Peter Reusse: cast.
Er zijn 13 films gevonden.

Böses Blut

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Dagmar Damek. Met o.a. Marion Kracht, Mathieu Carrière, Désirée Nosbusch, Rainer Hunold en Nadja Tiller.

Onvoorstelbaar banale soaptoestanden, op papier gezet door gewiekste Michael Baier, met zowat alle ingredi[KA3]enten van een versleten melodrama. Verena (Kracht), de dochter van een steenrijke reder, is getrouwd met Werner Westfal (Carri[KA2]ere). Zij verwacht een kind van hem maar hij heeft een relatie met haar zusje, Barbara (Nosbusch-Becker). Verena wil zelfmoord plegen, maar zelfs dat kan ze niet. Iedereen meent dat ze van de aardkloot is verdwenen, maar taxichauffeur Martin Bodmer (Hunold) redt en helpt haar en zij besluit zich te wreken op Werner. Meestal in vier delen uitgezonden. Het Luxemburgse sekspoesje Nosbusch is warempel een femme fatale geworden. Veteraan actrice Tiller is ook van de partij, als de moeder van Verena en Barbara. Camerawerk van Axel de Roche.

Unser Haus

1991 | Drama

Duitsland 1991. Drama van Hartmut Griesmayr. Met o.a. Hans-Peter Korff, Ursela Monn, Jan Mrachacz, Ruth Hausmeister en Peter Reusse.

Een schrijnend melodrama, dat een typisch produkt is van de Duitse hereniging: twee families, 'Wesies' en 'Osies' claimen hetzelfde huis in de voormalige DDR. De een omdat zijn vader het eigenhandig gebouwd had, maar als ex-nazi na de oorlog in gevangenschap gestorven is, waarna hij het met zijn moeder in 1955 heeft moeten verlaten en de ander een voormalig overlevende van een strafbataljon, die het door de oorlog zwaar gehavende huis mocht kopen en eigenhandig heeft opgeknapt en het met zijn gezin en een volgende generatie bewoont. Het juridische conflict, misbruik maken van een situatie vs te goeder trouw, wordt opgelost door een belangenvereniging van beide partijen te stichten en zo middels een schikking een goede afloop te garanderen. Deze film, geproduceerd door ZDF kwam tot stand met medewerkers van de voormalige DDR-filmfabriek DEFA. Typisch Duits en sentimenteel maar toch

Polizeiruf 110: Zwei Schwestern

1987 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1987. Misdaad van Hans-Werner Honert. Met o.a. Peter Borgelt, Andreas Schmidt-Schaller, Angelika Waller, Susann Thiede en Peter Reusse.

Aflevering 114 is de eerste die 100 minuten duurt. Helaas bevat het scenario van G[KA3]unter Mehnert nauwelijks een verrassing, omdat de clou eigenlijk meteen al wordt weggegeven. Hauptmann Fuchs (Borgelt) bij wie de (zestien) dienstjaren nu zwaar beginnen te tellen (het staat op zijn gezicht te lezen) en zijn hippe, naar DDR-begrippen vlot geklede Leutnant Grawe (Schmidt-Schaller) moeten een geval van doodslag onderzoeken. De kijker weet allang dat Beate Bernert (Thiede) altijd de kerels van haar verlegen zus Angelika (Waller) inpikt, en dat zij deze keer met Kurt Singer (Reusse) te ver is gegaan. Dan wordt het afzien hoe de Hauptmann en zijn Leutnant de zaak uit elkaar rafelen en de puzzel daarna in elkaar passen. Volgens het kijkonderzoek uit die tijd scoorde de film heel hoog in kijkdichtheid, maar dat ging net zoals met de vijfjarenplannen en de economische statistieken, het was pure propaganda en er klopte geen hout van. Twee jaar later was de republiek feitelijk opgehouden te bestaan en partijvoorzitter Honecker die bevolen had te schieten op mensen die het land probeerden te verlaten, mocht enige tijd later in een Boeing 747 (geen toestel van Interflug!) plaatsnemen om zijn laatste dagen in Chili bij dictator Pinochet te slijten.

