Leni Riefenstahl: regie, cast, scenario, productie, camera en montage.
Er zijn 16 films gevonden.

Impressionen unter Wasser

2002 | Documentaire

Duitsland 2002. Documentaire van Leni Riefenstahl.

Onderwater documentaire.

Die Macht der Bilder: Leni Riefenstahl

1993 | Documentaire

Duitsland 1993. Documentaire van Ray Müller.

Onderwater documentaire.

Tiefland

1953 | Drama, Romantiek

Duitsland 1953. Drama van Leni Riefenstahl. Met o.a. Leni Riefenstahl, Franz Eichberger, Bernard Minetti, Aribert Wäscher en Luis Rainer.

Een primitieve herder en een ontwikkelde markies dingen beiden naar de hand van straatdanseresje Riefenstahl. De markies wenst haar als minnares maar de herder, een echt natuurmens, vermoordt hem. Riefenstahl schreef het draaiboek al in de jaren dertig, begon de opnamen in '40 en beëindigde ze in '45 en monteerde de als poëtisch natuurdrama bedoelde film in 1953 zodat hij toen wel erg verouderd was, niet in de laatste plaats door alle ideologische tendensen. Een belachelijk middelmatig geval, dat op filmclubs ten onrechte voor een belangrijk werk wordt aangezien.

Olympia-Film

1938 | Documentaire

Duitsland 1938. Documentaire van Leni Riefenstahl.

Deel 1: FEST DER V[KA3]OLKER (127 min); deel 2: FEST DER SCH[KA3]ONHEIT (100 min). Beide delen circuleren nog steeds in samengevatte versies van 60 tot 120 min. De film lijkt op een documentair verslag van de Berlijnse Olympiade in 1938. De film zwelgt in de lichamelijke schoonheid van de topsporters, en is evenals TRIUMPH DES WILLENS door zijn montage een propagandafilm voor de nazi's die voor niet-sportliefhebbers na zoveel jaar uitermate vervelend is.

Olympia

1938 | Documentaire

Duitsland 1938. Documentaire van Leni Riefenstahl.

Deel 1: FEST DER V[KA3]OLKER (127 min); deel 2: FEST DER SCH[KA3]ONHEIT (100 min). Beide delen circuleren nog steeds in samengevatte versies van 60 tot 120 min. De film lijkt op een documentair verslag van de Berlijnse Olympiade in 1938. De film zwelgt in de lichamelijke schoonheid van de topsporters, en is evenals TRIUMPH DES WILLENS door zijn montage een propagandafilm voor de nazi's die voor niet-sportliefhebbers na zoveel jaar uitermate vervelend is.

Triumph des Willens

1935 | Documentaire

Duitsland 1935. Documentaire van Leni Riefenstahl.

Het lijkt op een documentaire over de NSDAP-Reichsparteitag, maar alles werd uiterst zorgvuldig voor de camera in scène gezet, inclusief de opnames met Hitler die hier met kennelijk genoegen zijn eigen rol speelt. De film wordt door cinefielen nog steeds hoog geprezen. Onbegrijpelijk, want het is een banale reeks brutale montagetrucs waar het miljoenenbudget duidelijk aan af te zien is. Filmformalisme opgeblazen tot holle symbolen terwille van de nazipropaganda. De film circuleert in allerlei lengtes van 80 tot 120 minuten.

Tag der Freiheit - Unsere Wehrmacht

1935 | Documentaire

Duitsland 1935. Documentaire van Leni Riefenstahl.

Het lijkt op een documentaire over de NSDAP-Reichsparteitag, maar alles werd uiterst zorgvuldig voor de camera in scène gezet, inclusief de opnames met Hitler die hier met kennelijk genoegen zijn eigen rol speelt. De film wordt door cinefielen nog steeds hoog geprezen. Onbegrijpelijk, want het is een banale reeks brutale montagetrucs waar het miljoenenbudget duidelijk aan af te zien is. Filmformalisme opgeblazen tot holle symbolen terwille van de nazipropaganda. De film circuleert in allerlei lengtes van 80 tot 120 minuten.

