Harry Hardt: cast.
Er zijn 16 films gevonden.

Josefine Mutzenbacher

1970 | Erotiek

Duitsland 1970. Erotiek van Kurt Nachmann. Met o.a. Christine Schuberth, Renate Kasché, Uli Steigberg, Kai Fischer en Bert Fortell.

De geschriften van Josefine Mutzenbacher behoorden vroeger, evenals het boek [KL]Fanny Hill[KLE], tot de omstreden en vaak verboden erotische literatuur. In tegenstelling tot een soortgelijk Nederlands boek, [KL]Keetje Tippel[KLE], dat meer nadruk op sociale achtergronden legt, is Mutzenbachers boek veel satirischer. De film kon deze toon helaas niet treffen en is teveel een compromis geworden met de filmcensuur (van toen). Het verhaal laat ons kennismaken met de er nog aantrekkelijk uitziende, geheimzinnige, steenrijke Lady J. (Fischer) die teruggekeerd is uit Schotland naar haar geboortestad Wenen. Ze laat de preutse overheid kennismaken met haar ondeugende memoires, waaruit duidelijk wordt hoe zij het heeft gebracht tot het meest begeerde 'lustobject' van het Prater, na verleid te zijn door een onderhuurder, haar vader, en door weer een andere huurder het trottoir op gestuurd te zijn om 'an zu schaffen'. Camerawerk van Heinz Hölscher.

Wenn Frauen schwindeln

1957 | Komedie, Muziek

Duitsland 1957. Komedie van Paul Martin. Met o.a. Bibi Johns, Erik Schumann, Fita Benkhoff, Boy Gobert en Peer Schmidt.

Daisy Hellmann (Johns), de knappe dochter van een steenrijke fabrikant, is journaliste bij het damesblad Damenwelt. Ze schrijft snierende columns over het monster `man`. Om aan schrijfstof te komen haalt ze de dolste streken uit. Voor het artikel `Helpen Mannen alleen Knappe Meiden uit de Nood?` doet ze zich voor als juwelendievegge. Peter Kr[KA3]uger (Schuman) redt haar nog net uit de klauwen van het gerecht, maar is vast besloten om van haar net zoals in My Fair Lady een dame te maken en haar op het rechte pad te brengen. Daisy doet alsof ze in Peter gelooft, die bandleader is in de revue Montparnasse, maar ze bereidt in het geniep het artikel 'De Man als Vrouwentemmer' voor op haar luidruchtige schrijfmachine. Peter volgt haar op een avond. Als Daisy het merkt, is het bijna te laat. Ze zet snel een inbraak in scène, die haar haast fataal wordt. Wat Daisy echter werkelijk fataal wordt, is dat ze op Peter verliefd is geworden. Het scenario van J. von Vaszary en Tibor Yost eindigt heel voorspelbaar in de revue met een grote confrontatie en een goede afloop. Johns is in het midden van de jaren 1950 heel populair in eigen land. Zij probeert hier het publiek te verleiden met een muzikale film in navolging van de grote Amerikaanse musicals, die toen al over hun hoogtepunt heen waren. De rolprent heeft vooral curiositeitswaarde. Het camerawerk is van Karl Löb. Ook bekend als EUROPAS NEUE MUSIKPARADE 1958.

Königswalzer

1955 | Muziek, Komedie, Romantiek

Duitsland 1955. Muziek van Viktor Tourjansky. Met o.a. Marianne Koch, Michael Kramer, Axel von Ambesser, Linda Geiser en Joe Stöckl.

Keizer Franz Joseph stuurt een graaf naar Beieren om zijn huwelijk met prinses Elisabeth (Sissi) te regelen. De man raakt in amoureuze verwikkelingen verstrikt. Een aardig, operetteachtig verhaal, maar nogal log verfilmd. Het scenario is van Walter Forster, Maria von der Osten-Sacken en Karl Georg Külb. Het camerawerk is van Franz Koch.

Marianne, meine Jugendliebe

1954 | Romantiek

Duitsland​/​​Frankrijk 1954. Romantiek van Julien Duvivier. Met o.a. Marianne Hold, Isabella Pia, Horst Buchholz, Udo Vioff en Carl Simon.

Een eigenaardige, sfeervolle Duvivier-verfilming naar het boek Schmerzliches Arkadien van Peter de Mendelssohn over een Argentijnse jongen op een Duitse kostschool die een vreemde verliefdheid opvat voor een geheimzinnig meisje in een oud kasteel. Werd tegelijk met de Franse versie, MARIANNE DE MA JEUNESSE, opgenomen. Camerawerk van Louis-Henri Burel.

Kaisermanöver

1954 | Drama, Romantiek, Komedie

Oostenrijk 1954. Drama van Franz Antel. Met o.a. Rudolf Prack, Winnie Markus, Hans Moser, Hannelore Bollmann en Walter Müller.

