Tino Carraro: cast.
Er zijn 14 films gevonden.

Notte Italiana

1987 | Thriller, Mysterie

Italië 1987. Thriller van Carlo Mazzacurati. Met o.a. Marco Messeri, Giulia Boschi, Mario Adorf, Memé Perlini en Tino Carraro.

Een eerlijke advocaat houdt zich bezig met de waardebepaling van onroerend-goed en krijgt te maken met alle vormen van Italiaanse corruptie. De film ontpopt zich tot thriller en heeft een dramatische ontknoping tijdens een regenachtige nacht. Wat de film zo intrigerend maakt zijn de verschillende karakters en de verlaten landschappen van de Povlakte. Een veelbelovend hoofdfilmdebuut van Mazzacurati.

Semmelweis

1980 | Biografie

Italië​/​​Zwitserland 1980. Biografie van Gianfranco Bettetini. Met o.a. Giulio Brogi, Alai Cuny, Pier Paolo Capponi, Tino Carraro en Umberto Ceriani.

De biografie van de Hongaarse arts Ignaz Semmelweis, die - vóór Pasteur - bacterie-besmetting als ziektebron ontdekte, maar zelf overleed aan een tijdens een autopsie opgelopen infectie. Een in feite simpele biografie wordt door de als filmer debuterende theoreticus onnodig lang en zwaar gemaakt door de flash-back structuur met veel herhalingen, met een post- mortem discussie door oudere collega's van de held als kader. De goede rollen van Brogi als de lompe en verbeten doorzettende Semmelweis en van Cuny als diens mentor houden toch de aandacht vast, al had de film de helft korter gekund.

La Lupa mannara

1976 | Horror

Italië 1976. Horror van Rino di Silvestro. Met o.a. Frederick Stafford, Annick Borel, Renato Rossini, Dagmar Lassander en Tino Carraro.

Een in haar jeugd verkrachte vrouw kanaliseert haar mannenhaat in een identificatie met een vrouwelijke weerwolf, die zich onder haar voorouders bevond. Met uiterlijke charmes lokt ze de mannen die ze in steeds grotere frequenties ombrengt. Deze vrouwelijke versie van de weerwolf-mythe had een interessante genre-variant kunnen opleveren, maar wordt al heel snel omgezet in pseudo-psychopathologie en oeverloze deskundologische prietpraat. De actie- en horrorscènes zijn van een bekwame middelmaat en zonder de onsmakelijke excessen van de latere Italiaanse horror.

Cadaveri eccellenti

1976 | Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1976. Thriller van Francesco Rosi. Met o.a. Lino Ventura, Charles Vanel, Max von Sydow, Fernando Rey en Alain Cuny.

Een politie-inspecteur wordt belast met het onderzoek naar de moorden op een reeks vooraanstaande rechters. Hij verdenkt eerst de maffia, dan een onschuldig veroordeelde, maar komt dan op het spoor van een extremistisch complot dat moorden pleegt om de schuld op linkse activisten te kunnen schuiven en zo bij de bevolking en de autoriteiten de wens tot harde tegenmaatregelen te doen ontstaan. Ook de communisten wensen een verdere polarisatie. Ze zullen zich na de zogenaamde zelfmoord van een politieman niet tegen de officiële lezing verzetten. Deze meesterlijke politieke thriller werkt pas geleidelijk aan met suggestief opgebouwde spanning naar de onthulling toe en laat de aandacht geen moment verslappen. De naamgeving en internationale rolbezetting situeren de film niet specifiek in Italië, waardoor Rosi ongecensureerd zeer directe politieke toespelingen kan maken. Scenario van Rosi, Tonino Guerra, Lino Januzzi naar een roman van Leonardo Sciascia. Camerawerk van Pasquale De Santis.

Peppino e la vergine Maria

1975 | Komedie

Italië 1975. Komedie van Sergio Nascia. Met o.a. Turi Ferro, Andréa Ferréol, Cinzia de Carolis, Renato Pinciroli en Clelia Matania.

Een dorpsmeisje wordt na een aanval van epilepsie doodgewaand, maar blijkt na de kerkdienst van haar begrafenis niet alleen springlevend, maar ook nog zwanger. De primitieve gemeenschap gelooft aan een nieuwe Onbevlekte Ontvangenis en wordt fanatiek religieus. De dorpspastoor moet de vader van het kind zien op te sporen omdat hij anders wegens aanzetten tot ketterij ge[KA3]excommuniceerd dreigt te worden. Deze in Itali[KA3]e lang verboden gebleven religieuze satire brengt grof geschut en opzettelijke smakeloosheden in het geweer, waar wel om gelachen kan worden maar niet van harte. Een sterke rol van Ferro als de geplaagde pastoor. (De film was een produktie van de Nederlander Roel Bos, ooit een acteur met het pseudoniem Glenn Saxson).

