Robert Walker: regie en cast.
Er zijn 93 films gevonden.

Brother Bear

2003 | Familiefilm, Animatie

Verenigde Staten 2003. Familiefilm van Aaron Blaise en Robert Walker. Met o.a. Egbert Jan Weeber, Jimmy Lange, Joaquin Phoenix, Jeremy Suarez en Rick Moranis.

Vakkundig gemaakte Disney-tekenfilm over een jonge jager die in een beer verandert. Om terug te keren naar zijn oude leven, moet hij een zware proef doorstaan.

Evil Town

1986 | Horror, Sciencefiction

Verenigde Staten 1986. Horror van Edward Collins, Peter S. Traynor, Larry Spiegel en Mardi Rustam. Met o.a. James Keach, Robert Walker, Doria Cook, Lynda Weismeier en Dean Jagger.

Drie regisseurs moesten eraan te pas komen om deze fragmentarische thriller over perverse oude mensen, die jongelui afmaken om hen te misbruiken voor hun medische experimenten, aan een te rijgen. Een vierde regisseur zorgde nog voor smerigheden en wat naakt. De oudste gedeelten van de film stammen uit 1977 en in zijn diverse stadia stond de film bekend als respectievelijk GOD BLESS DR. SHAGETZ en GOD DAMN DR. SHAGETZ.

Heated Vengeance

1984 | Actiefilm

Verenigde Staten 1984. Actiefilm van Edward Murphy. Met o.a. Richard Hatch, Jolina Mitchell-Collins, Michael J. Pollard, Ron Max en Dennis Patrick.

Als Vietnam-veteraan, luitenant b.d. Joe Hoffman (Hatch) terugkeert naar het oude strijdtoneel, is het de bedoeling zijn liefje van weleer, Michelle Twassoon (Mitchell-Collins), op te sporen. Hij stuit ook op de misdadige Larry Bingo (Max), een ex- officier die hij ooit voor de krijgsraad sleepte wegens een gewelddadig zedendelict. Bingo wil wraak en het komt tot een lange strijd tussen beiden in de jungle. Ongeloofwaardig actiefilmpje met flashback-oorlog en personages die slechts uit één enkele dimensie bestaan. Lag enige tijd op de plank van de studio voordat het op de schappen van de videotheek terechtkwam. Het magere scenario is van regisseur Murphy hoogst persoonlijk en de camera werd gehanteerd door Frank E. Johnson.

Hambone and Hillie

1984 | Familiefilm

Verenigde Staten 1984. Familiefilm van Roy Watts. Met o.a. Lillian Gish, Candy Clark, O.J. Simpson, Robert Walker en Timothy Bottoms.

Een oudere vrouw, gespeeld door Gish, raakt haar trouwe viervoeter kwijt op een vliegveld in New York. De hond zoekt zich dwars door bossen en landerijen een weg naar zijn thuis in L.A. Deze sentimentele drama voor de jeugd is zeker niet slecht in zijn soort, maar haalt het niet bij BENJI.

The Devonsville Terror

1982 | Horror

Verenigde Staten 1982. Horror van Ulli Lommel. Met o.a. Suzanne Love, Robert Walker, Paul Wilson, Mary Walden en Deanna Haas.

Deprimerend slechte horrorfilm. De van oorsprong Duitse filmmaker Lommel, ooit nog actief in de Fassbinder-stal,brouwt een niet te drinken cocktail van hekserijtoestanden, paranormale poespas en slordige special effects. Pleasance heeft drie korte scènes en kijkt terecht beschaamd. Absoluut te mijden.

Kampuchea Express

1982 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten​/​​Thailand 1982. Oorlogsfilm van Lek Kitiparaporn. Met o.a. Robert Walker, Christopher George, Woody Strode, Nancy Kwan en Sarapong Chatri.

In 1975 wordt Cambodja veroverd door de Rode Khmer. Een Amerikaanse journalist vlucht, maar zijn vriendinnetje weigert te geloven in de slechtheid van het nieuwe regime. Daar komt ze natuurlijk nog wel achter in het verloop van deze film. Kitiparaporn regisseerde als Alex King.

Double Jeopardy

1981 | Drama, Horror, Thriller

Verenigde Staten 1981. Drama van Ulli Lommel. Met o.a. Suzanna Love, Robert Walker, Bibbe Hansen, Jeff Winchester en Nicholas Love.

Pretentieuze horrorfilm van de uit Duitsland afkomstige cineast Lommel die in de States debuteerde met THE BOOGEY MAN, ook niet direkt een genreklassieker. Het draait allemaal om Olivia, die als 5-jarig meisje haar moeder heeft zien vermoorden door een krankzinnige militair en daar vijftien jaar later weer last van krijgt. De warrige psychologische pretenties van dit horrorvehikel staan in schril contrast met de bloederige, vaak ridikule moorden met als hoogtepunt een aanslag met een elektrische tandenborstel. Nou ja.

Angkor-Cambodia Express

1981 | Avonturenfilm, Actiefilm

Thailand​/​​Italië 1981. Avonturenfilm van Lek Kitiparaporn. Met o.a. Robert Walker, Christopher George, Woody Strode, Nancy Kwan en Lui Leung Wai.

Exploitation-film over een journalist die naar Kampuchea terugkeert om zijn vriendin het land uit te smokkelen voordat ze een van de miljoenen slachtoffers wordt van de door de overheid gefinancierde volkerenmoord. Samen met een enthousiaste Amerikaan, die een privé-legertje bezit, en diens maatje bereikt hij Kampuchea maar de vriendin sterft onderweg. Walker en Strode spelen goed in deze ondanks alles saaie film.

Out

1978 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1978. Thriller van Jim Goddard. Met o.a. Tom Bell, Katherine Schofield, John Junkin, Brian Croucher en Robert Walker.

Een keiharde misdadiger heeft, als hij uit de gevangenis komt, maar één doel voor ogen: de vent te grijpen die hem de bak in heeft gedraaid. En zo stroopt Frank Ross het land af om zijn gram te halen in dit wel zeer bijzondere drama, dat een diepgaande analyse geworden is van de Engelse maatschappij in de jaren 1970-1980.

Columbo: Mind Over Mayhem

1974 | Mysterie, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1974. Mysterie van Alf Kjellin. Met o.a. Peter Falk, José Ferrer, Lew Ayres, Robert Walker en Jessica Walter.

Een Columbo-aflevering, die in het geleerde wereldje van onderzoek en techniek speelt. Een jonge vorser (Walker) staat op het punt genomineerd te worden voor de titel `Wetenschapper van het Jaar`, maar een oude, jaloerse geleerde (Ayres) meent te kunnen aantonen, dat diens revolutionaire theorie in werkelijkheid op plagiaat berust. De vader van de jonge wetenschapper, een gerespecteerd fysicus (veteraan Ferrer), kan niet toelaten dat de carri[KA2]ere van zijn pupil wordt geru[KA3]ineerd door een naijverige collega. Die wordt dan ook tijdig dood aangetroffen. Lt. Columbo (Falk) laat zich echter niet misleiden over wat knappe koppen bedacht hebben aan vermeende doodsoorzaken en z.g. waterdichte alibi's. Een aardig tv-filmpje dat fors gesteund wordt door oudgedienden die in Hollywood hun sporen verdiend hebben.

