Jean Toulout: cast.
Er zijn 16 films gevonden.

Le Pays d'où je viens

1956 | Fantasy, Muziek, Familiefilm

Frankrijk 1956. Fantasy van Marcel Carné. Met o.a. Françoise Arnoul, Gilbert Bécaud, Madeleine Lebeau, André Gabriello en Gaby Basset.

Een jongeman komt op kerstavond in een dorpje aan waar hij ontdekt een uiterst verlegen dubbelganger te hebben die zich niet durft uit te spreken tegenover het meisje van wie hij houdt. In diens plaats maakt hij verkleed als kerstman bij haar zijn opwachting en wint haar (en haar broertje en zusje) met cadeaus, grappen en liedjes waarmee hij het terrein effent voor zijn dubbel. Dit simpele sprookje is een verrassend lichtgewicht voor Carné, maar niet zonder charme. Het beperkt acteertalent van Bécaud wordt met de dubbelrol te zwaar getaxeerd, maar hij brengt zes eigen chansons.

La Fugue de Monsieur Perle

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Roger Richebé. Met o.a. Noël-Noël, Marie Glory, Arlette Poirier, Simone Paris en Jean Galland.

Een dorpsbakker komt in Parijs een erfenis incasseren en laat zich prompt bestelen. Hij weet niet hoe hij dat verlies aan zijn vrouw moet verklaren. Noël-Noël, als de humoristische observator van de kleinburger, komt weinig aan bod in deze voorspelbare klucht met voor de hand liggende grappen, die af en toe toch nog amusant zijn gebleven.

Edouard et Caroline

1950 | Komedie

Frankrijk 1950. Komedie van Jacques Becker. Met o.a. Anne Vernon, Daniel Gélin, Jacques François, Elina Labourdette en Jean Galland.

Een getrouwde, werkeloze musicus moet bij cultuursnobs een huisconcert geven dat belangrijk kan zijn voor zijn carrière. Zenuwen over avondkleding leiden tot ruzie met zijn vrouw en zelfs een echtscheiding is niet van de lucht. Opnieuw is een uiterst simpel verhaal voor Becker niet meer dan aanleiding voor een innige observatie van het huwelijk en een satirische benadering van milieus. De film behoudt zijn charme zonder dat deze gedateerd is.

La femme nue

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van André Berthomieu. Met o.a. Giselle Pascal, Michèle Philippe, Paulette Dubost, Germaine Charley en Yves Vincent.

Verfilming van het stijve en ouderwetse drama van Henri Bataille. Met het verstrijken der jaren is dit verhaal 'waarin men zich uit smart van het leven berooft' onbedoeld grappig geworden.

Le secret de Mayerling

1948 | Misdaad, Historische film

Frankrijk 1948. Misdaad van Jean Delannoy. Met o.a. Dominique Blanchar, Silvia Monfort, Jane Marken, Jean Marais en Jean Debucourt.

Een versie waarbij de fantasie de vrije loop gelaten want deze beroemde dubbele moord (?) is hier een moord met politieke gronden! In ieder geval accepteerden bepaalde historici in 1948 deze versie. Het doet niets af aan het plezier dat de kijker beleeft aan dit weelderige spektakel, dat als een dans de ontwikkeling van een menigte personages weergeeft. Het gehele Hof van Habsburg trekt voorbij. Jean Delannoy was het favoriete mikpunt van de kopstukken van de 'Nouvelle Vague' maar hij moet gerehabiliteerd worden voor sommigen van zijn films want de gedegen kennis van zijn vak dwingt bewondering af. Schitterend spel.

Docteur Laënnec

1948 | Biografie

Frankrijk 1948. Biografie van Maurice Cloche. Met o.a. Pierre Blanchar, Jany Holt, Mireille Perrey, Saturnin Fabre en Jeannine Viennot.

