Karl Freund: regie, cast, scenario en camera.
Er zijn 26 films gevonden.

South of St. Louis

1949 | Western

Verenigde Staten 1949. Western van Ray Enright. Met o.a. Joel McCrea, Alexis Smith, Zachary Scott, Dorothy Malone en Douglas Kennedy.

Drie mannen (McCrea, Scott en Kennedy) bezitten een ranch in Texas. Dan breekt de Amerikaanse Burgeroorlog (ca 1860) uit, maar ze willen hun bezit niet opgeven. Een van hen (Kennedy) gaat het zuidelijke leger van de Conferderatie versterken, terwijl de twee anderen een winstgevende wapenhandel met de hulp van een zangeres (Smith) beginnen. Het geld rolt binnen, maar er komt ruzie tussen de partners. Traditionele western, goed gemaakt, met een passende cast, maar hij staat bol van de clichés. Zachary Gold en James R. Webb schreven het scenario, dat door Karl Freund vakkundig in beeld werd gebracht. Bij het genre passende muziek van virtuoos Max Steiner.

Key Largo

1948 | Film noir, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1948. Film noir van John Huston. Met o.a. Humphrey Bogart, Edward G. Robinson, Lauren Bacall, Lionel Barrymore en Claire Trevor.

Op toneelstuk van Maxwell Anderson gebaseerde film noir speelt zich goeddeels af in een hotellounge op een door stormen geteisterde 'key' (eiland) voor de kust van Florida. De gedesillusioneerde WO II-veteraan Frank McCloud (Bogart) is er net neergestreken en moet vast stellen dat gangster Johnny Rocco (Robinson) er de lakens uitdeelt. Aanvankelijk kijkt Frankie de kat uit de boom, maar wandelend geweten Nora (Bacall) doet een voorzet: 'Maybe it's a rotten world, but it's not lost as long as someone is willing to go on fightin'.' Beklemmend Kammerspiel met Robinson in topvorm. Claire Trevor kreeg Oscar voor bijrol als zuipend gangsterliefje.

This Time for Keeps

1947 | Musical, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1947. Musical van Richard Thorpe. Met o.a. Esther Williams, Lauritz Melchior, Jimmy Durante, Johnnie Johnston en Mary Stuart.

Herald wil niets liever dan dat zijn zoon Dick in zijn voetsporen treedt en eindelijk trouwt met de operazangeres Frances. Dick heeft echter helemaal geen belangstelling voor de opera en wordt bovendien verliefd op de kunstzwemster Nora Cambaretti. Al gauw heeft hij haar hele familie voor zich gewonnen, maar dan leest Nora in de krant dat Dick verloofd is. Een leeghoofdige, verrukkelijke Williams-productie: een badpak-musical waarin Durante telkens voor de grollen zorgt.

Undercurrent

1946 | Drama, Komedie, Thriller

Verenigde Staten 1946. Drama van Vincente Minnelli. Met o.a. Katharine Hepburn, Robert Taylor, Robert Mitchum, Edmund Gwenn en Marjorie Main.

Een muf damesdrama over een vrouw die ontdekt dat haar man slecht is, gered door een prima bezetting en de gebruikelijke glans van een MGM-productie. Scenario van Edward Chodorov naar een verhaal van Thelma Stradel You Where There. Camerawerk van Karl Freund.

Without Love

1945 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1945. Komedie van Harold S. Bucquet. Met o.a. Spencer Tracy, Katharine Hepburn, Lucille Ball, Keenan Wynn en Carl Esmond.

Tracy en Hepburn deden het samen nog nooit zo leuk, maar het scenario van Donald Ogden Stewart laat hen in de steek. Een uitvinder en een weduwe gaan een verstandshuwelijk aan omdat dit goed uitkomt, maar worden later ook nog verliefd. Wynn en Ball zijn prima in de bijrollen. Naar het blijspel van Philip Barry. Camerawerk van Karl Freund.

Dangerous Partners

1945 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1945. Misdaad van Edward L. Cahn. Met o.a. James Craig, Signe Hasso, Edmund Gwenn, Andrey Totter en Mabel Paige.

Jeff Caighn (Craig) en Carola Ballister (Hasso) stoten bij een vliegtuigongeluk op een fortuin, met alle gevolgen vandien en een opwindende achtervolging. Het scenario is van Marion Parsonnet naar een kort verhaal van Oliver Weld Bayer. Het camerawerk is van Karl Freund.

