Lizzi Holzschuh: cast.
Er zijn 14 films gevonden.

In flagranti!

1944 | Komedie

Duitsland 1944. Komedie van Hans Schweikart. Met o.a. Ferdinand Marian, Margot Hielscher, André Mattoni, Lizzi Holzschuh en Jane Tilden.

De aanbidster van een ingenieur geeft een vrouwelijke detective opdracht hem te schaduwen. Hielscher en Marian zijn uitstekend op hun plaats in dit speels geregisseerde blijspel.

Reisebekanntschaft

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Hans Moser, Wolf Albach-Retty, Elfriede Datzig, Lotte Lang en Lizzi Holzschuh.

Een priv[KA1]e-detective, die van een vakantie denkt te kunnen genieten, moet in actie komen omdat het geld dat hij in de loterij heeft gewonnen, is ontvreemd. Moser voelt zich in deze rol bepaald niet in zijn element. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Ferienkind

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Karl Leiter. Met o.a. Hans Moser, Lizzi Holzschuh, Gisa Wurm, Theodor Danegger en Gertrud Wolle.

Een gepensioneerde stationschef neemt een jongen in huis die later zijn kleinzoon blijkt te zijn. Hij verzoent zich hierdoor met zijn dochter. Een soms ontroerende creatie van Moser in een verder niet zo overtuigende film. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Falstaff in Wien

1940 | Komedie, Muziek, Historische film

Duitsland 1940. Komedie van Leopold Hainisch. Met o.a. Hans Nielsen, Wolf Albach-Retty, Lizzi Holzschuh, Gusti Wolf en Aribert Wäscher.

Deze film gaat over het ontstaan van de opera [KL]Die Lustigen Weiber Von Windsor[KLE] van Otto Nicolai. Hierbij laat Nocolai (Nielsen) zich door zijn Weense theaterdirekteur (W[KA3]ascher) tot de figuur van Falstaff inspireren. De opera werd een groot succes in Berlijn. De liefde, die Nocolai voelt voor de jonge Mizzi (Wolf), moet het helaas met minder respons doen: zij wijst hem af. Dan blijft alleen nog de muziek over. Een film met veel sfeer, waarin de componist Nicolai een sympathieke terughoudendheid door Nielsen wordt neergezet.

Zauber der Bohème

1937 | Muziek

Oostenrijk 1937. Muziek van Géza von Bolváry. Met o.a. Jan Kiepura, Marta Eggerth, Oskar Sima, Paul Kemp en Theo Lingen.

Een zangeres gaat aan dezelfde ziekte tenonder als de operaheldin die ze speelt. Niet alleen fragmenten uit Puccini's La Bohème, maar ook liederen van Robert Stolz voor het zangersechtpaar Eggerth-Kiepura. Aardige bijrollen van Kemp en Lingen.

Wiener Fiakerlied

1937 | Komedie

Oostenrijk 1937. Komedie van Hubert Marischka. Met o.a. Leo Slezak, Annie Rosar, Lizzi Holzschuh, Hans Holt en Rudolf Carl.

De problemen van een Weense koetsier met schulden lijken alleen maar bedacht te zijn om Slezak volop de gelegenheid te geven te schitteren met behulp van leuke dialogen en aardige liedjes van Robert Stolz.

Rendezvous in Wien

1936 | Komedie

Oostenrijk 1936. Komedie van Walter Janson. Met o.a. Wolf Albach-Retty, Adele Sandrock, Magda Schneider, Leo Slezak en Lizzi Holzschuh.

Een Weens meisje brengt een compositie van haar vroegere pianoleraar onder bij een Engelse uitgever. De leraar wordt jaloers op de uitgever en verzoent zich pas met zijn leerlinge wanneer de Engelsman zich met een ander verlooft. Een film met grappige situaties, natuurlijk, charmant spel van Magda Schneider en Wolf Albach-Retty en goede komische typeringen van Adele Sandrock en Leo Slezak.

Die Puppenfee

1936 | Romantiek

Oostenrijk 1936. Romantiek van E.W. Emo. Met o.a. Adele Sandrock, Magda Schneider, Wolf Albach-Retty, Paul Hörbiger en Lizzi Holzschuh.

Een adellijke maar arme heer valt niet erg in de smaak bij de tante van zijn eveneens berooide geliefde. Bovendien wordt hij ook nog van ontrouw verdacht. De sfeer van het leven in het Oostenrijk van rond de eeuwwisseling is uitstekend getroffen en regisseur Emo had prima acteurs tot zijn beschikking.

