Franz Baumgartner: cast.
Er zijn 8 films gevonden.

Picasso in München

1997 | Drama, Fantasy, Experimenteel

Duitsland 1997. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Herbert Achternbusch, Doris Jung, Josef Bierbichler, Barbara Gass en Franz Baumgartner.

Dit is de 27ste film van Achternbusch, die vindt dat hij op de oudere Picasso lijkt. Aan de kijker om te beoordelen of dat juist is, maar in ieder geval heeft hij het genie niet. Ook niet voor deze anti-kunstfilm met een ingewikkeld en ongeloofwaardig scenario van hemzelf. Hij wekt niet alleen Picasso tot leven in München, maar ook nog even een Beierse bisschop uit de zeventiende eeuw, door wiens mirakel hij zijn film kan produceren. Uitsluitend geschikt voor Achternbusch adepten en fans van Bierbichler (nomen est omen) als zielenknijper Brösel, Jung als radiopresentatrice Takla Bash, Gass als Fregatte, Brösels vrouw en Wolf als moeder. Het camerawerk is van Henry Hauck.

Hades

1995 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1995. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Herbert Achternbusch, Rosel Zech, Irm Hermann, Thomas Holtzmann en Barbara Gass.

Als kleine jongen werd Hades (Achternbusch) met zijn joodse moeder uit M[KA3]unchen weggehaald door de nazi`s en afgevoerd naar het getto van Warschau. Daar liet een nazi-cameraploeg hem dansen voor de camera en liet hem verborgen in een lijkkist ontsnappen uit de hel van Warschau. Zijn moeder was niet zo gelukkig en overleefde het niet. Zijn vader, een ari[KA3]er, vocht in die tijd in Rusland en keerde terug van het slagveld in Stalingrad. Na de oorlog werd Hades met hem herenigd in de Beierse hoofdstad en begon zijn vader een schrijnwerkersplaats, waar hij doodskisten maakte. Het bedrijfje groeide uit tot een begrafenisonderneming. Na het overlijden van zijn vader volgde Hades hem op. Vijftig jaar na de onvoorwaardelijke capitulatie van nazi-Duitsland krijgt Hades dreigtelefoontjes van neo-nazi`s, die hem uitmaken voor jood. De weinig behulpzame politie staat machteloos als het zaakje de lucht ingaat. Burgerbewegingen in Beierse klederdracht kunnen alleen maar in vulgair klinkend dialect roepen: `Dietz`, `Dietz` (Duits, Duits). Hades komt in verzet, maar moet het tegen hen afleggen als hij door een klomp gips dodelijk getroffen wordt. Op de laatste momenten van zijn aardse bestaan, trekken (in zwart-wit) zijn zeer traumatische jeugdervaringen aan hem voorbij. Met spot en een underdog als belangrijkste personage probeert Achternbusch te waarschuwen voor een ernstig en beangstigend verschijnsel: de hernieuwde opkomst van het onverdraagzame fascisme. Het beest is nog steeds niet dood, hoewel in de jaren die volgden op het uitkomen van deze rolprent het terrorisme van de islamisten dit nare maatschappelijke verschijnsel overschaduwde. Hoewel deze goed in elkaar gezette en rijpelijk overdachte film belangrijk is, zal hij niet ieders kopje thee zijn en niet iedereen de boodschap even gemakkelijk bij zich laten doordringen. Het scenario is van regisseur Achternbusch. Het camerawerk is van Adam Olech. De opnames van het getto in Warschau zijn authentiek en werden gedraaid door een cameraploeg van de Wehrmacht der nazi's.

Kaspar Hauser

1993 | Biografie, Historische film, Drama

Zweden​/​​Oostenrijk​/​​Duitsland 1993. Biografie van Peter Sehr. Met o.a. André Eisermann, Katharina Thalbach, Uwe Ochsenknecht, Udo Samel en Jeremy Clyde.

