Erik Hell: cast.
Er zijn 14 films gevonden.

Ann och Eve - de erotiska

1970 | Erotiek, Komedie

Venezuela​/​​Zweden 1970. Erotiek van Arne Mattsson. Met o.a. Gio Petré, Marie Liljedahl, Francisco Rabal, Julian Mateos en Olivera Vuco.

Een filmjournaliste - die zich afvraagt of ze door de negatieve kritieken niet de zelfmoord van een regisseur op haar geweten heeft - is met een vriendin per auto met vakantie in Zuid-Europa (voormalig Joegoslavië). Een reeks erotische avonturen onderweg leidt tot ruzie waarna ze, alleen in Venetië, verliefd wordt op een regisseur die om haar 'verachtelijke beroep' niets van haar wil weten. De uit de gunst geraakte regisseur Mattsson probeerde met deze lamlendige, komische bedoelde seksfilm commercieel weer in het zadel te komen. Hij gokte in beide opzichten mis en er kan om het resultaat zelfs niet eens gelachen worden. Het scenario is van Ernest Hoch. Het camerawerk is van Max Wilén. Eastmancolor, Mono.

The Passion of Anna

1969 | Drama, Experimenteel

Zweden 1969. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Liv Ullmann, Bibi Andersson, Max von Sydow, Erland Josephson en Erik Hell.

Een man gaat na zijn huwelijksperikelen en maatschappelijke problemen op een eiland leven en komt in contact met een echtpaar en hun logée, die óók hun frustraties hebben. Hij krijgt na elkaar verhoudingen met beide vrouwen, die fataal beïnvloed worden door geheimzinnige gewelderupties op het eiland en oorlogsberichten over Biafra en Vietnam. De sterke spelprestaties en het opmerkelijke kleurgebruik tillen de film boven een onbestemde meditatie uit, waarin de poging tot politiek engagement onvoldoende verwerkt wordt. In interview-inlassen becommentariëren de acteurs de rollen die ze spelen.

Riten

1969 | Drama

Zweden 1969. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Ingrid Thulin, Gunnar Björnstrand, Anders Ek, Erik Hell en Ingmar Bergman.

Een acteurstrio wordt bij de rechter ontboden wegens de veronderstelde obsceniteit van hun voorstelling. De discussies en verhoren leggen hun verbondenheid in haat en liefde en artistieke charlatannerie bloot alsmede levens- en doodsangst en het ongeloof in de rechtspraak van de oude rechter, die tijdens de opvoering van het gewraakte ritueel sterft aan een hartaanval. Bergmans reactie op critici en censors was oorspronkelijk gemaakt voor de Zweedse tv, zodat de film nog soberder en meer uit acteursclose-ups is opgebouwd dan zijn andere produkties. In de dialoog wordt in duidelijke en bedekte referenties de balans opgemaakt van zijn vroegere oeuvre; deze korte film zou topzwaar zijn geworden zonder de geïntensiveerde rollen van de vier acteurs. Scenario van regisseur Bergman en fotografie van Sven Nykvist.

Den Ondra cirkeln

1966 | Thriller

Zweden 1966. Thriller van Arne Mattsson. Met o.a. Gunnel Lindblom, Gio Petré, Erik Hell, Heinz Hopf en Elsa Prawitz.

Een vrouw arriveert na het vakantieseizoen in het pension van een vakantieplaats om zich te wreken op de eigenaar die haar als twaalfjarige aanrandde, wat voor diens dochtertje die dat zag in haar volwassenheid nog steeds traumatisch doorwerkt. De jongste dochter wordt op haar beurt verkracht door een debiele zwerver, waarmee de vicieuze cirkel doorbroken is en de vrouw van verdere wraak afziet en voor het meisje zal gaan zorgen. Dit noodlotsdrama grijpt terug op de Zweedse traditie van de jaren veertig en krijgt daardoor een zekere fascinatie ondanks dit aangezet effectbejag. Het herfstige Farö-eiland draagt somber bij aan de zwartgalligheid.

Morianerna

1965 | Thriller

Zweden 1965. Thriller van Arne Mattsson. Met o.a. Anders Henrikson, Eva Dahlbeck, Heinz Hopf, Elsa Prawitz en Erik Hell.

Een bejaarde miljonair wordt geterroriseerd door zijn gezinsleden en wordt tenslotte vermoord met een schaar. Deze goed geacteerde en door Per Wahlöö behendig geschreven thriller heeft in de vormgeving sensationele en onnodig aangedikte effecten, die de spanning ondermijnen en doen omslaan in ergernis.

