Paulette Sinclair

Acteur

Paulette Sinclair is acteur.
Er zijn 6 films gevonden.

Cavedweller

2004 | Drama

Canada/Verenigde Staten 2004. Drama van Lisa Cholodenko. Met o.a. Kyra Sedgwick, Aidan Quinn, Sherilyn Fenn, Jill Scott en Regan Arnold.

Regisseuse Cholodenko, die hoge ogen gooide met haar debuut High Art, verfilmt met Cavedweller een boek van Dorothy Allison. Sedgwick speelt een muzikante die na de dood van haar geliefde met haar dochter terugkeert naar haar geboorteplaats in Georgia om wat spreekwoordelijke lijken uit de kast te halen. Daar heeft ze een jaar of tien eerder een gewelddadige man en twee kleine kinderen achtergelaten. Het overvolle scenario blijft een beetje vlak, maar Sedgwick is prima en vooral de jonge Regan Arnold als de Californische dochter Cissy valt op.

What Girls Learn

2001 | Drama, Familiefilm

Verenigde Staten 2001. Drama van Lee Rose. Met o.a. Elizabeth Perkins, Scott Bakula, Alison Pill, Margo Martindale en Tamara Hope.

Alleenstaande moeder (Perkins) en haar twee tienerdochters Tilden (Pill) en Lainey (Martindale) wonen in Georgia in een oude boerderij. Met zijn drietjes weten zij zich heel behoorlijk te redden. Het gezinnetje leeft in harmonie, de dochters zijn happy en leren de dingen over het leven via hun moeder. Dan komt de eerste verrassing die het rustige leventje van de meisjes verandert: moeder heeft een vriend (Bakula), die Nick heet. Moeder wil met hem samenwonen en dat betekent verhuizen naar Long Island. Een van de meisje komt in opstand, de andere past zich aan. Eenmaal in Long Island komt de tweede verrassing: moeder blijkt borstkanker te hebben en de meisjes mogen zich gelukkig prijzen een stiefvader te hebben. Een film, waarvan er dertien in een dozijn gaan, maar hij wordt vaardig gespeeld en in de finale mogen de kijksters een traantje wegpinken. De regie is decent en de vormgeving ziet er verzorgd uit. Het scenario is van Karen Leigh Hopkins naar de roman van Karen Cook.

Walter and Henry

2001 | Drama, Muziek, Familiefilm

Verenigde Staten 2001. Drama van Daniel Petrie. Met o.a. John Larroquette, Nicholas Braun, James Coburn, Kate Nelligan en Brittany Allen.

Walter (Larroquette) speelt saxofoon in de straten van New York, waarbij zijn twaalf-jarige zoon Henry (Braun) hem begeleidt op het keyboard. Ze wonen in een stacaravan op een stuk braakliggend land in Brooklyn. Henry`s moeder is al een tijd geleden overleden. Henry is nooit naar school geweest, maar heeft door zijn vader toch veel geleerd. Het gaat niet goed met Walter, hij krijgt een zenuwinzinking en moet opgenomen worden in een ziekenhuis. De diagnose van de dokter is pessimistisch: Walters faculteiten laten hem in de steek en hij wordt geleidelijk krankzinnig. Om te voorkomen dat hij in een kindertehuis terechtkomt gaat Henry op zoek naar zijn grootvader Charlie (Coburn) in New Jersey. Charlie heeft Walter in geen vijftien jaar meer gezien. Hij had gewild dat Walter concertpianist zou worden. Het is gemakkelijk te zien waarom Walter tegen zijn vader in opstand kwam. Bij zijn opa maakt Henry kennis met zijn tante Liz (Nelligan), Walters zuster. Zij zorgt ervoor dat Henry naar school gaat en leert omgaan met leeftijdsgenoten. Een hele hijs voor Henry, maar het lukt. Het scenario van Geoffrey Sharp is oppervlakkig, sentimenteel en clichématig. De regie van Petrie is pure routine en hij laat de stijve rolverdeling behoorlijk aanrommelen. Dankzij het geloofwaardige spel van de jonge Braun bereikt deze film toch nog een zeker niveau. Hij is geschikt voor het hele gezin. Leg wel de nodige zakdoeken klaar. Het camerawerk is van Michael Storey.

