Helga Poche

Producer

Helga Poche is producer.
Er zijn 34 films gevonden.

Tatort - Scheherazade

2005 | Mysterie

Duitsland 2005. Mysterie van Peter Henning en Claudia Prietzel. Met o.a. Sabine Postel, Oliver Mommsen, Camilla Renschke, Winfried Hammelmann en Esther Zimmering.

Manu (Zimmering) geniet de reputatie bij de politie in Bremen van mythomane. Daarom wil Inga L[KA3]ursen (Postel) haar niet geloven als ze vertelt dat haar vriend vermoord is. Stedefreund (Mommsen) haalt zijn cheffin toch over eens een kijkje te gaan nemen in Manu's woning. Ze vinden niets en voor Kommissarin Lürsen is de zaak 'Manu' afgedaan, hoewel Manu door onbekenden wordt lastig gevallen. Stedefreund wil niet opgeven. Hij is onder de indruk van Manu en is gefascineerd door het verhaal, dat Manu's vriend betrokken geweest zou zijn bij de Hamburgse cel van Al Qaïda. Lürsen komt pas in beweging als ze geconfronteerd wordt met haar radicale verleden. Jammer dat het scenario van Christian Jeltsch voor de zeshonderdste aflevering niet sterk en zelfs wat verwarrend is, want het bevat boeiende stof. Postel en Mommsen zijn als vanouds. Het camerawerk is van Ngo the Chau. Werktitel: VERSCHWÖRUNG.

Tatort - Der Frauenflüsterer

2005 | Mysterie

Duitsland 2005. Mysterie van Kaspar Heidelbach. Met o.a. Axel Prahl, Jan Josef Lievers, Friederike Kempter, Christine Urspruch en Mechthild Großmann.

Als de eigenaar van een restaurant uit het raam is getuimeld, twijfelen anatoom patholoog Boerne (Liefers) en commissaris Thiel (Prahl) aan zelfmoord. Algauw gaan beschuldigende vingers in de richting van pikeur Markus Hoffschulte (Wiesinger), een notoire rokkenjager. Hij geeft toe slaande ruzie met het slachtoffer gehad te hebben; het ging om geld en hij heeft verder een boekje opengedaan over diens vrouw Doris R[KA3]ottger (Loos), die een van Markus` talloze minnaressen was. Boerne`s knappe bijna achttien-jarige nichtje Betty (Von Waldst[KA3]atten) gaat op de stoeterij van Hoffschulte werken, en raakt algauw onder de indruk van diens charme. Betty gaat voor de superdure dekhengst Rasputin zorgen. Het edele dier wordt ontvoerd en enige tijd later gecastreerd terugbezorgd - iemand wil Markus ru[KA3]ineren; bovendien is er een doodsbedreiging op de staldeur gespijkerd. Iedereen schijnt in zijn vuistje te lachen over de pech van Markus, die kennelijk veel vijanden heeft. Misschien zou Thiel er goed aan doen om eens na te gaan wie de grootste rekening met Markus te vereffenen heeft: zijn vrouw Miriam (Von Schwerin) misschien, want zij moet toch flink vernederd zijn door diens liederlijke gedrag. Het scenario van Stefan Cantz en Jan Hinter is een welbekende wie-is-de-dader. Het camerawerk is van Clemens Messow. Aflevering 594.

Tatort - Mörderspiel

2004 | Mysterie

Duitsland 2004. Mysterie van Stephan Meyer. Met o.a. Axel Prahl, Jan Josef Liefers, Friederike Kempter, Christine Urspruch en Mechthild Großmann.

