Bruno Pradal: cast.
Er zijn 20 films gevonden.

Secret de famille

1992 | Drama

Frankrijk 1992. Drama van Hervé Baslé. Met o.a. Véronique Genest, Bruno Pradal, Paul Crauchet, André Marcon en Pierre-Marie Escourrou.

Franse soap op zijn best met het levensverhaal van weesmeisje Genest dat zwanger wordt van Escourrou als oudste zoon van rijke boer en molenaar Crauchet. Hij laat haar in de steek, verongelukt en Genest trouwt met zijn jongere broer Marcon. Tijdens WO I wordt die als vermist opgegeven maar hij keert twintig jaar later terug en Genest heeft al die tijd alleen voor de opvoeding van haar twee kinderen gezorgd en het familiefortuin nog aanzienlijk uitgebreid. Het verhaal eindigt met WO II, nadat Genest nog een verhouding heeft met de joodse wapenhandelaar Karmann. Haar dochter is inmiddels getrouwd met dokter Pradal die in het verzet zit, terwijl haar zoon Orcier collaboreert. Alle ingrediënten van een goed melodrama ontbreken niet tot en met de finale verdrinkingsdood van Genests kleindochtertje. Mooi in beeld gebracht hoewel de statische schoonheid van landschappen en bepaalde scènes een wat monotone indruk laten. Glansrol van Genest. Pradal overleed in 1992, net na het beëindigen van de opnames.

Dis maman, tu m'aime?

1992 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1992. Drama van Jean-Louis Bertucelli. Met o.a. Eva Darlan, Bruno Pradal, Vanessa Guedj, Georges Staquet en Jean de Coninck.

Guedj is een uiterst gevoelige vijftien-jarige adolescente, die samen met haar gescheiden moeder en haar zes-jarig broertje in Quiberon aan de kust leeft. Haar verlangen om lief te hebben en geliefd te worden, projecteert ze op haar moeder. Haar jonge leven wordt dan ook overhoop gehaald wanneer een nieuwe man verschijnt in het leven van mama. Een variatie op het dubbele thema van de puberteit en het mislukte huwelijk, gezien door de ogen van een jong meisje. Het is allemaal braafjes verteld en mooi in beeld gebracht, maar veel nieuws wordt er niet gebracht. De zakdoek wel bij de hand houden. Sarah Romano, Daniel Boublil en François Effem schreven het scenario dat vakkundig in mooie plaatjes werd omgezet door Henri Decomps. Daniel Gutenberg bewerkte muziek van Ravel, Schubert en Debussy.

Madame Ardel

1991 | Drama

Oostenrijk​/​​Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1991. Drama van Michaël Braun. Met o.a. Andréa Jonasson, Véronique Jannot, Florinda Bolkan, Jean-Luc Bideau en Philippe Caroit.

De charmante veertig-jarige Maxi Ardel (Jonasson) leidt in Parijs een bekend modehuis. Ze heeft nog een grote wens: de textielfabriek van de oude aristocratische familie di Falco in Firenze overnemen. Ze wil zich op hen wreken omdat graaf Massimo di Falco haar twintig jaar geleden het kind dat ze van hem verwachtte ontnomen heeft. Nu wil ze de di Falco`s vernietigen, maar gravin Bianca di Falco (Bolkan) wil zich echter niet zonder slag of stoot gewonnen geven. Een erg pretentieus gemaakte Europese productie die lang duurt maar er niet in slaagt echt op gang te raken. De bordkartonnen personages kunnen geen ogenblik overtuigen en de kijker kan enkel genieten van de variëteit en schoonheid van de internationale decors, in beeld gebracht door Immo Rentz en Jorg Widmer. Ulrich del Mestre schreef het scenario.

Want To Stay Alive?

1990 | Actiefilm, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1990. Actiefilm van Claude Bernard-Aubert en Claude-Bernard Auber. Met o.a. Michael Brandon, Mickey Sebastian, Guy Marchand, Cathérine Erhardy en Daniel Ubaud.

Brandon als Tom Lepski van James Hadley Chase in zijn vierde en laatste filmavontuur. De kwaliteit van de prestigieus opgevatte reeks deed Sergio Gobbi er terecht toe besluiten ze liever stop te zetten dan er verder nog geld in te pompen en de beoogde twaalf films maar verder niet af te maken. De Franse Riviera wordt opgeschrikt door een reeks moorden, waarvan de slachtoffers steeds behoren tot de vijftig rijkste bewoners. Als de moordenaar zich vergist en een onderhuurster in een villa doodt, zit hij goed fout. Het meisje was een vriendin van Lepski en dat kan niet ongestraft blijven. Na een paar minuten hou je het als toeschouwer wel voor gezien, want het scenario van Gilles Lambert, Alec Medieff en Gobbi gaat alle stompzinnigheid te boven. Gelukkig zijn er nog de mooie toeristische plaatjes van de Azurenkust, ditmaal gefilmd door Claude Becognée.