Wer wagt - gewinnt!

1935 | Muziek

Duitsland 1935. Muziek van Walter Janssen. Met o.a. Heinz Rühmann, Lizzi Holzschuh, Carl Günther, Annemarie Sörensen en Walter Steinbeck.

Paul Neumann is verliefd op Luise, de dochter van zijn baas, maar Anette, de dochter van een rijke chocoladefabrikant, heeft haar zinnen op Paul gezet. De niet erg overtuigende verfilming van Benatzkys operette Bezauberndes fräulein wordt ook onder deze titel vertoond. Rühmann als Paul is eigenlijk de enige die dat leven in de brouwerij brengt.

Unsterbliche Melodien

1935 | Romantiek, Biografie

Oostenrijk 1935. Romantiek van Heinz Paul. Met o.a. Alfred Jerger, Leo Slezak, Rudolf Carl, Lizzi Holzschuh en Maria Paudler.

Johann Strauss Jr. is weduwnaar geworden. Lily Diettrich zorgt ervoor dat hij weer plezier in zijn werk krijgt. Hij trouwt met haar, maar raakt haar kwijt en troost zich dan met de zangeres Marie Geistinger. Deze film is historisch aanvechtbaar maar boeiend verteld met vermijding van de op de loer liggende kitsch.

Der Himmel auf Erden

1935 | Muziek

Oostenrijk 1935. Muziek van E.W. Emo. Met o.a. Heinz Rühmann, Hans Moser, Theo Lingen, Adele Sandrock en Hermann Thimig.

Een Heinz Rühmann-productie naar Julius Horst's toneelstuk over een componist die zijn schoonvader niet durft te bekennen dat hij walsen en schlagers schrijft. Het kapitaal voor een eigen boerenbedoeninkje steekt schoonzoonlief in een operetteproductie. Een Rühmann-film loopt altijd goed af. Georg Zoch schreef het scenario. Het camerawerk is van Bruno Timm.

Die Töchter Ihrer Exzellenz

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Reinhold Schünzel. Met o.a. Hansi Niese, Käthe von Nagy, Willy Fritsch, Hans Moser en Dagny Servaes.

Weduwe Niese heeft, behalve een sigarenwinkel, twee dochters, waarmee ze heel wat te stellen heeft. De oudste (Servaes) bedriegt haar saaie man (Moser), de jongste probeert dat te verhinderen en ze papt aan met een jongeman, waarvan ze denkt dat het de minnaar van haar zuster is. Dan verschijnt tante Virginia en de verwarring is kompleet. Alles komt natuurlijk weer goed. Voor de ernst in dit blijspel zorgt Moser als bedrogen echtgenoot. De gevierde Hansi Niese, een Weense volksactrice, heeft zich met deze rol onsterfelijk gemaakt, al heeft ze zelf de première van de film niet meer mogen beleven.

Der Vetter aus Dingsda

1934 | Muziek

Duitsland 1934. Muziek van Georg Zoch. Met o.a. Walter von Lennep, Lien Deyers, Lizzi Holzschuh, Rudolf Platte en Paul Heidemann.

De operette, die in 1921 in premi[KA2]ere ging, was een blijvend succes, zodat er in 1934 een film van werd gemaakt. De tenor Walter von Lennep speelt hier de zwerver, die verliefd wordt op een keurig meisje (Deyers). Hij geeft zich uit voor haar neef Roderik en hij verovert haar hart, ook al is in die tijd haar echte neef (Wilmsen) verschenen. Doorsnee operetteprent waarin gelukkig alle rollen (behalve die van Von Lennep) door acteurs gespeeld worden, zodat je niet alleen van de muziek, maar ook een beetje van het spel kunt genieten. De Nederlandse actrice Lien Deyers heeft tot 1935 in Duitse films gespeeld, daarna emigreerde ze naar Engeland. Over haar verdere loopbaan is weinig bekend. Ook bekend als DAMENWAHL.

Der Herr ohne Wohnung

1934 | Komedie

Oostenrijk 1934. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Paul Hörbiger, Hilde von Stolz, Hermann Thimig, Leo Slezak en Adele Sandrock.

Een secretaris komt aangeschoten in het huis van zijn baas terecht, waardoor diens vrouw van ontrouw wordt verdacht. Een overvloed van komische situaties en prima rollen zijn te zien in deze film, waarvan de regie af en toe wat traag is. De muziek van Robert Stolz is vlot.