Conrad Veidt (1893-1943): cast.
Er zijn 38 films gevonden.

Above Suspicion

1943 | Oorlogsfilm, Thriller, Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van Richard Thorpe. Met o.a. Joan Crawford, Fred MacMurray, Conrad Veidt, Basil Rathbone en Reginald Owen.

Crawford en MacMurray moeten op hun huwelijksreis spioneren voor de Britse Geheime dienst in Parijs tijdens WO II. Pure ontspanning, met Joan die de Nazi's de baas is. Het scenario is van Melville Baker, Patricia Coleman en Keith Winter naar een roman van Helen MacInnes. Het camerawerk is van Robert Planck.

Nazi Agent

1942 | Oorlogsfilm, Thriller

Verenigde Staten 1942. Oorlogsfilm van Jules Dassin. Met o.a. Conrad Veidt, Anne Ayars, Dorothy Tree, Frank Reicher en Sidney Blackmer.

Veidt speelt twee tweelingbroers: de een een vredelievende Amerikaan, de ander een medewerker van de nazi's. Wanneer de laatste de eerste door chantage tot spionage dwingt, doodt de goede Veidt de slechte en neemt vervolgens zijn plaats in. Een traag, nogal saai verhaal dat veel beter had kunnen zijn. Dassins debuut; goed camerawerk van Harry Stradling.

Casablanca

1942 | Romantiek, Oorlogsfilm, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1942. Romantiek van Michael Curtiz. Met o.a. Humphrey Bogart, Ingrid Bergman, Paul Henreid, Claude Rains en Peter Lorre.

Drievoudig Oscarwinnaar Casablanca wordt nog altijd genoemd als een van de beste films ooit. Maar in 1942 verwachtte niemand, inclusief cast en crew, ook maar iets van het project dat een laag budget had en een onaf script. Ingrid Bergman klaagde tot op het eind dat ze ervan baalde dat ze niet te horen kreeg op welke man haar personage verliefd moest zijn. Op Rick Blaine (Bogart), de veeldrinkende bareigenaar in nazi-bezet Casablanca? Of op Victor Laszlo (Henreid), de Franse verzetsheld? Bergmans vertwijfeling blijkt een kracht in het verhaal over keuzes, liefde, romantiek, politiek, vrijheid en heroïek in een schemerige wereld.

Whistling in the Dark

1941 | Komedie

Verenigde Staten 1941. Komedie van S. Sylvan Simon. Met o.a. Red Skelton, Ann Rutherford, Virginia Grey, Conrad Veidt en 'Rags' Ragland.

Een getrouwe nieuwe versie van de film uit 1933, die echter lang zo kluchtig niet is als de hierna volgende produkties waarin Skelton een hoorspel-detective speelt. Toch valt er veel te genieten wanneer hij als 'The Fox' in handen valt van de schurk Veidt en gedwongen wordt een 'volmaakte moord' te beramen.

The Men in Her Life

1941 | Drama

Verenigde Staten 1941. Drama van Gregory Ratoff. Met o.a. Loretta Young, Conrad Veidt, Dean Jagger, Eugenie Leontovich en John (Shepperd) Shepperd (Strudwick).

Ballerina Young huwt haar dansleraar, maar denkt met weemoed terug aan talrijke aanbidders uit haar verleden. Een vrij interessant verhaal over de liefde en het leven.

All Through the Night

1941 | Actiefilm, Komedie, Drama, Thriller, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1941. Actiefilm van Vincent Sherman. Met o.a. Humphrey Bogart, Conrad Veidt, Kaaren Verne, Jane Darwell en Frank McHugh.

Ook Hollywood maakte deel uit van de Amerikaanse oorlogsmachine tegen nazi-Duitsland. Veel studio's maakten films in opdracht van het Ministerie van Defensie, maar maakten ook, al dan niet om patriottische redenen, speelfilms die de strijd tegen het nazi-beest op niet mis te verstane wijze in beeld brachten. All Through the Night van Vincent Sherman is daar een mooi voorbeeld van. De film speelt in New York waar Humphrey Bogart (in hetzelfde jaar als Casablanca) de strijd aanbindt tegen een Duitse spionage-organisatie (met nb immigranten als Peter Lorre en Conrad Veidt). Let vooral op de bijziende kelner Phil Silvers. Juist ja, want All Through the Night is inderdaad een 'anti-Nazi message comedy´.