Een generaalsdochter wil met een kapitein trouwen, maar haar vader heeft een majoor op het oog. Keizer Franz Joseph zorgt er persoonlijk voor dat alles op z'n pootjes terecht komt.

Wirbel um Irene

1953 | Komedie

Joegoslavië​/​​Oostenrijk 1953. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Bruni Löbel, Walter Giller, Helli Servi, Friedl Czepa en Hans Olden.

Hupse secretaresse L[KA3]obel valt in voor een zangeresje in een dansgelegenheid en versgebakken jurist Giller die denkt dat zij de aangekondigde Nicoletti is, wordt verliefd op haar. Als hij haar later redt van een bijna-aanrijding brengt hij haar naar (het verkeerde) huis (van strenge directeur Olden van het grote bedrijf waar hij in dienst is). Als Olden thuiskomt en op bed een onmachtige jongedame vindt, is hij verward en zijn vrouw die even later van een reis terugkeert, denkt dat zij haar man betrapt heeft met een employée van de firma, omdat Löbel daar ook werkt. Kortom een komedie der verwisselingen. Routineus geregisseerd en gespeeld. Zeer in de geest van zijn tijd. Scenario van Lilian Belmont en Ernst WAldbrunn naar een novelle van Hans Nüchtern. Camerawerk van Oskar Schnirch. Ook bekend als IRENE IN NÖTEN.

Romanzo d'amore

1950 | Romantiek

Italië 1950. Romantiek van Duilio Coletti. Met o.a. Danielle Darrieux, Rossano Brazzi, Charles Rutherford en Harry Hardt.

Na een moeizame start lijkt een romance tussen een concertpianist en de Saksische troonopvolgster zich probleemloos te ontwikkelen, totdat zij zich voor zijn bestwil tijdelijk terugtrekt. Het uitbreken van WOI zorgt voor een tragisch einde. Een wensvervullend melodrama, waarbij toch wel vragen gesteld mogen worden bij de vanzelfsprekendheid waarmee de situatie wordt geschetst.

Onkel Bräsig

1936 | Drama

Duitsland 1936. Drama van Erich Waschneck. Met o.a. Otto Wernicke, Harry Hardt, Elga Brink, Kristina Söderbaum en Hans Richter.

Otto Wernicke in een glansrol als de oude, wijze knorrepot die goede raad verschaft als een landgoed slecht bestuurd wordt. De film was Söderbaums acteerdebuut.

Es geht um mein Leben

1936 | Misdaad

Duitsland 1936. Misdaad van Richard Eichberg. Met o.a. Kitty Jantzen, Karl Ludwig Diehl, Theo Lingen, Robert Dorsay en Margit Symo.

Voor de villa van een advocaat (Diehl) vindt een moord plaats. De laatste woorden van de vermoorde man (Hardt) en een even daarvoor gevoerd telefoongesprek maken meerdere personen verdacht, met name de vrouw van de advocaat (Jantzen) en de bediende (Lingen). Pas op het allerlaatst wordt de echte moordenaar (Zesch-Ballot) gepakt. De film bevat alles, waardoor een Eichberg-film zich onderscheidt: tempo, spanning, humor en revue-achtige scènes. Het zou een Amerikaanse film kunnen zijn in plaats van een Duitse. Dat het verhaal wat ongeloofwaardig verloopt, doet aan de rolprent niets af. Artistiek geen hoogstaande film, maar hij is dan ook voor het grote publiek gemaakt. Naast geliefde acteurs zien we Eichberg's echtgenote, de Duits-Amerikaanse Kitty Jantzen, in haar eerste rol.

Das Verlorene Tal

1934 | Drama

Duitsland 1934. Drama van Edmund Heuberger. Met o.a. Mathias Wieman, Lotte Spira, Marie-Luise Claudius en Harry Hardt.

De bewoners van San Carlo verzetten zich tegen de plannen van een ingenieur die radiumhoudende bronnen wil aanboren. Ook zijn verloofde werkt hem tegen. In deze zeer natuurlijke schildering van mens en milieu speelt Wieman een van zijn beste rollen.

Strafsache van Geldern

1932 | Misdaad

Duitsland 1932. Misdaad van Willi Wolff. Met o.a. Paul Richter, Elga Brink, Fritz Kampers, Lizzi Waldmüller en Ellen Richter.

Men beweert dat advocaat Van Geldern (Richter) zijn vrouw vermoord heeft. Alle aanwijzingen wijzen in zijn richting. Het is uitgerkend Willi Vogel (Kampers), reeds meerdere malen ontsnapt uit de gevangenis, die probeert de onschuld van Van Geldern te bewijzen. Deze wordt echter tijdens een achtervolging door de politie doodgeschoten. Van Geldern staat er zeer slecht voor bij het proces. Pas als twee kinderen, die als getuigen optreden, de echte dader herkennen (Chmara), komt alles goed. Net als T[KA3]ATER GESUCHT (1931) gaat deze film over het probleem van het bewijs op grond van vermoedens. De film is spannend en onderhoudend. Zijn uitdrukkingskracht maakt hem tot een betere film dan de gemiddelde misdaadfilm uit die tijd. Ook bekend als 5. MAI, 7 UHR ABENDS.