Hex

1973 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1973. Avonturenfilm van Leo Garen. Met o.a. Keith Carradine, Tina Herazo (Christina Raines), Hilary Thompson, Gary Busey en Robert Walker.

Een motorfilm met een bende die zich aan occultisme wijdt in het Nebraska van na WO I. Je moet wel high zijn om deze film te kunnen appreciëren.

The Spectre of Edgar Allan Poe

1972 | Biografie, Horror

Verenigde Staten 1972. Biografie van Mohy Quandour. Met o.a. Robert Walker, Mary Grover, Cesar Romero, Tom Drake en Carol Ohmart.

De loopbaan van Edgar Allan Poe (1809-1849) wordt uit de doeken gedaan aan de hand van incidenten, die met het leven en werk van de grote Amerikaanse auteur volstrekt niets (!), maar àlles met goed in de markt liggende horrortaferelen te maken hebben: enge kelders, slangenkuilen, monsters, waanzinnige geleerden, bloedige moorden, enz. Er is zelfs een verwoestende popsong, niet verrassend 'Leonore' getiteld. Slechts als curiosum is deze film het aanzien waard.

Son Of Blob

1972 | Horror

Verenigde Staten 1972. Horror van Larry Hagman. Met o.a. Richard Stahl, Robert Walker, Larry Hagman en Burgess Meredith.

De loopbaan van Edgar Allan Poe (1809-1849) wordt uit de doeken gedaan aan de hand van incidenten, die met het leven en werk van de grote Amerikaanse auteur volstrekt niets (!), maar àlles met goed in de markt liggende horrortaferelen te maken hebben: enge kelders, slangenkuilen, monsters, waanzinnige geleerden, bloedige moorden, enz. Er is zelfs een verwoestende popsong, niet verrassend 'Leonore' getiteld. Slechts als curiosum is deze film het aanzien waard.

Beware! The Blob

1972 | Sciencefiction

Verenigde Staten 1972. Sciencefiction van Larry Hagman. Met o.a. Robert Walker, Richard Stahl, Godfrey Cambridge, Carol Lynley en Larry Hagman.

Als Cambridge achteloos een potje vergeet terug te stoppen in de diepvries, kruipt er als het ontdooid is een stukje van de originele 'Blob' uit die de zwarte Amerikaan, zijn vrouw en de kat verorbert om vervolgens de stad in te trekken. Niemand wil het meisje dat getuige van de dood van Cambridge was, geloven. Binnen de kortste keren zaait het glibberige wezen echter dood en verderf in de stad. Er breekt paniek uit. Men haalde voor dit vervolg op THE BLOB uit 1958 een vrijwel identiek scenario van stal. Het werd geschreven door Jack Woods en Anthony Harris naar een verhaal van Richard Clair en Jack H. Harris. Regisseur Hagman wist duidelijk niet of hij voor een griezelfilm of voor een komedie had gekozen, zodat zijn film op beide fronten waanzinnig geflopt is. De meeste acteurs schmieren verschrikkelijk. Enkele goede speciale effecten van Tim Baar kunnen nog iets redden. Al Hamm stond in voor de fotografie, terwijl Dean Cundy de dierenscènes filmde. Ook bekend als SON OF THE BLOB en in 1982 opnieuw uitgebracht met de reclameslogan: 'The film that J.R. shot' verwijzend naar Hagmans succes als J.R. in de tv-serie DALLAS; zoiets is wel slim bedacht, maar helpt natuurlijk geen zier. De originele film werd 'gemoderniseerd' in 1988.

Man from O.R.G.Y.

1970 | Komedie

Verenigde Staten 1970. Komedie van James A. Hill en James Hill. Met o.a. Robert Walker jr., Steve Rossi, Slappy White, Louisa Moritz en Robert Walker.

Een banale spionagetragikomedie. Wie heeft de geheimen?

Young Billy Young

1969 | Western

Verenigde Staten 1969. Western van Burt Kennedy. Met o.a. Robert Mitchum, Angie Dickinson, Robert Walker, David Carradine en Jack Kelly.

In deze aardige western wordt Mitchum marshal van Lordsburg om de moordenaar van zijn zoon, Anderson, te pakken te nemen. De jonge Walker wordt door Mitchum onder de arm genomen, en hij heeft een rekening te vereffenen met de zoon van Anderson, Carradine. Kennedy bewerkte zelf de roman Who Rides with Wyatt van Will Henry. Harry Stradling, Jr. zorgde voor de beelden.

La route de Salina

1969 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1969. Drama van Georges Lautner. Met o.a. Robert Walker Jr., Rita Hayworth, Ed Begley, Sophie Hardy en Marc Porel.

Een jonge zwerver arriveert bij een afgelegen landhuis, waarvan de eigenaresse in hem haar verloren zoon meent te herkennen. Zowel de huisvriend als de dochter gaan ook met die illusie mee, wat het meisje niet weerhoudt een liefdesrelatie met de `broer` aan te gaan. Het bizarre melodrama, op het randje van belachelijk en smakeloos, wordt gered door goed acteren van Farmer en vooral van Hayworth als de moeder die zich voor de schokkende realiteit verschanst achter een schijnbare waanzin. Fraaie locatiefotografie en effectieve vormgeving, op de flash- backs na. (Walker is zo broodmager dat hij in talrijke naakte liefdesscènes averechtse associaties wekt). De regisseur, Pascal Jardin en Jack Miller bewerkten een roman van Maurice Cury.

The Savage Seven

1968 | Drama

Verenigde Staten 1968. Drama van Richard Rush. Met o.a. Robert Walker, Larry Bishop, Adam Roarke, Max Julien en Duane Eddy.

Ondermaats motorfietsdrama dat zijn titel waarmaakt, maar niet meer dan dat.

Killers Three

1968 | Misdaad

Verenigde Staten 1968. Misdaad van Bruce Kessler. Met o.a. Robert Walker, Diane Varsi, Dick Clark, Norman Alden en Maureen Arthur.

Deze imitatie-BONNIE AND CLYDE heeft in vergelijking ermee niet veel te bieden, tenzij je het idee Dick Clark met een ziekenfondsbrilletje te zien tè dol vindt.

The War Wagon

1967 | Western

Verenigde Staten 1967. Western van Burt Kennedy. Met o.a. John Wayne, Kirk Douglas, Howard Keel, Robert Walker en Keenan Wynn.

Een boer die onschuldig in de cel zat terwijl een schurk zijn land leegroofde, besluit na zijn vrijlating wraak te nemen op de boosdoener. En hij krijgt daarbij hulp van een aantal bijzondere snuiters.

The Happening

1967 | Misdaad

Verenigde Staten 1967. Misdaad van Elliot Silverstein. Met o.a. Anthony Quinn, Faye Dunaway, George Maharis, Michael Parks en Robert Walker.

Luchtig en wuft misdaadverhaal, waarin de ontvoering van een rijke man (Quinn) centraal staat.

My Son John

1952 | Drama

Verenigde Staten 1952. Drama van Leo McCarey. Met o.a. Helen Hayes, Robert Walker, Dean Jagger, Van Heflin en Frank McHugh.

