Dorottya Udvaros: cast.
Er zijn 9 films gevonden.

Csajok

1995 | Drama

Duitsland​/​​Hongarije 1995. Drama van Ildikó Szabó. Met o.a. Dorottya Udvaros, Mariann Szalay, Laslo Galffi, György Cserhalmi en Zsolt Laszlo.

Eniko (Eszenyi) heeft een hardhandige echtgenoot; Dorka (Udvaros) is verliefd op een jongen, waarvan ze de moeder zou kunnen zijn (tot groot ongenoegen van haar man) en Barbara (Szalay) heeft gewoon zat van haar artistieke vent. Het drietal treft elkaar en besluit mannen af te zweren en zich (in een zwembad) te bezatten, al gaat Eniko toch op zoek naar een minnaar (die ze vindt: een folk-singer, die een fantasy-vrouw aanbidt, die als twee druppels water op haar lijkt). Het probleem met Szabo`s anti-establishment annex meidenfilm is, dat er geen omlijnd scenario (van regisseuse Szabo) is en de kijker over de personages au fond niks te weten komt. Wie deze film over zich heen laat spoelen als een golf, komt van een koude douche thuis. Jammer. Het camerawerk van Peter Jankura en Tamas Sas is heel behoorlijk. Bekroond (Eszenyi en Cserna als Bela) met een prijs op het Hongaarse filmfestival, maar dat zegt niet veel, want dat was een thuiswedstrijd.

Der große Postraub

1992 | Misdaad, Komedie

Polen​/​​Hongarije​/​​Duitsland 1992. Misdaad van Sándor S[KA11]oth. Met o.a. Chick Ortega, Adám Rajhona, Jan Nowitzki, Luke Mullaney en Dorottya Udvaros.

Kluchtige, rommelige caperfilm over een stel handige boeven dat een nieuw postkantoor één week voor de officiële opening in een nieuwbouwwijk in bedrijf stelt, maar een wantrouwige diender krijgt het vlak voordat ze er met de grote buit vandoor willen gaan in de smiezen. Scenario van regisseur S[KA11]oth, Géza Beremenyi en Putyi Horváth. Camerawerk van Piotr Sobotinski en Gábor Szabc.

Meeting Venus

1991 | Drama, Romantiek, Muziek

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Hongarije​/​​Frankrijk 1991. Drama van István Szabó. Met o.a. Glenn Close, Niels Arestrup, Moscu Alcalay, Macha Méril en Erland Josephson.

Arestrup speelt een Hongaarse dirigent die naar Parijs gaat om Wagners opera Tannhauser te dirigeren en dat leidt tot een aantal observaties over kunst en bureaucratie, kunstenaars en democratie, gekibbel, interventies van vakbonden en triviale afgunst. Eigenlijk een soort metafoor over wat er in het Europa van 1990 gaande is. Een dappere film waarin de opera meer als decor dient. Er is ook een mooi liefdesverhaal tussen Arestrup en een schitterende Close als de diva. Tot op zekere hoogte ook een alternatieve versie van Truffaut's LA NUIT AMÉRICAINE. Nederlandse Ter Steege, dé ontdekking van SPOORLOOS in de rol van Monique. De stem van Close is ingedubbed door niemand minder dan Kiri Te Kanewa. Scenario van regisseur Szabó en Michael Hirst. Camerawerk van Lajos Koltai.

Isolakerulok

1989 | Drama

Hongarije 1989. Drama van Ferenc Kardos. Met o.a. Karoly Eperjes, Dorottya Udvaros, Eszter Csakanyi, Marie Gladkowska en Margit Foldessy.

Een kind gaat spijbelen, omdat hij op zoek is naar zijn moeder, die vertrokken is met een nieuwe minnaar zonder een adres achter te laten. Hij krijgt daarbij hulp van zijn onderwijzeres.

Csók, anyu

1986 | Drama

Hongarije 1986. Drama van János Rózsa. Met o.a. Dorottya Udvaros, Róbert Koltai, Kati Lajtai, Simon G. Gévai en Sándor Gáspaár.