The Thin Man Goes Home

1944 | Mysterie, Thriller, Komedie

Verenigde Staten 1944. Mysterie van Richard Thorpe. Met o.a. William Powell, Myrna Loy, Lucile Watson, Gloria DeHaven en Anne Revere.

Powell en Astor gaan op visite in Sycamore Springs bij Powells ouders. Zijn moeder, Watson, is nog steeds teleurgesteld dat zoonlief niet in de voetsporen van papa Davenport is getreden en dokter is geworden. Ze zijn nauwelijks aangekomen of er valt al een dode. Powell en Astor raken betrokken bij een sabotagezaak in een plaatselijke fabriek van oorlogstuig. Ontspannende detective-film met intelligente humor. De hoofdrolspelers zijn in deze vijfde film uit de THIN MAN-serie helemaal met hun personage vergroeid en de komische dialogen komen spontaan over. Robert Riskin en Dwight Taylor schreven het scenario gebaseerd op personages van Dashiell Hammett. Fotografie van Karl Freund. Zie ook: 'Thin Man'-serie.

The Seventh Cross

1944 | Oorlogsfilm, Actiefilm, Drama

Verenigde Staten 1944. Oorlogsfilm van Fred Zinnemann. Met o.a. Spencer Tracy, Signe Hasso, Hume Cronyn, Agnes Moorehead en Jessica Tandy.

Zeven mannen ontsnappen uit een nazi-concentratiekamp en worden door de Gestapo op de hielen gezeten. Een opwindende film die duidelijk maakt hoe een cynicus zijn hoop terugkrijgt nadat de anderen hun leven voor hem riskeren. Helen Deutsch bewerkte de roman van Anna Seghers tot scenario. Karl Freund stond achter de camera.

Tortilla Flat

1942 | Drama

Verenigde Staten 1942. Drama van Victor Fleming. Met o.a. Spencer Tracy, Hedy Lamarr, John Garfield, Frank Morgan en Akim Tamiroff.

Steinbecks hartige roman over de Californische vissersgemeenschap met levendige rollen van de drie topsterren; hondenvriend Morgan steelt de show.

Blossoms in the Dust

1941 | Drama, Biografie

Verenigde Staten 1941. Drama van Mervyn LeRoy. Met o.a. Greer Garson, Walter Pidgeon, Felix Bressart, Marsha Hunt en Fay Holden.

Handig zakdoekendrama over een weeshuis in Texas dat door Garson wordt gesticht als ze haar eigen kind verliest. Stijlvol geacteerd. Scenario van Anita Loos. Camerawerk van Karl Freund en W. Howard Greene.

Pride and Prejudice

1940 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1940. Komedie van Robert Z. Leonard. Met o.a. Greer Garson, Laurence Olivier, Mary Boland, Edna May Oliver en Edmund Gwenn.

Interessante Jane Austen-verfilming met Garson in de hoofdrol als de levendige en aantrekkelijke twintigjarige Elizabeth die haar sociaal onhandige 28-jarige huwelijkskandidaat Darcy (Olivier) aanvankelijk helemaal verkeerd inschat. Ondanks aanpassingen in toon, tijdperk en ontknoping is deze versie toch geliefd vanwege het subtiele spel en de fraaie verbeelding van de verstikkende lage landadel. Deze Pride and Prejudice kwam nog geen maand na de bevrijding uit in ­Nederland en was daarmee een welkome bron van geallieerd vermaak.

The Good Earth

1937 | Drama

Verenigde Staten 1937. Drama van Sidney Franklin en Victor Fleming. Met o.a. Paul Muni, Luise Rainer, Walter Connolly, Charley Grapewin en Jessie Ralph.

De strijd van een Chinees echtpaar tegen hebzucht en natuurgeweld. De film, gebaseerd op de roman van Nobelprijswinnares, Pearl S. Buck, verloopt traag en gekunsteld, maar de meesterlijke portrettering van het paar door Muni en Rainer, geeft een diepere dimensie aan dit werk, dat uitgroeide tot een klassieker van de zevende muze. Franklin weet steeds de aandacht van de toeschouwer terug te winnen door spectaculaire gebeurtenissen, zoals de aanval van de sprinkanen op het einde. Rainer kreeg een verdiende Oscar, evenals cameraman Karl Freund, voor de magistrale zwart/wit fotografie. Verdere nominaties voor beste film en regie.