In de Aasee (bij M[KA3]unster) wordt het stoffelijk overschot van een vrouw gevonden. Bij de autopsie stelt professor Karl- Friedrich Boerne (Liefers) vast dat zich in de maag truffels (3.500 euro per kilo) en exquise rode wijn bevinden. Frank Thiel (Prahl) onderzoekt de zaak en heeft problemen om haar identiteit vast te stellen. De studente Laura Schrott (Schleiff) heeft haar vriendin Solveig Helmh[KA3]ovel als vermist opgegeven. Een bezoekje aan boerin Monika Hanke-Helmh[KA3]ovel (Zech) en haar broer Sigbert (Kranzkowski) levert niets op. Solveigs man denkt dat zijn vrouw op vakantie is. en zich in Madeira bevindt. Dan komt de duistere Dr. Oleg Buykov (Zak) uit de Oekra[KA3]ine, die de dode als zijn vrouw Olga (Weis-Burgaslieva) identificeert. Thiele die onder grote druk staat van de officier van justitie Klemm (Großmann), wordt nu pas echt wantrouwig. Hij gelooft er geen snars van en gaat met hulp van zijn vriend Boerne verder snuffelen. Een volgende moord bewijst helaas dat ze het bij het rechte eind hebben. Het scenario van regisseur Meyer is als uitgewerkte karaktertekening van beide hoofdpersonages goed en is als ouderhoudende misdaadgeschiedenis geslaagd. Het camerawerk is van Michael Tötter. Aflevering 565. Werktitels: DAS ST. LAMBERTI-OPFER, WESTFÄLISCHER FRIEDE en LAMBERTI.

Tatort - Hundeleben

2004 | Mysterie

Duitsland 2004. Mysterie van Manfred Stelzer. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Dietmar Bär, Tessa Mittelstaedt, Joe Bausch en Helga Göring.

Freddy Schenk (B[KA3]ar) heeft zijn parmantige oma Margot (G[KA3]oring) ondergebracht in Abendrot, een rusthuis voor oude van dagen. Freddy`s geweten knaagt behoorlijk, want Abendrot heeft geen beste reputatie en de bejaarden hebben er een hondenleven. Er is een personeelstekort en de behandeling is op zijn zachtst gezegd onzorgvuldig. In het park nabij Abendrot wordt het stoffelijk overschot van de arts van het rusthuis gevonden Dr. Rose Lang (Thielemann), en zo heeft Freddy een reden om zijn oma op te zoeken samen met zijn collega Max Ballauf (Behrendt). Aanvankelijk verdenken ze verzorgster Tatjana Riegelsberger (Sarnau) van een crime passionnel omdat haar man Peter (K[KA3]obe) een verhouding zou hebben met Rose. Doch tussen de papieren van Rose worden de overlijdensaktes van twee bewoners gevonden. Intussen is Margot bevriend geraakt met de bewoner Konstantin Baumeister (Mellies), en als zij zich er eindelijk thuis gaat voelen, overlijdt Konstantin geheel onverwacht. Er is duidelijk iets aan de hand in Abendrot. Max en Freddy denken dat Rose teveel wist. Het scenario van niemand minder dan de tv- actrice Nina Hoger en regisseur Stelzer heeft in verband met de toenemende vergrijzing het werkterrein van Ballauf en Schenk verplaatst naar de bejaardenzorg. Heel realistisch. Voorts bevat het de gebruikelijke bestanddelen en leveren Bär en Behrendt werk af dat men van hen verwacht. Het camerawerk is van Peter Przybylski. Aflevering 563.

Tatort - Die Liebe der Schlachter

2003 | Mysterie

Duitsland 2003. Mysterie van Thomas Jauch. Met o.a. Sabine Postel, Oliver Mommsen, Camilla Renschke, Maja Maranow en Hannes Jaenicke.