Le temps des as

1990 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk 1990. Avonturenfilm van Claude Boissol. Met o.a. Bruno Pradal, Jean-Claude Dauphin, Jean-Marc Therin, Philippe Brigaud en Suzanne Gabriello.

De avonturen van iemand met een passie voor de luchtvaart en alles daaromheen toen dit nog in de kinderschoenen stond aan het begin van deze eeuw. Een goede reconstructie die weinig geld heeft gekost. De regie is netjes gedaan terwijl de echte sterren ondanks hun onzekere gedrag hoe dan ook de schilderachtige 'oude kistjes' zijn.

L'adieu aux as

1990 | Avonturenfilm

Frankrijk 1990. Avonturenfilm van Jean-Pierre Decourt. Met o.a. Bruno Pradal, Gernot Endemann, Reinhilt Schneider, Rolf Becker en Eric Vasberg.

Het luchtvaart-avontuur in Latijns-Amerika, over de Frans- Duitse rivaliteit, de piloten van de posterijen en die van de Condor. Geromantiseerde geschiedenis, opgenomen met voldoende geld voorhanden en resulterend in een van die zeldzame tv-series die kwalitateit vertonen.

Sans défense

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Michel Nerval. Met o.a. Michel Galabru, Pascale Petit, Catherine Leprince, Bruno Pradal en Pascal Vignal.

In Parijs verdwijnt een jongen bij het uitgaan van de school. Zijn grootvader komt vanuit de provincie om een eigen onderzoek in te stellen in het wereldje van drugs en kinderprostitutie. Er moesten werkelijk drie scenaristen aan te pas komen om deze ratjetoe van cliché's, gemeenplaatsen en blunders bijeen te krijgen. Het resultaat is een film die geen moment geloofwaardig overkomt, met een zeer gering budget werd opgenomen en bovendien klunzig in elkaar is gezet. Dat hij niet de allerlaagste waardering krijgt, komt door Galabru die het beste uit een onmogelijke rol weet te halen.

Adorable Julia

1988 | Komedie

Frankrijk 1988. Komedie van Yves-André Hubert. Met o.a. Danielle Darrieux, Raymond Pellegrin, Liliane Ponzio, Roland Charbaux en Denis Laustriat.

Naar een novelle van Somerset Maugham, die voor ten minste [KA1]e[KA1]en stuk van Guy Bolton als inspiratiebron gefungeerd heeft, namelijk de film JULIA DU BIST ZAUBERHAFT van Alfred Weidemann (1962), die we verder mogen vergeten, en vooral voor het meesterwerk ALL ABOUT EVE van Joseph L. Mankiewicz (1950). Op de letter trouw aan het origineel, maar vlak en zonder enige inventiviteit in de stijl (?) van het gefilmde toneel geënsceneerd. Deze televisiefilm is daarom van nul en generlei waarde in vergelijking met de produktie van Mankiewicz, hoewel de acteurs hun werk naar tevredenheid doe. Maar waar is die oh zo sarcastische dan wel misanthropische ironie van de beroemde Engelse schrijver toch gebleven?

Adieu, je t'aime

1988 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1988. Drama van Claude Bernard-Aubert. Met o.a. Marie-Christine Barrault, Bruno Cremer, Stéphane Bennet, Bruno Pradal en Cécile Vassort.

De geschiedenis van een driehoeksverhouding maar met een aardige bijzonderheid. Een getrouwde man (een veertiger) heeft een homoseksuele relatie met een jonge man en de waarheid is dat hij werkelijk niet meer weet van wie hij houdt terwijl de geschiedenis van a tot z door zijn vrouw verteld wordt. Interessant onderwerp, zeker, maar veeleisend en bijna Bergmaniaans. Bernard-Aubert is nooit genuanceerd te werk gegaan maar eerder schokkend en met de bekende maatschappelijke gevolgen. Zijn film, die teveel wil overtuigen, doet onevenwichtig en soms zwaar aan hoewel hij interessant blijft door het gebruik van het scenario en de rol die gespeeld wordt door Marie-Christine Barrault die sinds 1980 alleen maar in pornografische films heeft gespeeld onder het pseudoniem Burd Tranbaree.

