Gerard Soeteman (1936): regie, cast en scenario.
Er zijn 18 films gevonden.

Zwartboek

2006 | Drama, Oorlogsfilm

Nederland​/​​Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​België 2006. Drama van Paul Verhoeven. Met o.a. Carice van Houten, Sebastian Koch, Thom Hoffman, Halina Reijn en Derek de Lint.

Voor het eerst sinds De vierde man uit 1983 maakte Paul Verhoeven weer een Nederlandse productie: Zwartboek, over een joodse verzetsvrouw die bij de nazi's infiltreert. De intriges beginnen degelijk genoeg. Vooral door Van Houtens mooie mengeling van onschuld en raffinement oogt Ellis' entree bij de kantoren van de bezetter in Den Haag nog als een acceptabel gegeven. Maar de aaneenschakeling van plotwendingen die daarna volgt, kan ook door haar goede spel niet geloofwaardig worden. Toch trok de film veel publiek, kreeg Gouden Kalveren voor beste film, regie en actrice, en werd ook internationaal behoorlijk goed ontvangen.

Floris

2004 | Komedie, Avonturenfilm

Nederland 2004. Komedie van Jean van de Velde. Met o.a. Michiel Huisman, Victor Löw, Birgit Schuurman, Daan Schuurmans en Linda van Dyck.

Als opvolger van de klassieke ridderserie Floris had men zich van de 21ste-eeuwse Floris-film iets volwassens, vlots en hards voorgesteld. Zeker in handen van regisseur Van de Velde (Lek). Die koos echter voor komische retro, met malle karikaturen, vloekende kleuren en een goedkoop ogende anekdotische stijl die soms doet denken aan Monty Python, soms aan Bassie en Adriaan. Generaal Floris van Rosemondt (Löw), zoon van de Floris uit de serie, vindt zijn eigen zoon (Huisman), eveneens genaamd Floris, maar een lapzwans. Jonge Floris is toneelacteur, maar krijgt aan de zijde van de Chinese Pi (Schuurman) de kans zijn vader vechtend eer aan te doen.

Dick Bos weer in actie

2004 | Documentaire

Nederland 2004. Documentaire van Jan Bosdriesz.

Documentaire over de (jaren 40) stripdetective Dick Bos, die elke misdaad oplost met een 'kwink- en een kaakslag'. Ook worden bedenker Alfred Mazure en Dick Bos-fans zoals regisseur Paul Verhoeven belicht.

Recht voor z'n raab

1993 |

1993. Anne van der Linden, Tjebbo Penning en Ron Termaat. Met o.a. Cees Scheel, Leo Hogenboom, André van den Heuvel, Carolien van de Berg en Rob Das.

Documentaire over de (jaren 40) stripdetective Dick Bos, die elke misdaad oplost met een 'kwink- en een kaakslag'. Ook worden bedenker Alfred Mazure en Dick Bos-fans zoals regisseur Paul Verhoeven belicht.

Op de fiets naar Hollywood

1993 | Documentaire

Nederland 1993. Documentaire van Robbe De Hert en Willem Thijssen. Met o.a. Paul Verhoeven, Guido Pieters, Jan de Bont, George Sluizer en Freek de Jonge.

Door sommigen de hemel in geprezen documentaire (`dynamisch gestructureerd overzicht`), die door anderen met de grond gelijk werd gemaakt (`als het doorbladeren van een plakboek`; `voorspelbaar, warrige opeenstapeling van clich[KA1]es over de dromen van filmmakers en ontoereikende middelen`) over 35 jaar Nederlandse film, opgeluisterd met illustratieve filmmomenten, aardig commentaar, vrolijke anecdotes, inside-jokes, trailers, werkopnamen, sfeerbeelden, stilistische hoogstandjes (een montage van fietsfragmenten!). De Hert en Thijssen, die eerder al soortgelijke documentaires draaiden (DE DROOMPRODUCENTEN over de ambities van Belgische en Nederlandse filmmakers en JANSEN EN JANSSENS DRAAIEN EEN FILM over de Vlaamse filmgeschiedenis), putten uit dertig uur filmmateriaal. Zowat alle bekende Nederlandse filmmakers, producenten en acteurs komen aan het woord - behalve Dick Maas, Paul Ruven, Digna Sinke, Louis van Gasteren, Rudolf van den Berg, Leon de Winter, Jean Van De Velde - en alle documentairemakers, op Johan van der Keuken na. Een stukje geschiedenis, met beelden geschreven. De Hert deed de cameraregie, Thijssen de interviews: tachtig namen vormen de ruggegraat, vijftig films de mijlpalen. Voer voor ingewijden, maar ook outsiders kunnen glimlachen om aardige, pikante en soms onthullende ontboezemingen, of grimlachen om het gezeur, geklaag en gejammer van betrokkenen die zichzelf te kijk zetten als exponenten van een armoedig en bekrompen denkend industrietje.

