Men vindt tweehonderd gram coca[KA3]ine. Konrad krijgt twee jaar zonder een kans op voorwaardelijke in vrijheidsstelling. Wegens plaatsgebrek moet hij blijven zitten in de gevangenis, waar hij was en ontdekt dat hij voor de bewakers niets meer en niets minder is dan het gespuis wat er zit. Hij krijgt mot met zijn medegevangenen. King- pin Czernetzky (Mendl) zorgt ervoor dat Konrad flink wordt afgetuigd en in de douche kan Konrad maar net het vege lijf redden bij een poging tot aanranding. Zware misdadiger Ramon (Wlodarczyk) laat zich de gevangenis insluizen aangezien hij nog een appeltje te schillen heeft met Czernetzky over een vette buit, die als sneeuw voor de zon was verdwenen. Dan vinden Konrad en Czernetzky elkaar en bovendien krijgt Konrad hulp van de sympathieke gevangenispsychologe Annika Hofer (Meinecke) en kan hij zijn onschuld bewijzen. De kool was hem gestoofd door zijn verraderlijke partner H[KA3]aring (Pape), die niet alleen het kantoor wilde inpikken, maar ook de ontrouwe Cornelia van hem aftroggelde. Eenmaal op vrije voeten valt er nog een rekening te vereffenen met Ramon. De film is tamelijk straightforward, maar drijft op het uitstekende spel van Wiesinger, Mendl en Meinecke. Het onderhoudende scenario is van Holger Karsten Schmidt, dat helaas ontsierd wordt door het overdreven einde. De regie is vlot en het camerawerk van Martin Langer is zeer doelmatig en werkt sfeer verhogend. Door het Duitse bioscoopppubliek ten onrechte in de steek gelaten, is deze film beslist een thuisbuisaanrader.

Sperling und das Loch in der Wand

1996 | Misdaad

Duitsland 1996. Misdaad van Dominik Graf. Met o.a. Dieter Pfaff, Benno Fürmann, Petra Kleinert, Hans-Joachim Grubel en Julia Jäger.

Commissaris Hans Sperling (Pfaff) is een product van Berlijn. Hij houdt van zijn stad en zet zich in om de misdaad zoveel mogelijk in te dijken. Samen met zijn collega Karsten Rohde (F[KA3]uhrmann) klist hij de bankrover Krause (Noethen). De man is in werkelijkheid een brave huisvader, die echter verslaafd is aan het gokken. Met zijn buit wil hij zijn gokschulden afbetalen. Sperling kan met de man meevoelen en hij besluit hem te helpen. De gedroomde gelegenheid voor hem om in het gokmilieu te infiltreren. Een innemende politieman die niet in de eerste plaats uit is om misdadigers te straffen, maar er meer heil in ziet om hen terug op het goede spoor te zetten. Pfaff is de rol op het lijf geschreven. Hij is alles behalve de heldhaftige macho, maar een goedzak die iedereen kan inpalmen, een Duitse Maigret kan je hem noemen. De figuur van Sperling werd door Pfaff zelf bedacht. Rolf Basedow schreef het niet bepaald originele scenario en achter de camera stond Benedict Neuenfels.

Rache ist süß

1996 | Komedie

Duitsland 1996. Komedie van Bettina Woernle. Met o.a. Michaela Rosen, Henry Hübchen, Florian Heiden, Johanna-Christine Gehlen en Bernd Stegemann.

Politicus Klaus Breuer (H[KA3]ubchen) die probeert om tot minister-president van zijn bondsstaat gekozen te worden, wordt door zijn vrouw Babette (Rosen) betrapt met een minnares. Ze ontsteekt in woede en vertrekt op hoge poten. Klaus vreest een grof schandaal en is bang de verkiezingen te verliezen door smeu[KA3]ige sensatieverhalen in de boulevardpers. Hij vraagt Babette`s tweelingzuster Paula (een dubbelrol van Rosen) haar plaats in te nemen. Dan neemt Babette wraak door op listige wijze met Paula van plaats te wisselen. Algauw weet Klaus niet meer hoe hij het heeft. Grappige komedie der verwisselingen, die een redelijke tijdspassering is, al is het allemaal flauwekul. Scenario van Thomas Kirdorf en Martina Brand. Het camerawerk is van Immo Rentz.

Julie Lescaut : L'enfant témoin

1994 | Misdaad

Duitsland/Frankrijk 1994. Misdaad van Bettina Woernle. Met o.a. Véronique Genest, Jérôme Anger, Mouss Diouf, Joséphine Serre en Julie Marbœuf.

Een Duitse industrieel wordt in een Frans hotel afgemaakt door twee onbekenden. Een afrekening? Commissaris Lescaut (Genest) ontdekt dat de man niet alleen was. Hij schreef zich in samen met zijn negen-jarige zoontje, dat verdwenen is. Het getraumatiseerde kind wordt bij de politie afgeleverd, en al gauw merkt Lescaut dat ook de moordenaars beseffen dat er een getuige was. Kwaliteitsconfectie blijft confectie. Elk beeld in deze film heb je eerder in andere films gezien, en van een goed opgebouwde spanning is niet echt sprake. De acteurs spelen vooral op techniek, zonder echte betrokkenheid. Een allesbehalve verrassend scenario. Het scenario is van Reinhard Köcher. Aflevering 6 van het derde seizoen, nummer 10 van 72.

Gefährliche Spiele

1994 | Thriller, Actiefilm

Duitsland 1994. Thriller van Adolf Winkelmann. Met o.a. Nathaniel Parker, Gudrun Landgrebe, Janna Marangosoff, Hans-Martin Stier en Klaus Lehmann.

De film begint indrukwekkend, al is het onwaarschijnlijk: boven de autobaan ontploft een priv[KA1]ejet. Slechts [KA1]e[KA1]en man overleeft: Tom Cranmer (Parker) een beroepskiller. Hij wordt tijdig (voor de autoriteiten) in de auto genomen door Inga Mahler (Landgrebe), een aantrekkelijke vrouw die op weg is voor een vakantie naar Frankrijk met haar VW-camper. Tom en Inga glijden op de verlaten boerderij tussen de lakens en Inga is in de zevende hemel.

Nordkurve

1993 | Sportfilm, Drama, Komedie

Duitsland 1993. Sportfilm van Adolf Winkelmann. Met o.a. Daniel Berger, Renate Krößner, Jochen Nickel, Walter Kreye en Hermann Lause.

Ook al heeft de film van Winkelman de meest geliefde sport van Duitsland als onderwerp, het is toch geen voetbalfilm geworden. In plaats daarvan worden achtergronden en intriges getoond, en de hooligans en de functionarissen van de verenigingen worden onder de loep genomen. Een indringende, groteske milieustudie soms vrolijk, soms tragisch maar altijd de moeite van het bekijken waard. Het scenario is van Michael Klaus. Het camerawerk is van David Slama.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Bernd Stegemann op televisie komt.

Reageer