Zygmunt Konieczny: muziek.
Er zijn 3 films gevonden.

Jancio Wodnik

1994 | Fantasy

Polen 1994. Fantasy van Jan Jacub Kolski. Met o.a. Franciszek Pieczka, Grazyna Blecka-Kolska, Boguslaw Linda en Olgierd Lukaszewicz.

Jancio (Pieczka), een boer, ontdekt de bovennatuurlijke kracht van water. Hij trekt de wereld in en geneest zieke mensen door hun voeten te wassen. Onderweg neemt een tovenaar, Stygma (Linda), hem bij de hand. Zijn succes maakt een slecht mens van hem, een profiteur. Hij verstoot zijn vrouw (Blecka-Kolska) en de baby die hij bij haar heeft verwekt. Vanaf dan verliest hij zijn gaven, de ziekten duiken weer op en hij wordt op zijn beurt aan de kant gezet. Vijfeneenhalf jaar zit hij op een bank voor zijn huis, tot hij eindelijk de waarde van de traditie inziet en zich weer wijdt aan zijn vrouw en kind. Deze fabel neemt het op een heldere manier op voor bescheidenheid, trouw en eenvoud. Maar zoals vaak met symboliek, ligt de moraal er erg dik bovenop, al is de film verwant aan bepaalde films van Buñuel, zoals LA VOIE LACTÉE.

Les possédés

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Lambert Wilson, Isabelle Huppert, Omar Sharif, Jutta Lampe en Philippine Leroy-Beaulieu.

Rusland, 1870. Militante antitsaristen willen de politieke en maatschappelijke orde omver werpen. Met de nihilistische aristocraat Nikolái Stavrógin begint de tweespalt onder de revolutionairen. Wajda, die Fjodor Dostojevski's roman Demonen/Boze geesten uit 1872 in Polen al tot een succesvol toneelstuk had bewerkt, transporteerde die tekst met Franse financiering en acteurs naar film. Daarin komt, ondanks het uittrekselscenario, Dostojevski's boodschap dat despotisme inherent is aan de ideologische mens goed over. De pompeus-theatrale dialogen en het vaak geëxalteerde acteerwerk maken de bijna twee uur historisch drama echter tot een lange zit.

Wir

1985 | Drama, Experimenteel

Polen 1985. Drama van Henryk Jacek Schoen. Met o.a. Marek Herbik, Marzena Trybala, Ewa Dalkowska, Wladyslaw Kowalski en Olgierd Lukaszewicz.

Een vrije bewerking van twee korte verhalen van Luigi Pirandello. Een jongen ontdekt dat zijn mooie moeder, in het kraambed gestorven, een prostituée is geweest en doet wanhopige pogingen haar pasgeboren kind te behouden. Een gestileerde film vol dubbelzinnige momenten die behoort tot de poëtische school van de jaren tachtig, ontwikkeld door Poolse cineasten die het verwijt krijgen de politieke werkelijkheid te ontvluchten.