A Woman's Face

1941 | Drama

Verenigde Staten 1941. Drama van George Cukor. Met o.a. Joan Crawford, Melvyn Douglas, Conrad Veidt, Osa Massen en Reginald Owen.

Een van Crawfords sterkste rollen in een spannende film over een meisje dat een teruggetrokken leven leidt en wier bestaan verandert na een gezichtsoperatie. Veidt als schurk komt aan zijn trekken tijdens de climax.

The Thief of Bagdad

1940 | Avonturenfilm, Familiefilm, Fantasy

Verenigd Koninkrijk 1940. Avonturenfilm van Ludwig Berger, Michael Powell, Tim Whelan, Alexander Korda en Zoltan Korda. Met o.a. Conrad Veidt, Sabu, John Justin, June Duprez en Rex Ingram.

De kalief van Bagdad werd door zijn verraderlijke grootvizier (Veidt) gevangen gezet. In de cel ontmoet hij Abu (Sabu), een jonge handige dief, die erin slaagt de sleutels van de cipier te stelen, zodat ze kunnen ontsnappen. De vizier heeft echter de geliefde (Duprez) van de kalief in handen, en werpt bovendien een vloek op de vluchtelingen. Tweede verfilming van dit sprookje uit Duizend-en-een-nacht, en een van de beste. Geregisseerd door maar liefst zes regisseurs. Oscars voor het mooie Technicolor camerawerk, de effecten en de decors.

Escape

1940 | Drama

Verenigde Staten 1940. Drama van Mervyn LeRoy. Met o.a. Norma Shearer, Robert Taylor, Conrad Veidt, < Nazimova en Felix Bressart.

Gravin Shearer helpt Taylor, zijn moeder (Nazimova) uit een Duits concentratiekamp te krijgen, vóór WO II; opgepoetst verhaal, een uitstekende rolbezetting.

Contraband

1940 | Thriller, Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1940. Thriller van Michael Powell. Met o.a. Conrad Veidt, Valerie Hobson, Hay Petrie, Joss Ambler en Raymond Lovell.

Deense koopvaardij-kapitein Veidt en passagier Hobson raken in Londen aan het begin van WO II betrokken bij een spionagezaak. Met de hulp van een Deense restaurateur en zijn kellners lukt het hen een bende die een bioscoop als hoofdkwartier heeft, op te rollen. Een plezierig vertelde suspense film, waarbij Hitchock nooit ver weg lijkt. Vooral de sfeer van Londen tijdens de 'blackout' wordt uitstekend weergegeven. Veidt en Hobson die reeds een koppel vormden in Powells THE SPY IN BLACK, spelen hun rollen goed. Powell schreef samen met Emeric Pressburger en Brock Williams het scenario dat door F.A. Young in beeld gezet werd. In Amerika uitgebracht als BLACKOUT.

The Spy in Black

1939 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1939. Thriller van Michael Powell. Met o.a. Conrad Veidt, Sebastian Shaw, Valerie Hobson, Marius Goring en June Duprez.

Een intrigerend spionagemelodrama in Schotland gedurende WO I. Veidt is een Duits marinespion en Hobson een charmante dubbelspionne. Een bitterzoete romance krijgt een onverwachte ontknoping.

Le Joueur d'échecs

1938 | Drama, Historische film, Mysterie

Frankrijk 1938. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Conrad Veidt, Françoise Rosay, Micheline Francey, Edmond Guy en Jacques Cretillat.

Een baron aan het hof van Katherina de Grote construeert levensgrote mechanische poppen hetgeen culmineert in een schaakspelende pop, waarin een jonge Pool zich verbergt, die een revolutie tegen de tsarina beraamt. Deze fantastische vertelling in een historische context kreeg een weinig sfeervolle vormgeving, maar wordt daar vaak bovenuit getild door het spel van Rosay als tsarina en vooral van Veidt als de geobsedeerde uitvinder wiens scheppingen boven zijn controle stijgen.