Zig Zig

1974 | Komedie, Misdaad, Musical

Italië​/​​Frankrijk 1974. Komedie van László Szabó. Met o.a. Catherine Deneuve, Bernadette Lafont, Walter Chiari, Jean-Pierre Kalfon en Hubert Deschamps.

Tingeltangel-zangeressen in Pigalle hebben een bijverdienste in de prostitutie, waardoor één van beiden via een klant betrokken raakt in een ontvoeringscomplot. Haar collega- vriendin blijkt met een begeleidingsmuzikant echter voor de kidnap verantwoordelijk die door een gepensioneerde politieman wordt opgelost. Deze absurdistische tragi-komedie bekommert zich nauwelijks om waarschijnlijkheid of overzichtelijkheid van het verhaal dat vooral aanleiding is voor bizarre typeringen en hommages aan beroemde films en genres, die tegelijk satirisch worden doorgeprikt. De verrassend ongegeneerde Deneuve vormt een aanstekelijk duo met Lafont.

Peccato veniale

1973 | Komedie, Erotiek

Italië 1973. Komedie van Salvatore Samperi. Met o.a. Laura Antonelli, Alessandro Momo, Tino Carraro, Orazio Orlando en Lilla Brignone.

Tijdens een familievakantie deponeert de oudste zoon zijn nieuwe, mooie echtgenote in een zomerhuis en moet zelf weer aan het werk. Schertsend geeft hij zijn puber-broer opdracht op haar te letten en zegt ook dat hij 'man moet worden'. De jongen neemt het letterlijk èn in combinatie. Deze opvolger van MALIZIA is bijna identiek in scenario en rolbezetting. Antonelli is onverminderd mooi en de jonge Momo een verrassend acteurtje, maar de toch al niet originele formule wordt sleets.

La ligne d'ombre

1972 | Drama, Avonturenfilm, Historische film

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1972. Drama van Georges Franju. Met o.a. Jean Babilée, Roger Blin, Kurt Großkurth, Luis Masson en Margo Lion.

In juli 1888 monstert stuurman Marlow (Babil[KA1]ee) af van de Vidar in Singapore om het bevel te nemen over de cargo Otago, waar stuurman Burns (Blin) zijn tweede in bevel is. Marlows voorganger stierf onder mysterieuze omstandigheden. In de haven van Bankok moeten ze een tijdje wachten op een lading suiker. Marlow wordt gefascineerd door Alice (Lion), de frele dochter van handelaar Jacobus (Großkurth). Deze dringt Marlow een lading aardappelen op. Eens terug op zee breekt er een ziekte uit aan boord. Volgens Burns is het de vloek van de vroegere kapitein. Geplaagd door warmte en windstilte stijgt de spanning aan boord. Bovendien beginnen de aardappelen te rotten en verspreiden een ondraaglijke geur. Een trage film met een broeierige sfeer. Franju weet zijn verhaal over de strijd tegen het noodlot haarfijn te brengen, met afgewogen, beheerste vertolkingen. Hij blijft de plot en de sfeer van het verhaal van Joseph Conrad zeer trouw, waardoor de film tevens een grote literaire waarde meekrijgt. Schitterend scenario van Franju en Louis Guilloux. Voor de fotografie was Marcel Fradetal verantwoordelijk. Een veel te weinig gekende film van grootmeester Franju. Duitse coproductietitel: DIE SCHATTENLINIE.

La Faute de l'abbé Mouret

1971 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1971. Drama van Georges Franju. Met o.a. Francis Huster, Gillian Hills, André Lacombe, Margo Lion en Lucien Barjon.

De film is een bewerking van Zola's roman over een jonge priester die seksuele gevoelens sublimeert in Maria-verering, tot hij verliefd wordt op een jonge vrouw; na de zondeval tracht hij in zelfkastijding zijn roeping te hervinden. Ondanks trouw aan de feiten kreeg de film een drastisch andere interpretatie, waarbij het niet meer gaat om oneigenlijke frustraties door godsdienstwetten maar om een magisch sprookje over eeuwige liefde voor de Mythische Vrouw. De picturale kracht van de film wordt ondermijnd door de jonge hoofdrolspelers, die niet tegen hun rollen zijn opgewassen.

Il gatto a nove code

1971 | Thriller, Horror

Duitsland​/​​Italië​/​​Frankrijk 1971. Thriller van Dario Argento. Met o.a. Karl Malden, James Franciscus, Catherine Spaak, Horst Frank en Pier Paolo Capponi.