De Bunker

1992 | Oorlogsfilm, Biografie, Drama

Nederland 1992. Oorlogsfilm van Gerard Soeteman. Met o.a. Thom Hoffman, Huub van der Lubbe, Jack Wouterse, Dolf de Vries en Geert Lageveen.

Gerrit Kleinveld (Hoffman), een verzetsman van het eerste uur, wordt na een overval op een kantoor voor distributiebonnen in Joure in 1942 gearresteerd. Omdat Kleinveld als extreem gevaarlijk te boek staat, sluit de SD hem op in 'De Bunker', een zwaar bewaakt cellencomplex in het concentratiekamp Amersfoort. Kleinveld besluit te ontsnappen. Terwijl een paar duizend kilometer verderop de slag om Stalingrad woedt, is Gerrit Kleinveld bezig om in zijn duistere cel zijn oorlog tegen Hitler te winnen met behulp van een soeplepel, een kiezelsteen, wat repen stof, zeep en een beker surrogaatkoffie. Het regiedebuut van Soeteman viel een beetje tegen, voortaan hield hij zich bij scenario schrijven.

De aanslag

1986 | Oorlogsfilm, Drama

Nederland 1986. Oorlogsfilm van Fons Rademakers. Met o.a. Derek de Lint, Marc van Uchelen, Monique van de Ven, John Kraaykamp en Huub van der Lubbe.

Naar de roman van Harry Mulisch. Nadat er een aanslag plaatsvindt voor zijn ouderlijk huis wordt Anton Steenwijk (Van Uchelen/De Lint) in januari 1944 van zijn familie gescheiden. Zijn familie wordt vermoord door de Duitsers en Anton groeit alleen op. Hij lijkt het verleden achter zich te hebben gelaten maar geleidelijk sijpelt het besef van de immense tragedie zijn realiteit binnen. Jaren na de oorlog wordt hij geconfronteerd met de betrokkenen van toen en ontdekt hij de ware toedracht van de aanslag. Met de uitvergroting van een enkel incident laat Rademakers op indringende wijze het leed van WO II en oorlog in het algemeen zien. De aanslag werd onderscheiden met een Oscar én een Golden Globe voor beste buitenlandse film.

Flesh+Blood

1985 | Avonturenfilm, Fantasy, Actiefilm

Verenigde Staten​/​​Spanje​/​​Nederland 1985. Avonturenfilm van Paul Verhoeven. Met o.a. Rutger Hauer, Jennifer Jason Leigh, Tom Burlinson, Kitty Courbois en Ronald Lacey.

Om wraak te nemen op de edelman die na gedane arbeid weigert te betalen kidnappen huurlingen onder leiding van de charismatische en flamboyante Martin (Hauer) de maagdelijke verloofde (Leigh) van zijn goedzakkerige zoon (Burlinson). Agnes wordt verkracht maar sluit zich niettemin aan bij de huurlingen terwijl de zoon naar haar op zoek gaat. In zijn eerste film buiten Nederland schroomt regisseur Verhoeven niet om seks en geweld uitgebreid in beeld te brengen. In Nederland kreeg de film Gouden Kalveren voor beste film en regie, maar het publiek in de VS moest nog wennen aan Verhoevens ruwe stijl.

De vierde man

1983 | Thriller, Mysterie, Drama

Nederland 1983. Thriller van Paul Verhoeven. Met o.a. Jeroen Krabbé, Renée Soutendijk, Thom Hoffman, Dolf de Vries en Geert de Jong.