Deze film vertelt het verhaal van een heel boos sprookje, dat helaas echt gebeurd is hoewel de naakte waarheid nimmer boven water is gekomen. Op 29 september 1812 wordt in het Duitse vorstendom Baden-Baden een troonopvolger geboren. Door gekonkel van gravin Hochberg (Thalbach) wordt de baby verdonkeremaand en groeit hij als Kaspar Hauser buiten het hof op. Later wordt hij uit angst vanwege zijn mogelijke claim op het vorstendom twaalf jaar opgesloten in een donker hol. Oud is de prins nooit geworden, want op nog jonge leeftijd sterft hij onder zeer verdachte omstandigheden: het is dan 1835. Regisseur Sehr heeft een film willen maken over een boeiend gegeven, waarvan de gerechtelijke documenten nog altijd niet openbaar zijn gemaakt door de staat Baden-Würthemberg - daar wringt hem de schoen: het mysterie blijft onopgehelderd en de kijker blijft met een onbevredigd gevoel achter. Hoofdrol Eisermann levert echter goed werk af, het camerawerk van Gernott Roll is heel fraai en Dietmut Remy heeft prachtige kostuums verzorgd. Geproduceerd voor de tv met geld van Europese omroepen; ook uitgebracht in de bioscoop. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Ab nach Tibet!

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Judith Tobschall, Annamirl Bierbichler, Christian Lerch, Herbert Achternbusch en Franz Baumgartner.

De film bestaat uit twee delen ES TUT NICHT MEHR WEH en DIE LETZTE ILLUSION. De werkloze Hick (Achternbusch) die schoorsteenveger was, brengt zijn dagen in het café door. Hij moet opboksen tegen zijn vrouw, die onderwijzeres is op een nonnenschooltje, en zijn dochter die veel intelligenter is. Hij droomt ervan met zijn dochter naar Tibet te gaan. Ze krijgen een ongeluk en in deel twee bevinden ze zich op het dak van de wereld in Tibet, in het jaar 1662. Daar vinden ze het geluk. Een beetje gewelddadig, met een vleugje godsdienst, op de grens van onwerkelijkheid. Zware kost en houterig spel. Het scenario is van regisseur Achternbusch. Het camerawerk is van Adam Olech.

Mixwix

1989 |

Duitsland 1989. Herbert Achternbusch. Met o.a. Monika Lemberger, Waggie Brömse, Alfred Edel, Herbert Achternbusch en Judit Achternbusch.

Een zonderlinge, verwarde klucht van de omstreden, bewonderde en verguisde regisseur uit Beieren. Voor insiders. Adam Olech en Hermann Fahr verzorgden de plaatjes.

Wohin?

1988 | Drama

Duitsland 1988. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Gabi Geist, Franz Baumgartner, Gunter Freyse, Annamirl Bierbichler en Josef Bierbichler.

Het begint allemaal in een typische Beierse biergarten, waar de acteurs elkaar ontmoeten, en vanaf dat moment begint de regisseur met zijn raadselachtige aanval op de toestanden in de maatschappij. Het thema AIDS en de toenemende invloed van de politiek op de media vormen het hoofdbestand van deze typische Achternbusch produktie.

Der Depp

1982 |

Duitsland 1982. Herbert Achternbusch. Met o.a. Herbert Achternbusch, Annamirl Bierbichler, Franz Baumgartner, Gabi Geist en Alois Hitzenbichler.

Het leven van een zwakzinnige wordt op typische wijze geschilderd: in de eindtijd na de bom wordt zijn spraakgebrek beter naarmate de wereld gekker wordt. Hij wordt tevens verliefd op zijn eigen vrouw omdat hij denkt dat zij een Egyptische prinses is, wat dan weer tot een tragedie leidt. Voor sommigen is dit Achternbusch op zijn irritantst en er moet gesteld worden dat dit niet een van zijn sterkere films is.

Das Letzte Loch

1981 | Drama

Duitsland 1981. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Herbert Achternbusch, Annamirl Bierbichler, Franz Baumgartner, Alois Hitzenbichler en Helga Loder.

Een privé-detective wil slechts vriendinnen die 'Susan' heeten. Opnieuw worden er stromen bier vergoten in een wat minder scherpe Achternbusch-satire.