Conquest

1937 | Historische film, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1937. Historische film van Clarence Brown. Met o.a. Greta Garbo, Charles Boyer, Reginald Owen, Alan Marshal en Henry Stephenson.

Boyer als Napoleon en Garbo als de Poolse gravin Waleska in een redelijk interessante kostuumfilm met mooie rollen die een niet altijd opwindend scenario van Samuel Hoffenstein, Salka Viertel en S.N. Behrmann goedmaken. Gebaseerd op het toneelstuk van Helen Jerome en de roman Pani Walewska van Waclaw Gasiorowski. Het camerawerk is van Karl Freund. Ook bekend als: MARIE WALEWSKA.

Mad Love

1935 | Horror, Fantasy, Drama

Verenigde Staten 1935. Horror van Karl Freund. Met o.a. Peter Lorre, Frances Drake, Colin Clive, Isabel Jewell en Ted Healy.

Bij een treinongeluk verliest de beroemde pianist Clive zijn handen. De sinistere chirurg Lorre is bereid hem de handen van een zojuist terechtgestelde moordenaar aan te meten, alleen maar omdat hij waanzinnig verliefd is op Clive's echtgenote Drake.

The Gift of Gab

1934 | Drama

Verenigde Staten 1934. Drama van Karl Freund. Met o.a. Edmund Lowe, Gloria Stuart, Ruth Etting, Phil Baker en Ethel Waters.

Een keur van sterren breit korte verhalen aaneen. Eigenlijk een radiouitzending, maar toch sfeervol verfilmd. Lowe is de radiopresentator die zijn aflopende radioshow moet opvijzelen. De presentator krijgt uiteindelijk de zak, als hij een interview met een beroemde vliegenier nabootst. Hij komt er weer bovenop.

The Mummy

1932 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1932. Horror van Karl Freund. Met o.a. Boris Karloff, Zita Johann, David Manners, Bramwell Fletcher en Noble Johnson.

Een klassieke film op horrorgebied. Een Egyptische mummie, na duizenden jaren opnieuw tot leven gebracht, gelooft dat Zita Johann de reïncarnatie is van zijn toenmalige levensgezellin. Door de opmerkelijke make-up en de sfeer bewerkstelligt de film nog steeds heel wat meer kippevel dan de talrijke vervolgen. Het scenario is van John Balderston. Het camerawerk is van Charles Stumar.

Dracula

1931 | Horror, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1931. Horror van Tod Browning. Met o.a. Bela Lugosi, David Manners, Helen Chandler, Dwight Frye en Edward Van Sloan.

De Nederlandse dokter Van Helsing (Van Sloan) wordt te hulp geroepen door de geneesheer-direkteur van een inrichting omdat zijn knappe dochter onverklaarbare stoornissen met haar gezondheid heeft. Ook haar verloofde Manners staat voor een raadsel. Dan begint Sloan te vermoeden dat er iets vreemds is met de buren die uit het buitenland komen. Klassieke horrorfilm over de Transsylvaanse vampier die een groepje perplexe Londenaars in zijn ban houdt. Beroemdste rol van Lugosi waarin hij de Graaf toonaangevend neerzet voor latere vertolkers, meesterlijk geregisserd door Browning, die ooit zijn carrière begon als circusclown. Achter de camera stond Karl Freund.

Metropolis

1927 | Sciencefiction, Drama, Zwijgende film

Duitsland 1927. Sciencefiction van Fritz Lang. Met o.a. Gustav Fröhlich, Brigitte Helm, Rudolf Klein-Rogge, Alfred Abel en Fritz Rasp.

In een gigantische ondergrondse fabrieksstad rond het jaar 2000 komen arbeiders in opstand tegen de heersende intellectuele klasse en dreigt de schitterende bovenstad vernietigd te worden. Freder (Fröhlich), de zoon van de grote heerser van Metropolis, weet echter met behulp van de profetes Maria (Helm, in haar eerste rol) een catastrofe te voorkomen. Monumentaal meesterwerk, vol expressionistische, religieuze en sociaal-utopistische ideeën, fraai gestileerd geschoten tegen een achtergrond van buitensporig grote decors. In de jaren tachtig ingekort, ingekleurd en van disco-muziek voorzien, maar vanaf 2010 weer te zien in (bijna) volledig originele staat.