Een afgesneden pik, bloeddruppende kadavers, een spin in een web: in visioenen krijgt het hoofdpersonage Gerard (Krabbé) voldoende lugubere aanwijzingen dat zijn nieuwe vriendin Christine (Soutendijk) niet te vertrouwen is. Nog een subtiele hint: Christine's drie vorige mannen stierven onder geheimzinnige omstandigheden. De vierde man, naar de roman van Gerard Reve, was een filmhuishit en Verhoevens ticket naar Hollywood, waar hij veel elementen uit deze occulte thriller gebruikte voor Basic instinct. De hoofdpersoon van De vierde man is een rotzak, maar Jeroen Krabbé's krachtige acteerwerk doet ons vaak denken aan Gerard Reve zelf en dat brengt enige (zeer noodzakelijke) vertedering.

Voorbij, voorbij

1981 | Oorlogsfilm, Drama

Nederland 1981. Oorlogsfilm van Paul Verhoeven en Gerard Soeteman. Met o.a. André van den Heuvel, Piet Römer, Andrea Domburg, Guus Oster en Leontien Ceulemans.

Voormalig verzetsman Van den Heuvel herkent meer dan dertig jaar na WO II een Nederlandse SS-er (Staal), die geliquideerd had moeten worden wegens zijn betrokkenheid bij de dood van dappere koerier Maas, maar die zijn straf ontlopen had door te ontsnappen naar Duitsland. Als Van den Heuvel zijn oude kameraden Oster, Römer, Domburg en Retèl opspoort om het 'doodvonnis' alsnog te voltrekken, ontmoet hij desillusie en gedoofde gevoelens.

Spetters

1980 | Drama

Nederland 1980. Drama van Paul Verhoeven. Met o.a. Hans van Tongeren, Rutger Hauer, Maarten Spanjer, Renée Soutendijk en Toon Agterberg.

'Wie de grootste heeft krijgt die meid. Lijkt me een eerlijke zaak! Ook voor die meid.' In 2002 kreeg Verhoeven tijdens het Festival van de Fantastische Film de Lifetime Achievement Award uitgereikt. Die is bedoeld voor zijn fantasy-werk (RoboCop e.d.), maar als je fantasy als puber-fantasie uit zou leggen, verdient Verhoeven nog een prijs. Spetters bijvoorbeeld is doorvlochten met seks en gaat over de egocentrische behoeftes van drie amateur-motorcrossers en een geile snackverkoopster (Soutendijk). Steven Spielberg liep vanwege de seks-scènes halverwege Spetters de zaal uit, de film kreeg verwoestende kritieken, maar werd zeer populair en bleek achteraf wel wat te zeggen over de maatschappij in de jaren tachtig.

Mijn vriend

1979 | Misdaad, Drama

België​/​​Nederland 1979. Misdaad van Fons Rademakers. Met o.a. Peter Faber, André van den Heuvel, Pleuni Touw, Magda Cnudde en Dirk de Batist.

Een zakenman wordt verdacht van een roofoverval op een operazangeres. Tijdens het verhoor probeert hij zijn hachje te redden door de aandacht en schuld te verschuiven naar de onderzoeksrechter die hem opdracht zou hebben gegeven diens vrouw te vermoorden en bovendien de grote man is achter de overval op de operazangeres.

Soldaat van Oranje

1977 | Oorlogsfilm, Drama, Thriller

Nederland​/​​België 1977. Oorlogsfilm van Paul Verhoeven. Met o.a. Rutger Hauer, Jeroen Krabbé, Peter Faber, Derek de Lint en Belinda Meuldijk.

Als WO II uitbreekt gaat corpsbal Erik (Hauer) met enkele vrienden in het verzet. Hij vlucht naar Engeland, ontmoet Wilhelmina en speelt uiteindelijk een heldhaftige rol. De uitstekende verzetsfilm van regisseur Verhoeven naar de autobiografische roman van Erik Hazelhoff Roelfzema opende voor Hauer en Verhoeven de deuren naar Hollywood. Over de hele linie goed gespeeld, bijvoorbeeld een mooie vileine landverradersrol voor Rijk de Gooyer, maar de show wordt gestolen door Hauer als eigenzinnige, arrogante durfal. Hazelhoff Roelfzema weigerde aanvankelijk wegens 'onwaarheden' op de première te komen, maar: 'omdat de koningin kwam moest ik wel'.
Voor koningin en vaderland is de verlengde versie van Soldaat van Oranje, waarin het extra materiaal helaas weinig toevoegt.

Max Havelaar of de koffieveilingen der Nederlandse Handelsmaatschappij

1976 | Drama, Historische film

Nederland​/​​Indonesië 1976. Drama van Fons Rademakers. Met o.a. Peter Faber, Sacha Bulthuis, Krijn ter Braak, Adendu Soesilaningrat en Rutger Hauer.

