Heinrich Schweiger

Acteur

Heinrich Schweiger is acteur.
Er zijn 19 films gevonden.

Ein Hund kam in die Küche

2002 | Misdaad, Thriller

Oostenrijk 2002. Misdaad van Xaver Schwarzenberger. Met o.a. Tobias Moretti, Andrea Eckert, Karl Merkatz, Nicole Marischka en Nino Kratzer.

Na een mislukte ervaring in de liefde besluit Senta Blum (Eckert) op het platteland in de bergstreek tussen Linz (in het noorden) en Klagenfurt (in het zuiden) van Oostenrijk haar pijnlijke ervaringen van zich af te schrijven in een sleutelroman. Ze krijgt echter geen rust, want ze valt op de knappe Stefan Schuster (Moretti), een kok. De opbloeiende romance wordt verstoord door neuzige heren van de politie (Merkatz en Marecek), die Stefan verdenken van een misdrijf. Senta besluit haar nieuwe liefde te helpen en ontdekt dat hij een broer heeft, die Kajetan (Kratzer) heet. Het scenario van Gerhard Roth is een weinig bijzonder misdaadverhaaltje, dat echter redelijk spannend is gebracht. Het camerawerk is van regisseur Schwarzenberger, die ervoor zorgt dat de kijker zich niet verveelt, terwijl hij zijn rolverdeling goed in de hand hield.

Edelweiß

2001 | Drama, Oorlogsfilm

Oostenrijk 2001. Drama van Xaver Schwarzenberger. Met o.a. Erni Mangold, Heinrich Schweiger, Kitty Speiser, Konstantin Wecker en Stefanie Dvorak.

Met deze film zet cameraman-regisseur Schwarzenberger zijn landgenoten te kijk en in het bijzonder de extreem rechtse politicus Jorg Haider, die de gouverneur van Karinthi[KA3]e is. Schwarzenberger wordt in het scenario van zijn vrouw Ulli een handje geholpen door het toeval. Overtuigde nazi`s Vera (Mangold) en Erich Dorfmeister (Schweiger) `kochten` na de Anschlu[KL29] van Oostenrijk bij Duitsland in 1938 in Wenen voor een spotprijs een kast van een villa, die eigendom was van de joodse Ari Ben Jacov (Braun). Joden mochten volgens de wetten van Neurenberg o.a. geen onroerendgoed meer bezitten en werden gedwongen te verkopen aan kopers die goede connecties hadden met de nazi- partij, en optraden als enige bieder. Hun dochter Isolde (Speiser) die part noch deel had aan deze gore oplichterij van haar ouders, trouwde later met jazzmusicus Paul Richter (Wecker) die in de ogen van haar ouders slechts een ontaarde kunstenaar was. Op een gegeven moment hield Paul het voor gezien met zijn bruine schoonouders en moest Isolde met een koter terug naar huis. Het kind groeide op tot een spontane, jonge vrouw, die zich nauwelijks bewust was van de fascistische opvattingen van haar grootouders en hun misdadige verleden. Ze gaat een jaartje studeren in Londen en keert terug met in haar kielzog een leuke vriend, Sydney Jameson (Bergmann), een knappe jongen. Sydney is joods en het duurt niet lang of zijn oom Ari Ben Jacov komt langs... Helaas gaan de Schwarzenbergers niet ver genoeg, maar een half ei is beter dan een lege dop; alleen jammer dat Haider dit nog niet aan den lijve heeft mogen ondervinden, maar wat niet is, kan nog komen. In zijn geval gaat het om miljoenen euro's; het gigantische landgoed dat hij bewoont, werd ooit afgepakt voor een appel en ei van een joodse eigenaar. Dit soort vergrijpen verjaart niet; dus heler Haider opgepast: gestolen goed, gedijt niet. Het spel van de gehele rolverdeling is uitstekend en regisseur Schwarzenberger heeft flink zijn best gedaan.

Ein Richter zum Küssen

1994 | Komedie

Duitsland 1994. Komedie van Otto Retzer. Met o.a. Klausjürgen Wussow, Heidelinde Weis, Heinz Rennhack, Hans Häckermann en Barbara Schöne.

Verkleed-klucht: Dr. Wussow's zuster, een vrouwelijke rechter, is overleden en hij trekt haar toga aan. Vervolgens wordt hij verliefd op een schattige vrouwelijke notaris. De rest laat zich raden. Bekenden van het kleine scherm doen hun best. Het scenario is van Rolf-René Schneider. Het camerawerk is van Michael Gast.