Het goede huwelijk van Lisa (Maranow) en Hans Pietsch (Jeanicke), die een goedlopende slagerij in een volkswijk in Bremen hebben, is sedert de dood van hun dochter tien jaar geleden aan het afkalven. Als Sandra Wiemann, een jonge vrouw die naast de familie Pietsch woont, levenloos wordt aangetroffen in haar woning, denkt men in de eerste plaats aan zelfmoord. Hoewel Kommissar Stedefreund (Mommsen) belast is met het onderzoek, doorkruist zijn bazin Hauptkommissarin Inga L[KA3]ursen (Postel) zijn werk als zij haar dochter Helen (Renschke) undercover poolshoogte laat nemen omdat zij toevalling in hetzelfde gebouw is komen wonen. Inga`s vrouwelijke intu[KA3]itie, dat het hier om moord ging, was natuurlijk juist en Stedefreund schikt zich algauw in de situatie. Het slachtoffer was bij iedereen geliefd, behalve bij huismeester Walter Jehke (Kurth), die daarom als eerste bovenaan het lijstje van de verdachten staat. Doch de titel van deze spannende, psychologische misdaadfilm doet anders vermoeden. Het uitstekende scenario is van Jochen Greve. De rolverdeling levert een prima prestatie en de vaste bezetting, Postel, Mommsen en Renschke zijn zeer genietbaar. Maranow speelt in de misdaadserie EIN STARKES TEAM, Verena, de sterke vrouw van de afdeling, naast Florian Martens als Otto. Het camerawerk is van Achim Poulheim. Aflevering 547.

Tatort - Bermuda

2003 | Mysterie

Duitsland 2003. Mysterie van Manfred Stelzer. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Dietmar Bär, Tessa Tittelstaedt, Joe Bausch en Paula Kalenberg.

Aan de Rijnoever wordt het stoffelijk overschot gevonden van de eigenaresse van een groot, goedlopend autobedrijf, dat Sylvester heet. Max Ballauf (Behrendt) en Freddy Schenk (B[KA3]ar) verrichten het onderzoek. Logischerwijze gaan ze een kijkje nemen in het autobedrijf dat de hoofddealer is van een bekend merk. De chef van het bedrijf is Wolf-Dieter Lachner (Brandner). Beide speurders ontdekken algauw dat hij een verhouding had met de overledene, en dat hij diep verwikkeld zit in het omkatten van auto`s voor de Russische maffia. Het zou al te gemakkelijk zijn als de zaak met Wolf-Dieter opgelost zou zijn. Voor het zover is, stellen Max en Freddy vast, dat Winnie Sylvester (Kalenberg), de minderjarige dochter van de overledene, in een tehuis voor jongeren woont, dat Bermuda heet, en dat onder beheer valt van de raad voor de kinderbescherming. Door het ongelukkige voorval is Winnie miljonaire geworden. Het gaat nogal chaotisch toe in het tehuis, waar ook David Brunner (Riedel) woont. Hij is leerling automonteur bij Sylvester en stond op de nominatie ontslagen te worden vanwege het lenen van auto`s voor nachtelijke straatraces. Een andere bewoner Philipp Rabe (Moya) heeft een tick en een merkwaardige hobby: messenwerpen. Dan is er Marlott (Schramm), Winnie's contactpersoon; zij blijkt een dwangmatige zakkenrolster te zijn, die samen met Winnie oudere heren kaalplukt; en last but not least is er de overwerkte directeur van Bermuda, die flink boven zijn capaciteiten moet werken. Max en Freddy draaien in rondjes, want er zijn verdachten, die motieven hebben en er zijn lieden, die voordeel hebben bij de dood van Winnie's moeder. Ze komen er niet goed uit, maar dan gebeurt er een tweede moord die hen op het spoor van de eerste brengt. Het scenario van Scarlett Kleint en Roswitha Seidel bevat een aantal originele elementen: de onbetrouwbare jeugd, maar kiest verder voor het bekende recept: de tweede moord. Het goede spel, vooral van de jongere rolverdeling, verhoogt het plezier voor de TATORT-liefhebber. Het camerawerk is van Tomas Erhart. Aflevering 540.

Tatort - Schlaf, Kindchen, schlaf

2002 | Mysterie

Duitsland 2002. Mysterie van Peter Fratzscher. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Dietmar Bär, Tessa Mittelstaedt, Catherine H. Flemming en Udo Samel.