In dit reactionaire kostuumdrama vermoeden de oerburgerlijke (en archetypische) ouders (Hayes, Jagger) communistische sympathie[KA3]en bij hun zoon (Walker). Een overdramatisch werkstuk, maar als sociale geschiedenis boeiend. Walker (in een uitnemende rol) stierf voor de film kon worden voltooid; opnamen van hem in het slotgedeelte zijn genomen uit STRANGERS ON A TRAIN.

Vengeance Valley

1951 | Western

Verenigde Staten 1951. Western van Richard Thorpe. Met o.a. Burt Lancaster, Robert Walker, Joanne Dru, Sally Forrest en John Ireland.

Rancher Owen Daybright (Lancaster) probeert met oneindig veel geduld zijn halfbroer Lee Strobie (Walker) te doen inzien dat hij zijn leven aan het vergooien is door niets uit te voeren. De agressieve Lee heeft echter geen oren naar goede raad en brengt zelfs het leven van Owen in gevaar. Serie-western waarin meer gepraat dan gedaan wordt. De acteurs leveren aanvaardbaar werk, maar de onpersoonlijke regie van Thorpe speelt in hun nadeel. Irving Ravetch baseerde zijn scenario op een roman van Luke Short. Mooie beelden van George J. Folsey.

Strangers on a Train

1951 | Thriller, Film noir, Drama

Verenigde Staten 1951. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Farley Granger, Robert Walker, Ruth Roman, Leo G. Carroll en Patricia Hitchcock.

In een trein wordt de beroemde tennisser Guy Haines (Granger) benaderd door de gladde Bruno Anthony (Walker). Anthony weet dat Haines een erg slecht huwelijk heeft. En Anthony haat zijn vader. Dus is de oplossing nabij: als Haines Anthony's vader vermoordt, dan zal Anthony Haines' vrouw vermoorden. De perfecte misdaad, daar komt de politie nooit achter. Uitstekende Hitchcock, een van de eerste waarin hij als producent volledige zeggenschap over het eindresultaat kreeg, wat voor Hollywood in die tijd uniek was. Naar een roman van Patricia Highsmith.

The Skipper Surprised His Wife

1950 | Komedie

Verenigde Staten 1950. Komedie van Elliott Nugent. Met o.a. Robert Walker, Joan Leslie, Edward Arnold, Spring Byington en Jan Sterling.

Een onopvallende klucht. Een zwak gegeven: zeeman Walker is op weg naar huis net als zijn schip. Verspilling van acteurs.

Please Believe Me

1950 | Komedie

Verenigde Staten 1950. Komedie van Norman Taurog. Met o.a. Deborah Kerr, Robert Walker, James Whitmore, Peter Lawford en Mark Stevens.

Aangenaam niemendalletje over Britse Kerr aan boord van een lijnboot naar Amerika, en verschillende op het schip aanwezige vrijgezellen die denken dat ze een erfgename is en haar het hof trachten te maken. Het scenario is van Nathaniel Curtis. Het camerawerk is van Robert Planck.

One Touch of Venus

1948 | Romantiek, Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1948. Romantiek van William A. Seiter. Met o.a. Ava Gardner, Robert Walker, Dick Haymes, Eve Arden en Olga San Juan.

Een muzikale film naar een succesvolle Broadway-musical over een antiek Venusbeeld (Gardner) dat zijn weg gevonden heeft als duur decorstuk in een Newyorks warenhuis en plotseling tot leven komt, waar een jonge etaleur (Walker) meteen smoorverliefd op wordt. Walkers eigen verloofde San Juan is natuurlijk stink-jaloers op de door Zeus met een bliksemflits naar Aarde gezonden liefdesgodin. Niet geweldig, maar amusant en met een goede rolbezetting. Heerlijke muziek van Kurt Weill en Ogden Nash, waaronder 'Speak Low'.

The Sea of Grass

1947 | Western, Drama

Verenigde Staten 1947. Western van Elia Kazan. Met o.a. Spencer Tracy, Katharine Hepburn, Melvyn Douglas, Phyllis Thaxter en Robert Walker.

Befaamd regisseur Kazan (A Streetcar named Desire) noemde The Sea of Grass de enige film waarvoor hij zich schaamde. Waarom precies is niet duidelijk. Het koppel Tracy-Hepburn, dat vaak schitterde in stedelijke komedies, maakt hier niet zijn beste beurt, maar de sterkracht is aanwezig, de plaatjes zijn wonderschoon en het soapdrama is episch - zij het niet verrassend. Tracy speelt een veebaron in New Mexico die met alle macht de koloniserende boeren wil tegenhouden aangezien de eindeloze 'zee van gras' voor zijn koeien verloren gaat aan de boerenhekken. Zijn koppige vrouw (Hepburn) steunt hem aanvankelijk, maar kiest eieren voor haar geld wanneer haar man de wet overtreedt.

The Beginning or the End

1947 | Drama

Verenigde Staten 1947. Drama van Norman Taurog. Met o.a. Brian Donlevy, Robert Walker, Beverly Tyler, Audry Totter en Hume Cronyn.

Boeiend verslag van de ontwikkeling van de atoombom, waarbij zowel de menselijke als de spectaculaire aspecten aan de orde komen.

Song of Love

1947 | Drama, Muziek, Biografie

Verenigde Staten 1947. Drama van Clarence Brown. Met o.a. Katharine Hepburn, Paul Henreid, Robert Walker, Henry Daniell en Leo G. Carroll.

Een chique, maar traag melodrama over Clara Schumann (Hepburn), haar man de componist Robert Schumann (Henreid) en hun vriend de componist Johannes Brahms (Walker). Scenario van Ivan Tors, Irmgard von Cube en Allen Vincent naar het toneelstuk van Bernard Schuber en Mario Silva. Camerawerk van Harry Stradling. Speelt in de periode 1840-60.

Till the Clouds Roll By

1946 | Musical, Biografie

Verenigde Staten 1946. Musical van Richard Whorf. Met o.a. Robert Walker, Van Johnson, June Allyson, Lucille Bremer en Judy Garland.

De film over het leven van de vermaarde liedjescomponist Jerome Kern (Walker). De productie is weelderig, maar het scenario is tamelijk zwak. De mooie melodieën, de kleurige kostuums en de buitengewoon goede bijrollen maken de film de moeite waard.

What next corporal Hargrove

1945 | Komedie

1945. Komedie van Richard Thorpe.

De film over het leven van de vermaarde liedjescomponist Jerome Kern (Walker). De productie is weelderig, maar het scenario is tamelijk zwak. De mooie melodieën, de kleurige kostuums en de buitengewoon goede bijrollen maken de film de moeite waard.

What Next, Corporal Hargrove?

1945 | Komedie

Verenigde Staten 1945. Komedie van Richard Thorpe. Met o.a. Robert Walker, Keenan Wynn, Jean Porter, Chill Wills en Hugo Haas.

Hargrove (Walker) is in Frankrijk op stap met zijn maat en mede-oplichter (Wynn) in dit redelijk geslaagde vervolg op SEE HERE, PRIVATE HARGROVE. Oppervlakkig en fragmentarisch.

