Marek Wlodarczyk

Acteur

Marek Wlodarczyk is acteur.
Er zijn 21 films gevonden.

Polizeiruf 110: Winterende

2004 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2004. Misdaad van Andreas Kleinert. Met o.a. Uwe Steimle, Marlen Diekhoff, Birge Schade, Hermann Beyer en Helga Göring.

Begrafenisondernemer Preusler sterft in zijn sauna. In de houten wand staat de letter J gekerft. Hinrichs (Steimle) en T[KA3]orner (H[KA3]ubchen) onderzoeken de zaak. Ondertussen wordt Johanna Preusler (Diekhoff) telefonisch bedreigd. T[KA3]orner gaat een oogje in het zeil houden en meent te weten hoe de vork in de steel zit. Jelena (Piwowarska) was Preuslers minnares en haar man Pavel (Wlodarczyk) had schulden bij Preusler. De zaak lijkt T[KA3]orner zo klaar als een klontje, maar Hinrichs meent van niet. Pavel werkt als concierge in het bejaardentehuis, waar Hinrichs vader woont. Hij ontdekt dat Pavel aan Preusler menige tip over een sterfgeval gaf, heet van de naald, zodat Preusler er als de kippen bij was. Men slacht toch geen kip die gouden eieren legt? Hinrichs kijkt heel terecht naar een grondregel in de misdaaddetectie: wie profiteerde van Preuslers dood? De begrafenisonerneming gaat over in handen van Marianne Dammers (Schade), een mooie vrouw en een meesteres in het houden van gevoelige grafredes voor de bedroefde nabestaanden. Nu gaat het erom om te weten wie eventueel haar medeplichtige was. Vooral een aardige sfeertekening over de een z'n dood is de ander z'n brood in de Oostduitse provincie. Prima rolbezetting, Steimle kan niet stuk en wordt adequaat gesteund door Hübchen, die veelvuldig in DDR-afleveringen van deze serie als schurk speelde. Het scenario is van Beate Langmaack. Het camerawerk is van Johann Feindt. 16:9, Stereo.

Spy Sorge

2003 | Biografie, Thriller, Drama, Oorlogsfilm, Actiefilm

Duitsland/Japan 2003. Biografie van Masahiro Shinoda. Met o.a. Iain Glen, Masahiro Motoki, Karen Friesicke, Kippei Shiina en Mia Yoo.

De interessante, gedeeltelijke biografie[KA3]en van Dr. Richard Sorge (Glen) en Hidemi Ozaki (Motoki), die elkaar in het begin van de jaren 1930 leerden kennen in het toen zeer kapitalistische Shanghai (beginjaren 2000 was het weer zover na zestig jaar communisme). Sorge, een hartedief, had WO I (1914-18) als strijder meegemaakt en was een communistische sympathisant uit overtuiging. Ozaki was een idealist, die hoopte dat het communisme de bevolking in Azi[KA3]e zou bevrijden van het kolonialisme. Sorge was journalist en schreef voor de gerenommeerde [KL]Frankfurter Zeitung[KLE], terwijl Ozaki voor de [KL]Asahi Shinbum[KLE] werkte, een even gerespecteerd dagblad. In Shanghai gingen zij om met de Amerikaanse idealiste Agnes Smedley (Yoo), een vrouw met communistische idee[KA3]en, wier werk Ozaki in het Japans vertaalde. Tegenwoordig is Smedley zo goed als vergeten en wordt beschouwd als een feministe. Zowel Sorge als Ozaki worden overgeplaatst naar Tokyo, waar Sorge vriendschap sluit met de militaire attach[KA1]e van de Duitse ambassade Eugen Ott (M[KA3]uhe) en een affaire krijgt met zijn vrouw Helma (Friesicke). Eugen Ott laat hem toetreden tot de nazi-partij NSDAP, waardoor Sorge toegang kreeg tot geheime informatie, die hij doorspeelde aan Moskou. De zuiveringen van Stalin brachten hem echter in verlegenheid en toen hij in 1941 berichtte over de in opkomst zijnde Duitse inval in Rusland, meende Stalin dat Sorge een dubbelspion was. Intussen was de Japanse geheime dienst op het spoor van Ozaki gekomen, die na zijn arrestatie ging praten, waarop ook Sorge door de Japanners werd opgepakt. Een boeiend stuk, grotendeels onbekende WO II-geschiedenis met veel detail en actie verteld. Eigenlijk een mini, die in twee delen wordt uitgezonden en grotendeels gefinancierd door Duitse omroep ARD (een budget van twee miljard yen). Helaas is de film wat in het jargon Europudding wordt genoemd, door de rolverdeling van verschillende nationaliteiten, die niet in hun eigen taal acteren. Kijk je naar een goed ingedubde versie, bijvoorbeeld de Duitse, dan merk je dit niet. Ziet er netjes uit, is tot een zekere hoogte onderhoudend, maar de uitvoering is supersaai. Het scenario is van Robert Mundy en regisseur Shinoda. Het camerawerk is van Tatsuo Suzuki.