The Crossing

2000 | Oorlogsfilm, Historische film, Actiefilm, Drama

Verenigde Staten 2000. Oorlogsfilm van Robert Harmon. Met o.a. Jeff Daniels, Roger Rees, Sebastian Roché, Steven McCarthy en John Henry Canavan.

Een beroemd schilderij in Amerika toont George Washington staand in een kleine boot op een rivier. Deze televisiefilm maakt duidelijk waarom ook al weer de gebeurtenissen rond deze afbeelding van belang waren voor de Amerikaanse geschiedenis. In 1776, zes maanden na de Onafhankelijkheidsverklaring, nam de generaal van de kolonialen het op tegen de Britten en hun geduchte Duitse huurlingen. Schijnbaar kansloos maakte Washington een tegenzet bij de Delaware Rivier die een historische mijlpaal bleek. Hoe dat ging wordt accuraat verteld door Howard Fast, schrijver van Spartacus (1960). Efficiënt gefilmd en kundig gespeeld, met iets meer nadruk op geschiedkunde dan op drama.

Run the Wild Fields

2000 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 2000. Oorlogsfilm van Paul A. Kaufman. Met o.a. Sean Patrick Flanery, Cotter Smith, Alexa PenaVega, Bill Lake en Christine Brubaker.

Tijdens WO II (1941-45) is Opal Miller (Vega), bijgenaamd Pug, elf jaar. Ze woont met haar moeder Ruby (Whalley) op een boerderij in North Carolina. Haar vader Frank (Nerman) die naar de Stille Oceaan was gezonden, geldt als vermist. Pug die hem heel erg mist, treft achter het erf een gewonde man aan. Het is de niet onknappe Tom Walker (Flanery). Hij lijkt heel mysterieus en de buurt denkt algauw dat hij zich voor de dienst gedrukt heeft. Niets is minder waar, zoals later zal blijken: hij heeft aan het front gevochten. Ruby kan wel hulp gebruiken op de boerderij en ze verschaft Tom onderdak. Bovendien is ze eenzaam. Pug heeft eerst een kameraad, later een vader en dan weer een goede vriend erbij. Tom gaat o.a. met Pug vissen en hij helpt haar (drie jaar) later bij het kiezen van een danspartner op het bal ter gelegenheid van Independence Day. Als de oorlog is afgelopen, blijkt Pugs vader toch niet gevallen te zijn en komt hij weer terug. Pug wil Tom aan haar vader voorstellen, maar hij blijkt dan verdwenen te zijn. Pug heeft dan haar eerste stap op het doornige pad naar de volwassenheid gezet. De kijker beleeft het verhaal door de ogen van Pug. De film wordt gedragen door Vega en ze doet het goed; ze krijgt daarbij de juiste steun van Flanery en Whalley. De bijrollen zijn stereotiep, maar efficiënt. Helaas is de commentaarstem van Deborah R. Sullivan nogal stijfjes en stroperig. De film moet het vooral hebben van kleine fragmenten en individuele scène's die o.a. het tijdperk markeren zoals het overlijden van president Roosevelt of een telegram dat door de buren krijgen omdat hun zoon gevallen is. Ook de vormgeving is heel mooi verzorgd. Het camerawerk van Thom Best is sfeervol en is wellicht de grootste troef van de film. De som van die details maken dat deze niet al te grootse rolprent evenwel onvergetelijk is. Hij spreekt in Amerika natuurlijk meer aan dan daarbuiten. Het scenario is van Rodney Patrick Vacarro naar zijn toneelstuk And the Home of the Brave.