The Sailor Takes a Wife

1945 | Komedie

Verenigde Staten 1945. Komedie van Richard Whorf. Met o.a. Robert Walker, June Allyson, Hume Cronyn, Audrey Totter en Eddie 'Rochester' Anderson.

Aardige kleine komedie, de titel zegt alles al.

The Clock

1945 | Romantiek, Drama, Avonturenfilm, Komedie

Verenigde Staten 1945. Romantiek van Vincente Minnelli. Met o.a. Judy Garland, Robert Walker, James Gleason, Keenan Wynn en Marshall Thompson.

New York 1945. De jonge korporaal Joe Allen (Walker) heeft 48 uur verlof voordat hij zich met zijn legeronderdeel moet inschepen voor Engeland. Doelloos slentert hij rond in het station, waar hij de betoverende Alice Mayberry (Garland) ontmoet. De vrijgevochten jonge vrouw nodigt de eenzame soldaat uit om met haar de stad te bekijken. Het duurt niet lang of ze worden smoorverliefd. Een goedkoop verhaaltje, maar een zalige verfilming, gesierd met een keur aan komische bijfiguren. Minnelli toont zich een meester in het hanteren en manipuleren van zijn personages. Robert Nathan en Joseph Schrank baseerden hun scenario op een verhaal van Pauline Gallico en Paul Gallico. Het camerawerk is van George Folsey. Vlak na de opnamen trouwde Minnelli met Garland. Er is ook een ingekleurde versie van gemaakt. In Engeland uitgebracht als UNDER THE CLOCK.

Her highness and the bell boy

1945 | Komedie

1945. Komedie van Richard Thorpe. Met o.a. Robert Walker, June Allyson, Agnes Moorehead, Hedy Lamarr en Carl Esmond.

New York 1945. De jonge korporaal Joe Allen (Walker) heeft 48 uur verlof voordat hij zich met zijn legeronderdeel moet inschepen voor Engeland. Doelloos slentert hij rond in het station, waar hij de betoverende Alice Mayberry (Garland) ontmoet. De vrijgevochten jonge vrouw nodigt de eenzame soldaat uit om met haar de stad te bekijken. Het duurt niet lang of ze worden smoorverliefd. Een goedkoop verhaaltje, maar een zalige verfilming, gesierd met een keur aan komische bijfiguren. Minnelli toont zich een meester in het hanteren en manipuleren van zijn personages. Robert Nathan en Joseph Schrank baseerden hun scenario op een verhaal van Pauline Gallico en Paul Gallico. Het camerawerk is van George Folsey. Vlak na de opnamen trouwde Minnelli met Garland. Er is ook een ingekleurde versie van gemaakt. In Engeland uitgebracht als UNDER THE CLOCK.

Her Highness and the Bellboy

1945 | Komedie

Verenigde Staten 1945. Komedie van Richard Thorpe. Met o.a. Hedy Lamarr, Robert Walker, June Allyson, Carl Esmond en Agnes Moorehead.

Sentimentele onzin over een piccolo in New York (Walker), zijn kreupele vriendin (Allyson) en de oogverblindende prinses (Lamarr) die hij begeleidt. Een beetje krakerig.

Corporal Hargrove? What Next

1945 |

1945. Richard Thorpe. Met o.a. Fred Essler, William 'Bill' Phillips, Robert Walker, Hugo Haas en Jean Porter.

Sentimentele onzin over een piccolo in New York (Walker), zijn kreupele vriendin (Allyson) en de oogverblindende prinses (Lamarr) die hij begeleidt. Een beetje krakerig.

Thirty Seconds Over Tokyo

1944 | Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1944. Oorlogsfilm van Mervyn LeRoy. Met o.a. Van Johnson, Robert Walker, Spencer Tracy, Phyllis Thaxter en Scott McKay.

Een opwindende WO-II-actiefilm over de VS-aanval op Japan met een sterke bezetting en een gastrol van Tracy als generaal Doolittle. De speciale effecten wonnen een Oscar.

Since You Went Away

1944 | Familiefilm, Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1944. Familiefilm van John Cromwell. Met o.a. Claudette Colbert, Jennifer Jones, Joseph Cotten, Shirley Temple en Monty Woolley.

De geschreven introductie: 'This is the story of that unconquerable fortress - the American home, 1943´ heeft zelfs nu nog actuele waarde. De film wist de situatie van veel achterblijvers tijdens de Tweede Wereldoorlog krachtig, realistisch en mooi af te schilderen en kreeg daarom veel bioscoopgangers: er werd voor vier miljoen dollar verdiend in een tijd waarin een toegangsbewijs 25 dollarcent kostte. Gebaseerd op brieven van columniste Margaret Buell Wilder vertelt de film het verhaal van Anne Hilton, wier man vrijwillig dient zodat Anne het met haar twee dochters alleen moet zien te rooien. Steiner (Gone With the Wind) won een Oscar voor de muziek.

See Here, Private Hargrove

1944 | Drama

Verenigde Staten 1944. Drama van Wesley Ruggles. Met o.a. Robert Walker, Donna Reed, Keenan Wynn, Robert Benchley en Bob Crosby.

Marion Hargrove's schetsen over het leven in militaire dienst vormen een amusante, fragmentarische films. Benchley is dolkomisch als Reeds kletsgrage pa. Vervolg: WHAT NEXT CORPORAL HARGROVE?

Private Hargrove See Here

1944 |

1944. Wesley Ruggles. Met o.a. Bob Crosby, Robert Walker, Robert Benchley, Donna Reed en Keenan Wynn.

Marion Hargrove's schetsen over het leven in militaire dienst vormen een amusante, fragmentarische films. Benchley is dolkomisch als Reeds kletsgrage pa. Vervolg: WHAT NEXT CORPORAL HARGROVE?

Madame Curie

1943 | Drama, Biografie

Verenigde Staten 1943. Drama van Mervyn LeRoy. Met o.a. Greer Garson, Walter Pidgeon, Henry Travers, Albert Bassermann en Robert Walker.

Ondanks sommige langdradige scènes is de biografie van de beroemde wetenschapsvrouw over het algemeen uitmuntend. Garson en Pidgeon vormen als altijd een goed stel. Scenario van Paul Osborn en Paul H. Rameau naar het boek van Eve Curie. Camerawerk van Joseph Ruttenberg.

Bataan

1943 | Oorlogsfilm, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van Tay Garnett. Met o.a. Robert Taylor, George Murphy, Thomas Mitchell, Lloyd Nolan en Lee Bowman.

Realistisch drama rondom het beroemde WO-II-incident op Pacific Island; goede gevechtsscènes.

Pioneer Days

1940 | Western

Verenigde Staten 1940. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Jack Randall, June Wilkins, Frank Yaconelli, Nelson McDowell en Ted Adams.

Randall en zijn beide vrienden Yaconelli en McDowell belanden in een door bandieten onveilig gemaakte omgeving. Daar komt ook Wilkins terecht, die van haar oom een halve saloon heeft geërfd. Dat wordt niet op prijs gesteld. Maar dank zij Randall komt alles op z'n pootjes terecht. De regisseur en Randall en de zijnen zijn goed - alleen het scenario van Bennett Cohen deugt niet. Webb is ook de producer van de serie.