La rumba

1987 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1987. Misdaad van Roger Hanin. Met o.a. Roger Hanin, Michel Piccoli, Niels Arestrup, Guy Marchand en Corinne Touzet.

In het woelige Parijs van 1938 komen de fascistisch geori[KA3]enteerde politie, die lid is van de extreem-rechtse Cagoule en bonzen uit de onderwereld met elkaar in botsing. Deze laatsten nemen het op voor drie figuren die door het regime van Mussolini ter dood zijn veroordeeld. De zaak escaleert en ze moorden elkaar bijna allemaal uit. Regisseur Hanin heeft het fascisme willen laten zien door zijn onderwerp in het verleden te plaatsen maar ook - uiterst actuele (!) - verbanden naar het heden te leggen. En wat dit betreft is zijn film interessant. Het is een kundige reconstructie van die tijd, waarin (ook dankzij de decors van Bernard Evein) de sfeer van toen tot leven wordt gebracht. Het tempo is behoorlijk, evenals het spel. Daarentegen is de rol van het onderwereldje wat te heldhaftig gemaakt, zijn de personages dubbelzinnig (Piccoli en Hanin zelf maken zich de twee positieve rollen zonder problemen eigen...) en in hun gedrag clichématig. Scenario van Roger Hanin en Jean Curtelin.

Novembermond

1985 | Drama, Romantiek, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Duitsland 1985. Drama van Alexandra von Grote. Met o.a. Gabriele Osburg, Christiane Millet, Danièle Delorme, Stephane Garcin en Bruno Pradal.

De film vertelt het verhaal van het jonge joodse meisje November. Wanneer de onderdrukking door de nazi's in Duitsland begint, emigreert ze naar Frankrijk, maar in de bezettingstijd wordt ze ook daar vervolgd. Met hulp van haar vriendin Ferial kan ze tot het eind van de oorlog onderduiken, maar dan wordt Ferial toch nog het slachtoffer van het fanatisme van de Duitsers.

Charlie Bravo

1980 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1980. Drama van Claude Bernard-Aubert en Claude-Bernard Auber. Met o.a. Bruno Pradal, Jean-François Poron, Karine Verlier, Georges Chelon en Piotr Stanislas.

Parachustisten-commando moet tijdens de oorlog in Indo-China een gegijzelde Franse verpleegster uit een dorpje bevrijden en door de jungle naar de basis terugkeren. Een oorlogsreporter moet hun actie - een publiciteitsstunt met het oog op de naderende nederlaag - verslaan. De onzichtbare vijand maakt steeds meer slachtoffers en een handvol overlevenden wordt bij bereiken van doel ook neergeschoten. Regisseur maakte als Burt Tranbaree noodgedwongen pornofilms en gaf bij come-back tot respectabele cinema ook specialisten uit dat genre - Stanislas - weer een kans als acteur. Boeiende gewelddadige momenten in traditie van Amerikaanse B-film worden afgewisseld met scènes die op recente beroepsdeformatie lijken: erotische scènes met de verpleegster of de luitenant die een stervende soldaat op verzoek pijpt gaan zeer ver, en zijn in de samenhang volslagen misplaatst.

Eclipse sur un ancien chemin vers Compostelle

1978 | Drama, Historische film, Mysterie

Frankrijk 1978. Drama van Bernard Férie. Met o.a. Jean Martin, Martine Chevalier, Mireille Delcroix, Monique Mélinand en Bruno Pradal.

De dorpsarchivaris van een gehucht in Gascogne is geobsedeerd door een legende die vertelt dat de nederzetting werd gesticht in 1047 door ene Sainte Blanche, een bedevaarster op weg naar Compostella. Samen met een studente archeologie zal hij proberen meer te weten te komen over die Sainte Blanche en de legende. Heel in de verte schemert een interessant idee (hoe een weinig aantrekkelijke of gewoon saaie werkelijkheid in de loop van de tijd wordt vervormd tot een fraaie legende) dat echter al snel verdrinkt in het oeverloze geleuter en de algehele saaiheid die deze film kenmerken.

Une Fille cousue de fil blanc

1976 | Drama

Frankrijk 1976. Drama van Michel Lang. Met o.a. France Dougnac, Serge Reggiani, Maria Mauban, Bruno Pradal en Umberto Orsini.

Voorbeeldige bourgeois-dochter krijgt vlak voor huwelijk fataal auto-ongeluk. Haar jongere zusje ontdekt dat haar leven minder onberispelijk was dan nabestaanden willen geloven. Oppervlakkige kasteelroman kreeg onnodig pretentieuze legpuzzel-vorm. Goede acteurs kunnen niets van hun vlakke rollen maken, op Landry als het sceptische zusje na.