Berlin, die Sinfonie einer Großstadt

1927 | Zwijgende film, Documentaire, Experimenteel

Duitsland 1927. Zwijgende film van Walter Ruttmann.

In een gigantische ondergrondse fabrieksstad rond het jaar 2000 komen arbeiders in opstand tegen de heersende intellectuele klasse en dreigt de schitterende bovenstad vernietigd te worden. Freder (Fröhlich), de zoon van de grote heerser van Metropolis, weet echter met behulp van de profetes Maria (Helm, in haar eerste rol) een catastrofe te voorkomen. Monumentaal meesterwerk, vol expressionistische, religieuze en sociaal-utopistische ideeën, fraai gestileerd geschoten tegen een achtergrond van buitensporig grote decors. In de jaren tachtig ingekort, ingekleurd en van disco-muziek voorzien, maar vanaf 2010 weer te zien in (bijna) volledig originele staat.

Varieté

1925 | Drama, Zwijgende film

Duitsland 1925. Drama van Ewald André Dupont. Met o.a. Emil Jannings, Lya De Putti en Warwick Ward.

Een voor moord veroordeelde circusartiest vertelt zijn levensverhaal. Gevierd om zijn trapezewerk was Boss Huller (Jannings) gelukkig met vrouw en kind, toen hij verliefd raakte op Bertha-Marie (De Putti). Hun nieuwe leven samen werd verstoord door een Engelsman wiens trapezestunts overal in Europa bekend zijn. Expressionistisch werk van de Duitse Dupont, die even later de oversteek naar Hollywood zou maken, werd gelauwerd om lichtgebruik, visuele flair en vooral spectaculaire momenten aan de trapeze. ‘Een Duits meesterwerk’, meende de New York Times destijds. Filmster Emil Jannings was enkele jaren later te zien in zijn beroemdste rol in Der blaue Engel.

Herr Tartüff

1925 | Drama, Zwijgende film, Komedie

Duitsland 1925. Drama van F.W. Murnau. Met o.a. Emil Jannings, Werner Krauss, Lil Dagover en André Mattoni.

Derde verfilming van Molières gelijknamige komedie, waarin de huichelachtige Tartüff (Jannings) zich met zijn vrome praatjes een prominente plek in het huishouden van de welgestelde Orgon (Krauss) verschaft. Een relatief bescheiden en conservatieve satire van de hand van meesterfilmer Murnau (Nosferatu), die dankzij de prachtige fotografie van Karl Freund (Metropolis) en het betoverende schaduwspel toch beklijft. Hoofdrolspeler Jannings werd later een grote ster in Hollywood, won er de allereerste Oscar, maar sloot zijn roemruchte carrière af in talloze nazi-propagandafilms.

Mikaël

1924 | Zwijgende film, Erotiek, Drama

Duitsland 1924. Zwijgende film van Carl Theodor Dreyer. Met o.a. Walter Slezak en Benjamin Christensen.

Derde verfilming van Molières gelijknamige komedie, waarin de huichelachtige Tartüff (Jannings) zich met zijn vrome praatjes een prominente plek in het huishouden van de welgestelde Orgon (Krauss) verschaft. Een relatief bescheiden en conservatieve satire van de hand van meesterfilmer Murnau (Nosferatu), die dankzij de prachtige fotografie van Karl Freund (Metropolis) en het betoverende schaduwspel toch beklijft. Hoofdrolspeler Jannings werd later een grote ster in Hollywood, won er de allereerste Oscar, maar sloot zijn roemruchte carrière af in talloze nazi-propagandafilms.

Der Letzte Mann

1924 | Drama, Zwijgende film

Duitsland 1924. Drama van F.W. Murnau. Met o.a. Emil Jannings, Georg John, Hans Unterkircher, Maly Delschaft en Emilie Kurz.

De wereld van een oude hotelportier (Jannings) stort ineen wanneer hij zijn uniform - waaraan hij zowel thuis als op zijn werk al zijn prestige ontleende - moet inleveren en naar de toiletten wordt verplaatst. In een oorspronkelijk niet geplande epiloog erft hij dan bij toeval een fortuin en leeft er vervolgens uitbundig naar. Een revolutionaire film door zijn experimenten met een bewegende camera die gebruikt wordt om de subjectieve blik van de hoofdpersoon uit te drukken. Scenario van Carl Mayer. Camerawerk van Karl Freund en Robert Baberske.