De strijd van een Parijse arts tegen de onmogelijkheid om longziekten te diagnostiseren resulteert in zijn uitvinding van de stethoscoop. De medische stand reageert op zijn methodes met argwanend onbegrip, tot hij zelf geveld wordt door de ziekte die hij probeerde te bestrijden. Op het saaie af, sobere filmbiografie, die niet overtuigender wordt door het opgelegd nobele acteren van Pierre Blanchar.

Vertiges

1947 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1947. Drama van Richard Pottier. Met o.a. Micheline Francey, Noëlle Norman, Jacqueline Pierreux, Marcelle Rexiane en Gabrielle Fontan.

Dit drama heeft niets te maken met Hitchcocks VERTIGO. Een mélodrama dat op een gelukkig eind uitdraait. Het verhaal beschrijft de strijd van een arts tegen zijn eigen kanker voor hij door een operatie wordt gered. Een weinig bijzondere mise-en- scène en vertolking, maar een solide stukje werk van Jacques Natanson, de scenarioschrijver.

Le Diamant de cent sous

1947 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1947. Komedie van Jacques Daniel-Norman. Met o.a. Suzy CArrier, Noëlle Norman, Marcelle Monthil, René Dary en Raymond Pellegrin.

Tamme politiekomedie rond een gestolen diamant. Er wordt meer gepraat dan gehandeld en de film lijdt nogal aan een gebrek aan middelen. Toch nog het aanzien waard dankzij de fantasie en het opgewekte spel.

Peloton d'exécution

1945 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van André Berthomieu. Met o.a. Pierre Renoir, Robert Dalban, Pierre Nord, Yvonne Gaudeau en Lucien Coëdel.

Een bewerking van de roman van Pierre Nord, gewijd aan het Franse Verzet in met name de Elzas gedurende WO II. Zuiver een situatieschets, afkomstig van de fröbelaar Berthomieu en gered door het spel van Renoir en niet minder door de overtuigende decors van Raymond Nègre.

Le Bossu

1944 | Komedie, Drama

Frankrijk 1944. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Yvonne Gaudeau, Héléne Vercors, Annette Poivre, Pierre Blanchar en Paul Bernard.

Redelijke verfilming van de beroemde roman van Paul Féval door Bernard Zimmer, eveneens de dialogenschrijver. Het resultaat is verzorgd en, zonder tot grote hoogten te komen, het is een zeer geslaagde amusante film en goed geregisseerd. Delannoy verdient beter dan de reputatie die hij heeft gekregen.

Arlette et l'Amour

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van Robert Vernay. Met o.a. André Luguet, Josette Day, Andrée de Chauveron, André Alerme en Jimmy Gaillard.

Verfilming van het boulevardstuk Atout coeur van Félix Ganders. Ontzettend tam, een dergelijke film zou in het vergeetboek zijn geraakt als Marcel Pagnol niet meegewerkt had aan de dialogen en de supervisie over de film had gehad. Wat kun je anders doen tijdens de Duitse Bezetting.

Un de la Montagne

1934 | Drama, Avonturenfilm, Romantiek

Zwitserland​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1934. Drama van Serge de Poligny en René Le Hénaff. Met o.a. Gustav Diessl, Simone Bourday, Louis Gauthier, Léon Bélières en Jean Toulout.

Om de klanten van een hotel, dat door een lawine bedreigd wordt, te redden, beklimt een berggids voor de eerste keer de oostelijke wand van de Monte-Verita. Hij slaagt in deze onderneming. Dit is het hoofdthema van deze film die de minder belangrijke conflicten goed weet te plaatsen als verzwaringspunten van het scenario en om het een theatraal tintje te geven. Ondanks de fouten, is het geheel van goede kwaliteit, vooral in de geweldige buitenscènes met mooi camarawerk van Otto Martini. Er is gelijktijdig een Duitse versie gemaakt met een andere regisseur en andere acteurs.

Les nuits moscovites

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Alexis Granowsky. Met o.a. Annabella, Harry Baur, Pierre Richard-Willm, Spinelly en Germaine Dermoz.