Kiki und Tiger

2002 | Drama

Duitsland 2002. Drama van Alain Gsponer. Met o.a. Lenn Kudrjawizki, Stipe Erceg, Marek Wlodarczyk, Monika Ebert en Alexej Boris.

Kosovo vluchteling Kiki (Erceg) is illegaal in Duitsland en heeft een onderkomen gevonden bij zijn beste vriend Tiger (Kudrjawizki), die in de BRD is opgegroeid en niets begrijpt van de Joegoslavische burgeroorlog. Ze zijn gezworen kameraden totdat het Duitse meisje Sofie (Ebert) tussen hen komt te staan en Tigers vader Milo (Wlodarczyk) olie op het vuur gooit. Zijn uitwijzing dreigt. Wat begint met naijver om een vrouw slaat om in wantrouwen, verraad en haat, precies wat er in het vaderland gebeurde. De film is het eindexamenwerk van Zwitserse regisseur Gsponer, die aan de filmacademie van Baden-Würtemberg studeerde. De film ging in première op het filmfestival van München, waar hij o.a. bekroond werd met de Max Ophülsprijs. Van de jonge rolverdeling valt Kudrjawizki op in het geëngageerde debuut van regisseur Gsponer, die het scenario schreef met Alexander Buresch en Edin Hinrichs- Hadzimahovic.

Eine Hand voll Glück

2001 | Komedie

Duitsland 2001. Komedie van Christiane Balthasar. Met o.a. Suzanne von Borsody, Stephan Dellgrün, Heidy Forster, Marek Wlodarczyk en Michael Munteanu.

Overwerkte hersenchirurge Martha (Von Borsody) neemt na een aanrijding de illegaal in Duitsland verblijvende jonge zakkenroller Gigi (Dellgr[KA3]un) bij haar in huis om hem te verbergen voor de politie, maar vasthoudende commissaris Glowalla (H[KA3]ubchen) komt hem op het spoor. Ondertussen is het hoofd van de het zakkenrollersgilde Ilie (Wlodarczyk) een belangrijke inkomstenbron kwijt. Hij chanteert de andere kinderen uit zijn bende om hem Gigi's schuilplaats te verraden. Martha en haar moeder wilden aanvankelijk Gigi zo snel mogelijk weer kwijt zijn, maar ze zijn inmiddels aan hem gehecht geraakt en moeten heel wat bedenken om de belagers van zich af te houden. Von Borsody schittert in de hoofdrol als de sympathieke reddende engel met menselijke zwakheden. Het scenario is van Claudia Garde en Britta Stöckle. Het camerawerk is van Markus Hausen. Geen hoogvlieger, maar beslist niet vervelend.

Tatort - Der schwarze Ritter

2000 | Mysterie

Duitsland 2000. Mysterie van Didi Danquart. Met o.a. Ulrike Folkerts, Andreas Hoppe, Hans-Günter Martens, Tamara Simunovic en Marek Wlodarczyk.

Zora Jeschke (Simunovic) doet met haar man Magnus (Wlodarczyk) een goochelnummer in een amusementspark. Zij is verliefd op stuntman Louis Mercier (Lohmeyer), die de ridder is in het steekspel uit de titel. Tijdens de voorstelling willen Zora en Louis zich uit de voeten maken en elders emplooi zoeken als zelfstandige artiesten. Louis komt niet opdagen en wordt later levenloos gevonden tussen de coulissen van de avontuurlijke piratenwereld. Lena Odenthal (Folkerts) doet het onderzoek. Zora verdwijnt spoorloos en Lena vreest voor haar leven. Ze wordt geconfronteerd met een gesloten wereldje, waarin niemand zijn mond wil opendoen en waarbij zij toch meerdere verdachten heeft naast Magnus. Omdat Lena geen steek verder komt, besluit zij dat haar assistent Mario (Hoppe) als verzorger van de wilde dieren op discrete wijze informatie moet verzamelen. Mario weet de tongen wat losser te krijgen en ontdekt dat Louis` broer Thierry (Bertram) in diens schaduw stond en dat Frau Reiche (Mattes) als manager van Louis door zijn vertrek brodeloos zou raken. Het gemakkelijk te vergeten scenario van de 38-jarige Dorothee Schön bevat de gebruikelijke milieuschildering van het artiestenwereldje en gaat over rivaliteiten van uiteenlopende aard. Het is haar derde TATORT scenario. Folkerts en Hoppe zijn pure routine. Mattes werd in 2002 in TATORT Hauptkommissarin Klara Blum aan de Bodensee. Het camerawerk is van Johann Feindt. Aflevering 443.

