Jane Russell (1921-2011): cast en productie.
Er zijn 27 films gevonden.

The Hollywood Fashion Machine

1995 | Documentaire

Verenigde Staten 1995. Documentaire van Marcia Ely. Met o.a. Jacqueline Bisset, Geoffrey Beene, Stanley Donen, Hubert de Givenchy en Robert L. Green.

VV.

Robert Mitchum: The Reluctant Star

1991 | Documentaire, Biografie

Verenigde Staten 1991. Documentaire van Gene Feldman. Met o.a. Robert Mitchum, Jane Russell, Edward Dmytryk, Deborah Kerr en Jane Greer.

Een portret van de in 1917 geboren superster uit de jaren 1940 1960. Zelf vertelt hij over zijn jeugd, de dood van zijn vader toen hij amper drie was, zijn huwelijk met Dorothy en zijn zegetocht in Hollywood. Het was nooit zijn bedoeling om filmacteur te worden, maar het leek wel alsof het zijn noodlot was. Om wat geld te verdienen nam hij in 1940 een job aan als stuntman en in 1942 debuteerde hij reeds als acteur met HOPPY SERVES A WRIT. Zijn doorbraak volgde in 1945 met THE STORY OF G.I. JOE. Hij weet heel wat anecdotes te brengen over zijn samenwerking met o.a. Marilyn Monroe, Raoul Walsh, Charles Laughton en John Huston en over de beruchte marijuana-zaak die hem in 1948 twee maanden achter de tralies bracht. Een hele reeks mensen die met hem hebben samengewerkt vervolledigen het beeld van Mitchum die uit de film komt als een acteur die steeds zichzelf was en zich nooit anders heeft voorgedaan. Feldman schreef het scenario. Voor de montage tekende Stephanie Palewski en voor de research Polly Pettit. Het geheel wordt geïllustreerd met fragmenten uit zijn belangrijkste films. Nieuw beeldmateriaal is van Robert Joy, Piotr Jaxa, Kevin McKnight, Rick Robertson en Jeremy Stavenhagen.

Darker Than Amber

1970 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1970. Misdaad van Robert Clouse. Met o.a. Rod Taylor, Suzy Kendall, Theodore Bikel, Jane Russell en James Booth.

Goed actie-melodrama met Taylor als de speurder uit de detective-boekenreeks Travis McGee. Hij zit achter schurken aan die Kendall hebben afgerost. Goede locatiefotografie van Miami en het Caribisch gebied.

The Born Losers

1967 | Misdaad, Actiefilm

Verenigde Staten 1967. Misdaad van Tom Laughlin. Met o.a. Tom Laughlin, Elizabeth James, Jeremy Slate, Stuart Lancaster en Robert Tessier.

Jonge halfbloed krijgt met een motorbende te maken. De film schijnt te draaien om de veroordeling van geweld, maar een paar smerige scènes hebben geen enkele functie. Russell heeft een kleine rol als de moeder van een jong meisje dat slachtoffer is. De rol van Billy Jack is door Laghlin zelf bedacht. T.C. Frank staat voor Tom Laughlin en Dolores Taylor. Scenario van James E. Lloyd. Gevolgd door: BILLY JACK.

Waco

1966 | Western

Verenigde Staten 1966. Western van R.G. Springsteen. Met o.a. Howard Keel, Jane Russell, Brian Donlevy, Wendell Corey en Terry Moore.

Revolverheld Keel komt gezag en orde brengen maar zijn vroegere vriendin Russell is nu getrouwd met dominee Corey. Een aardige bezetting van veteranen, maar de film is alleen voor wildwestverslaafden.

Johnny Reno

1966 | Western

Verenigde Staten 1966. Western van R.G. Springsteen. Met o.a. Dana Andrews, Jane Russell, Lon Chaney jr, John Agar en Lyle Bettger.