Het portret van een op het oog goed georganiseerde, streberige burgermansfamilie, die in werkelijkheid langs elkaar heen leeft. Dit alles, w.o. weinig fraaie zaken zoals een buitenechtelijk zijsprongetje en de diepe malaise van tienerdochter Lajtai, wordt waargenomen met de ogen van spijbelend zoontjelief Gévai, die iedereen door een zelfgemaakte periscoop vanuit een kast beloert. Het gezin komt even tot bezinning door de dood van oma, maar daarna gaat alles weer zijn gangetje. Hoewel een dergelijk familiebeeld door de omwenteling in Hongarije allang is achterhaald, is de film door zijn rake typeringen toch de moeite van het bekijken waard. Scenario van Miklós Vamos en camerawerk van Elemér Ragályi.

Oberst Redl

1985 | Drama, Historische film

Duitsland​/​​Hongarije​/​​Oostenrijk 1985. Drama van István Szabó. Met o.a. Klaus Maria Brandauer, Gudrun Landgrebe, Hans-Christian Blech, Armin Müller-Stahl en Jan Niklas.

Aan de hand van de opkomst en ondergang van Oberst Redl in de Oostenrijkse monarchie ten tijde van keizer Franz Josef behandelt de film het verband tussen het lot van het individu en de politieke gebeurtenissen. Een tweede fantastische hoofdrol van Brandauer. Tweede film in Szabó's trilogie, met MEPHISTO en HANUSSEN. Het scenario werd geschreven door regisseur Szabó en Péter Dobai. Het camerawerk is van Lajos Koltai.

Te rongos élet

1984 | Drama

Hongarije 1984. Drama van Peter Bacso. Met o.a. Dorottya Udvaros, Zoltan Bezeredy, Andras Kern, Odön Rubold en Laszlo Szacsvay.

Gesitueerd in het Hongarije van de jaren vijftig. Bacso laat met z`n gebruikelijke gevoel voor milde satire een reeks stereotiepe personages (de jonge baron, de fanatieke partijsecretaris, de gekke politiekapitein) in een ongewone situatie (aristocraten die naar het platteland worden gedeporteerd om daar te werken) belanden en observeert fijntjes de daaruit voortvloeiende, vaak tragi-komische conflicten. USA/GB-titel: OH BLOODY LIFE.

Hatásvadászok

1983 | Drama

Hongarije 1983. Drama van Miklós Szurdi. Met o.a. Sándor Szkácsi, Dorottya Udvaros, György Linka, Tamás Végvári en István Verebes.

Een nauwelijks ge[KA3]inspireerde provinciale theatergroep wordt plotseling voor een uitdaging geplaatst: de spelers kunnen een lang tegengehouden stuk instuderen in het bijzijn van de auteur. Deze gebeurtenis brengt een tijdelijke golf van nieuwe inspiratie, creativiteit en enthousiasme teweeg. Een aardig debuut van een toneelregisseur over `effectenjagers` (toneelspelers), waarvoor is geput uit eigen ervaringen. Het geheel is te beschouwen als een weerspiegeling van een maatschappij waarin het teveel ontbreekt aan uitdagingen en waarin berusting troef is.

Elveszett illúziók

1982 | Drama

Hongarije 1982. Drama van Gyula Gazdag. Met o.a. Gábor Máté, Dorottya Udvaros, Robert East, Bogusław Li en Margittai.

Vrij naar een deel van het gelijknamige boek van Balzac - gesitueerd in het Boedapest van 1968 - wordt de opkomst en ondergang geschetst van een ambitieuze aspirant-schrijver uit de provincie. De intriges binnen (artistiek-)intellectuele kringen, politiek gemanoeuvreer, een noodlottige liefdesrelatie en de naïviteit van de hoofdrolspeler dragen ertoe bij dat deze uiteindelijk geen poot meer aan de grond krijgt. Welke illusies precies verloren gaan wordt niet duidelijk. Desalniettemin blijkt het onderwerp politiek gevoelig te zijn.