Der Träumer und das wilde Mädchen - Hetzjagd durch Deutschland

1999 | Actiefilm

Duitsland 1999. Actiefilm van Raoul W. Heimrich en Hermann Joha. Met o.a. Sven Martinek, Yvonne de Bark, Manfred Lehmann, Marek Wlodarczyk en Andreas Schmidt-Schaller.

Ex-turncrack Li (De Bark) moet een oude rekening vereffenen voor Kora (Arnold): doordringen tot de kluis van de douane en een kostbaar kunstvoorwerp bemachtigen. Tegelijkertijd breekt ex- smeris Loskow (Wlodarczyk) met zijn bende in, want hij maakt jacht op een ultrageheime computerchip. Loskows voormalige collega bij de hermandad Beck (Lehmann) zit hem al heel lang op de hielen en wil hem op heterdaad betrappen. Op het moment dat Li zich met haar soepele lichaam naar binnen heeft gewerkt, breekt de hel los: een geschiet en geknal van jewelste. Als de balans is opgemaakt, blijkt Kora morsdood en Li is ontsnapt met Beck en Luskow in haar kielzog. Ze houdt een voorbijkomende vrachtwagen aan en dwingt de chauffeur, Till Sichert (Martinek) met haar revolver om met haar te vluchten in zijn wegkolos. Till heeft pech, want hij rijdt zijn wagen aan gort en Li had geluk, want Till is een autocoureur op zwart zaad, die zich als trucker in leven houdt en wist de achtervolgers voorlopig van zich af te schudden. Till heeft echter door dat Li iets kostbaars heeft en eist zijn aandeel in de buit. De rest van deze snel in elkaar gezette film met een clichéscenario van hier tot ginder van het duo Nico Chririatti en Peter Szigeti is uiterst voorspelbaar. De stunts en de actie zijn behoorlijk en echt; vandaar dat er twee regisseurs waren: Heimrich hield de rolverdeling in toom, terwijl Joha de stunts coördineerde. De film is van nul en generlei waarde, maar de snelle actie en de wisselende landschappen houden de aandacht vast. Kille, sfeervolle beelden van de Duitse hoofdstad en lege badplaatsen aan de Oostzeestranden.

Das Finale

1999 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1999. Misdaad van Sigi Rothemund. Met o.a. Francis Fulton-Smith, Christoph Waltz, Nele Mueller-Stöfen, Armin Rohde en Axel Milberg.

Na een voetbalwedstrijd komen 70.000 toeschouwers er langzaam achter dat de uitgangen gesloten zijn. Zwaarbewapende criminelen hebben deze geblokkeerd nadat zij de kassa van het stadion hadden overvallen. De gangsters dreigen een bom te laten ontploffen als zij geen vrije aftocht krijgen

Vorübergehend verstorben

1998 | Misdaad

Duitsland 1998. Misdaad van Sigi Rothemund. Met o.a. Karoline Eichhorn, Michael Reale, Rufus Beck, Hans-Michael Rehberg en Walter Kreye.