Käre John

1964 | Komedie

Zweden 1964. Komedie van Lars Magnus Lindgren. Met o.a. Jarl Kulle, Christina Schollin, Helena Nilsson, Morgan Andersson en Synnöve Liljebäck.

Een vrachtschipper ontmoet tijdens zijn verlof in Malmö een serveerster en maakt met haar en haar kind een uitstapje naar Kopenhagen. Ze brengen de nacht samen door en vlak voor zijn vertrek vraagt hij haar telefonisch ten huwelijk. Deze film naar een roman van Olle Länsberg was een groot internationaal succes, maar achteraf is moeilijk te zien waarom. Spontaniteit waarmee simpel gegeven aanvaardbaar had kunnen worden, ontbreekt. Kulle is te precieus voor stoere zeebonk en drinkt pils met geheven pink, Schollin is tijdens uitvoerige bedscène constant bezig om zich met de lakens bedekt te houden.

Nils Holgerssons underbara resa

1962 | Familiefilm, Fantasy

Zweden 1962. Familiefilm van Kenne Fant. Met o.a. Sven Lundberg, Max von Sydow, Christina Schollin, Gösta Ekman en Axel Düberg.

Een stout jongetje wordt voor straf tot miniatuurformaat getransformeerd en maakt op de rug van een gans een avontuurlijke tocht boven Zweden. Het sprookje van Selma Lagerlöf kreeg een weinig magische filmbewerking met doorzichtige trucages. Het geheel is een afwisseling van een uit de lucht gefotografeerde natuurdocumentaire met al te praterige dialoogscènes en werkt voor kinderen weinig onderhoudend, al is Lundberg grappig in de titelrol.

La sorcière

1956 | Mysterie, Romantiek, Drama, Actiefilm

Zweden​/​​Frankrijk 1956. Mysterie van André Michel. Met o.a. Marina Vlady, Maurice Ronet, Nicole Courcel, Michel Etcheverry en Ulf Palme.

Laurent Br[KA4]ulard (Ronet), een Franse landbouwingenieur, krijgt werk in de bossen van Noord-Zweden op de grens met Finland (Lapland) en ontmoet A[KA3]ino (Vlady), een ge[KA3]isoleerd levende jonge vrouw die de kleindochter van een door de dorpelingen gevreesde `heks` (Wilfstrand) is. A[KA3]ino meent zelf ook vervloekt te zijn en weigert de liefde van de Fransman. Ondertussen is Laurents werkgeefster Kristina (Courcel) verliefd op hem en wordt jaloers op diens toenaderingen jegens Aïno. Dit sfeervolle drama vol bijgeloof kreeg een fraaie landschapsfotografie en een mysterieuze aanwezigheid van de jeugdige, blonde Vlady die ideaal is voor haar rol. Het scenario is van Jacques Companéz, die met Christiane Imbert de novelle Olesia van Alexandre Kouprine bewerkte. Het camerawerk is van Marcel Gignon.

Salka Valka

1954 | Drama

Zweden 1954. Drama van Arne Mattsson. Met o.a. Birgitta Petterson, Gunnel Broström, Folke Sundquist, Margaretha Krook en Erik Strandmark.

De jeugdige Salka komt met haar moeder in een vissersdorp op IJsland, waar ondanks de steun van het Leger des Heils de moeder tot prostitutie wordt gedreven. Ze pleegt zelfmoord als haar pooier Salka aanrandt. Eenmaal volwassen heeft Salka zich maatschappelijk opgewerkt, maar zij wordt verliefd op een visser die een vakbond probeert op te zetten. De liefde loopt stuk, maar ze heeft inmiddels de futiliteit van de welstand ontdekt. De onevenwichtige opbouw van het scenario, met een sprong in de tijd van tien jaar, weet niet aannemelijk te maken dat de jonge en de volwassen heldin een zelfde mens zijn, maar de film boeit door haar aandacht voor landschappen en getekende en misvormde zeelieden die door ongewone camerahoeken en close-ups wel veel nadruk krijgen. De stijl doet denken aan een sage uit de tijd van de stomme film.

För min heta ungdoms skull

1952 | Drama

Zweden 1952. Drama van Arne Mattson. Met o.a. Maj-Britt Nilsson, Folke Sundquist, Nills Hallberg, Georg Rydeberg en Aino Taube.