Täter gesucht

1931 | Misdaad

Duitsland 1931. Misdaad van Carl Heinz Wolff. Met o.a. Karl Ludwig Diehl, Gerda Maurus, Paul Henckels, Julius E. Hermann en Fritz Odemar.

Journalist Dr. Gregor (Diehl) is een fervent tegenstander van de doodstraf. Hij gaat om met de dochter (Maurus) van konsul Lychner (Henckels), zeer tegen de zin van haar papa. De beide mannen vinden in de villa van Lychner een onherkenbaar verminkt lijk. Dr. Gregor blijft bij de dode, terwijl Lychner de politie gaat halen. Maar de consul krijgt een ongeluk en belandt in het ziekenhuis. Gregor, die bij het lijk wordt gevonden waarvan men aanneemt dat het 't lichaam is van Lychner, wordt aangeklaagd wegens moord. Pas op het allerlaatste moment duikt Lychner weer op en Gregor wordt vrijgesproken. Een militante film tegen de doodstraf en 'bewijs op grond van verdenkingen', al is het verhaal wel wat érg onwaarschijnlijk.

Tänzerinnen für Südamerika gesucht

1931 | Avonturenfilm

Duitsland​/​​Oostenrijk 1931. Avonturenfilm van Jaap Speyer. Met o.a. Dita Parlo, Grete Natzler, Harry Hardt, Hedwig Bleibtreu en Harry Frank.

Een balletgroep wordt in Zuid-Amerika het slachtoffer van handelaars in blanke slavinnen. Goed spel en een realistische sfeer in een tóch niet erg overtuigende film die geregisseerd werd door de Nederlander Jaap Speyer. Een paar jaar later zou hij naar ons land terugkeren voor DE JANTJES.

Liebeskommando

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Géza von Bolváry. Met o.a. Dolly Haas, Gustav Fröhlich, Wilhelm Bendow, Harry Hardt en Mary Losseff.

Volgens de familietraditie moet Francesco Scanagatti soldaat worden maar hij voelt meer voor de muziek. Zijn zuster Antonia wordt in zijn plaats kadet. Dolly Haas is heel leuk in haar travestierol en Robert Stolz componeerde 'Ich möcht einmal wieder verliebt sein'.

Der Weisse Teufel

1930 | Avonturenfilm, Historische film

Duitsland 1930. Avonturenfilm van Alexander Wolkoff. Met o.a. Iwan Mosjoukin, Lil Dagover, Betty Amann en Harry Hardt.

Hadji Murat is de held van de Kaukasiërs in zijn strijd tegen de brute Russische Tsaar Nikolaas I. Een Russische regisseur, een dito hoofdrolspeler èn het Don Kozakken-koor geven deze verfilming van een verhaal van Tolstoi ongetwijfeld de nodige sfeer, maar soms is het allemaal wel een beetje te veel van het goede!

Die wunderbare Lüge der Nina Petrowna

1929 | Romantiek

Duitsland 1929. Romantiek van Hanns Schwarz. Met o.a. Brigitte Helm, Franz Lederer, Warwick Ward, Lya Jan en Ekkehard Arendt.

Het scenario van Hans Sz[KA1]ekely betreft een eenvoudige liefdesgeschiedenis over Nina Petrowna (Helm), de maintenee van kolonel der Kozakken Teroff (Ward). Ze wordt verliefd op een jonge officier uit het regiment, maar de kolonel gebiedt haar terug te komen of hij zal de loopbaan van Michel Silieff (Lederer) breken. Men meende lange tijd dat deze laatste zwijgende film van Schwarz die in dat jaar ook zijn eerste geluidsfilm draaide, verloren was gegaan. In de archieven van het Britse National Film Archive in Londen bevond zich echter een incomplete kopie. Later legde de Friedrich-Wilhelm-Murnau Stiftung de hand op een tweetal negatieven, die in samenwerking met de Frans-Duitse cultuurzender ARTE de Engelse kopie restaureerde. De door Maurice Jaubert geschreven muziek voor de explicateur werd op het geluidsspoor toegevoegd en begeleidt tegenwoordig de film in stereo. De rolprent is vooral interessant vanwege de decors van Robert Herlth en Walter Röhrig en de uitzonderlijke fotografie van Carl Hoffmann, die het uiterste uit Helm, de heldin van METROPOLIS, haalt. Voor cinefielen een niet te missen gebeurtenis.