Blonde Luise Rabato (Eichhorn) uit Hamburg is dertig, ongehuwd, heeft een zoon Paul (Lindner), en woont samen met Harry (St[KA3]ubner). Ze is advocate en krijgt via haar mentor van de universiteit prof. Werner Almquist (Rehberg) internationaal zakenman Enrique Delacorta (Reale) als cli[KA3]ent toegeschoven. Voor Delacorte moet ze met de priv[KA1]ebank Lupertz & Immendorf allerlei financi[KA3]ele transacties afwikkelen. De commissies zijn zeer lucratief en Luise verdient forse bedragen, maar het werk slorpt haar steeds meer op, zodat ze heel weinig tijd heeft voor Harry en Paul. Ze komt Schubert (Beck) tegen, haar jeugdliefde en vlam van weleer; hij is de vader van Paul. Hij is pianist en speelt bij een kleine theatergroep. Luise heeft niet in de gaten dat Delacorte geld witwast voor de maffia. Als ze dat wel heeft, vallen er ineens lijken en legt ook Delacorte het loodje en wordt Luise bedreigd door mafioso Jack Loon (Wlodarczyk). Gelukkig helpen Schubert en Kommissar Engel (Kreye) haar tijdig uit de brand door haar bij een geldoverdracht van dertig miljoen mark in contanten z.g. dood te schieten. Best een aardige misdaadfilm met een vrouw als middelpunt die van heldin slachtoffer wordt, maar dan toch weer door goeie kerels uit de penarie gehaald wordt. Ulli Stephan bewerkte de gelijknamige misdaadroman van het schrijversduo Norbert Klugmann en Peter Mathews tot een vlot scenario en de geroutineerde tv-acteurs doen hun werk goed onder de soepele regie van Rothemund. In zijn totaliteit geen hoogvlieger, maar beslist genietbaar. Camerawerk van Dragan Rogulj.

Operation Noah

1998 | Actiefilm, Thriller

Duitsland 1998. Actiefilm van Achim Bornhak. Met o.a. Uwe Ochsenknecht, Stephanie Philipp, Jörg Schüttauf, Lutz Herkenrath en Walter Gontermann.

Milieuactivist die oh ironie luistert naar de naam Noah zet zijn wensen kracht bij door het plaatsen van twee bommen op een olieplatform. Met dit voortvarende terroristenverhaal sleepte de 30-jarige, kort geleden aan de filmacademie van Baden-Württemberg afgestudeerde regisseur Achim Bornhak een Duitse tv-prijs in de wacht. Maar de echte klapper moet nog komen, als zijn 6 miljoen Mark kostende productie Backstage (werktitel) in de bioscoop gaat draaien.

Der Havelkaiser: 3. Land in Sicht

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Herbert Ballmann. Met o.a. Günter Pfitzmann, Marion Kracht, Rosemarie Fendel, Rainer Rudolph en Gunter Berger.

Derde deel van de derde serie van drie nieuwe delen (dus ook te beschouwen als deel 9) over Richard Kaiser, de machtige eigenaar van een goedlopende jachtwerf en voorzitter van een Berlijnse stadsdeelraad. Richard Kaiser (Pfitzmann) ontdekt dat zijn zoon Uli (Rudolph) volledig in de tang van Fanny von Stettwitz (Metzger) zit, die niet terugdeinst voor drastische maatregelen: een moordaanslag. Door een zelfmoord wordt Magda Kaiser (Fendel) uit de serie geschreven. Uli geeft zich aan wegens fraude en belandt achter de tralies. Richard ziet geen andere uitweg dan uitverkoop houden van de werf, maar hij heeft buiten de waard gerekend met de kordate Jette Kaiser (Kracht), die het bedrijf weer boven water zal krijgen. De serie zal ongetwijfeld vervolgd worden met nog meer delen als de populariteit bij de (Duitse) kijker aanhoudt. Scenario van Knut Boeser en camerawerk van Ingo Hamer. Regisseur Ballman deed ook de eerste serie van drie films en heeft nu weer de draad opgepakt.

Der Havelkaiser: 2. Havarie

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Herbert Ballmann. Met o.a. Günter Pfitzmann, Marion Kracht, Rosemarie Fendel, Rainer Rudolph en Gunter Berger.

Tweede deel van de derde serie van drie nieuwe delen (dus ook te beschouwen als deel 8) over Richard Kaiser, de machtige eigenaar van een goedlopende jachtwerf en voorzitter van een Berlijnse stadsdeelraad. Richard Kaiser (Pfitzmann) komt naar Berlijn om de zaken te redden, maar Therese Becker (Bronnen) blijft in Toscane. Intriges, een miskraam in de familie en een dubieus compagnonschap voeren naar een Pyrrusoverwinning: de werf zou plaats moeten maken voor flats, die veel geld kunnen opleveren. Al heeft de werf de nodige averij opgelopen en is ver afgedreven, Richard Kaiser klampt zich vast aan een stuk drijfhout om tenslotte weer op het land te komen. Scenario van Knut Boeser en camerawerk van Ingo Hamer. Regisseur Ballman deed ook de eerste serie van drie films en heeft nu weer de draad opgepakt. Vervolg: LAND IN SICHT.