1916. WO I woedt in alle hevigheid. In een militair hospitaal in Moskou leert verpleegster Natacha Kovrine (Annabella) kapitein Ignatoff (Richard-Willm), een jonge officier kennen, die gewond is. Ze worden verliefd, maar ze is al verloofd met de veel oudere, maar rijke graanhandelaar Piotr Brioukow (Baur). Als Ignatoff begrijpt dat ze aan een ander toebehoort, verdwijnt hij geruisloos. Later wordt kapitein Ignatoff beschuldigd van spionage, maar de ridderlijke getuigenis van Brioukow redt hem van de strop. Een melodrama van jewelste, dat alleen nog maar interessant is vanwege de prachtige decors van André Andrejew en zeker niet vanwege het scenario van Hermann Kosterlitz die de pulproman van Pierre Benoit bewerkte. Het camerawerk was in handen van Franz Planer en Louis Née, en oogt nog steeds zeer goed. Baur was beslist niet in topvorm. Er werd tegelijkertijd een Engelstalige versie gedraaid onder de regie van Anthony Asquith met eveneens Baur, die zijn eigen rol speelde, Laurence Olivier, Penelope Dudley Ward en Robert Cochran. Deze film kwam in Engeland uit onder de titel MOSCOW NIGHTS en in Amerika als I STAND CONDEMNED.

Le Bonheur

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Charles Boyer, Gaby Morlay, Jean Toulout, Paulette Dubost en Michel Simon.

Een jonge anarchistische kunstenaar voelt zich aan de ene kant aangetrokken tot een filmster, maar ergert zich aan de andere kant aan haar sterallures. Hij doet een vage poging haar te doden, maar dat mislukt; de filmster op haar beurt wordt geïntrigeerd door zijn ambivalente gevoelens: een romance is het gevolg. Hoewel wat dramatisch van opzet, staat de film nog steeds. Dat is een gevolg van het goede spel en de goede sfeertekening. Het scenario is van regisseur L'Herbier naar een toneelstuk van Henry Bernstein. Het camerawerk is van Harry Stradling.

Monte Cristo

1928 | Avonturenfilm

Frankrijk 1928. Avonturenfilm van Henri Fescourt. Met o.a. Jean Angelo, Lil Dagover, Gaston Modot, Marie Glory en Jean Toulout.

Een jonge anarchistische kunstenaar voelt zich aan de ene kant aangetrokken tot een filmster, maar ergert zich aan de andere kant aan haar sterallures. Hij doet een vage poging haar te doden, maar dat mislukt; de filmster op haar beurt wordt geïntrigeerd door zijn ambivalente gevoelens: een romance is het gevolg. Hoewel wat dramatisch van opzet, staat de film nog steeds. Dat is een gevolg van het goede spel en de goede sfeertekening. Het scenario is van regisseur L'Herbier naar een toneelstuk van Henry Bernstein. Het camerawerk is van Harry Stradling.

La dixième symphonie

1918 | Drama

Frankrijk 1918. Drama van Abel Gance. Met o.a. Emmy Lynn, Séverin Mars, Jean Toulout, Elizabeth Nizan en André Lefaur.

Een meisjesromanachtig, sentimenteel thema waar menigeen tranen van in de ogen zal krijgen: zo worden ze zelden nog gemaakt. Bij Gance-Victor Hugo is de pathos nooit ver verwijderd van de grootsheid, en voert helaas ook nu de boventoon. De boosdoeners zijn natuurlijk het scenario en de regie, waarin alles in het werk wordt gesteld om een onmogelijke geschiedenis te vertellen, die zelfs onbedoeld grappig wordt. Het jaar daarop moest Abel Gance het weer goed maken met een meesterwerk: J'ACCUSE. In 1995 is er een gerestaureerde versie gemaakt. Het verhaal in het kort: een jonge, rijke vrouw die haar fortuin dreigt kwijt te raken moet hiervoor een moord plegen. Om haar gezicht niet te verliezen trouwt ze met een componist. Als de waarheid haar dan toch achterhaalt, voelt haar echtgenoot zich verraden, en uit zich door zijn meesterwerk te gaan componeren: De tiende Symphonie.