Der Madonna-Mann

1988 | Thriller

Duitsland 1988. Thriller van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Marius Müller-Westernhagen, Renée Soutendijk, Michael Lonsdale, Heinrich Schweiger en Peter Kraus.

Door een ongelukkige verwisseling raakt een argeloze geleerde in een groots opgezette kunstroof verwikkeld. De gangsters proberen koste wat kost de gevaarlijke getuige uit de weg te ruimen. Hoe is Soutendijk in deze miskleun verzeild geraakt? Een ondermaatse thriller.

Wie kommt das Salz im Meer?

1986 | Drama

Duitsland 1986. Drama van Peter Beauvais. Met o.a. Nicolin Kunz, Siemen Rühaak, Stephan Paryla-Raky, Anna Henkel en Helmut Berger.

Toen Uschi (Kunz) met Rolf (Rühaak) ging trouwen, wist zij in haar hart dat ze eigenlijk niet echt van Rolf hield. Vanaf dat moment ging het langzaam maar zeker bergafwaarts. Uschi nam nog meer verkeerde beslissingen: zoeken naar liefde en genegenheid buiten de huwelijkssponde mislukte net zoals haar huwelijk. Uschi ontdekte op die manier door schade en schande dat geld niet gelukkig maakt. Als ze het zou kunnen overdoen, dan zou ze de fout niet meer maken, maar ze kan de jaren die voorbij gegaan zijn, niet meer terugdraaien. De rollen doen wat ze kunnen, maar ze kunnen de film geen grotere dimensie geven dan dat het bittere en beperkte scenario van Brigitte Schwaiger en regisseur Beauvais hen biedt. Het camerawerk is van Johannes Hollmann.

Echo Park

1985 | Drama, Komedie

Oostenrijk/Verenigde Staten 1985. Drama van Robert Dornheim en Robert Dornhelm. Met o.a. Susan Dey, Michael Bowen, Christopher Walker, Shirley Jo Finney en Heinrich Schweiger.

Irriterende wauwelfilm over een maf trio (een pizzabesteller, een alleenstaande moeder en een Oostenrijkse body-builder geobsedeerd door Arnold Schwarzenegger) dat hetzelfde gebouw bewoont. Ze trekken veel met elkaar op en scheppen er schijnbaar een duivels genoegen in het publiek de boom in te jagen met hun ijl gezwets over de meest triviale onderwerpen. De eerste rol van Tom Hulce na AMADEUS, en hopelijk een vergissing. Gesitueerd in L.A.

Mrs. Harris - Ein Kleid von Dior

1982 | Komedie

Duitsland 1982. Komedie van Peter Weck. Met o.a. Inge Meysel, Edith Volkmann, Heinrich Schweiger, Monika Kaufmann en Christiane Hörbiger.

Doris Harris verdient slechts 160 pond per maand. Ze heeft haar zinnen gezet op een jurk van Dior, die tien keer zo veel kost. Iedereen vraagt zich af waarom, want ze heeft nooit meer dan twintig pond aan een kledingsstuk besteed. Film uit de MRS. HARRIS-reeks voor de tv, geregisseerd door voormalige Schlagerster Weck met Meysel in de hoofdrol, die er nog heel wat zou maken (o.a. onder regie van veteraan Franz J. Gottlieb). Naar een gelijknamige vertelling van Paul Gallico, door Robert Muller tot scenario bewerkt.

Jägerschlacht

1981 | Drama

Duitsland 1981. Drama van Wigbert Wicker. Met o.a. Bernd Stephan, Heinrich Schweiger, Günther Ungeheuer, Paul Hoffmann en Marina Demetz.

Een boer die strijdt tegen zijn dictatoriale landheer, neemt het recht in eigen hand en doodt de landheer en diens helper. Na een redelijk begin, waarin de armoedige boerengemeenschap op een geloofwaardige wijze wordt getekend, ontaardt de film in een oppervlakkig tegenover elkaar plaatsen van goed en kwaad. Het camerawerk is van Petrus Schloemp, Wolfgang Bachmann en Rainer Lanuschny.

Die Elixiere des Teufels

1976 | Horror

Duitsland 1976. Horror van Manfred Purzer. Met o.a. Sylvia Manas, Dieter Laser, Peter Broglé, Christine Buchegger en Martin Rosen.

Het beroemde verhaal van E.T.A. Hoffmann [KL]Nachgelassene Papiere des Bruders Medardus eines Capuziners[KLE] uit 1815 over de jonge capucijner monnik (Laser) die problemen krijgt met een dubbelganger, werd wel heel erg routinematig geproduceerd.