Der Havelkaiser: 1. Volle Kraft voraus

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Herbert Ballmann. Met o.a. Günter Pfitzmann, Marion Kracht, Rosemarie Fendel, Rainer Rudolph en Gunter Berger.

Eerste deel van de derde serie van drie nieuwe delen (dus eigenlijk te beschouwen als deel 7) over Richard Kaiser (Pfitzmann), de machtige eigenaar van een goedlopende jachtwerf en voorzitter van een Berlijnse stadsdeelraad. Herr Kaiser verdeelt de aandelen van het bedrijf onder de kinderen en de familie. Zijn oudste zoon Max (Berger) krijgt de leiding over de zaak. Hij trekt zich terug in het idyllische Toscane in Itali[KA3]e. Max wil het bedrijf moderniseren en rationaliseren; dat betekent het restaurant veranderen in een hotel en de jachtbouw verplaatsen naar Holland. Hij stuit daarbij op tegenstand van de familie die mag meebeslissen, terwijl zijn jongere broer Uli (Rudolph) zich inlaat met dubieuze beleggingen, die het bedrijf ten gronde kunnen richten. Max trekt zich gefrustreerd terug in Portugal. Richard moet uit Italië terugkomen om te voorkomen dat de werf in vreemde handen geraakt. Scenario van Knut Boeser en camerawerk van Ingo Hamer. Regisseur Ballman deed ook de eerste serie van drie films en heeft nu weer de draad opgepakt. Vervolg: HAVERIE.

Cory Szczescie

1998 | Drama

Hongarije/Polen/Duitsland 1998. Drama van Márta Mészáros. Met o.a. Olga Drozdowa, Jan Nowicki, Masha Petraniuk, Olaf Lubashenko en Ewa Telega.

Natasha (Drozdowa) is 35 jaar en geeft Engelse les op een school in een Russische stad. Ze is getrouwd met beroepsmilitair Andre[KA3]i (Czerniewicz) en ze hebben twee dochters. Door het verdwijnen van de communistische dictatuur heeft Andre[KA3]i niets meer te doen en is hij aan de drank geraakt. Natasha`s vriendin Vera (Telega) vertelt dat zij van tijd tot tijd reizen naar Warschau maakt en daar kaviaar en wodka verkoopt, waarmee zij extra geld verdient. Aangezien Natasha niet meer kan rondkomen, besluit zij in Warschau kleding te gaan verkopen, die in Rusland veel goedkoper is dan in Polen. Ze gaat met Vera op weg naar de Poolse hoofdstad en neemt haar zeventien-jarige dochter Masha (Petraniuk) mee. Ze logeren in een drijvend hotel op de Wista. Vera wordt vermoord en achteraf blijkt dat ze betrokken was bij drugssmokkel. Natasha en Masha zitten vast en kunnen niet meer in het hotel verblijven, terwijl de verkoop van de kleding niet wil vlotten. Janek (Lubashenko) die het tweetal op de zwarte markt ziet, schiet te hulp. Hij eist echter zijn prijs en zo belanden Natasha en Masha in de klauwen van een zekere Mr. Robert (Nowicki), die vanuit het cultureel centrum van de stad prostituées uitbaat. Natasha, die niet alleen erg mooi is, spreekt goed Engels en is zeer gewild bij de toeristen. Uit gesprekken tussen Natasha en Masha blijkt dat Natasha van haar nieuwe werk geniet. Regisseuse Mészáros is al dik in de zestig en heeft naam gemaakt met feministisch werk - deze film is het tegenovergestelde en hij wemelt van de softpornoscène's - en dat is vriendelijk uitgedrukt. Haar rolprent is geladen met een erotische symboliek, die vooral ontleend is aan de grotendeels stalinistische architectuur van Warschau, voorwaar geen mooie stad omdat hij in WO II eerst door de Duitse bezetter en toen door het oprukkende Rode Leger in puin is geschoten. Mészáros heeft vooral de boodschap willen overbrengen dat de Polen eeuwenlang gexploïteerd werden door de Russen, maar dat nu de situatie voor het eerst omgekeerd is. De Polen maken echter nog ernstiger misbruik van hun nieuwe positie dan de Russen. De vaste bewonderaars van Mészáros zullen moeite hebben met haar film, want ze krijgen iets te zien wat ze totaal niet gewend zijn, terwijl veel liefhebbers van de erotische film geen oog hebben voor het uitstekende verhaal, de goede dialogen en het prachtige spel. Al met al een aanrader en hoofdrol Drozdova is niet alleen verschrikkelijk mooi, maar ook een begenadigd actrice. Het scenario is van Zoltan Jancso, Mészáros' volwassen zoon, naar een verhaal van Mészáros en Maciej Karpinski. Het efficiënte camerawerk is van Piotr Wójtowicz en hij maakte uitstekend gebruik van het decor dat de stad hem bood. Exporttitel: DAUGHTERS OF LUCK.

