Edgar Neville: regie.
Er zijn 13 films gevonden.

Mi calle

1960 | Komedie

Spanje 1960. Komedie van Edgar Neville. Met o.a. Roberto Camardiel, Adolfo Marsillach, Pedro Porcel, Jorge Rigaud en Conchita Montes.

Het verhaal van een Madrileense straat en haar bewoners. Een folkloristische komedie van goede cinematografische kwaliteit, ondanks de wat theatrale constructie. Het is de laatste film van Edgar Neville.

El Baile

1959 | Komedie

Spanje 1959. Komedie van Edgar Neville. Met o.a. Conchita Montes, Alberto Closas en Rafael Alonso.

Twee jongemannen worden verliefd op dezelfde vrouw; na enige jaren trouwt één van hen met haar en de ander wordt de beste vriend van het echtpaar. Een aardige en zeer bezienswaardige komedie, geestesvrucht van een van de meest interessante Spaanse regisseurs, Edgar Neville.

La Ironía

1954 | Komedie

Frankrijk​/​​Spanje 1954. Komedie van Edgar Neville. Met o.a. Fernando Fernán-Gómez, Cecile Aubry, Antonio Vico, Irene Caba Alba en Carmen de Lirio.

De reacties van verschillende personen die op een dag een portefeuille vol geld vinden met daarin de naam en het adres van de eigenaar. Een zeer sympathieke film bestaande uit sketches, die een fantastische vertolking kent. Toch wordt deze produktie niet gerekend tot een van de beste titels van deze regisseur.

Cuentos de hadas

1951 | Komedie

Spanje 1951. Komedie van Edgar Neville. Met o.a. Conchita Montes, Ismael Merlo en Manolo Gómez Bur.

Een verloofd stel weet niet op te houden met discussiëren. Een van de vele komedies van Edgar Neville, die altijd intelligent, doeltreffend en met een scherp observatievermogen gemaakt zijn: ze lijken enigszins op die van Lubitsch.

El Ultimo caballo

1950 | Komedie

Spanje 1950. Komedie van Edgar Neville. Met o.a. Fernando Fernán-Gómez, Conchita Montes en Mary Lamarr.

Als hij afzwaait ontdekt een cavaleriesoldaat dat het paard dat hij bereed wordt verkocht. Om kort te gaan: hij koopt het paard. Een van de laatste films van Neville, die ermee enigszins op het Spaans neorealisme vooruitliep.

El Señor Esteve

1948 | Drama

Spanje 1948. Drama van Edgar Neville. Met o.a. Carlos Mu[KA1]noz, Manuel Arbó, Carmen de Lucio en Manuel Dicenta.

Een jongen uit Barcelona twijfelt of hij het familiebedrijf moet overnemen of zich aan zijn artistieke roeping moet overgeven. E[KA1]en van de beste films van Neville, die op voortreffelijke wijze de typisch Catalaanse mentaliteit en houding bespottelijk maakt (dit overigens wel in een tijd dat Franco alles wat Catalaans was bestreed; de film liep dus geen risico). Verfilming van de gelijknamige roman van Santiago Rusiñol.

El Marqués de Salamanca

1948 | Biografie, Historische film

Spanje 1948. Biografie van Edgar Neville. Met o.a. Alfredo Mayo, Conchita Montes, Guillermo Marín en María Canete.

Het verhaal van het leven van de Markies van Salamanca van1836 tot 1870. Een film die zowel tot de minst persoonlijke als tot de meest geslaagde van de grote Neville behoort.

El Traje de luces

1947 | Drama

Spanje 1947. Drama van Edgar Neville. Met o.a. José Nieto, Nani Fernández en Ricardo Acero.

Nadat een stierenvechter succes heeft geoogst behandelt hij zijn verloofde met minachting. Een van de minder belangrijke films van Neville, die veel gelijkenis vertoont met BLOOD AND SAND.

El Crimen de la calle de Bordadores

1946 | Misdaad

Spanje 1946. Misdaad van Edgar Neville. Met o.a. Mary Delgado, Manuel Luna, Julia Lajos en Rafael Calvo.

Aan het begin van deze eeuw doet de politie van Madrid een onderzoek naar de moord op een Creoolse vrouw. Een van de beste films van de helaas maar weinig gewaardeerde Edgar Neville, die er hier in slaagt om de juiste sfeer van preutsheid te scheppen.

La Vida en un hilo

1945 | Komedie, Fantasy

Spanje 1945. Komedie van Edgar Neville. Met o.a. Conchita Montenegro, Rafael Durán, Guillermo Marín en Julia Lajos.

In een trein laat een geheimzinnige vrouw aan een weduwe zien hoe haar leven geweest zou zijn indien de weduwe met de playboy getrouwd was, die ze afgewezen had. Een oprechte en goedbedoelde poging om bepaalde kenmerken van de Amerikaanse komedie toe te passen op de Spaanse film uit die tijd. Het resultaat is een aardige en ondeugende film, ondanks zijn tekortkomingen.

La Torre de los siete jorobados

1944 | Horror, Mysterie, Komedie

Spanje 1944. Horror van Edgar Neville. Met o.a. Antonio Casal, Isabel de Pomés, Guillermo Marín en Félix de Pomés.

De verloofde van de hoofdpersoon wordt ontvoerd door een sinistere knecht van een bende gebochelden. Eén van de meest interessante en aantrekkelijke films uit de Spaanse filmgeschiedenis, waarin op geniale wijze elementen van de typisch plaatselijke komedie zijn verweven met verschillende esthetische hypothesen van het Duitse expressionisme, dit alles met als uitgangspunt een zeer ingenieus scenario. Een meesterwerk.

La Señorita de Trevelez

1935 | Drama

Spanje 1935. Drama van Edgar Neville. Met o.a. Antoñita Colomé, María Gámez, Alberto Romea, Nicolás Rodríguez en Elisa Ramírez.

In een klein provinciestadje moet een vrouw haar eenzaamheid leren accepteren. De eerste belangrijke film van Neville, die de toekomstige klassiekers van de Spaanse cinema als CALLE MAYOR of LA TÍA TULA al aankondigt. Een prachtige verfilming van het toneelstuk van Carlos Arniches.

El Malvado Carabel

1935 | Komedie

Spanje 1935. Komedie van Edgar Neville. Met o.a. Antonita Colomé, Ana de Siria, Antonio Vico en José Santpere.

Een ten onrechte ontslagen employé vervalt tot misdaad. Een verfilming van de roman van Wenceslao Fernández Flórez. Een komedie met een sterk einde, maar niet een van de beste films van Neville.