Anna Achdian: cast.
Er zijn 5 films gevonden.

Le retour d'Arsène Lupin : Un savant bien tranquille

1994 | Misdaad

Frankrijk​/​​België 1994. Misdaad van Michel Boisrond. Met o.a. François Dunoyer, Eric Franklin, Anna Achdian, Ann Petersen en Daniel Goldenberg.

Belgische episode uit de serie LE RETOUR D`ARS[KA2]ENE LUPIN, waarin de baron (Dua) en de barones (Auberghen) De Watrin een kostbare diamant schenken aan de stad Brussel in aanwezigheid van de vermaarde professor Einstein (Goldenberg). De (bekende) schelm Lupin (Dunoyer) vermomt zich als Einstein om de zeldzame diamant in te pikken. Wat hij niet weet is dat een groep extremisten een aanslag beraamt op de geleerde. De vermomde Lupin wordt bijgevolg abuisievelijk gekidnapt. Vrij amusant script van Jacques Nahum, David Lachterman en Daniel Goldenberg, die ook de dialogen verzorgde. Gesitueerd in de jaren 1930 met mooie buitenopnamen van de stad Brussel.

Un savant bien tranquille

1989 | Avonturenfilm, Misdaad

België 1989. Avonturenfilm van Michel Boisrond. Met o.a. François Dunoyer, Daniel Goldenberg, Stéphane Auberghen, Jo Dua en Eric Franklin.

Een avontuur van Ars[KA2]ene Lupin naar - moet dat er nog bij? - Maurice Leblanc. Dit verhaal speelt in Brussel rond een beroemde diamant. Waarom hebben de (drie) scenarioschrijvers er vervolgens voor gekozen Albert Einstein op te voeren? Dat is niet alleen verraad aan het oorspronkelijke werk, het is ook nog eens belachelijk. Goldenberg staat voor gek in zijn rol. En tenslotte: een slappe, vermoeide verfilming in afzichtelijke kleuren van ene Michel Boisrond.

Noce en Galilée

1987 | Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​België​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1987. Drama van Michel Khleifi. Met o.a. Ali M. El Akili, Bushra Karaman, Makram Khouri, Youssef Abou Warda en Anna Achdian.

De cineast van Palestijnse afkomst woont sinds 1970 in België. Op zeer trefzekere en niet minder virtuoze wijze beschrijft hij een bruiloft die plaatsvindt in de zeer gespannen sfeer van een door Israëliërs bezet Arabisch dorp, waar voor 24 uur het standrecht is ingesteld, omdat de Israëlische gouverneur en zijn officieren de ceremonie bijwonen. Ondanks deze explosieve situatie gebeurt er niets ernstigs. Maar de film beschrijft wel heel wat andere conflicten terwijl hij bijna tastbaar een ritueel analyseert, dat op ons ouderwets overkomt. Behalve dat de beelden ontroerend mooi zijn, hebben ze ook een sensuele lading. Bovendien is er tussen de regels door sprake van een les in verdraagzaamheid. Achter de camera stond Walter Van Den Ende en het scenario is van regisseur Khleifi.

The Waste Land

1986 |

Frankrijk​/​​Griekenland 1986. Timon Koulmassis. Met o.a. Anna Achdian, Jerôme Keen, Gilles Lotthe, Pierre Aussedat en Anne Leroy.

THE WASTE LAND betekent woeste aarde, niet in cultuur gebrachte grond. Deze film bevat nauwelijks een intrige. Een jonge Griekse vrouw die aan de Franse Atlantische kust woont en samenleeft met haar vriend, een toneelregisseur, droomt van het land van haar jeugd. Daarachter schuilt haar eenzaamheid en wanhoop. Ze gaat naar Griekenland middels een lange omzwerving, doorweven met ontmoetingen, herinneringen en fantasie[KA3]en en stelt dan vast dat het niet is wat ze gedacht had. Een onbeholpen film (statische opnamen, langdurige beelden van wijde landschappen) waarin evenwel de invloed van Marguerite Duras en Alain Resnais en meer op de achtergrond die van de cineasten van de Newyorkse school, zoals Lionel Rogosin, merkbaar is. Een eentonige (het zwart-wit is grijs) en trage film, die voor heel weinigen toegankelijk is. Het debuut van de regisseur.

Les Amants terribles

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Danièle Dubroux en Stavros Kaplanidis. Met o.a. Stanko Molnar, Jean-Noël Picq, Danièle Dubroux, Manuela Gourary en Anna Achdian.

De film beschrijft het leven een aantal mensen die in Rome in een hotel wonen. De misverstanden, de jaloezie, de ruzies, de verzoeningen, de woordenwisselingen enz. Het is geen intrigestuk maar de film schetst hetzelfde beeld als Antonioni in LE AMICHE namelijk wreedheid, scherpte en woede. De hoofdpersonen behouden desalniettemin hun ingewikkelde, halfslachtige en aantrekkelijke karakter. Al met al een scherpzinnig portret van een mikro- maatschappij.