Under the Red Robe

1937 | Historische film, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1937. Historische film van Victor Sjöström. Met o.a. Conrad Veidt, Raymond Massey, < Annabella, Romney Brent en Sophie Stewart.

Een ongebruikelijke historische film met Veidt als held, Annabella als een charmante heldin, en Massey als de wrede schurk in een verhaal over de onderdrukking van de Hugenoten door kardinaal Richelieu. Een ongewoon gevoel voor humor maakt er een des te plezieriger film van.

Dark Journey

1937 | Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1937. Oorlogsfilm van Victor Saville. Met o.a. Conrad Veidt, Vivien Leigh, Joan Gardner, Anthony Bushell en Ursula Jeans.

Knap aangrijpend liefdesverhaal tussen Engelse en Duitse spionnen in het Stockholm van WO I. De jonge Leigh is stralend.

King of the Damned

1936 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1936. Drama van Walter Forde. Met o.a. Conrad Veidt, Helen Vincent, Noah Beery sr, Cecil Ramage en Edmund Willard.

Gevangenen in een penitentiaire inrichting in het Caraïbisch gebied komen in opstand tegen hun onmenselijke behandeling en de corrupte leiding. Melodrama met goede sfeertekening. Aardig, al raak je soms de draad kwijt.

The Passing of the Third Floor Back

1935 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1935. Komedie van Berthold Viertel. Met o.a. Conrad Veidt, Anna Lee en René Ray.

Een vreemdeling oefent invloed uit op de ontevreden bewoners van een pension. Prachtige acteurs en mooi aangekleed. Naar het boek van Jerome K. Jerome uit het Victoriaanse tijdperk. Een vreemd maar interessant verhaal.

Jew Suss

1934 | Historische film

Verenigd Koninkrijk 1934. Historische film van Lothar Mendes. Met o.a. Conrad Veidt, Benita Hume, Pamela Ostrer, Frank Vosper en Gerald de Maurier.

Dit is een luxueuze verfilming van de historische roman van Lion Feuchtwanger over een slimme jood, die een belangrijke politieke figuur wordt in het 18de-eeuwse Württemberg, voordat anti-semitische krachten daar de overhand krijgen. Het ontbreekt de film aan tempo en emotie, maar het is toch een imponerende poging om een serieus historisch onderwerp te verfilmen. Ook bekend als POWER.

The Wandering Jew

1933 | Fantasy

Verenigd Koninkrijk 1933. Fantasy van Maurice Elvey. Met o.a. Conrad Veidt, Marie Ney, Basil Gill, Anne Grey en Dennis Hoey.

Beroemd Duits acteur Veidt in één van zijn eerste Britse rollen als de Wandelende Jood, die gedoemd is eeuwig te leven, maar die door de Spaanse Inquisitie sterft. Verteld in vier episoden naar het toneelstuk van E. Temple Thurston. Jonge Ashcroft, de latere eminente Dame van de Britse bühne, debuteerde in deze film als filmactrice in de rol van Olalla Quintana in de vierde episode.

Rome Express

1933 | Avonturenfilm

Verenigd Koninkrijk 1933. Avonturenfilm van Walter Forde. Met o.a. Esther Ralston, Conrad Veidt, Hugh Williams, Joan Barry en Finlay Currie.

Verouderd, maar goed melodrama met een prima bezetting. Een typische treinthriller, zoals er vele volgden. Goed camerawerk van Gunther Krampf. In 1948 opnieuw verfilmd onder de titel SLEEPING CAR TO TRIESTE.

Ich und die Kaiserin

1933 | Romantiek

Duitsland 1933. Romantiek van Friedrich Hollaender. Met o.a. Mady Christians, Conrad Veidt, Lilian Harvey, Heinz Rühmann en Friedel Schuster.

De markies van Pontignac zoekt de onbekende die hem, terwijl hij met verbonden ogen in het ziekenhuis lag, een lied toezong. De beroemde componist Friedrich Holl[KA3]ander (Ich bin von Kopf bis Fuss) regisseerde onder produktieleiding van Erich Pommer voor de eerste maal, maar mede door de druk van de politieke situatie, die hen beiden spoedig Duitsland deed verlaten, is het geen geslaagd debuut geworden. Scenario van Walter Reisch en Robert Liebmann. Camerawerk van Friedl Behn-Grund. Ook bekend als DAS STRUMPFBAND DER KAISERIN en DER HANDSCHUH DER KAISERIN. Engelstalige versie: THE ONLY GIRL.