Winter Carnival

1939 | Romantiek

Verenigde Staten 1939. Romantiek van Charles F. Riesner en Charles Riesner. Met o.a. Richard Carlson, Ann Sheridan, Helen Parrish, James Corner en Virginia Gilmore.

Bedachte romantiek op Dartmoor College tijdens een feestelijk weekeinde. Sheridan is als gescheiden vrouw verliefd op professor Carlson.

The Pal from Texas

1939 | Western

Verenigde Staten 1939. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Bob Steele, Claire Rochelle, Ted Adams, Jack Perrin en Josef Swickard.

Steele is op de vlucht, maar spoedig daarna moet het gespuis voor hem wijken. Een waardeloze western waarin ook een aardige verschijning als Rochelle verspild werd.

El Diablo Rides

1939 | Western

Verenigde Staten 1939. Western van Ira Webb. Met o.a. Bob Steele, Ted Adams, Claire Rochelle, Kit Guard en Carleton Young.

Een verschrikkelijke western, waarover echt niets positiefs valt te zeggen. Een onbegrijpelijk draaiboek van Carl Krusada, en de belichting is niet om aan te zien - jammer voor Steele.

Two-Fisted Sheriff

1937 | Western

Verenigde Staten 1937. Western van Leon Barsha. Met o.a. Charles Starrett, Barbara Weeks, Bruce Lane, Ed Piel en Alan Sears.

Starrett zorgt ervoor dat men een bende niet kan lynchen maar maakt zich daarmee niet populair. Nog problematischer wordt het als een bendelid ontsnapt en Starrett de schuld krijgt. Veel actie, Starrett in zijn element, en dat alles naar een boek van William Colt MacDonald.

The Black Coin

1936 | Actiefilm

Verenigde Staten 1936. Actiefilm van Al Herman. Met o.a. Ralph Graves, Ruth Mix, Dave O'Brien, Constance Bergen en Matthew Betz.

Serial in vijftien hoofdstukken. O'Brien is in het bezit van wat papieren waar niet minder dan drie partijen interesse in hebben. Allemaal doen ze moeite O'Brien van de papieren te verlossen. Matige serial, één van de drie die in 1936 uitgebracht werden door Stage and Screen, een maatschappij waar daarna nimmer meer van gehoord is.

Hair-Trigger Casey

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Harry Fraser. Met o.a. Jack Perrin, Betty Mack, Wally Wales, Fred Toones en Phil Dunham.

Monroe Talbot schreef het routine-scenario voor deze redelijke western, waarin vooral het team Perrin/Wales schittert. Ze kwamen bij de fans goed over. Ondanks dat kon de serie van vier het niet bolwerken, en hoewel er eigenlijk zes westerns waren gepland door producent William Berke werden SONG OF THE GUN en BORDER RANGER nimmer gemaakt.

Fast Bullets

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Tom Tyler, Rex Lease, Margaret Nearing, Al Bridge en William Gould.

In deze spannende western gaan Tom en Rex goed samen. De beide westernhelden zijn hier vrienden, twee Texas Rangers die een bende bestrijden. Tom leidt de actie tegen de bende, en Rex verdient in de loop van het verhaal zijn sporen. Met vaart gemaakte en zeer onderhoudende film. Geregisseerd door Henri Samuels onder het pseudoniem van Harry S. Webb. Het scenario is van Carl Krusada en Rose Gordon naar een verhaal van Jay J. Bryan. Het camerawerk is van Pliny Goodfriend. GB-titel: LAW AND ORDER.

Caryl of the Mountains

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Bernard B. Ray. Met o.a. Francis X. Bushman Jr, Rin-Tin-Tin Jr, Lois Wild, Joseph Swickard en Earl Dwire.

Goedkope produktie van Ray voor zijn Reliable maatschappij rond de hond Rin-Tin-Tin Jr. Dit is een mountie-western, dat wil zeggen dat de film zich afspeelt in Canada. Bushman is een mountie - een lid dus van de Canadese Bereden Politie, The Royal Canadian Mounted. Tom Gibson schreef een scenario met dialogen die ver beneden niveau liggen. Desondanks gebaseerd op een verhaal van James Oliver Curwood.

Tracy Rides

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Tom Tyler, Virginia Brown Faire, Edmund Cobb, Charles K. French en Carol Shandrew.

Dit is een matige western. Het verhaal van Norman Hughes werd bewerkt door Betty Burbridge en Rose Gordon. Tyler neemt op zijn gebruikelijke wijze een stelletje outlaws te grazen. J.Henry Kruse deed het camerawerk.

The Throwback

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Ray Taylor. Met o.a. Buck Jones, Muriel Evans, Eddie Phillips, George 'Gabby' Hayes en Paul Fix.

Een redelijke western waarin Jones de naam wenst te zuiveren van zijn vader die men voor een veedief houdt.

The Pecos Kid

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van William Berke. Met o.a. Fred Kohler Jr., Ruth Findley, Roger Williams, Edward Cassidy en Wally Wales.

Eerder dit jaar had William Berke geprobeerd via TOLL OF THE DESERT een serie met Fred Kohler Jr. te starten. Hij gaf de moed na die eerste poging nog niet op en maakte ook nog dit produkt. Het zou echter de laatste film zijn waarin Kohler de hoofdrol vervult: hij was beter geschikt om net als zijn vader boevenrollen in westerns te spelen; in dit geval was dat Roger Williams. Henry Hess bewerkte het verhaal van Ted Tuttle.

The Fighting Caballero

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Elmer Clifton. Met o.a. Rex Lease, Dorothy Gulliver, Earl Douglas, George Chesebro en Robert Walker.

Lease speelt een aanvaardbare held in deze western, en mensen als Chesebro en Douglas kunnen genoeg tegenwind geven. Maar om het de held moeilijk te kunnen maken moet je beginnen met een redelijk scenario. En dat konden de heren Clifton en George Merrick niet leveren. Bovendien is de produktie té goedkoop.

The Crimson Trail

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Al Raboch. Met o.a. Buck Jones, Polly Ann Young, Carl Stockdale, Charles French en Ward Bond.

Twee ranchers staan tegenover elkaar: één van hen is van mening dat de ander een veedief is. Zeer avontuurlijke western met een goede climax, goede regie en goed camerawerk van John Hickson.

Texas Jack

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Bernard B. Ray. Met o.a. Jack Perrin, Jayne Regan, Nelson McDowell, Robert Walker en Budd Buster.

Perrin krijgt zijn handen weer vol aan een aantal schurken dat opgeruimd moet worden of een lesje moet krijgen. Carl Krusada was weer de scenarist in deze aflevering uit de reeks met Perrin voor Ray en Harry Webb. Ray was één van die aparte figuren in de western die halverwege de jaren twintig begonnen te opereren met goedkope produkties, waaraan men snel geld wilde verdienen, en dat deed hij halverwege de jaren vijftig nog steeds! Toen was er voor mensen zoals hij geen plaats meer in het genre: de tv had de goedkope bios-westerns weggevaagd.