Polizeiruf 110: Mit List und Tücke

1986 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1986. Misdaad van Helmut Krätzig. Met o.a. Peter Borgelt, Jörg Hengstler, Peter Reusse, Ute Lubosch en Otto Mellies.

Het scenario van regisseur Kr[KA3]atzig gaat over oplichterijtjes en het misbruik maken van goed vertrouwen. Thema`s die al eerder opdoken in de serie en waarbij Hauptmann Fuchs (Borgelt), toen nog Oberleutnant, de hoofdrol speelde en zich bediende van handige listen, die zo uit jongensboeken afkomstig zouden kunnen zijn. Deze keer is het niet indrukwekkender als ambulancechauffeur Frank Reiher (Reusse) zich toegang verschaft tot de woningen van in onmacht gevallen, alleenstaande oude dames die hij in het ziekenhuis heeft afgeleverd. Hij was (dankzij Kr[KA3]atzig`s scenario) zo dom om daarbij zijn zakagenda te verliezen en de Vopo op zijn hals te halen; bij een huiszoeking door de politie, waarvoor in het kleurloze paradijs van Honecker geen besluit van een rechter vereist is, worden de nodige gestolen spullen gevonden en zit Franks vrouw Anja (Lubosch) ook zwaar in de bonen. Omdat Krätzig te weinig verhaal had, kwam er ook nog een parallel lopend subplot bij over een hypnotiseur, die zich net zoals Frank verrijkte, door te reflecteren op advertenties van eenzame, oudere harten. Hauptmann Fuchs slaat de boosdoeners allemaal in de boeien. De Oostduitse kijker van toen raakte niet echt geboeid, en terecht. Aflevering 102.

Polizeiruf 110: Treibnetz

1985 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1985. Misdaad van Helmut Krätzig. Met o.a. Peter Borgelt, Jürgen Frohriep, Lutz Riemann, Holger Franke en Henry Hübchen.

Hauptmann Fuchs (Borgelt), Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep), Leutnant Zimmermann (Riemann) en Unterleutnant Richter (Franke) buigen zich over een diefstal in een warenhuis. Een grote zaak, die zo te zien zonder sporen is. Ze krijgen het druk, want ze worden geconfronteerd met nog meer inbraken. Dan vinden ze een spoor: de naam van een man, getypt op een vel papier. Het blijkt dat betrokkene een strafblad heeft. Praten, pluizen, combineren, deduceren en intimideren onder de kalme leiding van Fuchs leiden uiteraard tot de oplossing van de misdrijven. De DDR-kijker was indertijd best onder de indruk van de premisse, want zij schakelden massaal in: bijna zestig procent kijkdichtheid, die schril afsteekt tegen veel betere en sterkere afleveringen uit het jaar 2001: rond de twintig procent, maar er is veel meer concurrentie in herenigd Duitsland. De serie komt met deze cijfers op de tweede plaats na de serie TATORT en dat is een hele prestatie, terwijl het monopolie in de DDR makkelijk zat was. Aflevering 97.

Polizeiruf 110: Draußen am See

1984 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1984. Misdaad van Helmut Krätzig. Met o.a. Jürgen Frohriep, Holger Franke, Peter Reusse, Jenny Gröllmann en Michèle Marian.

Ralf Bohnke (Reusse) schrijft non-fiction boeken. Zijn vrouw Marianne (Gr[KA3]ollmann) gebruikt hij als voetveeg, secretaresse en bliksemafleider als hij moet uitrazen, terwijl zij soms de kostwinner is. Ralf heeft een oogje op zijn charmante redactrice Marlies Schmauch (Marian) op de uitgeverij. Hij hoopt bij een boottocht op de Oostzee vanuit Warnem[KA3]unde Marlies te kunnen versieren, maar er gebeurt een noodlottig ongeluk. Terwijl Ralf hoopt dat Marianne hem uit de penarie zal redden, wordt Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) erbij geroepen om het ongeval te onderzoeken. Het scenario is als gebruikelijk van regisseur Krätzig. Aflevering 92.

Familienbande

1982 | Misdaad

Oost Duitsland 1982. Misdaad van Horst Brandt. Met o.a. Roman Kaminski en Peter Reusse.