Lachwekkende clichéwestern met marshal Andrews die een beschuldigde moordenaar tracht te redden van een lynchpartij. Alleen voor de filmgekken die 'zoek de ster' willen spelen.

Fate Is the Hunter

1964 | Drama

Verenigde Staten 1964. Drama van Ralph Nelson. Met o.a. Glenn Ford, Nancy Kwan, Rod Taylor, Suzanne Pleshette en Jane Russell.

Eéndimensionaal drama rondom een onderzoek naar de oorzaak van een vliegtuigongeluk. Goede acteurs, maar een routinematig vervaardigd script.

The Fuzzy Pink Nightgown

1957 | Komedie

Verenigde Staten 1957. Komedie van Norman Taurog. Met o.a. Jane Russell, Ralph Meeker, Adolphe Menjou, Keenan Wynn en Fred Clark.

Een filmster wordt gekidnapt en iedereen denkt dat het een publiciteitsstunt is. Behalve wanneer Russell in beeld is, is deze satire zonder meer saai. Scenario van Richard Alan Simmons naar de roman van Sylvia Tate. Joseph LaShelle maakte de plaatjes.

The Revolt of Mamie Stover

1956 | Muziek, Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1956. Muziek van Raoul Walsh. Met o.a. Jane Russell, Richard Egan, Joan Leslie, Agnes Moorehead en Jorja Curtright.

Verrukkelijke Jane, in Technicolor nog verrukkelijker, is zangeres in een dansclub in Honolulu ten tijde van WO II. Ze verdient hier een fortuin. Overigens is dit melodrama zwak. Jane zingt 'Keep Your Eyes On Your Hands'

Run for the Sun

1956 | Thriller, Actiefilm, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1956. Thriller van Roy Boulting. Met o.a. Richard Widmark, Jane Greer en Trevor Howard.

Een schrijver en een journaliste worden na een noodlanding in het Mexicaanse oerwoud opgevangen door twee mysterieuze Duitsers, die zich ontpoppen als gezochte nazi-misdadigers.

Hot Blood

1956 | Drama

Verenigde Staten 1956. Drama van Nicholas Ray. Met o.a. Jane Russell, Cornel Wilde, Luther Adler, Joseph Calleia en Nina Koshetz.

Jane Russell speelt met haar tamboerijn en zet Cornel Wilde naar haar hand in dit vreemde zigeunerverhaal.

Underwater!

1955 | Avonturenfilm, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1955. Avonturenfilm van John Sturges. Met o.a. Jane Russell, Gilbert Roland, Richard Egan en Lori Nelson.

Een drietal avonturiers (Russell, Roland en Egan) gaat op zoek naar een schat in een gezonken scheepswrak en ondervindt daarbij tegenwerking van kapers en haaien. Voor een avonturenfilm is Underwater! (van de regisseur die later The Magnificent Seven en The Great Escape zou maken) niet erg spannend. Er is te veel slap geklets en te weinig actie, en de personages blijven vlak. Producent Howard Hughes moet de film vooral hebben gemaakt om zijn ontdekking Russell in badkleding te tonen - en ach, wie enkel daarom kijkt, komt weinig tekort.

The Tall Men

1955 | Western

Verenigde Staten 1955. Western van Raoul Walsh. Met o.a. Clark Gable, Jane Russell, Robert Ryan, Cameron Mitchell en Juan Garcia.

Deze western werd mooi opgenomen door cameraman Leo Tover. Gable en zijn broer, Mitchell, willen de rijke rancher Ryan beroven, maar in plaats daarvan laten ze zich ompraten een grote kudde vee te drijven. Onderweg ontfermen ze zich over Russell, de enige overlevende van een Indianenaanval. De drie worden verliefd en onderweg is er een voortdurende spanning tussen de drie mannen. Het worden er twee als Mitchell de dood vindt in de strijd tegen de Indianen. Wie zal ze kiezen? Clay Fisher's roman werd bewerkt door Sydney Boehm en Frank Nugent. Gefilmd in CinemaScope.

