Tadeusz Bradecki: cast.
Er zijn 5 films gevonden.

Maximilian Kolbe

1990 | Biografie

Portugal​/​​Spanje​/​​Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Oostenrijk​/​​Italië​/​​Frankrijk 1990. Biografie van Krzysztof Zanussi. Met o.a. Christoph Waltz, Edward Zentara, Markus Vogelbacher, Joachim Król en Artur Barcis.

De film over het leven van Maximilian Kolbe, die op zestien- jarige leeftijd toetrad tot de orde der Franciscanen en professor in de kerkgeschiedenis werd. Hij stichtte in 1917 de lekenbeweging Militia Immaculatae als reactie op de wat al te heftige jubileumviering van de vrijmetselaars. In 1941 moet het gezinshoofd Franz Gajownicek zich melden voor transport naar het concentratiekamp Auschwitz; pater Kolbe neemt vrijwillg zijn plaats in. Direct na aankomst begint hij met veertien andere medegevangen een hongerstaking. Op 14 augustus 1941 sterft hij - geheel uitgemergeld - dankzij een genade-injectie met phenol. Paus Johannes-Paulus verklaarde hem op 17 oktober 1971 heilig.

Wo immer du bist

1989 | Oorlogsfilm, Drama, Romantiek

Duitsland​/​​Polen 1989. Oorlogsfilm van Krzysztof Zanussi. Met o.a. Renée Soutendijk, Julian Sands, Maciej Robakiewicz, Tadeusz Bradecki en Milva.

Soutendijk, die net gehuwd is met honorair consul Sands, die de kundige manager is van een internationale metaalfabriek, valt tijdens haar huwelijksreis van het paard en herstelt ogenschijnlijk snel. Als haar echtgenoot de liefde met haar bedrijft, wordt ze de volgende morgen geheel gestoord wakker. Na een langdurig verblijf in een inrichting, geneest ze en lijkt het alsof er niets aan de hand is geweest. Maar als ze `s avonds met haar echtgenoot wil vrijen, wordt ze weer waanzinnig. Ze keert terug naar de inrichting en Sands gaat naar Urugay. Kort daarop breekt WO II uit, de Duitsers bezetten Polen en vermoorden (o.a.) alle zwakzinnigen. Een inmiddels hertrouwde Sanders maakt de balans op na de bevrijding. Weinig krachtig spel van Sands, Soutendijk in een onopmerkelijke VAN DE KOELE MEREN DES DOODS-rol tegen de achtergrond van een vage 'high society' en vage nazi- intriges; moord, chantage en verraad. Naar het script van de regisseur.

Wielki bieg

1987 |

Polen 1987. Jerzy Domaradzki. Met o.a. Tadeusz Bradecki, Jaroslaw Kopaczewski, Leon Niemczyk, Krzysztof Pieczynski en Tomasz Dedek.

In deze film, die werd gemaakt in 1981 en door de staat van beleg in Polen pas in 1987 werd uitgebracht, wordt een scherpe satirische visie gegeven op de stalinistische jaren vijftig. Het verhaal over een Vredesrace voor amateurs stelt het oprechte, naïeve enthousiasme van de jonge sportlui tegenover de corruptie van de politieke leiders, die de winnaar bepalen. De echte held van de film is niet de idealistische, bitter teleurgestelde Budny, maar de eenling Stolar, die lak heeft aan de ideologische slogans. Een strak script van Felix Falk, ook bekend als cineast, en nogal theatraal geregisseerd door Domaradzki. Ook bekend als THE GREAT RACE.

Constans

1980 | Drama

Polen 1980. Drama van Krzysztof Zanussi. Met o.a. Tadeusz Bradecki, Zofia Mrozowska, Małgorzata Zaj[KA10]aczkowska, Cezary Morawski en Witold Pyrkosz.

Een minder interessante film van de bekende regisseur Zanussi. Evenals in zijn vele vorige films staat de gewetensstrijd van de hoofdfiguur (Bradecki) centraal. In dit geval wordt deze geconfronteerd met oneerlijke manipulaties binnen het bedrijf waar hij werkt. Zijn uiteindelijke standpunt brengt hem in een isolement. Hoewel het steeds terugkerende thema en het conventioneel in beeld brengen ervan nauwelijks vernieuwend is, is de spelregie opmerkelijk. Zanussi werd daarvoor bekroond met de juryprijs op het Festival in Cannes 1980. Het scenario is van regisseur Zanussi. Het camerawerk is van Slawomir Idziak. Eastmancolor, Mono.

Amator

1979 | Drama

Polen 1979. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Jerzy Stuhr, Małgorzata Zabkowska, Ewa Pokas, Stefan Czyzewski en Jerzy Nowak.

Deze film betekende de grote doorbraak van Kieslowski naar het grote publiek. Aanvankelijk alleen huiselijke taferelen filmend, raakt Filip op den duur zo in de ban van het geëngageerd bezig zijn met de camera, dat anderen hierdoor een hoge prijs moeten betalen. Afgezien van het concrete gebeuren heeft de film ook een filosofisch niveau. Met name de taak van de kunst en de daarmee verbonden rol van de artiest worden impliciet aan de orde gesteld. Evenals de verantwoordelijkheid, de moed en de moraliteit van de filmer. Intrigerende film niet in het minst door de voortreffelijke acteerprestaties. In Moskou onderscheiden met de Grand Prix.