Een op ware gebeurtenissen gebaseerd misdaadverhaal. Twee Oostduitsers, die nu in het Westen wonen, halen hun broer in Oostduitsland over kunstvoorwerpen te stelen, die dan in West Berlijn verkocht kunnen worden.

Junost Petra

1981 | Familiefilm, Avonturenfilm, Historische film

Oost Duitsland​/​​USSR 1981. Familiefilm van Sergej Gerassimow. Met o.a. Dmitri Solotuchin, Natalja Bondartschuk, Peter Reusse, Ulrike Kunze en Tamara Makarowa.

De jeugd van Czar Peter de Grote (1672-1725) in een pseudo- historische film, schools gemaakt en bedoeld voor jonge kijkers. Een hele zit, waar niks aan is en dan nog wel in twee delen; het eerste deel duurt 121m en het tweede 97m. Een typisch produkt uit de Brezjnev- en Honneckerdagen door de specifieke kijk op z.g. sociale verhoudingen in Europa en de Sovjetunie. Eigenlijk heel onopvoedkundig.

Polizeiruf 110: In einer Sekunde

1980 | Misdaad

Oost Duitsland 1980. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Jürgen Frohriep, Dietrich Körner, Hildegard Alex, Peter Reusse en Jörg Krüger.

Honeckers opvoedkundige thema voor deze aflevering, nummer 65, is het doorrijden na een verkeersongeluk. Om het onderwerp een beetje aan te dikken zijn er een handvol pijnlijke overtredingen (o.a. rijden onder invloed, snelheidsovertredingen, rijden zonder geldige ritvergunning) aan toegevoegd, die grote verontwaardiging oproepen. Twee mensen worden aangereden op een oversteekplaats nadat de automobilist een rood stoplicht genegeerd had. E[KA1]en persoon bezwijkt aan zijn verwondingen en de ander belandt in het ziekenhuis (met oppermachtige verpleegsters). De politie die het geval onderzoekt, tast in het duister omtrent de dader. Als een tweede verkeersongeval met een bestelbus zich voordoet, die grotendeels is uitgebrand, heeft Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) geluk bij een ongeluk: een spoor dat hem tenslotte voert naar de dader, een liefhebber van opgevoerde Lada`s (hoe is het mogelijk!) die een strafblad heeft. Niet te geloven onnodige verkeersdelicten in het nauwelijks drukke straatverkeer van het boeren- en arbeidersparadijs, waar je gemiddeld tien jaar op de wachtlijst moest staan om een pruttelend tweetaktautootje te mogen kopen. Wie geluk had kon een echte auto bemachtigen, een Russische Lada, maar die waren meestal bestemd als dienstauto's voor VEB's of de overheid, terwijl de partijnomenklatura in dure geïmporteerde Volvo's uit Zweden reed. Een verkeersdelict sprak iedereen aan, omdat het gemakkelijk te bevatten was. Er werd goed gekeken, omdat er weinig anders te ontvangen viel. Het scenario is van regisseur Hildebrandt. Speelt wederom in een koude winterperiode.

Polizeiruf 110: Barry schwieg

1979 | Misdaad

Oost Duitsland 1979. Misdaad van Hans Knötzsch. Met o.a. Sigrid Göhler, Jürgen Frohriep, Peter Borgelt, Uta Schorn en Peter Reusse.