Gentlemen Marry Brunettes

1955 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1955. Komedie van Richard Sale. Met o.a. Jane Russell, Jeanne Crain, Alan Young, Rudy Vallee en Scott Brady.

Het vervolg van Anita Loos op GENTLEMEN PREFER BLONDES met Russell en Crain in Parijs als twee zusters in de showbusiness, die proberen romances te vermijden. Niet zo goed als het origineel. Scenario van Mary Loos en Richard Sale. Camerawerk van Desmond Dickinson.

Foxfire

1955 | Drama, Western

Verenigde Staten 1955. Drama van Joseph Pevney. Met o.a. Jane Russell, Jeff Chandler, Dan Duryea, Mara Corday en Barton MacLane.

Amanda (Russell) probeert de culturele barrières te slechten wanneer zij tijdens een vakantie in Arizona in een opwelling met een Indiaanse mijnbouwkundig ingenieur (Chandler) trouwt. Niet slecht; de sterren passen goed bij elkaar. Dat is trouwens Chandler die u het titelnummer van deze film hoort zingen. Ketti Frings bewerkte een verhaal van Anya Seton tot scenario. William Daniels deed het camerawerk.

The French Line

1953 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1953. Komedie van Lloyd Bacon. Met o.a. Jane Russell, Gilbert Roland, Arthur Hunnicutt en Mary McCarty.

'J.R. in 3D - It'll knock both your eyes out!' Jane Russell werd om niks anders dan haar lichamelijke kwaliteiten in films neergezet. Dat is jammer, want het leverde stijlloze reclameboodschappen als hierboven op, en het verijdelde dat Russell meer dan af en toe haar wel degelijk aanwezige acteertalenten etaleerde. The French Line, in de bioscoop dus in 3D uitgebracht (wel een mooi idee als je toch voor erotiek gaat!), draait om Russell en haar borsten, maar is zo schokkend sexy niet. De sequentie waarin zij schaars gekleed danst, was wel erg genoeg om een tijdelijk verbod opgelegd te krijgen. O ja, het verhaaltje: Mary (Russell) is te rijk om een eerlijke vent te krijgen en vaart daarom incognito naar Parijs.

Gentlemen Prefer Blondes

1953 | Komedie, Muziek, Musical, Romantiek

Verenigde Staten 1953. Komedie van Howard Hawks. Met o.a. Jane Russell, Marilyn Monroe, Charles Coburn, Tommy Noonan en George 'Foghorn' Winslow.

Marilyn Monroe is geweldig op dreef als verleidelijke Lorelei. Nee, niet de zingende sirene van de oosterburen die volgens de legende hunkerende Rijn-schippers op de rotsen laat lopen, in een overigens nog altijd lastig navigeerbare S-bocht zo'n twintig kilometer onder Koblenz. In deze terechte klassieker is Lorelei het spreekwoordelijke domme blondje dat 'slim kan zijn als het moet.' En mooi zingt, natuurlijk. Vergezeld door brunette Jane Russell knus gaat ze samen per boot naar zang- en dansparadijs Parijs, waar ze zich behalve als goudgraver zowaar ook ontpopt als liefdevolle bruid.

The Road to Bali

1952 | Muziek, Romantiek, Avonturenfilm, Komedie

Verenigde Staten 1952. Muziek van Hal Walker. Met o.a. Bob Hope, Dorothy Lamour, Bing Crosby, Murvyn Vye en Ralph Moody.