In het scenario van Jan Hinter en Stefan Cantz wordt gezinspeeld op het feit dat zedenmisdadigers eerder ongeneeslijk zieken zijn dan criminelen en de eindconclusie is dan ook dat ongeneeslijk zieken kunnen genezen, terwijl er mensen rondlopen die normaal lijken, maar zwaar gestoord zijn. Dit alles wordt verpakt aan de hand van de moord op een au pair. Ze is op een rituele manier geslacht, net op het moment dat Willy Linnartz (Janot) na vijftien jaar gevangenisstraf weer op vrije voeten is. Het lijkt op de werkwijze van Willy, waardoor hij berucht is geworden. Voordat Ballauf (Behrendt) en Schenk (B[KA3]ar) tot deze conclusie komen en Linnartz hebben ingesloten, waren ze door Barbara Stein (Flemming) op het spoor gebracht. Barbara is een journaliste die van hogerhand het imago van de afdeling moordzaken moet oppoetsen en zij werkt als een vijfde wiel aan de wagen van Freddy en Max. Terwijl Willy blijft ontkennen, zitten Ballauf en Schenk te puzzelen hoe Barbara zo snel kon zijn, totdat ze ontdekken, dat zij het derde slachtoffer van Willy was, en het er vijftien jaar geleden als Suzanne L[KA3]ammerhirt levend vanaf had gebracht. Als Willy het nu toch eens niet was, wie imiteert dan uitgerekend op dit tijdstip zijn werkwijze? De geneesheren Dr. Seitz (Samel) en Dr. Roth (Bausch) die Willy behandeld hebben, moeten met tegenzin de vragen beantwoorden van ons politieduo. Journalist Doerr (Balder) doet ook nog een duit in het zakje. Bär en Behrendt zijn natuurlijk weer beregoed, maar het verhaal bewandelt bekende paden. Het camerawerk is van Jörg Schneider, die in de voorzomer van 2001 in Keulen en omgeving filmde. Aflevering 502.

Tatort - Rückspiel

2002 | Mysterie

Duitsland 2002. Mysterie van Kaspar Heidelbach. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Dietmar Bär, Peter Sodann, Bernd Michael Lade en Tessa Mittelstaedt.

In aflevering 514 werken de teams uit Keulen en Leipzig voor een tweede keer samen. In Leipzig wordt een medewerkster van het stedelijk museum vermoord en hoofdcommissaris Kain (Lade) denkt dat het om een crime passionnel gaat. Hij besluit de man die hij voor de dader houdt, te schaduwen en zo komt hij inofficieel terecht in Keulen. Max Ballauf (Behrendt) en Freddy Schenk (B[KA3]ar) moeten vrijwel tegelijkertijd het onderzoek doen naar een schietpartij rond een waardetransport op een parkeerplaats van een wegrestaurant aan de autobahn, waarbij een man werd gedood. Er blijken twee uiterst kostbare kunstvoorwerpen gestolen te zijn en ze arresteren een man, die achteraf hun collega Kain blijkt te zijn. Ze besluiten te gaan samenwerken. Ondertussen is Ehrlicher (Sodann) undercover aan het werk gegaan zonder zijn collega's te waarschuwen. Hij houdt zich op een groezelig familiehotel waarvan Russische immigranten de eigenaren zijn. Dit levert de nodige verrassingen op en veroorzaakt later enkele hele hachelijke situaties. Het spoor gaat tenslotte via de vermoorde Russische kunstenaar naar zijn dubieuze, poepchique kunsthandelaar die aan de grond blijkt te zitten, en zich in heeft gelaten met een grootschalige verzekeringsfraude; maar de gestolen kunstobjecten blijven onvindbaar. Als de heren menen dat de zaak is opgelost, blijkt Kains intuïtie van het begin toch juist geweest te zijn. Het scenario van Wolfgang Panzer is spannend en heeft de krachten onder de vier hoofdrollen eerlijk verdeeld. Onderhoudend en humoristisch: Ehrlicher heeft een dienstwagen van de Keulse politie nodig om met Schenk de vriend van de kunsthandelaar te schaduwen; hij krijgt geen snelle Audi of BMW, maar een gereviseerde, rokende Trabi! De dikke, grote Schenk gaat achter het stuur, maar weet niet om te gaan met zo'n tweetaktwagentje; Ehrlicher wel. De Keulse 'bierstangetjes' smaken de heren uit Saksen helemaal niet en een broodje kaas met mosterd voor het ontbijt gaat er bij Ehrlicher niet in. Het camerawerk is van Kay Gauditz.