Skull and Crown

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Elmer Clifton. Met o.a. Rin-Tin-Tin Jr, Regis Toomey, Molly O'Day, Jack Mulhall en Jack Mower.

Het scenario heet gebaseerd te zijn op een verhaal van James Oliver Curwood. De hond Rin-Tin-Tin Jr 'speelt' de hoofdrol en neemt dan ook de meeste tijd in beslag. Een bende smokkelaars bij de Mexicaanse grens moet uitgeschakeld worden. Alles aan deze western is verkeerd. Er valt geen goed woord over te zeggen. Bernard B. Ray produceerde hem voor Reliable, een maatschappij waar ook Tom Tyler voor speelde.

Rough Riding Ranger

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Elmer Clifton. Met o.a. Rex Lease, Bobby Nelson, Janet Chandler, Yakima Canutt en Mable Strickland.

Lease en zijn maatje Nelson krijgen het aan de stok met outlaw Canutt. Clifton en George Merrick schreven het scenario, en dat deden ze voor alle zes films uit de Lease/Nelson-serie. Louis Weiss was de vaste producent. Geldgebrek was de reden dat het matige produkties waren; de acteurs waren goed in hun rollen.

The Pecos Dandy

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Victor Adamson. Met o.a. George J. Lewis, Dorothy Gulliver, Betty Lee, Horace B. Carpenter en Robert Walker.

Naast de beide series van vier die Adamson als producent maakte met Buddy Roosevelt en Buffalo Bill Jr., maakte hij twee aparte westerns: [KA1]e[KA1]en hier met Lewis (geb. 1904), die sinds 1929 in de filmindustrie zat en later in dozijnen westerns B-rollen zou spelen naast een paar hoofdrollen in series, en één met Art Mix, zijn eigen creatie. Deze twee werden door Security uitgebracht in plaats van door Superior Talking Pictures. Maar ze waren nog slechter dan de andere acht. Zie verder: BOSS COWBOY.

Terror of the Plains

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Tom Tyler, Roberta Gale, William Gould, Charles 'Slim' Whitaker en Fern Emmett.

Een bende outlaws maakt de omgeving onveilig - Tyler moet de rust herstellen. Jayne Regan en Carl Krusada bewerkten het magere verhaaltje van Rose Gordon. J.Henry Kruse stond achter de camera.

Riding the Lonesome Trail

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Bernard B. Ray. Met o.a. Tom Tyler, Helen Dahl, Ben Corbett, Lafe McKee en Dick Alexander.

Deze matige western met weinig actie komt nergens goed op gang. Rose Gordon en Carl Krusada schreven het gevalletje, en Ray wist er duidelijk niets mee te beginnen. Er bestaat over deze film nogal wat verwarring omdat in 1935 plotseling een film verscheen met als titel COYOTE TRAILS, en daarmee ontstond verwarring. Maar het bleek achteraf dezelfde film te zijn! Misschien wilde Ray tweemaal verdienen?

Rawhide Mail

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Bernard B. Ray. Met o.a. Jack Perrin, Lillian Gilmore, Lafe McKee, Dick Cramer en Chris-Pin Martin.

De eerste van een serie van zes westerns voor Relable/William Steiner en producenten Bernard Ray en Harry S.Webb. Bennett Cohen leverde het routine-verhaal, door Rose Gordon en Betty Burbridge bewerkt; Jack Perrin en zijn wonderpaard Starlight kunnen weer over de prairie rijden. De zogenoemde BUD 'N' BEN-SERIE werd ondertussen door Astor ook nog steeds uitgebracht met Jack in de hoofdrol.

Loser's End

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Bernard B. Ray. Met o.a. Jack Perrin, Tina Menard, Frank Rice, William Gould en Fern Emmett.

De met Ray co-producerende Harry Webb schreef onder de schuilnaam Harry Semeles het verhaal waarop Rose Gordon en Carl Krusada het scenario moesten baseren. Men kan zich voorstellen waarom de man een schuilnaam gebruikte. Jack Perrin loopt verloren rond in een minder dan matig werkstuk.

Strawberry Roan

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Alan James. Met o.a. Ken Maynard, Ruth Hall, Harold Goodwin, Frank Yaconelli en Charles King.

Een populaire western met Maynard, te boek staand als de eerste muziek-western doordat Maynard twee liedjes zingt, maar de titelsong beheerst de film. Het verhaal van Nate Gatzert is eenvoudig maar effectief: Maynard contra paardendieven. Maynardss paard Tarzan kon daardoor een goede rol worden toebedeeld, ongetwijfeld ook een punt waarom destijds de fans massaal voor deze film op de been kwamen. Ted McCord was de cameraman.

Jaws of Justice

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Spencer Gordon Bennet. Met o.a. Richard (Jack) Terry (Perrin), Ruth Sullivan, Gene Tolar, Lafe McKee en Robert Walker.

In de periode 1927/30 maakte Perrin een serie korte westerns genaamd de TED CARSON NORTH WESTERN MOUNTED-SERIE. Om een bepaalde reden kon hij hier zijn ware naam niet gebruiken, maar producent Sol Lesser wilde Jack terug als Mountie, ditmaal zonder zijn fameuze paard Starlight (waarschijnlijk door contractuele moeilijkheden) maar mét de hond Kazan. Joe Anthony Roach schreef het scenario.

The Man from New Mexico

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van John P. McCarthy. Met o.a. Tom Tyler, Caryl Lincoln, Robert Walker, Jack Richardson en Lafe McKee.

Tom Tyler is weer de man van de wet, die zich nu echter uitgeeft voor bandiet om contact met de echte schurken te krijgen en de bende uit te schakelen. Het scenario van Harry Hoyt naar een verhaal van Frederick Ryter is niet origineel, maar door John P. McCarthy wel goed uitgewerkt. Goed camerawerk van Edward Kull.

Scarlet Brand

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van J.P. McGowan. Met o.a. Bob Custer, Betty Mack, Duke Lee, Nelson McDowell en Blackie Whiteford.

Custer wordt van veediefstal beschuldigd - en dat is het simpele thema van deze matige western, door Oliver Drake naar een verhaal van acteur Ryter geschreven, met matige regie van McGowan maar wel goed camerawerk van Edward Kull. Het was de laatste van vier westerns die Custer maakte voor Big-4 Productions en die allemaal door McGowan werden geregisseerd. Custers volgende karwei was de serie THE LAW OF THE WILD.

Westward Bound

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Buffalo Bill Jr, Buddy Roosevelt, Allene Ray, Yakima Canutt en Ben Corbett.

Syndicate bracht deze vroege sprekende western uit en het was zeker geen slechte; het kon beter geweest zijn indien de technische afwerking meer zorg had gekregen. Carl Krusada was de scenarist. Bill Jr wordt tot zoon van een senator gebombardeerd. Die stuurt zijn zoon naar het westen met 'oppasser' Roosevelt. Ze worden voor veedieven aangezien en er vindt veel actie plaats voordat iedereen overtuigd is van het tegendeel. Canutt, de schurk, bedreigt Ray en natuurlijk moet Bill haar tussen neus en lippen door redden. William Nobles stond achter de camera.

West of Cheyenne

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Tom Tyler, Josephine Hill, Harry Woods, Robert Walker en Ben Corbett.