I Was a Spy

1933 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk 1933. Oorlogsfilm van Victor Saville. Met o.a. Madeleine Carroll, Conrad Veidt, Herbert Marshall, Gerald du Maurier en Edmund Gwenn.

De Belgische verpleegster Marthe Cnockhaert (Carroll) wordt aan het begin van WO I opgeleid tot spionne. Gwenn speelt een Belgische burgemeester. De rol van Duitse commandant is Veidt op het lijf geschreven. Naar het autobiografische boek van Marthe Cnockhaert-McKenna door W.P. Lipscomb en Ian Hay tot scenario bewerkt. Het camerawerk is van Charles van Enger.

F.P.1

1933 | Avonturenfilm

Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk 1933. Avonturenfilm van Karl Hartl. Met o.a. Conrad Veidt, Leslie Fenton, Jill Esmond, George Merritt en Donald Calthrop.

De Engelse versie van Hartls Duitse film F.P.1 ANTWORTET NICHT. Er bestaat ook een Franse versie, F.P.1 NE REPOND PAS.

Rasputin

1932 | Historische film, Drama

Duitsland 1932. Historische film van Adolf Trotz. Met o.a. Conrad Veidt, Karl Ludwig Diehl, Brigitte Horney, Paul Otto en Hermine Sterler.

De Siberische monnik Raspoetin (Veidt) is in het Russische tsarenrijk bekend door zijn wonderbaarlijke genezingen en zijn orgie[KA3]en. Door zijn succesvolle behandeling van de aan hemofilie lijdende troonopvolger wordt hij snel een invloedrijk persoon aan het hof. Het parlement heeft zijn bedenkingen en men besluit Raspoetin uit de weg te ruimen. Vorst Joesoepov (Diehl) probeert hem te vergiftigen, maar als dat niet lukt schiet hij hem dood. Veidt laat de bekende historische figuur zien in al z'n facetten: losbandig, diep gelovig en tragisch. Ook Diehl als de moordenaar geeft zijn rol diepte. Een bijzondere film die ten onrechte vergeten is.

Der schwarze Husar

1932 | Komedie, Historische film

Duitsland 1932. Komedie van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Conrad Veidt, Mady Christians, Wolf Albach-Retty, Ursula Grabley en Otto Wallburg.

De film speelt in 1812, toen grote delen van Pruisen door het leger van Napoleon bezet waren. Ritmeester Von Hochberg (Veidt) vecht met de illegale `Totenkopf` huzaren tegen de bezettingsmacht. Wanneer prinses Marie Luise (Christians) tegen haar wil met een Poolse vorst moet trouwen, slaagt de ritmeester erin verkleed het bezette slot binnen te dringen en de prinses te ontvoeren. Ondanks alle moeilijkheden worden beiden een paar. De poging, een historische komedie te maken, is uitstekend gelukt. Dit is voor een groot deel te danken aan hoofdrolspeler Veith, die erin slaagt, in zijn rol van Pruissische ritmeester niet alleen de heldhaftigheid te laten zien maar ook de vrolijke kanten.

Die andere Seite

1931 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1931. Drama van Heinz Paul. Met o.a. Conrad Veidt, Theodor Loos, Wolfgang Liebeneiner, Viktor de Kowa en Friedrich Ettel.

Tijdens WO I liggen de Duitsers en Fransen tegenover elkaar in de loopgraven. De jonge Engelse luitenant Raleigh (Liebeneiner) wordt ingedeeld bij kapitein Stanhope (Veidt). Ze kennen elkaar van vroeger. Raleigh is een enthousiast officier, maar zijn grote voorbeeld Stanhope (Veidt) is aan de drank om zijn angst te verbergen. Bij een aanval op de vijandelijke linies sneuvelen vele soldaten en Raleigh (Liebeneiner) wordt met zijn neus op de realiteit gedrukt. Het wachten op de tegenaanval is zenuwslopend. Alle soldaten worden gedood als de Duitsers eenmaal komen. Een uitstekende anti-oorlogsfilm met prachtig spel. Veidt spant de kroon. De film werd uiteraard in 1933 door de nazi's verboden.