Klokkenluider Max Havelaar werkte in de negentiende eeuw als ambtenaar in wingewest Nederlands-Indië. Hij kon het niet verkroppen hoe de Nederlandse koffiehandelaren de lokale bevolking behandelden en tekende protest aan, wat hem niet in dank afgenomen werd. Gerard Soeteman verwerkte Multatuli's beroemde aanklacht tot een helder, spannend scenario. Krachtige, relevante, behoorlijk lange film, met sterk spel van Faber als titelheld. Jan de Bont schoot de fraaie beelden van Indonesië. Tien jaar later werkten Soeteman en Rademakers ook samen aan Oscarwinnaar De aanslag.

Keetje Tippel

1975 | Drama, Historische film, Biografie

Nederland 1975. Drama van Paul Verhoeven. Met o.a. Monique van de Ven, Rutger Hauer, Andrea Domburg, Hanna de Leeuwe en Jan Blaaser.

In 1881 vertrekt een straatarm gezin van Stavoren naar Amsterdam in de hoop 'brood en geld te vinden'. Het blijft armoe troef waarna de jonge Keetje (Monique van de Ven) door haar moeder en oudste zus wordt aangezet tot prostitutie. Paul Verhoeven maakte er een meeslepende film van die in fysiek en emotioneel detail de belabberde omstandigheden van vrouwen aan het einde van de negentiende eeuw belicht. De peperdure productie Keetje Tippel was na Turks fruit het tweede Nederlandse succes van Paul Verhoeven, Monique van de Ven en Rutger Hauer. Gebaseerd op het gelijknamige autobiografische boek van Neel Doff.

Turks fruit

1973 | Drama, Romantiek

Nederland 1973. Drama van Paul Verhoeven. Met o.a. Monique van de Ven, Rutger Hauer, Tonny Huurdeman, Hans Boskamp en Wim van den Brink.

Kunstenaar Erik (Hauer) krijgt een stormachtige liefdesrelatie met de mooie Olga (Van de Ven), maar op een dag verdwijnt ze plots uit Eriks leven. Erik zoekt uit waarom. Turks fruit werd, mede dankzij het uitstekende spel van de hoofdrolspelers - de destijds nog niet zo bekende Hauer en de debuterende Van de Ven - een prachtige en ontroerende bewerking van het boek van Jan Wolkers. In 1999 door het publiek van het Nederlands Filmfestival verkozen tot de beste Nederlandse film van de eeuw. Turks fruit lokte meer dan drie miljoen bezoekers naar de bioscoop.

Wat zien ik

1971 | Komedie

Nederland 1971. Komedie van Paul Verhoeven. Met o.a. Ronnie Bierman, Sylvia de Leur, Piet Römer, Jules Hamel en Bernard Droog.

Na de populaire serie Floris en voor zijn hit Turks Fruit maakte Paul Verhoeven deze komedie over de Amsterdamse rosse buurt. Blonde Greet (Bierman) en Haar van Boven (De Leur) zijn prostituees - hoewel Greet zich liever als 'sociaal werkster' omschrijft. De curieuze situaties rond hun klanten met al hun maffe wensen en de persoonlijke besognes van het tweetal werden ontleend aan het boek van Albert Mol, zelf ook even te zien. Begin jaren zeventig vond men dit misschien pikant en humoristisch, nu is het vooral de flauwe platheid die opvalt.

Floris

1969 | Fantasy, Familiefilm, Actiefilm

Nederland 1969. Fantasy van Paul Verhoeven. Met o.a. Diana Marlet, Ida Bons, Jos Bergman en Rutger Hauer.

Na de populaire serie Floris en voor zijn hit Turks Fruit maakte Paul Verhoeven deze komedie over de Amsterdamse rosse buurt. Blonde Greet (Bierman) en Haar van Boven (De Leur) zijn prostituees - hoewel Greet zich liever als 'sociaal werkster' omschrijft. De curieuze situaties rond hun klanten met al hun maffe wensen en de persoonlijke besognes van het tweetal werden ontleend aan het boek van Albert Mol, zelf ook even te zien. Begin jaren zeventig vond men dit misschien pikant en humoristisch, nu is het vooral de flauwe platheid die opvalt.