Dit was de eerste sprekende western die Tom maakte voor Syndicate, en het was geen goede. Het scenario van Bennett Cohen en Oliver Drake deugde niet. Tom gaat achter de moordenaar van zijn vader aan. Die man, Woods, blijkt met een hele bende in Ghost Town te zitten. Tom doet zich voor als bandiet om zo van binnen uit de bende te kunnen ondermijnen.

The Sign of the Wolf

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Forrest Sheldon en Harry S. Webb. Met o.a. Rex Lease, Virginia Brown Faire, Joe Bonomo, Jack Mower en Al Ferguson.

Serial in tien hoofdstukken. Producent Webb - tevens co-regisseur - verenigde een aantal bekende westerngezichten, waarvan dat van Lease op dat moment het meest aantrekkelijke was. Perrin was in die tijd ook een ster, maar speelde hier slechts een cameo-rol. Het was zeer goedkoop gemaakt en het publiek kwam er niet voor op de been. Toch besloot Webb - in de hoop er toch nog een paar stuivers uit te kunnen slaan - in 1932 de serial te verknippen tot normale filmlengte. Hij bracht die bioscoopfilm uit als THE LONE TRAIL.

The Kid From Arizona

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Robert J. Horner. Met o.a. Jack Perrin, Josephine Hill, Robert Walker, Henry Roquemore en George Chesebro.

Jack is de marshal die het opneemt tegen een Indianenbende, die achteraf bleek te bestaan uit blanke bandieten die zich als Indiaan verkleedden, om zo de rode man de schuld te kunnen geven van hun daden. Robert Walker was de scenarist en Jules Cronjager de cameraman voor alle westerns met Jack Perrin die hij in deze tijd voor Cosmos maakte.

Pueblo Terror

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Alvin J. (Alan) Neitz (James). Met o.a. Buffalo Bill Jr., Wanda Hawley, Yakima Canutt, Art Mix en Hank Bell.

Produktie van Robert Horner en die kan dus per definitie niet goed zijn. L.V. Jefferson mag dan proberen een aardig scenario (zeer routineus overigens) te schrijven, Horner steekt er gewoon geen geld in. Het is dat Neitz een routinier is, anders bleef er helemaal niets van deze Cosmos-western over. Aardig is de bezetting: stampvol namen uit de jaren twintig.

Headin' For Trouble

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van J.P. McGowan. Met o.a. Bob Custer, Betty Mack, Andy Shuford, Robert Walker en Jack Hardey.

Deze Big-4-western deugt niet. Het scenario van George Morgan was slecht en actieloos en voor zover er iets te regisseren viel, deed McGowan dat niet. Custer is de held, maar hij heeft weinig om handen. Zijn liefdesscènes met Mack doen belachelijk aan en Shuford is verspild als jongen die een beetje sentiment bij het publiek teweeg moet brengen. Edward Kull deed het camerawerk.

Ridin' Law

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Jack Perrin, Rene Borden, Yakima Canutt, Jack Mower en Ben Corbett.

In deze periode, waarin de overschakeling naar de geluidsfilm plaatsvond durfden de grote maatschappijen nauwelijks westerns te maken. Men keek de kat uit de boom. Maar de behoefte bij het publiek naar het genre was er wel. Gevolg: een hele reeks kleine maatschappijtjes, die kleine, goedkope en vaak slechte westerns uitbrachten. Deze was ook niet goed. Webb is altijd een matig regisseur geweest en Carl Krusada een derderangs scenarist. Perrin is op jacht naar de moordenaar van zijn vader en valt in handen van de bende van Canutt. Laat nu achteraf blijken dat Canutt de moordenaar was - dat komt goed uit! William Nobles was de cameraman.

Phantom of the Desert

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Jack Perrin, Eva Novak, Josef Swickard, Lila Eccles en Ben Corbett.

Een drietal veedieven weet een wild paard de schuld te geven voor het verdwijnen van vee. De rancher wil het dood of levend in handen krijgen en stelt een beloning op het dier. Jack Perrin wantrouwt de hele zaak, haalt de rancher over het dier levend te pakken en weet ondertussen de ware daders te ontmaskeren. Carl Krusada schreef het scenario en William Nobles nam op.

Canyon Hawks

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Alvin J. (Alan) Neitz (James). Met o.a. Yakima Canutt, Buzz Barton, Rene Borden, Wally Wales en Robert Walker.

Schapen waren niet geliefd in het Wilde Westen, maar toch helpt Canutt broer en zus Barton en Borden met hun kudde. Hij verkoopt hun een stuk land. Problemen komen er als de bandiet Walker Borden bedreigt, maar Yak is in de buurt. Typische Big-4 produktie met veel namen uit de jaren twintig die hier met en door elkaar spelen. Dan was de één de hoofdrolspeler en dan weer de ander. Neitz en Henry Taylor schreven het verhaal, en William Nobles was de cameraman.

Breed of the West

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Alvin J. (Alan) Neitz (James). Met o.a. Wally Wales, Buzz Barton, Virginia Brown Faire, Robert Walker en Lafe McKee.

Actie en sentiment in deze Big-4 western. Buzz is op zoek naar zijn vader en wordt opgevangen door cowboy Wally die hem naar een ranch brengt - achteraf blijkt dat de rancher de vader van Buzz is en Faire zijn zuster. Wally is verliefd op haar. De schurk, want die moet voor de actie zorgen, is de voorman van de ranch die poogt zijn baas te beroven. Buzz, wordt als hij dat wil voorkomen, neergeschoten. Neitz en Henry Taylor waren de scenaristen, en William Nobles deed het camerawerk. Nobles zou later dozijnen westerns doen voor Republic.

A Voice from the Sky

1930 | Sciencefiction

Verenigde Staten 1930. Sciencefiction van Ben Wilson. Met o.a. Wally Wales, Jean (Neva) Dolores (Gerber), Robert Walker, J.P. Lockney en Al Haskell.

Serial in tien hoofdstukken. Wilson, in de zwijgende filmtijd zelf een ster, regisseerde en produceerde deze eerste sprekende serial gemaakt door een onafhankelijke maatschappij. Het scenario van Robert Dillon is pure routine: een krankzinnige geleerde wil de aarde vernietigen. Westernheld Wales moet dat voorkomen. William Nobles was van dit uiterst magere produkt de cameraman.

The Upland Rider

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Albert S. Rogell. Met o.a. Ken Maynard, Marian Douglas, Lafe McKee, Sidney Jarvis en Robert Walker.

Een verhaal van Marion Jackson over twee paardenfokkers, in het westen McKee en in het oosten Jarvis. Om een belangrijk regeringscontract te krijgen, moet er een wedstrijd worden gehouden. Jarvis poogt met oneerlijke middelen te winnen. Maynard die voor McKee op Tarzan rijdt, wint. Het verhaaltje is dun, maar de actie is goed en Maynard en Tarzan zijn een perfect paar om in actie te zien. Ted McCord was de cameraman van deze western.

The Cowboy Cavalier

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Richard Thorpe. Met o.a. Buddy Roosevelt, Olive Hasbrouck, Charles K. French, Fannie Midgley en Robert Walker.