Lach-helden Harold Gridley (Hope) en George Cochran (Crosby) verlaten Sidney aan boord van een oceaanstomer op weg naar het exotische eiland uit de titel. Aan boord lopen zij tegen steenrijke Lalah (Lamour) op, die belaagd wordt door een oplichter, die haar van al haar centjes probeert af te helpen. Uiteraard behoeden ze haar voor dit gevaar, en redden haar en passant nog uit de vleespot van kannibalen, de tentakels van een reuzeninktvis, roofdieren, bloeddorstige vrouwen en andere oerwoudgevaren. Dit is de enige kleurenfilm uit de ROAD-serie. Mooie decors, veel grappen en gastrolletjes van: Humphrey Bogart, Katherine Hepburn, Jerry Lewis, Dean Martin en Jane Russell. Debuut van Carolyn Jones. Scenario van Frank Butler, Hal Kanter en William Morrow. Camerawerk van George Barnes.

The Las Vegas Story

1952 | Misdaad, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1952. Misdaad van Robert Stevenson. Met o.a. Jane Russell, Victor Mature, Vincent Price, Hoagy Carmichael en Brad Dexter.

Las Vegas, stad van uiterlijk vertoon, is het ideale decor voor dit verhaal dat vooral dient als showcase voor Hollywoodspetters Russell en Mature. Russell speelt een voormalige nachtclubzangeres die terugkeert naar Vegas om haar gokverslaafde man (Price) te vergezellen. Daar komt ze een oude vlam (Mature) tegen en raakt al snel verwikkeld in gedoe rond een moord, een kidnapping en een kostbare halsketting. Vooral vermakelijk vanwege de sterren en redelijk spectaculaire actieclimax. Scenarist Paul Jarrico kreeg geen vermelding omdat hij als vermeende communist op de zwarte lijst van Hollywood stond.

Son of Paleface

1952 | Komedie, Western

Verenigde Staten 1952. Komedie van Frank Tashlin. Met o.a. Bob Hope, Jane Russell, Roy Rogers, Bill Williams en Harry von Zell.

Wat krijg je wanneer je een animator en cartoonist die ooit in een bh-fabriek werkte en klusjes deed voor Max 'Betty Boop' Fleischer, films laat regisseren? In het geval van Frank Tashlin kleurige, tekenfilmachtige komedies met amusementscup D. Voor dit vervolg op The Paleface van vier jaar eerder trekt Tashlin visueel en verbaal alle registers van de westernparodie open. De titelheld (Hope) claimt de erfenis van zijn tandarts-pa, maar wordt al spoedig hulpje van wetsdienaar Barton (Rogers), die vermoedt dat de voluptueuze saloonzangeres The Torch (Russell) achter een reeks goudroven zit. Een heerlijke matineetitel vol absurde kolder.

Montana Belle

1952 | Western

Verenigde Staten 1952. Western van Allan Dwan en Allen Dwan. Met o.a. Jane Russell, George Brent, Scott Brady, Andy Devine en Forrest Tucker.

Een redelijk onderhoudende western waarin Russell als Belle Starr te maken krijgt met collega-bandieten, de gebroeders Dalton.

Macao

1952 | Avonturenfilm, Film noir

Verenigde Staten 1952. Avonturenfilm van Josef von Sternberg. Met o.a. Robert Mitchum, Jane Russell, William Bendix, Gloria Grahame en Thomas Gomez.

Een warrige, maar visueel verbluffende, film noir waarin niemand is wie hij lijkt te zijn. De ongewone personages ontmoeten elkaar in het labyrint van speelhuizen, hotels, straten en kaden van de Portugese kolonie uit de titel aan de Chinese zuidkust. Mitchum en Russell zijn de twee tegenspelers die destijds heel wat volk naar de zalen lokten. Hun samenspel is zo volmaakt dat het je geen bal kan schelen dat je het verhaal niet kunt volgen. Zoals altijd goochelt Von Sternberg met licht en schaduw en de metaforische scène op de kaden behoort tot de grote klassieke momenten van de zevende kunst. Bernard C. Schoenfeld en Stanley Rubin bewerkten het verhaal van Bob Williams. De aantrekkelijke fotografie was in handen van Harry J. Wild. Nicholas Ray draaide een aantal retakes nadat de post- productie uit handen was genomen van Von Sternberg.