Bomber und Paganini

1976 | Komedie

Oostenrijk 1976. Komedie van Nicos Perakis. Met o.a. Mario Adorf, Tilo Prückner, Margot Werner, Barbara Valentin en Hannelore Schroth.

Adorf en Prückner als twee Duitse Stooges in een vrolijke klucht over twee kleine gauwdieven die bij het kraken van een kluis blind respectievelijk kreupel worden, waarna de film enkele kostelijke slapstick-grappen biedt. Deze voltreffer was het debuut van Perakis, die o.a. assisteerde bij Schlöndorff en Hauff. Scenario van regisseur Perakis, Joe Hembus en Uli Greiwe. Camerawerk van Dietrich Lohmann.

Tatort - Urlaubsmord

1975 | Mysterie

Duitsland/Oostenrijk 1975. Mysterie van Peter Weck. Met o.a. Fritz Eckhardt, Kurt Jaggberg, Albert Rolant, Liselotte Plauensteiner en Heinrich Schweiger.

Bij hun terugkeer van vakantie vinden Schweiger en Terval in hun woning het lijk van een onbekende jonge vrouw. Ze waarschuwen zonder dralen inspecteur Eckhardt, die ze tijdens hun reis naar Karintië hebben leren kennen. Degelijke en keurig gemaakte krimi, zo van de lopendeband zonder ook maar één greintje van originaliteit. De acteurs doen hun werk als niet gemotiveerde ambtenaren, mat en met weinig enthousiasme. Eckhardt schreef zelf het scenario dat door Udo Neukomm in beeld gebracht werd. Onschuldige tijd-doder, waaraan je je niet ergert, maar die je o zo gemakkelijk weer vergeten bent.

Blau blüht der Enzian

1973 | Muziek, Komedie

Duitsland 1973. Muziek van Franz Antel. Met o.a. Ilja Richter, Catharina Conti, Hans Kraus, Hans Terofal en Jutta Speidel.

Een schlagerwerkje van Antel rond de hotelvakschool, Schloß Thannberg in Kitzbühel tijdens de wintervakantie. De film wordt niet gekenmerkt door een geweldig verhaal, maar gaat over een simpele kofferverwisseling, enthousiast muziek maken, en vrolijke mensen die met zichzelf zijn ingenomen. Misschien blijft de schlager van de bassige Heino 'Blau blüht der Enzian' nagalmen, terwijl 'Bata Illic' van Michaela en 'Ein Festival der Liebe' van Jürgen Marcus de film in ieder geval overleefd hebben. Een gastrolletje van Eddi Arent. Scenario van Kurt Nachmann en camerawerk van Heinz Hölscher.

Meine Tochter - Deine Tochter

1972 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 1972. Komedie van Werner Jacobs. Met o.a. Chris Roberts, Georg Thomalla, Catharina Conti, Peter Weck en Heinz Reincke.

Een warrig, flinterdun scenario over een conciërge, die zijn dochter, die in Amerika woont, wijs heeft gemaakt directeur van een school te zijn. Hij mag op diens plaats zitten om de leugen vol te houden als ze komt; een jonge neef, die net een mislukte tentoonstelling achter de rug heeft wil bij zijn oom - het schoolhoofd - op bezoek komen met een jongedame die hij onderweg heeft opgepikt, wat dan niet mogelijk is enz. enz. Zoiets moet dan leiden tot de z.g. leutige 'komedie der verwisselingen'. Ondanks de redelijk bekwame rolbezetting is deze domme klucht niet te redden. Scenario van Erich Tomek, camerawerk van Heinz Hölscher.

Kinderarzt Dr. Fröhlich

1972 | Drama, Romantiek, Komedie

Duitsland 1972. Drama van Kurt Nachmann. Met o.a. Heidi Hansen, Ralf Wolter, Ernst H. Hilbich, Hans Kraus en Heinrich Schweiger.

Briljante pas afgestudeerde jonge kinderarts Dr. Hannes Fröhlich (Roy Black) springt liever op de bres voor een vriend die zijn oom moest vervangen in de dorpspraktijk, dan in het gespreide bedje te treden in de kliniek van de vader van zijn verloofde Clarissa (Kelemen.) Als de nobele Hannes eenmaal in het dorpje is aangeland, verricht hij allerlei heldhaftige daden en trouwt hij met apothekeres Eva (Hansen) en bespaart haar de schande als ongehuwde moeder door het leven te moeten gaan. Ondanks de verouderde moraal, een kleurig vehikel voor Roy's fans, al is en blijft het een heerlijke Courts Mahlerachtige draak. Scenario van regisseur Nachmann en camerawerk van Heinz Hölscher.