Die Mutter

2002 | Drama

Duitsland 2002. Drama van Matti Geschonneck. Met o.a. Martina Gedeck, Harald Krassnitzer, Lena Lauzemis, Nadja Bobyleva en Gudrun Ritter.

Een dag na haar zestiende verjaardag is Rena Zardiss uit een dorpje in Saarland spoorloos verdwenen. De politie tast in het duister. Ondertussen geeft haar moeder Vera de hoop niet op en doet haar eigen onderzoek en stelt zich kritische vragen of haar gezin wel zo harmonisch was. Terwijl de aanwijzingen voor een moord zich steeds meer opstapelen en het gezin steeds verder uit elkaar valt, gelooft Vera hardnekkig dat Rena nog in leven is.

Tatort - Mördergrube

2001 | Mysterie

Duitsland 2001. Mysterie van Christiane Balthasar. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Dietmar Bär, Tessa Mittelstaedt, Florian Lukas en Amalie Bizer.

Als studente in de rechten Martha Dreher op de campus van de universiteit doodgeschoten wordt, menen Max Ballauf (Behrendt) en Freddy Schenk (B[KA3]ar) dat haar opvliegerige ex-vriendje de dader is omdat hij een strafblad heeft, maar algauw blijkt dat Martha een verhouding had met de getrouwde universiteitsmedewerker Dr. K[KA3]ogel (Umbach) - nomen est omen! Verder komt de briljante, maar geschifte student Alexander Grau (Lukas) in aanmerking omdat hij theoretiseert over de perfecte moord, waarvoor hij `het bewijs` wil leveren. Grau wordt ingesloten, maar hij heeft een machtige pa. Dan wordt de vader van Max, die in kommervolle sociale omstandigheden verkeert, dodelijk getroffen als hij zijn onderkomen verlaat en het blijkt dat de afgevuurde kogel afkomstig is uit hetzelfde wapen, waarmee Martha werd vermoord. Wil iemand Max uitdagen of zich op hem wreken? Dan stuiten ze op de labiele Franziska (Mittelstaedt)... Het scenario van Robert Schwentke dat niet helemaal vrij van clichés is, volgt het patroon van een wie-is-de-dader met de nodige dwaalsporen, die voor de verandering in een universitair milieu speelt met als gruwelijk en wellicht nodeloze aspect de moord op Ballaufs vader. De zaak van de Keulse commissarissen eindigt voor de verandering niet eens in een arrestatie. Heel onderhoudend, emotioneel en goed gespeeld door de gehele rolverdeling. Het camerawerk is van Oliver Bokelberg. Uitgezonden in plaats van de geplande aflevering 463 TATORT - KINDSTOT onder regie van Claudia Garde, ook met Ballauf en Schenk.

Tatort - Kindstod

2001 | Mysterie

Duitsland 2001. Mysterie van Claudia Garde. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Dietmar Bär, Anna Thalbach, Tina Engel en Thomas Lawinsky.