Een oom van Hasbrouck wordt vermoord; ze verliest door de shock haar geheugen en de dader probeert er profijt uit te trekken door haar de schuld te geven. Hulpsherrif Buddy wantrouwt het en duikt er in. Betty Burbridge schreef het verhaal, dat door Thorpe werd bewerkt. Ray Ries had als cameraman bijna de hele reeks met Roosevelt gedaan. Dit was de laatste van 25 westerns die Buddy had gemaakt voor producent Lester. F. Scott jr. Hij kwam nu in de handen van J. P. McGowan en dat betekende een achteruitgang. De samenwerking met Thorpe was altijd uitstekend geweest; ze hadden veel simpele maar onderhoudende westerns gemaakt.

The Code of The Scarlet

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Harry Joe Brown. Met o.a. Ken Maynard, Gladys McConnell, Ed Brady, J.P. McGowan en Dot Farley.

Maynard en Brady zijn mounties - we zijn in Canada met deze western - en zitten achter een bende aan waarvan later McGowan de leider blijkt te zijn. Tussen de bedrijven door redden ze McConnell uit handen van de bende en zo kan er iets moois tussen Maynard en McConnell ontstaan. Gewoon een goede western. Bennett Cohen leverde het verhaal, Forrest Sheldon bewerkte het en Ted McCord deed het camerawerk.

Deuce High

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Richard Thorpe. Met o.a. Buffalo Bill Jr., Alma Rayford, Robert Walker, J.P. Lockney en Harry Lord.

Bill denkt een man gedood te hebben en heeft geen zin meer in het leven. Met volle overgave stort hij zich op de redding van een ranch, om er dan achter te komen dat de dode minder dood is dan hij dacht. Walter Coburn bedacht en schreef het allemaal.

The Outlaw's Daughter

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van John B. O'Brien. Met o.a. Josie Sedgwick, Edward Hearne, Robert Walker, Jack Gavin en Harry Todd.

Outlaw Walker schiet op Hearne maar raakt Sedgwick, die door Hearne natuurlijk onmiddellijk in bescherming genomen wordt. Ze gaat met hem samenwerken en redt hem zelfs het leven. Een middelmatige western, door Harold Shumate geschreven, met camerawerk van Benjamin Kline. Sedgwick speelde in meer westerns voor Universal in deze tijd, maar zonder veel indruk te maken. Haar broer Edward was regisseur bij Universal, haar zuster Eileen was een koningin in de series en hun gezamenlijke pa had een functie bij de studio.

The Mystery Box

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Alvin J. (Alan) Neitz (James). Met o.a. Ben Wilson, Neva Gerber, Lafe McKee, Robert Walker en Charles Brinley.

Serial in tien hoofdstukken. In deze western-serial, die door Wilson geproduceerd werd, is hij de man die vals beschuldigd wordt en op de vlucht slaat voor de sheriff en diens posse. Gerber krijgt een kistje in handen met de opdracht het met haar leven te verdedigen. En dat is nodig, want er zijn nogal wat gegadigden. Wat is het geheim van dit kistje?

A Daughter of the Sioux

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Ben Wilson. Met o.a. Ben Wilson, Neva Gerber, Robert Walker, Fay Adams en William Lowery.

Een conflict tussen soldaten en Indianen, met daartussen een liefdesrelatie van het duo Wilson/Gerber. De laatste wordt geacht een spionne voor de Indianen te zijn, maar dit blijkt achteraf een Indiaanse, die destijds door blanken is gestolen. Maar dit maakt voor Wilson niets meer uit. George Pyper bewerkte het verhaal van generaal Charles King. William Fildew deed het camerawerk.

Battling Brewster

1924 | Actiefilm

Verenigde Staten 1924. Actiefilm van Dell Henderson. Met o.a. Franklyn Farnum, Helen Holmes, George Wendell, Robert Walker en Roland Rand.

Serial in vijftien hoofdstukken. De eerste serial door Rayart op de markt gebracht was gelijk de laatste serial die Holmes zou maken. Ze maakte haar grote doorbraak in 1914 met de serial THE HAZARDS OF HELEN. Voor de rest kenmerkte deze serial zich meer door gebekvecht tussen Henderson, die ook de producer was, en Rayart. Meer dan een doorsnee avonturenserie werd het dan ook niet.

White Oak

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van Lambert Hillyer. Met o.a. William S. Hart, Vola Vale, Alexander Gaden, Robert Walker en Bertholde Sprotte.

Dit is een wellicht overdramatische en soms langdradige western. Hart speelt weer een goede rol. Hij speelt een gokker die wraak wil nemen voor de dood van zijn zuster, veroorzaakt door een aanrander. Zij wilde zelfmoord plegen door in het water te springen, werd weliswaar gered maar ging aan longontsteking alsnog dood. Bennet Musson bewerkte het verhaal Single handed van Hart zelf. Joe August was de cameraman.

The Texan

1920 | Western

Verenigde Staten 1920. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Tom Mix, Gloria Hope, Pat Chrisman, Sid Jordan en Robert Walker.

Een bekende titel voor een westernheld die opruiming houdt en aan de andere kant een aanhanger van romantiek is. Maar Mix was geboren in Pennsylvanië als zoon van een houthakker. Werd daarna soldaat om in Cuba te vechten, werd sheriff en in die hoedanigheid werd hij in 1909 door regisseur Frank Boggs ontdekt. Er is een hele mythe geweven rond Mix's jeugd, zodat men moet oppassen met wat waar is en wat niet. Reynolds en Jules Furthman bewerkten samen het verhaal van James B. Hendryx.

Prairie Trails

1920 | Western

Verenigde Staten 1920. Western van George Marshall. Met o.a. Tom Mix, Kathleen O'Connor, Gloria Hope, Charles K. French en Robert Walker.

Marshall startte als acteur, maar regisseerde vanaf 1916. Hij was hier nog in ontwikkeling, maar zijn gevoel voor humor kwam goed overeen met wat juist voor de westerns van Mix gevraagd werd. Vooral nu de ster van de sobere William Hart aan het dalen was en Toms ster rijzende. Het werd een western-komedie die onderhoudend was, naar een verhaal van James B. Hendryx, een scenario van Frank Howard Clark en met camerawerk van Frank B. Good.

The Lion Man

1919 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1919. Mysterie van Albert Russell en Jack Wells. Met o.a. Jack Perrin, Kathleen O'Connor, J. Barney Sherry, Mack V. Wright en Gertrude Astor.

Serial in achttien hoofdstukken. Sherry verdwijnt onder geheimzinnige omstandigheden omdat hij zijn testament veranderd heeft en daarbij Walker heeft onterfd. Perrin krijgt de schuld. Samen met O'Connor, een journaliste, probeert hij het testament te vinden, geholpen door de Lion Man. In 1917 debuteerde Perrin in een korte western. Eenmaal terug uit de oorlog maakte hij voor Universal nog drie korte westerns van 20m elk, met naast zich Hoot Gibson en met B. Reeves Eason als regisseur. Dit was zijn eerste grote filmwerk, de start van een carrière die spoedig uitsluitend aan de western gewijd zou zijn. In dat genre zou hij tot 1936 een ster blijven.