Forever Mine

1999 | Romantiek, Mysterie, Thriller, Misdaad, Film noir, Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1999. Romantiek van Paul Schrader. Met o.a. Joseph Fiennes, Ray Liotta, Gretchen Mol, Vincent Laresca en Myk Watford.

Florida 1973. Alan Ripley (Fiennes) studeert aan de universiteit en verdient de kost als bungalowbediende bij een duur strandhotel. Zijn vriend Javier (Laresca) doet hetzelfde, maar handelt een beetje in drugs. Een van de gasten is Mark Brice (Liotta), met zijn jonge bruid Ella (Mol). Mark is een zakenman, die in New York in de politiek zit. Als Alan Ella uit het water ziet komen, is hij weg van al dat schoons en hij moet haar hebben. Hij heeft geluk, want Mark moet een paar dagen weg voor zaken en Ella laat zich door Alan inpalmen. In een goedkoop motel bedrijven ze de liefde, maar een toekomst met Alan is voor Ella uitzichtsloos. Ella keert met Mark terug naar New York. Alan breekt zijn studie af en volgt in de geleende auto van Javier, vindt een baantje bij een bank en zoekt Ella op. Wederom valt Ella en wederom meent zij dat ze geen toekomst hebben. Ella bekent haar avontuurtjes met Alan aan Mark, waarop Mark zorgt dat Alan opgepakt wordt wegens drugsbezit. Op weg naar de gevangenis laat Mark de arrestantenwagen in een val lopen op een bouwterrein, zodat Alan kan ontsnappen. Mark was hem echter gevolgd en zorgt ervoor dat hij Alan neerschiet, terwijl twee andere gevangenen hem in het verse beton moeten laten verdwijnen. Alan is echter niet dood en de gevangenen hebben te veel haast om weg te komen. Het lukt Alan om bij Javier te komen, zijn zwaar gewonde gezicht te laten verzorgen en opereren. Alan heet tegenwoordig Manuel Esquema. Javier en Manuel worden belangrijke jongens in het illegale geldcircuit en de drugshandel op Zuid- Amerika. Veertien jaar later is gemeenteraadslid Mark Brice in zware moeilijkheden geraakt door een corruptieschandaal. Alleen een gigantische schikking met justitie kan het ergste voorkomen. Manuel Esquema moet hem geld lenen en als dat van Miami is overgekomen naar New York, herkent hij Alan Ripley niet. Voor Manuel is het uur der wraak aangebroken, maar hij wil maar één ding: Ella. Schrader die vooral een goede naam heeft als scenarioschrijver, en die zijn steentje heeft bijgedragen om het film noir-genre te markeren, heeft behoorlijk naast het doel geschoten met zijn scenario dat de overbekende paden bewandelt en afgezaagde dialogen bevat. Daarbij komen ongeloofwaardige verhaalwendingen en onlogische situaties. Hoewel hoofdrol Fiennes gewicht in de schaal legt, werkt het tegenspel met de op Lana Turner lijkende Mol totaal niet, voornamelijk omdat Fiennes verkeerd gecast is en Mol, die wel heel erg mooi is, maar niet kan spelen. Liotta geeft een behoorlijke rol weg; helaas maakt dit allemaal het pulpachtige verhaal nog niet goed. Het camerawerk van John Bailey geeft de tijdsgeest goed weer en idem voor de vormgeving. Eigenlijk een behoorlijke misser van Schrader, die toch meer in zijn mars heeft. Zijn productiemaatschappij ging failliet, geen enkele distributeur wilde de film uitbrengen totdat kabelomroep Starz! Movie Channel de roplrent aantrof in het boedelpakket dat ze opgekocht hadden, en besloot hem uit te zenden. Deluxe color, Panavison widescreen, Dolby SRD.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Paulette Sinclair op televisie komt.

Reageer