S.O.S. Barracuda

1997 | Avonturenfilm, Actiefilm

Duitsland 1997. Avonturenfilm van Thomas Freundner. Met o.a. Nick Wilder, Crissy Schulz, Wolfgang Krewe, Phillip Moog en Jens Weisser.

Een eenheid van de waterpolitie krijgt de opdracht om de criminaliteit op zee aan te pakken en wordt daarvoor uitgerust met de Barracuda, een schip voorzien van de modernste technische snufjes. Als de boot gedoopt wordt, komt de eerste opdracht al binnen. Er ligt een jongen in het water die onvrijwillig als orgaandonor gebruikt blijkt te zijn.

Napoleon Fritz

1997 | Misdaad

Duitsland 1997. Misdaad van Thorsten Näter. Met o.a. Klaus Löwitsch, Michèle Marian, Fjodor Olev, Ludger Burmann en Michael Gwisdek.

Napoleon Fritz (L[KA3]owitsch) is de ongekroonde koning van de Hamburgse onderwereld en de trotse bezitter van bordelen en illegale casino`s. Hij is omringd door een bende trouwe helpers. Terwijl zijn rijk op tamelijk vaste grondvesten rust, is zijn priv[KA1]eleven een grote ru[KA3]ine: zijn vrouw Isabel (Marian) heeft met hun zoontje Armin (Olev) de benen genomen naar Zwitserland en leeft in Gen[KA2]eve. Het rijkje van Fritz wordt bedreigd door Basewicz (Wlodarczyk) die de weg probeert vrij te maken voor de Russische maffia en voor openbare aanklager Dr. Sachs (Gwisdek), een ossi, die jarenlang in de DDR in de gevangenis heeft gezeten wegens protestdemonstraties en een overdreven sterk gevoel heeft overgehouden voor gerechtigheid. Via undercover smeris K.-H. Doll (Schenk) wordt Isabel verleid en komt het openbaar ministerie achter het zwarte geld van Fritz, zodat hij wegens belastingfraude de bak indraait, waar hij maar moeizaam uitkomt als zijn advocaat Dr. Becker (Kernen) hem eindelijk vrij weet te krijgen. Dan ontbrandt de grote strijd tussen Napoleon Fritz en concurerrende bende's waarbij Fritz zijn persoonlijnke Waterloo ontmoet, maar de Albanese en Russische maffia nog even buiten de poorten van de hanzestad houdt. Onderhoudende Duitse gangsterfilm met aan de werkeklijkheid grenzende situaties en redelijk spel die af en toe lelijk gedwarsboomd wordt door sleetse plotwendingen in het scenario van Peter Zingler. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Francis

1997 | Drama

Duitsland 1997. Drama van Angelika Mönning. Met o.a. Karina Krawczyk, Marek Wlodarczyk, Jochen Horst en Annett Renneberg.

Francis (Krawczyk) is journaliste. Ze woont en werkt in New York, maar is afkomstig uit Duitsland. Ze krijgt een brandtelefoontje van haar vriendin Mara (Renneberg) om naar Duitsland te komen. Ze vliegt naar Frankfurt en neemt vervolgens de trein naar haar geboorteplaats in de Rheingau, waar Mara woont. Vlak voordat de trein het station binnen rijdt, maakt hij een noodstop, waardoor Francis door de coup[KA1]e wordt geslingerd. Ze hoort onmiddellijk dat er zich een vrouw voor de trein heeft geworpen, die zelfmoord heeft gepleegd - het bebloede lichaam dat Francis ziet, is van Mara. Francis krijgt een schok, maar besluit dit slechte voorteken uit te zoeken en hoe het mogelijk was dat het met Mara zo ver kon komen. Ze ontdekt niets, maar kruipt in de huid van Mara door haar baantje in te vullen op de redactie van de Rheinst[KA3]adter Rundschau. Zo leert zij Mara`s vriend Nico (Wlodarzyk) kennen, die uit Koerdistan afkomstig is. Geleidelijk komt de puzzel bij elkaar, die tegelijkertijd een confrontatie met haar eigen verleden is (haar gescheiden vader, het verstikkende stadje). Na een kortstondige relatie met Nico, keert ze uiteindelijk terug naar Amerika, maar ze is niet meer wie ze was. Een interessant portret van een vrouw die zich wil inzetten voor een ander en dan zichzelf moet zien te redden in d'r eentje. Mooi spel van Krawczyk - een talent om te blijven volgen. Scenario met veel dialoog van regisseuse Mönning. Camerawerk van Claudia Raschke. Voor liefhebbers van de literaire cinema.