Der Mann, der den Mord beging

1931 | Thriller

Duitsland 1931. Thriller van Curtis Bernhardt. Met o.a. Conrad Veidt, Heinrich George, Trude von Molo, Friedrich Kayssler en Erich Ponto.

Markies de Sévigné, legerinstructeur in Constantinopel, vermoordt de man van de vrouw die hij liefheeft, maar moet zonder haar het land verlaten. Conrad Veidt in een van zijn beste rollen. Erich Ponto maakt indruk in een paar korte scènes.

Der Kongreß tanzt

1931 | Muziek, Musical

Duitsland​/​​Frankrijk 1931. Muziek van Eric Charell en Erik Charell. Met o.a. Lilian Harvey, Willy Fritsch, Conrad Veidt, Otto Wallburg en Lil Dagover.

Charells speciaal voor de film geschreven operette was een schoolvoorbeeld voor honderden navolgers: Schmalz-und-Walzfilms, een typisch Duitse vorm van escapisme. DER KONGRE[KL29] TANZT doet nu verouderd aan, maar `Das gibt`s nur einmal` is nog steeds een hechte schlager. Een door handschoenenverkoopstertje Christel (Harvey) in de tsarenkoets geworpen boeketje wordt voor een aanslag aangezien. Fritsch, Lilians vaste tegenspeler, is natuurlijk de tsaar. Er is tegelijkertijd een Engelse en een Franse versie gedraaid. Harvey had steeds de hoofdrol, maar haar partners wisselden per taal. Scenario van Norbert Falk en Robert Liebmann. Camerawerk van Carl Hoffmann.

Congress Dances

1931 | Musical

Verenigd Koninkrijk 1931. Musical van Eric Charell. Met o.a. Lilian Harvey, Conrad Veidt, Henri Garat, Lil Dagover en Gibb McLaughlin.

Wenen, 1814. De Tsaar aller Russen heeft het te druk met de liefde, zodat een dubbelganger zijn offici

Die Letzte Kompanie

1930 | Historische film

Duitsland 1930. Historische film van Curtis Bernhardt. Met o.a. Conrad Veidt, Karin Evans, Else Heller, Paul Henckels en Erwin Kalser.

Twaalf soldaten verdedigen in de Napoleontische oorlog een molen, met als enige uitzicht: de heldendood. Een loflied op militair heldendom, maar Kurt (Curtis) Bernhardt, Conrad Veidt en scenarioschrijver Hermann Kosterlitz (Henry Koster) emigreerden toen er na Hitlers machtsovername juist om dit soort 'heldenmoed' werd gevraagd.

The Beloved Rogue

1927 | Avonturenfilm, Romantiek

Verenigde Staten 1927. Avonturenfilm van Alan Crosland. Met o.a. John Barrymore, Conrad Veidt, Marceline Day, Henry Victor en Lawson Butt.

Opwindend, magnifiek verfilmd verhaal over de dichter- avonturier Fran[KA10]cois Villon, zijn woordenstrijd met Louis XI (Veidt) en zijn verpletterende romance met een droevige jonkvrouw. Het heeft niets met geschiedenis te maken, maar is een boeiend, soms ontroerend en soms kostuumstuk vol ironie; Barrymore in optima forma.

Orlacs Hände

1924 | Horror, Thriller

Oostenrijk​/​​Duitsland 1924. Horror van Robert Wiene. Met o.a. Conrad Veidt, Fritz Kortner, Carmen Cartellieri, Alexandra Sorina en Paul Askonas.

Na zwaargewond uit een verkreukelde treinwagon te zijn getild wordt concertpianist Paul Orlac wakker met getransplanteerde handen. Ze blijken afkomstig van de vers geguillotineerde roofmoordenaar Vasseur. In deze laat-expressionistische melange van psychodrama, horrorfilm en misdaadverhaal krijgen spoken de hoofdpersoon al snel in hun greep. Veidt, met opengesperde ogen en opzwellende voorhoofdsaders dolend door somber-sinistere interieurs, lepelt het pathos van zijn personage tot op de bodem uit. Johannes Kalitzkes muziek bij de restauratieversie uit 2017 is een waar pandemonium van dissonanten. Naar Les mains d'Orlac van Maurice Renard.