S.O.S. Eisberg

1933 | Avonturenfilm

Duitsland 1933. Avonturenfilm van Arnold Fanck en Tay Garnett. Met o.a. Leni Riefenstahl, Ernst Udet, Sepp Rist, Gustav Diessl en Dr. Max Holzbaer.

Vier mannen gaan op zoek naar de verloren gewaande leden van een Groenland-expeditie en iedereen zit tenslotte op een op drift geraakte ijsberg, waar de een na de ander om het leven komt, behalve de nazisterren Riefenstahl en Udet natuurlijk. Het camerawerk van Hans Schneeberger and Richard Angst, dat op locatie in Zwitserland en Groenland geschoten werd is adembenemend. Regisseur Fanck werd beroemd door zijn alpinistenfilms. Garnett regisseerde de Engels gesproken versie, die 77m duurt, waarin Rod LaRocque en Gibson Gowland meespelen. Scenario van regisseur Fanck, Fritz Loewe, Ernst Sorge en Hans Hinrich. Later werden opnames uit deze film gebruikt voor MUTINY IN THE ARCTIC (1941) and THE GREAT ALASKAN MYSTERY (1944).

Der Sieg des Glaubens

1933 | Documentaire

Duitsland 1933. Documentaire van Leni Riefenstahl.

Vier mannen gaan op zoek naar de verloren gewaande leden van een Groenland-expeditie en iedereen zit tenslotte op een op drift geraakte ijsberg, waar de een na de ander om het leven komt, behalve de nazisterren Riefenstahl en Udet natuurlijk. Het camerawerk van Hans Schneeberger and Richard Angst, dat op locatie in Zwitserland en Groenland geschoten werd is adembenemend. Regisseur Fanck werd beroemd door zijn alpinistenfilms. Garnett regisseerde de Engels gesproken versie, die 77m duurt, waarin Rod LaRocque en Gibson Gowland meespelen. Scenario van regisseur Fanck, Fritz Loewe, Ernst Sorge en Hans Hinrich. Later werden opnames uit deze film gebruikt voor MUTINY IN THE ARCTIC (1941) and THE GREAT ALASKAN MYSTERY (1944).

Das Blaue Licht

1932 | Familiefilm, Avonturenfilm, Drama, Fantasy

Duitsland 1932. Familiefilm van Leni Riefenstahl en Béla Balázs. Met o.a. Matthias Wieman, Max Holzboer, Beni Führer, Franz Maldacea en Martha Miar.

Het enige dat vandaag nog overtuigt is het fotografisch boeiende camerawerk van deze exaltatische en overmelodramatische filmbewerking van een mager sprookje over het bergmeisje Junta (Riefenstahl) dat in een grot vol diamanten woont. Riefenstahl werd beroemd met haar bergfilms en mocht later voor de nazi's peperdure propagandafilms maken. Het scenario is van Belà Balàzs. Het camerawerk is van Hans Schneeberger en Heinz von Jaworsky.

Der Weisse Rausch

1931 | Drama

Duitsland 1931. Drama van Arnold Fanck. Met o.a. Leni Riefenstahl, Hannes Schneider, Walter Riml, Guzzi Lantschner en Rudi Matt.

Een ski- en bergfilm met het bekende handelsmerk van Fanck: filmische spanning door prachtige beelden. Voor skiërs geldt deze film vandaag nog als de GONE WITH THE WIND onder de skifilms.

Stürme über dem Montblanc

1930 | Drama

Duitsland 1930. Drama van Arnold Fanck. Met o.a. Leni Riefenstahl, Sepp Rist, Mathias Wieman, Friedrich Kayssler en Ernst Udet.

Regisseur Fancks eerste geluidsfilm over een meteoroloog op de Mont Blanc die een meisje (Riefenstahl) bemint dat op haar beurt een pianist liefheeft. De prachtige fotografie spoelt de vette smaak van het fascistoïde verhaal over moed, zelfopoffering en heldendom niet weg. Interessante vliegscènes met Udet.

Die Weiße Hölle vom Piz Palü

1929 | Drama

Duitsland 1929. Drama van Arnold Fanck en Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Gustav Diessl, Mizzi Götzel, Otto Spring, Leni Riefenstahl en Ernst Petersen.