14 Tage Lebenslänglich

1997 | Drama, Thriller

Duitsland 1997. Drama van Roland Suso Richter. Met o.a. Kai Wiesinger, Michael Mendl, Katharina Meinecke, Sylvia Leifheit en Marek Wlodarczyk.

Arrogante yuppie-advocaat Konrad von Seidlitz (Wiesinger) heeft twee jaar lang zijn parkeerboetes niet betaald. Nu is hij veroordeeld tot veertien dagen achter de tralies. Om munt uit het geval te slaan en publiciteit te maken voor zijn advocatenkantoor geeft hij een groot feest, waarop hij aankondigt zich te verloven met Cornelia (Leifheit), de knappe, sexy dochter van de minister van justitie van de deelstaat en dat hij om het parkeerprobleem aan de kaak te stellen, gaat zitten. In een optocht en met veel fanfare en bombarie trekt een stoet van feestende lieden naar de poorten van het gevang. Konrad is van plan zijn zaken van achter de tralies voort te zetten met zijn meegenomen gsm-telefoon. Hij behandelt de bewakers en zijn medegevangenen als oud vuil en maakt zich bij niemand geliefd. Op de laatste dag wordt zijn cel bestormd door de bewakers en de politie. Men vindt tweehonderd gram coca[KA3]ine. Konrad krijgt twee jaar zonder een kans op voorwaardelijke in vrijheidsstelling. Wegens plaatsgebrek moet hij blijven zitten in de gevangenis, waar hij was en ontdekt dat hij voor de bewakers niets meer en niets minder is dan het gespuis wat er zit. Hij krijgt mot met zijn medegevangenen. King- pin Czernetzky (Mendl) zorgt ervoor dat Konrad flink wordt afgetuigd en in de douche kan Konrad maar net het vege lijf redden bij een poging tot aanranding. Zware misdadiger Ramon (Wlodarczyk) laat zich de gevangenis insluizen aangezien hij nog een appeltje te schillen heeft met Czernetzky over een vette buit, die als sneeuw voor de zon was verdwenen. Dan vinden Konrad en Czernetzky elkaar en bovendien krijgt Konrad hulp van de sympathieke gevangenispsychologe Annika Hofer (Meinecke) en kan hij zijn onschuld bewijzen. De kool was hem gestoofd door zijn verraderlijke partner H[KA3]aring (Pape), die niet alleen het kantoor wilde inpikken, maar ook de ontrouwe Cornelia van hem aftroggelde. Eenmaal op vrije voeten valt er nog een rekening te vereffenen met Ramon. De film is tamelijk straightforward, maar drijft op het uitstekende spel van Wiesinger, Mendl en Meinecke. Het onderhoudende scenario is van Holger Karsten Schmidt, dat helaas ontsierd wordt door het overdreven einde. De regie is vlot en het camerawerk van Martin Langer is zeer doelmatig en werkt sfeer verhogend. Door het Duitse bioscoopppubliek ten onrechte in de steek gelaten, is deze film beslist een thuisbuisaanrader.

Tatort - Lockvögel

1996 | Mysterie

Duitsland 1996. Mysterie van Jörg Grünler. Met o.a. Manfred Krug, Charles Brauer, Kurt Hart, Dirk Martens en Rudolf Kowalski.