Hauptkommissar Max Ballauf (Behrendt) uit Keulen moet wegens een acute blindedarmontsteking geopereerd worden. In het ziekenhuis ziet hij de kleine Nathalie (Claus), die duidelijk het slachtoffer van een zware mishandeling is. Het kind is zo toegetakeld, dat het zwijgt. Ondertussen wordt Freddy Schenk (B[KA3]ar) bij het opgedregde lijk van Manfred Knoche gehaald. Manfred had een forse klap gekregen, waardoor hij buitenwesten in het water gekieperd is en daardoor verzopen. Freddy heeft onmiddellijk een verdachte, die hem de tik uitgedeeld moet hebben: Axel Wuttke (Lawinsky), want die moet zitten voor mishandeling, maar hij is tijdens een weekendverlof verdwenen. Hij is de ex-vriend van Knoche`s huidige vriendin Gaby (Thalbach). Jaloezie zou het motief zijn. Ondertussen vraagt Max zich af wie de ouders van Nathalie zijn en na een tijdje komt hij erachter dat Axel haar vader is. Kindermishandeling vindt meestal in de huiselijke kring plaats. Nathalie`s moeder Gaby komt niet in aanmerking, want ze kon het kind niet eens aan en had het aan de zorg van haar moeder Renate (Engel) overgelaten. Renate heeft geen beste papieren; er zijn klachten tegen haar ingediend bij de kinderbescherming. Ondertussen bezwijkt Nathalie aan haar verwondingen. Max en Freddy rusten niet voordat ze de ware dader in zijn kladden hebben gegrepen. Het scenario van Edgar von Cossart en Irene Martin stoot even tegen de ijsberg van de complexe kindermishandeling aan, maar is au fond een geestdriftig vertolkte wie-is-de-dader. Thalbach laat zich van haar beste kant zien als slonzige moeder. Uitstekende regie van Garde. Bekroond met de Goldener Gong van het tijdschrift Gong. Aflevering 472.

Tatort - Bestien

2001 | Mysterie

Duitsland 2001. Mysterie van Kaspar Heidelbach. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Dietmar Bär, Tessa Mittelstaedt, Armin Rohde en Teresa Harder.

Deze film behandelt het thema van ongeduld over een traag verlopend moordonderzoek en binnen handbereik liggende zelfjustitie. De dochter van ex-rocker Kulle Hain (Rohde) is vermoord. Terwijl Max Ballauf (Behrendt) en Freddy Schenk (Bär) combineren en deduceren over een seriemoordenaar, gaat Hain met zijn maten zelf op pad en geschiedt er een tweede moord. Max en Freddy moeten sjoemelen met hun voorschriften om alles in de hand te houden. Tenslotte zegeviert de gerechtigheid - hoe kan het ook anders. Een sterke aflevering met een sterke Rohde. Het scenario is van Norbert Ehry. Het camerawerk is van Kay Gauditz. Aflevering 483.

Tatort - Quartett im Leipzig

2000 | Mysterie

Duitsland 2000. Mysterie van Kaspar Heidelbach. Met o.a. Peter Sodann, Bernd Michael Lade, Klaus J. Behrendt, Dietmar Bär en Walter Nickel.

Aan het scenario van aflevering 458 ter gelegenheid van 30 jaar TATORT werkten drie specialisten: Hans-Werner Honert, Fred Breinersdorfer en Wolfgang Panzer; de eerst genoemde had op dat moment een drietal films als regisseur op zijn naam staan en de laatst genoemde een viertal, terwijl Breinersdorfer zijn sporen verdiende met het schrijven van draaiboeken voor talloze Duitse krimi`s. De regionale omroepen van Nord-Rhein-Westfalen (WDR) en Sachsen (MDR) wilden een aflevering die speelde tussen Oost en West, tussen wessis en ossis. Commissarissen Ehrlicher (Sodann) en Kain (Lade) werken aan de moord op ex-lid van een studentencorps, Dr. Maik Frei, die van achteren werd aangevallen. Hij was lid geweest van de studentenvereniging Votania, die onder het beschermheerschap staat van professor Kleist (Glowna), een gerenommeerde longarts uit Leipzig. Terwijl Ehrlicher en Kain in de romantische wijk Rosenthal (van het porcelein!) de zaak onderzoeken, worden Max Ballauf (Behrendt) en zijn collega Freddy Schenk (B[KA3]ar) geconfronteerd op het K[KA3]olner Hauptbahnhof met het stoffelijke overschot van Dr. Karl Kuhn uit Leipzig, die aan een vergiftiging is overleden in de Inter City tussen Leipzig en Keulen. Ze ontdekken dat Kuhn zijn broer een bezoek wilde afleggen en dat hij zijn laatste gesprek via zijn portable met Dr. Frei in Leipzig voerde. Het duurt niet lang of het tweetal ontdekt dat ook Kuhn een oud-lid was van Votania. Telefonisch contact met de collega`s in Leipzig verloopt stroef en ze krijgen de boodschap dat ieder op zijn eigen terrein resultaten moet zien te behalen. Max vindt dit maar niks, en impulsief als hij is, haalt hij Freddy over discreet in Leipzig te gaan snuffelen. Ehrlicher en Kain zijn echter niet van gisteren en Freddy`s incognito is alras bekend, waarop ze besluiten samen te gaan werken als Max zich bij hen voegt in de Saksische hoofdstad. Het kwartet ontdekt dat Frei en Kuhn wetenschappelijk medewerkers van professor Kleist waren en ze nemen aan dat er rivaliteit om Claudia Kleist (Hübchen), de dochter van de professor, in het spel was. Dieper gewroet in de lokalen van de vereniging Votania stuit op al te grote invloed van Professor Kleist en kadaverdiscipline naar Pruisisch recept. Gedenkwaardig is het hartelijke afscheid van beide teams aan de schnell-imbiß op het hypermoderne station van Leipzig. De allereerste TATORT, TAXI NACH LEIPZIG speelde ook al in Oost en West en liet toen een hoopvolle samenwerking zien tussen bier drinkende commissaris Trimmel uit Hamburg en zijn DDR-collega die hem tips gaf. Een genietbare aflevering, maar het scenario is niet super en toegeschreven op de Berlijnse Muur die nog steeds in de hoofden van de mensen bestaat, waardoor de vele kijkers buiten het Duitsland veel minder voeling hebben met deze aflevering.