Les Anges

1973 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1973. Drama van Jean Desvilles. Met o.a. Bruno Pradal, Didier Haudepin, Corinne Le Poulain, Michel Bouquet en Françoise Prévost.

Een gigolo en een rijkeluiszoontje sluiten vriendschap en brengen hun tijd door met joy riding, chantage en seksuele uitspattingen. Amoureuze rivaliteit verstoort hun verstandhouding en resulteert in een dubbele moord. De lamlendige dialogen en het ontbreken van goede regie maken de op papier sterke rolbezetting kansloos en smoren iedere interesse of medeleven. De debuterende regisseur schakelde vervolgens met gerechtvaardigde zelfkennis over op porno.

Quelques messieurs trop tranquilles

1972 | Komedie, Drama

Frankrijk 1972. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Nathalie Courval, Dani, Michel Galabru, Henri Guybet en Miou-Miou.

Een suf dorpje dat toeristenoord hoopt te worden krijgt een invasie van 'langharig tuig'. De beroering daarover wordt vergroot door een reeks van onverklaarbare misdaden en incidenten. Deze makkelijke parodie op dorpelingen enerzijds en hippies anderzijds, wordt op een geestiger plan getild door de misdaad-satire en bravoure van de rolbezetting. Scenario van Georges Lautner en Jean-Marie Poiré naar de roman van Alain Camille La nuit des grands chiens malades. Camerawerk van Maurice Fellous.

Helle

1972 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1972. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Gwen Welles, Maria Mauban, Didier Haudepin, Bruno Pradal en Robert Hossein.

Een tiener komt thuis op het platteland, waar zijn moeder een jongere minnaar heeft, en waar een oudere broer - teruggekeerd van de oorlog in Indo-China - in depressieve stemming zelfmoord pleegt. Een doofstom meisje uit de omgeving is een machteloze prooi voor de boeren, maar zal tenslotte samen met de jongen vertrekken. Vadim verfilmde een nog ongepubliceerde jeugdroman met een combinatie van nostalgie, prille romantiek versus verloederde seks en vage politieke referenties, maar het blijft een ratjetoe. Meer kitscherig dan poëtisch en nogal naïef, ondanks de gewaagde taferelen. Welles is expressief in zijn zwijgende titelrol.

La Saignée

1971 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1971. Misdaad van Claude Mulot. Met o.a. Ewa Swann, Bruno Pradal, Françoise Prévost, Charles Southwood en Gabriele Tinti.

Een jonge ober in een Frans restaurant te New York is getuige van een mafia-moord en wil terug vluchten naar Frankrijk. Mafia- killers en de politie, die zijn verklaring als getuige wil, zitten achter hem aan (in samenwerking omdat de District Attorney mafia-steun wil voor politieke loopbaan). De vlot gemaakte en deels in New York opgenomen debuutfilm krijgt een vooroorlogs film-noir-aspect door de fatale invloed van de liefde voor de inmiddels getrouwde ex-vriendin die in deze context niet erg overtuigt. De regisseur kreeg na deze onderhoudende actiefilm geen nieuwe kansen en wierp zich op het porno-genre.

A cuore freddo

1971 | Drama

Italië 1971. Drama van Riccardo Ghione. Met o.a. Enrico Maria Salerno, Rada Rassimov en Bruno Pradal.

Een echtpaar, hij wat ouder dan zij, houdt niet meer van elkaar. Wanneer ze tijdens een uitstapje worden aangerand en de man bewusteloos blijft liggen zal de vrouw hem vermoorden en de aanranders de schuld geven. Tijdens flashbacks gedurende de reis wordt aangetoond waarom beiden elkaar zijn gaan haten. Goede vertolking.

Mourir d'aimer

1970 | Drama

Frankrijk 1970. Drama van André Cayatte. Met o.a. Annie Girardot, Bruno Pradal, François Simon, Monique Mélinand en Claude Cerval.

Een jonge lerares aan een lyceum en een vroegrijpe zeventienjarige leerling worden verliefd op elkaar. De ouders van de jongen laten haar arresteren wegens het verleiden van een minderjarige en hem opnemen in een psychiatrische inrichting. De film geeft van de geruchtmakende 'affaire-Gabrielle Russier' een al te zwart-wit aangezette voorstelling van zaken, maar Girardot geeft optimale overtuigingskracht aan haar personage en verwierf de definitieve sterstatus. De film werd genomineerd voor een Golden Globe.