Trotta

1971 | Drama

Duitsland 1971. Drama van Johannes Schaaf. Met o.a. Andras Balint, Doris Kunstmann, Rosemarie Fendel, Heinrich Schweiger en Istvan Iglodi.

Maximillian Schell werkte mee aan het scenario naar Joseph Roths interessante boek Kapuzinergruft over een uit WO I terugkerende baron wiens wereld veranderd is. Een interessante film die toch niet helemaal uit de verf komt.

A la guerre comme à la guerre

1971 | Oorlogsfilm, Komedie

Italië/Duitsland/Frankrijk 1971. Oorlogsfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Leonard Whiting, Curd Jürgens, Sylvie Fennec, Marianne Comtell en Silvia Dionisio.

Een jonge Oostenrijkse militair die verliefd is boven zijn stand wil zich tijdens WO I onderscheiden door een vijandelijke generaal gevangen te nemen. De mislukking van zijn plan noodzaakt hem te vluchten in vrouwenkleding en hij beleeft daarin allerlei pikant bedoelde avonturen. De film combineert de flauwste elementen uit de kluchttraditie van de coproducerende landen, verspilt het talent van de acteurs en de tijd van de toeschouwer. Scenario van Claude Brule en Bernard Borderie.

Frau Wirtin hat auch eine Nichte

1969 | Erotiek, Komedie

Italië/Duitsland/Oostenrijk 1969. Erotiek van Franz Antel. Met o.a. Terry Torday, Claude Brook, Margaret Lee, Jacques Herlin en Heinrich Schweiger.

De tweede FRAU WIRTIN-film in de reeks waarin de mooie Torday als de herbergierster Suzanne met haar gezelschap van 'artistes' in Parijs belandt waar zij warempel keizer Napoleon uit een benaderde situatie redt en en passant enkele hofintriges onthult. Torday vindt zelfs een levensgezel in de onbenullige finale, die nauwelijks laat vermoeden dat nog twee volgende films op til zijn. Zie ook: 'Tiroler'-seksfilms.

Komm in die Gondel

1953 | Muziek, Komedie

Oostenrijk 1953. Muziek van Georg Wildhagen. Met o.a. Hans Olden, Peter Pasetti, Jeannette Schultze, Marianne Schönauer en Alfred Neugebauer.

Tegen de schitterende achtergrond van het carnaval in Venetië begint op een gemaskerd bal een spel der vergissingen tussen heer en knecht. Ongeïnspireerde verfilming van de operette Eine Nacht in Venedig van Johann Strauß. Het scenario is van Rudolf Österreicher. Het camerawerk is van Walter Tuch.

Franz Schubert: Ein unvollendetes Leben

1953 | Biografie, Muziek

Oostenrijk 1953. Biografie van Walter Kolm-Veltée. Met o.a. Heinrich Schweiger, Aglaja Schmid Louis, Soldan Hans, Thimig Carl en Bosse.

Dit is een redelijke biografische film over de grote Oostenrijkse componist Franz Schubert (Schweiger) die van 1797 tot 1828 leefde. Tijdens zijn leven vond hij geen erkenning en boekte pas vlak voor zijn dood - hij was toen 31 - een succesje met een uitvoering van een van zijn composities. Hij stierf een jaar na Ludwig van Beethoven, die hij bewonderde. Zijn hele leven was [KA1]e[KA1]en grote kwelling: ziekte, armoede en ook pech in de liefde; Theres (Schmid), die ook van hem hield, werd uitdrukkelijk verboden met deze armoedzaaier te trouwen, want der Franzl had immers niets te bieden... De film werd gedraaid in Wenen dat na WO II nog een lange tijd bezet was door de Sovjets en dat onder geallieerd bestuur stond. Nadat de film in eigen land uitgekomen was, ging hij het jaar erop in `Duitsland` - de DDR - in premi[KA2]ere en haalde pas in 1959 de bioscopen in de Bondsrepubliek, waar de tv voor dergelijke films al een geduchte concurrent geworden was. Voor muziekliefhebbers de moeite waard, al rammelt er technisch (beeld en geluid) het nodige aan, zeker voor de kijker, die dit een halve eeuw na dato ziet. Scenario van de regisseur en Carl Merz. Camerawerk van Hanns König en Karl Kirchner.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Heinrich Schweiger op televisie komt.

Reageer