De undercover-rechercheur Gerd Eifels (Martens) schiet abusievelijk de Turkse kroegbaas G[KA3]urkan Agban (Uenel) neer. Hij is op zoek naar de daders van een brandaanslag op een Turks restaurant in een ultrarechts milieu. Kennelijk werd Eifels ontmaskerd en in een val gelokt. Kommissaris Paul Stoever (Krug) maakt zichzelf bittere verwijten, hij had Hauptkommissar Gerd Eifels juist voor die klus aanbevolen. Terwijl Stoever en zijn collega Peter Brockm[KA3]oller (Brauer) onder hoogspanning een officieel onderzoek beginnen om Eifels onschuld te bewijzen, lijkt de voortvluchtige Hauptkommissar aan een bloedige wraakactie te beginnen. Mondaine (neo-nazi`s op het Internet) routinekrimi, geschreven door regisseur Gr[KA3]unler. Waarom de Turks-Koerdische problematiek erbij gesleurd wordt is erg onduidelijk, maar de uitspraken van Krug over computers zijn heerlijk en Brauer doet zijn best om het te leren. Inmiddels zien de modems, de grafische voorstellingen en de computers er belachelijk uit. Martens is goed als de keiharde cop met een heerlijke, kleurrijke vriendin (een droom van een meid). Muziek van Klaus Doldinger. Camerawerk van Daniel Koppelkamm. De 28ste zaak van het duo Stoever en Brockmöller. Aflevering 334.

Babuschka

1996 | Komedie

Duitsland 1996. Komedie van Petra Haffter. Met o.a. Inge Meysel, Lola Müthel, Vladimir Weigl, Beate Jensen en Anne-Sophie Briest.

Lekker huldebetoon aan de 86-jarige Meysel, die een vrolijk oudje wilde zijn maar die te kampen krijgt met ondankbare nakomelingen die de levenslustige ouwe tante in een rusthuis willen stoppen. Dat neemt Meysel niet en zij 'adopteert' een gezin dat uit de voormalige Sovjet-Unie naar Duitsland emigreerde. Geen hoogvlieger, sterk betreden paden, maar af en toe realistisch en hartverwarmend. Scenario van Rosemarie von Schach, muziek van Stefan Warmut, camerawerk van Michael Heiter.

Zwei Brüder - Die Quirini-Affäre

1995 | Misdaad, Drama

Duitsland 1995. Misdaad van Michael Braun. Met o.a. Elmar Wepper, Fritz Wepper, Ruth Hausmeister, Angela Roy en Nina Petri.

De gebroeders Peter en Christoph Thaler (gespeeld door de broers Elmar en Fritz Wepper - deze laatste is bekend als Harry Klein, de assistent van inspecteur Derrick in de gelijknamige serie) zijn elkaars tegenpolen. Christoph is de zeer correcte officier van justitie die als het ware thuis zijn toga niet eens aflegt. Peter is inspecteur van politie die het liefst met een glas whisky achter een piano in zijn stamkroeg zit. Christoph krijgt bezoek van een oude studiegenote, Sybille Quirini (Kriener), de fatsoenlijke echtgenote van politicus Ronald (Galuba), die verwikkeld zou zijn in internationale wapenhandel. Nog voor de zaak uitgespit kan worden, heeft Quirini zich voor het hoofd geschoten of werd hij vermoord. Het dreigende schandaal wordt in de doofpot gestopt. De gebroeders Thaler onderzoeken op eigen initiatief en lossen de zaak op. De charme van deze krimiserie is gebaseerd op de privé-geschillen, -ruzietjes en -conflicten van de broers. Het scenario is van Felix Huby en Marielis Brommund. Het camerawerk is van Joachim Hasse.

Polizeiruf 110: Arme Schweine

1993 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1993. Mysterie van Bernd Böhlich. Met o.a. Andreas Schmidt-Schaller, Gottfried John, Ben Becker, Günter Schoß en Marek Wlodarczyk.

In een bouwput wordt het lijk van de illegale Poolse arbeider Kowalski gevonden. Journalist Rehtmann (Becker) weet dat hij vermoord werd, want Kowalski stond op het punt onfrisse praktijken uit het koppelbazen-milieu te onthullen. Poliziekommissar Grawe (Schmidt-Schaller), getipt door Rehtmann, weet nu waar hij moet gaan zoeken, maar de andere zwartwerkers - Polen, Russen en Tsjechen - zwijgen. Ook Stan (Wlodarczyk), de beste vriend van Kowalski, heeft geen zin om de politie in vertrouwen te nemen. Hij heeft zelf te veel te verbergen, zoals `s nachts op bevel auto`s stelen. Ook Dittrich (Burmann), de voorman van de bouwplaats, is een louche figuur. Een wat trage en duistere krimi met een sociale invalshoek naar een scenario van regisseur Böhlich met de trieste realiteit van illegale arbeiders als decor. Camerawerk van Roland Dressel.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Marek Wlodarczyk op televisie komt.

Reageer