Leutnant Vera Arndt (G[KA3]ohler) onderzoekt het dodelijke ongeval van een schoonmaakster in een werkplaats waar vrachtauto`s gerepareerd worden. Zes jaar ervoor was ze met haar eerste zaak, waarover zij de leiding had, ook al bij het bedrijf terecht gekomen op zoek naar een bedrag van tachtigduizend mark dat er verstopt zou zijn. Het geld werd nimmer gevonden en je hoeft geen helderziende te zijn om een verband te vermoeden tussen de zaak van toen en het geval van nu. Dan zit je aardig snel op moord. In de achtergrond reikt Hauptmann Fuchs (Borgelt) zijn trouwe luitenant de helpende hand in deze zaak, dat een taai geval blijkt te zijn, maar de clou wordt gevonden door Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep), die zijn nagels laat manicuren in de schoonheidssalon van Eva Wagenknecht (Schorn). Hij hoort dat de zaken financieel stroef gaan. Als hij belt in een van die zeldzame telefooncellen die de stad telt, in de nabijheid van de salon Vera Arndt, ziet hij een man de zaak verlaten. De kijker weet dat Vera kort te voren met hem een gesprekje voerde terwijl zij zich achter een matglazen wand omkleedde. H[KA3]ubner besluit hem discreet te schaduwen en komt zo het een en ander te weten. Het scenario is van Manfred Drews en hij laat ons zien dat de `sportieve` H[KA3]ubner het maar gek vindt om zijn handen te laten verzorgen en dat zijn collega Vera er geen oog voor heeft, omdat zij het te druk heeft met haar werk (achter de schrijfmachine). Gedraaid in de milde voorzomer met de gebruikelijke auto-arme straten en de slechte nasynchronisatie. Eva's salon wekt de indruk, op voornoemde glaswand na, sedert de nazi-tijd niet meer gemoderniseerd te zijn. Aflevering 61.

Polizeiruf 110: Eine Madonna zu viel

1973 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1973. Misdaad van Helmut Krätzig. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrit Göhler, Jürgen Frohriep, Anne-Kathrein Kretzschmar en Werner Tietze.

Een koster wordt bewusteloos in de kerk aangetroffen. Later overlijdt hij aan zijn verwondingen en het is duidelijk dat iemand hem toegetakeld moet hebben. Hauptmann Fuchs (Borgelt) komt erachter dat het slachtoffer replica's van antieke beeldjes van heilige figuren vervaardigde, die door misdadigers werden omgewisseld tegen echte, die dan weer verkocht werden. Hebzucht, bedrog, vervalsing en doodslag zijn de thema's, waarvan DDR- burgers moesten opsteken dat ze behoorden tot strafbare feiten en onsocialistische hoofdzonden. Het scenario van regisseur Krätzig doet een beetje denken aan een TATORT-avontuur van zwierige Zollfahnder Kressin: KRESSIN UND DIE FRAU DES MALERS van een jaar ervoor. Aflevering nummer 20.

Denk bloß nicht, ich heule

1965 | Drama

Oost Duitsland 1965. Drama van Frank Vogel. Met o.a. Peter Reusse en Anne-Kathrein Kretzschmer.

Een grauwe, weinig verheffende film over een domme adolescent, die het erfenisje van zijn vader verzuipt en de school verlaat na onheus gedrag tegen een een leraar, die hem later voor zijn jeugdzonde dwarsboomt als hij zijn eindexamen toch wil behalen. Vanwege het in beeld brengen van de opstandige jeugd door het toenmalige regime verbannen, waarvoor de regisseur weinig principieel publiekelijk berouw toonde 'ik heb mij tegenover de partij onverantwoordelijk gedragen'. In het kader van de Duitse eenwoording verheven tot morele kunst, wat het niet is. Geschreven door Manfred Freitag en Joachim Nestler. Gefilmd door Günter Ost.

Die Abenteuer des Werner Holt

1964 | Oorlogsfilm, Drama

Oost Duitsland 1964. Oorlogsfilm van Joachim Kunert. Met o.a. Klaus Peter Thiele, Manfred Karge, Arno Wyznieski, Günter Junghans en Dietlinde Grieff.

De held uit de titel wordt op de middelbare school geïndoctrineerd met theorieën over de superioriteit van het arische ras. Het nazi-levensideaal wordt voorgesteld als één groot avontuur. Als hij via de HJ ten slotte als soldaat in het strijdgewoel terechtkomt, wordt hij geconfronteerd met de ontgoochelende werkelijkheid. In de finale maait hij SS-er Karge en zijn trawanten neer. Interessante, maar tegenstrijdige en te lange film uit een inmiddels verdwenen communistische staat, die zelf op nazi-voet verder ging na de oprichting na WO II. Het scenario is van Claus Küchenmeister en regisseur Kunert, die het boek Roter Kreis van Dieter Noll bewerkten. Rolf Sohre deed het camerawerk.