Michael

1923 | Romantiek, Drama

Denemarken 1923. Romantiek van Carl Theodor Dreyer. Met o.a. Benjamin Christensen, Walter Slezak, Nora Gregor, Robert Garrison en Alexander Murski.

Tijdens een bezoek aan Praag ontmoet de bekende kunstschilder Claude Zoret (Christensen) de jonge Eug[KA2]ene Michael (Slezak), die hem enkele van zijn schetsen toont. Zoret is meer onder de indruk van de jongeman dan van zijn tekeningen en Michael wordt de onafscheidelijke muze en gezel van Zoret. Deze laatste krijgt de opdracht een portret te schilderen van de Russische prinses Zamikov (Gregor) en tot groot ongenoegen van Zoret ontstaat er een idylle tussen zijn beschermeling en de prinses. Dreyer brengt op subtiele wijze homoseksualiteit in zijn film, waarop in die tijd een groot taboe rustte. Nu komt de film traag en theatraal over, maar het is ongetwijfeld een van de allergrootste zwijgende films, waarin met weinig woorden veel duidelijk gemaakt wordt. Het scenario van Thea von Harbou is gebaseerd op een roman van Herman Bang. Oorspronkelijk werd de muziek gecomponeerd door Hans-Joseph Vieth, die echter verloren is gegaan. Pierre Oser kreeg de opdracht een nieuwe partituur te schrijven. De barokke decors zijn van Hugo H[KA3]aring en als fotografen fungeerden Karl Freund (die in de film ook de rol speelt van kunsthandelaar Leblanc) en Rudolf Maté, die later faam verwierven in Hollywood, evenals Slezak die de titelrol vertolkt.

Marizza, genannt die Schmuggler-Madonna

1922 | Romantiek, Drama, Actiefilm

Duitsland 1922. Romantiek van F.W. Murnau. Met o.a. Tzwetta Tzatschewa, Adele Sandrock, Harry Frank, Hans Heinrich von Twardowski en Leonhard Haskel.

Een vroeg voorbeeld van Murnau`s licht-donker-experimenten in een vroege boerenfilm met een Carmen-achtig verhaal. Frivole Marizza (Tzatchewa) is het zat om de gendarmes af te leiden, zodat haar smokkelvrienden hun gang kunnen gaan. Ze wil wat anders en en vindt een betrekking bij Madame Avricolos (Sandrock), een verarmde edelvrouwe met een groot landgoed. Er zijn twee aantrekkelijke zoons, de dromerige Antonio (Twardowski) en de onstuimige Christo (Frank). Als Madame Avricolos Marizza in het bed van Christo aantreft, zint zij op wraak. Daarop worden de verhoudingen ingewikkeld, vol jaloezie en tenslotte moorddadig. Marizza heeft inmiddels een baby... Het scenario is van Wolfgang Geiger en Hans Janowitz. Het was Murnau's negende werk, dat als verloren gegaan wordt beschouwd. Onze waardering is meer gebaseerd op Murnau's meesterlijke kunnen dan op de werkelijkheid, en het is wat we minstens van hem hadden mogen verwachten. Het camerawerk is van Karl Freund, die indertijd werd geprezen voor zijn hoge prestatie.

Der Golem, wie er in die Welt kam

1920 | Zwijgende film, Horror

Duitsland 1920. Zwijgende film van Carl Boese en Paul Wegener. Met o.a. Paul Wegener, Albert Steinrück, Lyda Salmonova, Ernst Deutsch en Otto Gebühr.

In de 16de eeuw voorziet de Praagse rabbijn Yehudah ben Bezalel Levai antisemitisch geweld tegen de joodse bewoners van de stad. Om zijn geloofsgenoten te beschermen maakt hij een golem, een levend monster van klei. Maar het experiment heeft ook andere, onbedoelde gevolgen. Wegener, die eerder al twee films rond de golem had gemaakt, speelt zelf het titelpersonage in dit fraai vormgegeven horrorverhaal. In 1919 baarde Das Kabinet des Dr. Caligari veel opzien. Wegener ontkende destijds dat hij op dat succes wilde meeliften, maar wordt toch gerekend tot de grote mannen van het Duitse expressionisme.