De jonge Dießl verloor zijn vrouw in een rotsspleet tijdens een onweder toen hij met haar en een gids de top van de berg uit de titel besteeg en sedertdien beklimt hij fanatiek allerlei hoge bergen. Tien jaar later wil het jonge echtpaar Peterson-Riefenstahl de Piz Palü in Tirol opnieuw bedwingen. Als het slecht weer wordt, zoeken zij een onderkomen in een berghut waar zij Dießl aantreffen. Ze besluiten met zijn drieën verder te gaan. Het onvermijdelijke gebeurt: tijdens een sneeuwstorm komen ze vast te zitten op een ijsplateau boven een afgrond. Piloot Udet moet hen redden met zijn vliegtuigje. Aanvankelijk uitgebracht als zwijgende film, later voorzien van geluid en muziek met sensationele bergopnamen die adembenemend gefotografeerd werden d.m.v. de vliegstunts van Udet die in het dagelijkse leven vliegenier was. Een 'must' voor liefhebbers van de bergsport; voor anderen een redelijk taai melodrama. Scenario van Fanck en Ladislaus Vajda. Fotografie van Sepp Allgeier, Richard Angst en Hans Schneeberger.

Der große Sprung

1927 | Zwijgende film

Duitsland 1927. Zwijgende film van Arnold Fanck. Met o.a. Leni Riefenstahl, Luis Trenker en Hans Schneeberger.

In een Tirools bergdorp nabij de Italiaanse grens wordt herderinnetje Gita (Riefenstahl, met wilde haardos en reuzenoorringen) door simpelman Toni het hof gemaakt. Wanneer de Berlijnse stoethaspel Treuherz met zijn factotum komt hobbyklimmen, beginnen de komische verwikkelingen. Verbazingwekkend dat genrespecialist Fanck uit de zelfs voor bergfilmbegrippen non-existente plot een royale 112 minuten nitraat met Lichtspielhaus-succes wist te wringen. Leni, echter, is waarlijk prachtig. Schneeberger, die de stadse meneer met de Brave Hendrik-achternaam speelt, was een van de zes cameramensen voor de vaak spectaculaire klimscènes. Opgenomen in de Dolomieten en Arlberg.

Wege zu Kraft und Schönheit

1926 |

Duitsland 1926. Wilhelm Prager. Met o.a. Herta von Walther, Leni Riefenstahl en Jenny Hasselqvist.

In een Tirools bergdorp nabij de Italiaanse grens wordt herderinnetje Gita (Riefenstahl, met wilde haardos en reuzenoorringen) door simpelman Toni het hof gemaakt. Wanneer de Berlijnse stoethaspel Treuherz met zijn factotum komt hobbyklimmen, beginnen de komische verwikkelingen. Verbazingwekkend dat genrespecialist Fanck uit de zelfs voor bergfilmbegrippen non-existente plot een royale 112 minuten nitraat met Lichtspielhaus-succes wist te wringen. Leni, echter, is waarlijk prachtig. Schneeberger, die de stadse meneer met de Brave Hendrik-achternaam speelt, was een van de zes cameramensen voor de vaak spectaculaire klimscènes. Opgenomen in de Dolomieten en Arlberg.

Der heilige Berg

1926 | Drama

Duitsland 1926. Drama van Arnold Fanck. Met o.a. Leni Riefenstahl, Luis Trenker, Ernst Petersen en Frida Richard.

Vanuit historisch oogpunt is Der heilige Berg bijzonder interessant. Arnold Fanck was de belangrijkste grondlegger van het in Duitsland zeer populaire genre 'bergfilm'. Van Fanck leerde actrice Riefenstahl het vak regisseren, dat ze later inzette ter meerdere glorie van Adolf Hitler. Uit het stomme Der heilige Berg zal Riefenstahl dramaturgisch niet veel geleerd hebben. Het plotje gaat over een bergbeklimmer (Trenker) die met collega Vigo (Petersen) strijdt om de aandacht van een danseres (Riefenstahl) - iets wat op grote hoogte gevaarlijk kan zijn. Het talent van Fanck, zelf alpinist, verraadt zich in deze film door indrukwekkende natuurbeelden, die vaak onder barre omstandigheden tot stand kwamen.