His Kind of Woman

1951 | Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1951. Film noir van John Farrow en Richard Fleischer. Met o.a. Robert Mitchum, Jane Russell, Vincent Price, Tim Holt en Charles McGraw.

Een jaar na Where Danger Lives speelde Robert Mitchum opnieuw in een sfeervolle film noir van de in Australië geboren regisseur John Farrow. In His Kind of Woman is hij Dan Milner, een net uit de gevangenis ontslagen gokker die 50.000 dollar kan verdienen als hij voor een jaartje naar Mexico verkast. Wat hij precies moet doen, hoort hij daar wel. De verhuizing blijkt levensgevaarlijk, maar biedt een lichtpuntje: zangeres Lenore Brent (kostelijk gespeeld door Jane Russell). Voorlopig heeft zij vooral oog voor filmster Cardigan (Price), maar ook Milner trekt onmiskenbaar de aandacht.

Double Dynamite

1951 | Komedie

Verenigde Staten 1951. Komedie van Irving Cummings. Met o.a. Frank Sinatra, Jane Russell, Groucho Marx en Don McGuire.

Drie sterren op het dieptepunt in hun carrière toen deze vlakke komedie gemaakt werd; Sinatra als de bankbediende die beschuldigd wordt van diefstal. De film werd een paar jaar eerder voltooid en werd pas na aandringen van Marx uitgebracht.

The Paleface

1948 | Western, Komedie

Verenigde Staten 1948. Western van Norman Z. McLeod. Met o.a. Bob Hope, Jane Russell, Robert Armstrong, Iris Adrian en Robert Watson.

Calamity Jane (Russell) gaat undercover om te proberen een bende desperado`s uit te schakelen. Om compleet onverdacht te lijken, trouwt ze met Hope, een onhandige, schuchtere tandarts. En dan beginnen de moeilijkheden pas goed. Knappe parodie op de western, waarin de clich[KA1]es als een pluspunt verwerkt werden. Russell en Hope vullen elkaar wonderlijk genoeg uitstekend aan. Frank Tashlin en Edmund Hartman zijn de auteurs van het spirituele scenario, dat prachtig in beeld gebracht werd door Ray Rennahan. De song `Buttons And Bows` kreeg niet alleen een Oscar maar werd ook een internationale hit. Hope en Russell herhaalden hun rollen in het vervolg SON OF PALEFACE (1952). Zwakjes overgedaan in 1968 als THE SHAKIEST GUN OF THE WEST.

Young Widow

1946 | Drama

Verenigde Staten 1946. Drama van Edwin L. Marin. Met o.a. Jane Russell, Marie Wilson, Louis Hayward, Faith Domergue en Kent Taylor.

Het damesdrama is niet Russells sterkste kant. Zij draagt het sentimentele WO II-verhaal niet over de vrouw die haar gesneuvelde man niet kan vergeten.

The Outlaw

1943 | Western, Erotiek, Romantiek

Verenigde Staten 1943. Western van Howard Hughes en Howard Hawks. Met o.a. Jane Russell, Jack Buetel, Thomas Mitchell, Walter Huston en Mimi Aguglia.

Piloot, zakenman, playboy, multimiljonair en filmfinancier Howard Hughes (zie The Aviator, 2004) vond zijn leading lady, Jane Russell, naar verluidt in het secretariaat van zijn tandarts. The Outlaw is een western, maar gaat om de boezem van Russell (1921-2011). Hughes ontwierp een speciale beha voor haar (die ze overigens weigerde te dragen, vertelde ze jaren later) en zorgde ervoor dat haar bovenlijf zo veel en goed mogelijk in beeld verscheen. Een schandaal was geboren. De plot over Billy the Kid en Doc Holliday's maîtresse interesseerde inmiddels niemand meer.