Twee jonge mensen uit een liefdeloos burgermilieu krijgen een kind dat wordt uitbesteed omdat de jongen nog in dienst moet. Uiteindelijk trouwen ze toch en wordt de dreigende verwijdering in hun huwelijk voorkomen als hun kind bij hen terugkomt. In deze tamelijk sobere dramatische film in de Zweedse naturalistische traditie wordt goed geacteerd, zonder de sensationele of opgeklopt romantische ontsporingen van veel van Mattsons andere films.

Hon dansade en sommar

1951 | Drama, Romantiek, Erotiek

Zweden 1951. Drama van Arne Mattson. Met o.a. Ulla Jacobsson, Folke Sundquist, Edvin Adolphson, Irma Christenson en Gösta Gustavsson.

G[KA3]oran Stendahl (Sundquist) brengt na zijn eindexamen de vakantie door op de boerderij van zijn oom en wordt verliefd op buurmeisje Kerstin (Jacobsson). Onder invloed van een conservatieve dominee keren de dorpsbewoners en de familie van het meisje zich tegen de jonge liefde, maar ze trotseren de oppositie. Het meisje sterft bij een ongeluk op de motorfiets en de dominee stelt bij de begrafenisdienst de jongen verantwoordelijk. Dit eerste grote internationale succes van de naoorlogse Zweedse cinema vierde destijds op een opzienbarende wijze de vrije liefde (met bijbehorende naaktsc[KA2]ene). Niets om nu nog van op te kijken en zwart/wit-tegenstellingen doen opgelegd melodramatisch aan, al blijft het jonge paar verfrissend spontaan. Bekroond met een Gouden Beer in Berlijn en de muziek van Sven Sk[KA3]old kreeg prijs voor de Beste Muziek in Cannes. Het scenario is van W. Semitjov naar de roman [KL]Sommardansen[KLE] van P.O. Ekstr[KA3]om met medwerking van Olle Hellbom (die als regisseur talloze PIPI LȦNSTRUMP films op zijn naam zou zetten) en regisseur Mattson, die niet op aftiteling als zodanig staan vermeld. Het camerawerk is van Göran Strindberg. Mono.

Hamnstad

1948 | Drama

Zweden 1948. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Nine-Christine Jönsson, Bengt Eklund, Berta Hall, Mimi Nelson en Erik Hell.

Een zeeman leert in Göteborg een meisje kennen, dat zich in de haven heeft proberen te verdrinken. Flash-backs maken de redenen van haar minderwaardigheidscomplex duidelijk: ouders die hun frustraties op haar afreageerden, bittere ervaringen in een opvoedingstehuis, een om haar verleden gedwarsboomde liefde en het beangstigende voorbeeld van een vriendin die stierf door abortus. Zowel qua situering als vorm en muziek door QUAI DES BRUMES geïnspireerde Bergman-film, met voor hem ongewone maatschappijkritiek. Gelukkige romance met de zeeman is weinig overtuigend en vooral een kapstok voor de herinneringsbeelden. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Gunnar Fischer.

A Ship Bound for India

1947 | Drama, Experimenteel

Zweden 1947. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Birger Malmsten, Holger Löwenadler, Gertrud Fridh, Anna Lindahl en Lasse Krantz.

De gebochelde zoon van een scheepskapitein wordt door de vader van zijn geliefde geminacht en na rivaliteit om de liefde van het meisje zelfs naar het leven gestaan. Na een zelfmoordpoging wordt hij bevrijd van zijn minderwaardigheidscomplex en vindt hereniging plaats met het meisje. Een melodramatische Bergman-film die boeit door de tekening van het claustrofobische bestaan aan boord enerzijds en die van het provinciaal revuetheater (waar het meisje vandaan komt) anderzijds. Een groteske rol van Löwenadler als de vader die opschept over zijn avonturen en verre reizen en door toenemende blindheid wegvlucht in fantasievaarten.

Pengar

1946 | Komedie

Zweden 1946. Komedie van Nils Poppe. Met o.a. Nils Poppe, Inga Landgré, Sigge Fürst, Calle Reinholdz en Hilding Rolin.

Een zwerver vindt werk als houthakker en wordt dan door zijn collega`s grof in de maling genomen. Door een onverwachte erfenis worden de rollen omgedraaid, maar uiteindelijk verliest hij zowel het fortuin als de liefde van een anti-materialistische miljonairsdochter. Een regiedebuut van de Zweedse komiek Poppe, die zich een (kortstondige) internationale reputatie verwierf na WO II. Zijn scenario heeft ingenieuze verwikkelingen, maar de vergelijking met Chaplin lijkt achteraf erg overdreven.