Nju

1924 | Drama

Duitsland​/​​Hongarije 1924. Drama van Paul Czinner. Met o.a. Elisabeth Bergner, Emil Jannings en Conrad Veidt.

Een beroemde klassieke film van de in Hongarije geboren Czinner die na 1933 met zijn vrouw Elisabeth Bergner in Engeland films maakte. NJU behandelt op psychologische wijze een driehoeksverhouding met Bergner als centrale figuur.

Das Wachsfigurenkabinett

1924 | Horror

Duitsland 1924. Horror van Paul Leni en Leo Birinsky. Met o.a. Emil Jannings, Conrad Veidt, Werner Krauss, Wilhelm Dieterle en Olga Belajeff.

In kunstwerk Het Wassenbeeldenkabinet verhaalt een broodschrijver over drie historische personages: de vrouwen minnende kalief van Bagdad Haroen ar-Rashid; vergifbeul Ivan de Verschrikkelijke en tot slot seriemoordenaar Jack the Ripper. Geen betere afleiding toentertijd, in afgestraft Duitsland, dankzij nog altijd indrukwekkende en desoriënterende decorwisselingen van kunstschilder en decorontwerper Paul Leni. De filmmaker nam al snel de benen naar Amerika, net als hoofdrolspeler Conrad Veidt (Ivan). Acteurs Jannings en Krauss (al-Raschid en The Ripper) werden achtereenvolgens nazi’s, bajesklanten en paria’s.

Das Indische Grabmal

1921 | Romantiek, Avonturenfilm

Duitsland 1921. Romantiek van Joe May. Met o.a. Conrad Veidt, Erna Morena, Olaf Fönss, Paul Richter en Mia May.

Deel 1: DIE SENDUNG DES YOGHI (110 min.); deel 2: DAS INDISCHE GRABMAL (94 min). Beide delen werden apart uitgebracht. Fritz Lang was nog niet getrouwd met Thea von Harbou toen hij met haar het scenario schreef voor May (Joseph Mandel), die evenals Lang later naar Hollywood uitweek. Von Harbou was toen getrouwd met Rudolph Klein-Rogge, hoofdrolspeler uit Langs latere DR. MABUSE-serie. DAS INDISCHE GRABMAL is een exotisch werk, dat tussen pulp en literatuur in, de typische Art Déco-stijl van de jaren twintig vertegenwoordigde.

Sehnsucht

1920 | Drama

Duitsland 1920. Drama van F.W. Murnau. Met o.a. Conrad Veidt, Gussy Holl, Margarete Schlegel, Eugen Klöpfer en Paul Graetz.

Een Russische student in Genève gaat terug naar Rusland en wordt er verliefd op een meisje. De student komt in de gevangenis terecht, waarna het gravinnetje sterft. Een vroege, opmerkelijke rol van Veidt.

Das Cabinet des Dr. Caligari

1920 | Horror, Thriller, Experimenteel, Zwijgende film

Duitsland 1920. Horror van Robert Wiene. Met o.a. Friedrich Feher, Werner Krauss, Conrad Veidt, Lil Dagover en Hans Heinrich von Twardowski.

Francis komt op een dorpsfeest de geheimzinnige Doctor Caligari tegen, die daar optreedt met een hypnotisch door hem gecontroleerde slaapwandelaar. Die orakelt over mysterieuze sterfgevallen in de buurt. Francis en zijn vrienden raken erbij betrokken. Baanbrekende, nog steeds intrigerende zwijgende film, een hoogtepunt in het Duits expressionisme. Fantastische sets en vreemd bewegende acteurs scheppen slim een gevoel van vervreemding. Op het Filmfestival van Berlijn verschijnt in 2014 een digitaal gerestaureerde versie, met een gloednieuwe soundtrack van jazzmuzikant John Zorn.

Unheimliche Geschichten

1919 | Horror, Zwijgende film

Duitsland 1919. Horror van Richard Oswald. Met o.a. Anita Berber, Reinhold Schünzel, Conrad Veidt, Hugo Döblin en Paul Morgan.