Blinde man met puzzel-hobby vangt toevallig een deel van een raadselachtig gesprek over moord op en roept de hulp van een journalist in voor een oplossing. De moord wordt gemaskeerd door vier volgende moorden. Argento - die voorbarig tot de Italiaanse Hitchcock is uitgeroepen - heeft onmiskenbaar het raffinement in het opbouwen van spanning en schokeffecten, maar een onvermogen of desinteresse om een sluitend verhaal te vertellen. Gevolg zijn een reeks lange oninteressante of belachelijke scènes tussen de suspense door. Scenario Michael Haller en regisseur Argento, die een boek van Bryan Edgar Wallace bewerkten. Erico Menczer was verantwoordelijk voor de fotografie.

Orgasmo

1969 | Thriller, Erotiek

Frankrijk​/​​Italië 1969. Thriller van Umberto Lenzi. Met o.a. Carroll Baker, Lou Castel, Colette Descombes, Tino Carraro en Lilla Brignone.

Een rijke Amerikaanse weduwe wordt tijdens een Italiaanse vakantie het hof gemaakt door een jongeman die zijn zuster aan haar voorstelt. Broer en zus die in werkelijkheid geliefden zijn, weten haar met drugs en seks te domineren en van de buitenwereld te isoleren. Het komplot om haar erfenis te bemachtigen, lijkt te lukken, totdat na haar dood blijkt dat ze zelf haar echtgenoot had vermoord, waardoor het geld naar andere verwanten gaat. Deze typische formule-thriller met Baker als de Amerikaanse die door haar zinnelijkheid een makkelijke prooi is voor op fortuin beluste minnaars of echtgenoten, onderscheidt zich in niets van haar eerdere of volgende Italiaanse vehikels, zeker niet in kwaliteit. GB-titel: PARANOIA, door Lenzi gebruikt als originele titel voor een nieuw Caroll Baker-vehikel een jaar later. Ook bekend als PARANOIA.

La Monaca di Monza

1969 | Drama, Romantiek, Erotiek

Italië 1969. Drama van Eriprando Visconti. Met o.a. Anne Heywood, Antonio Sabatò, Hardy Krüger, Carla Gravina en Tino Carraro.

Een revolutionair tegen de Spaanse bezetting van Italië wordt door een bevriende priester een schuilplaats in een klooster bezorgd waar hij de autoritaire moeder-overste verleidt en zwanger maakt. Jaloezie van een lekezuster brengt het geheim buiten de kloostermuren. Bevrijdingspogingen na zijn arrestatie mislukken. De man wordt vermoord en de non wordt veroordeeld en levend ingemetseld. Ondanks de prestige-rolbezetting en het scenario van toneelschrijver Edward Bond is de nieuwe filmversie van het beroemde drama nog melodramatischer dan zijn voorgangers, met uitvoerige martelscènes waarbij Heywood ijselijk blijkt te kunnen gillen. Ook bekend als THE LADY OF MONZA.

Le mie prigioni

1967 | Biografie, Historische film

Italië 1967. Biografie van Sandro Bolchi. Met o.a. Raoul Grassilli, Cesare Polacco, Tino Carraro, Gigliola Cinquetti en Arnoldo Foà.

Een fraaie televisieserie in vier delen van elk een uur over de schrijver Silvio Pellico, uitstekend gespeeld door Grassilli. Milaan, oktober 1820. De schrijver en patriot Pellico wordt gearresteerd in het huis van een graaf, naar Veneti[KA3]e gebracht, ruw ondervraagd en in de gevangenis gegooid. Hij weet met andere patriotten te ontsnappen en ze verstoppen zich in het fort van Spielberg in Tsjechoslowakije. In augustus 1830 verleent de keizer hem gratie en hij gaat terug naar Itali[KA3]e met de patriotten Andrea Tonelli (Delle Piane) en Piero Maroncelli (Carlini). In Mantua scheiden hun wegen en Pellico gaat naar Milaan. Op de grens van Piemonte en Lombardije wordt hij gevangen genomen door paramilitaire politie en naar Novara gebracht. In 1832 schrijft hij Le Mie prigioni. De spelers zijn om van te smullen, stuk voor stuk.

Il Terrorista

1963 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1963. Drama van Gianfranco de Bosio. Met o.a. Gian Maria Volonté, Philippe Leroy, Anouk Aimée, Giulio Bosetti en Raffaella Carrà.

Acties van een verzetsgroep in een Venetië 1943 resulteren in bloedige vergelding van de SS onder de bevolking. Om herhaling van deze represailles te voorkomen besluit het collectief te stoppen, enkelen willen echter toch doorgaan. Deze debuutfilm van een beroemde toneelregisseur steunt vooral op de ideologische dialoog die niet nieuw is, maar actueel blijft. Het scenario is van regisseur Bosio en Luigi Squarzina. Het camerawerk is van Alfio Contini en Lamberto Caimi.