De eerste Duitse griezelfilm in episoden. Vijf verhalen, prachtige decors en een indrukwekkend gesticulerende rolverdeling. In het eerste verhaal Die Erscheinung van Anselma Heine strijkt een echtpaar neer in een hotel; als de man 's avonds terugkeert, is zijn vrouw verdwenen; iedereen beweert bij hoog en bij laag haar nooit gezien te hebben. In het tweede verhaal Die Hand van Robert Liebmann pokeren twee mannen om een vrouw. De verliezer moet gedood worden door de winnaar, maar de hand van het slachtoffer achtervolgt hem. In de The Black Cat van Edgar Allan Poe doodt een man zijn ontrouwe echtgenote en begraaft haar in de kelder. In The Suicide Club van Robert Louis Stevenson maakt een commissaris van politie kennis met een merkwaardig gezelschap. In het laatste verhaal Der Spuk van Richard Oswald wordt de minnaar vernederd door de spoken, die door een bedrogen echtgenoot zijn opgeroepen. De kijker krijgt de gelegenheid om kennis te maken met het helse trio van de zwijgende Duitse film: het zijn Berber, Veidt en Schünzel. De verhalen vertonen onderling geen echte samenhang, hoewel de rolverdeling grotendeels in de episodes terugkeert. Echt gegriezel valt wel mee, het is eerder allemaal nogal vreemd gedoe. De oorspronkelijke film werd gerestaureerd met de steun van Kirch Media onder supervisie van Matthias Knopp en ZDF/ARTE onder toezicht van Nina Goslar. De muziek van Michael Riessler is op de geluidsband gezet, die door Pierre Charial op het bioscooporgel wordt uitgevoerd. Ook bekend als Eerie Tales, Five Sinister Stories, Tales of Horror, Tales of the Uncanny en Weird Tales.

Anders als die anderen

1919 | Drama

Duitsland 1919. Drama van Richard Oswald. Met o.a. Conrad Veidt, Fritz Schulz, Frank Bollek en Magnus Hirschfeld.

Paul K[KA3]orner (Veidt), een begaafd jong musicus, was ooit van school gestuurd omdat hij zich iets te veel voor zijn klassekameraden interesseerde. Hij stortte zich op de muziek om zijn seksuele voorkeur te vergeten. Na een succesvolle uitvoering benadert Frank Bollek (Sch[KA3]unzel) hem, een zanger. Frank zegt tegen Paul, dat hij in hem ge[KA3]interesseerd is en nodigt hem uit om mee naar huis te komen. Eenmaal bij Frank aangeland, ontpopt deze zich als een ordinaire afperser, want homo zijn in Duitsland is volgens Artikel 175 van het wetboek strafbaar. Paul betaalt Frank regelmatig geld en als die er achter komt dat Paul een verhouding begint met een van zijn leerlingen, dringt hij op nog meer geld aan. Dan hoort Paul over de beroemde Berlijnse dokter Magnus Hirschfeld (Hirschfeld, die zichzelf speelt). Het is bekend dat Hirschfeld nieuwe, bevrijdende denkbeelden ontwikkeld heeft over homoseksualiteit en ten strijde trekt tegen wetsparagraaf 175. Paul houdt op te betalen en pleegt zelfmoord. De film, uiteraard verboden toen de nazi's aan de macht kwamen, was lang verloren gewaand op enkele fragmenten na. In 1976 werd er een kopie gevonden in de Oekraïne en dat werd het begin van een lange restauratie, die van 23 minuten opliep naar de huidige lengte, waarvan men gelooft dat hij compleet is. De restauratie werd gedaan door het Bundesarchiv-Filmarchiv en de film werd in 1999 voorzien van muziek van Bernd Schultheis, uitgevoerd door het ensemble Kontraste, gedirigeerd door Frank Strobel. Het scenario is van regisseur Oswald en dokter Magnus Hirschfeld van het instituut voor seksuologie in Berlijn. Het onvergankelijke camerawerk is van Max Fassbender. De eerste film over homoseksualiteit, een cultfilm en een belangwekkende film, al zijn de opvattingen wel wat veranderd en is Artikel 175 afgeschaft.