Tatort - Bittere Mandeln

2000 | Mysterie

Duitsland 2000. Mysterie van Kaspar Heidelbach. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Dietmar Bär, Anna Loos, Renée Soutendijk en Jana Hora.

Commissarissen Max Ballauf (Behrendt) en Schenk (B[KA3]ar) zitten met een cyaankaligeval: Gerd Weisbach, een rijke ondernemer, die aan een ongeneeslijke kanker leed, is evenwel vroegtijdig dood gegaan. Was het moord of zelfmoord? Twee vrouwen profiteren van zijn heengaan: echtgenote Evelyn (Soutendijk), een goedkoop blondje op leeftijd die zich chiquer voordoet dan ze is (ook in werkelijkheid) en op de Canarische eilanden in Teneriffe woont: het vermogen komt in haar bezit; de veel jongere geliefde, Marion Grimm (Hora), ook al een weinig sympathiek blondje ([KA1]en zonder klasse), die een drukke fitness-studio runt, daar best van leven kan, maar de eigenaresse niet is: ze hoopt hem nu definitief in handen te krijgen. Blonde Dagmar Nehls (Simon) heeft ook een motief: haar man Axel, een ijshockeyprof, zit voorgoed in een rolstoel door de schuld van Weisbach, die hem omver reed; Dagmar, die de peperdure verpleging moet betalen van Axel, verdient bij door op parties te bedienen. Max, die rondrijdt in een Chevrolet Caprice uit de jaren 1980, volgt het spoor van zelfdoding; Freddy Schenk komt achter de bron van de cyaankali: het is Schlegel (Kolenda), een chemicus die met het bezorgen van pillen [KA2]a 1500 euro mensen uit hun lijden helpt (en zijn firma met acht medewerkers), maar die `hulpverlening` is uiteindelijk niet strafbaar. Dit spoor leidt tot niets, totdat Freddy ontdekt dat Dagmar een verhouding heeft met verpleger Lotz, die een strafblad heeft en de contacten legt tussen leverancier Schlegel en de ten dode opgeschreven afnemers, maar ook dit spoor loopt dood. Ook de connectie van Lotz met Marion leidt tot niets. Ondertussen probeert Evelyn via een advocaat de fitness-studio van Marion Grimm, die overigens haar weldoener Weisbach bedroog met een gespierde, gebrilde fitnessboy, in handen te krijgen. Ook dit spoor, voor zover er sprake van was, leidt tot niets. Dan wordt verpleger Lotz levenloos aangetroffen en pas tegen het einde ontdekken we de verbinding tussen hem en Evelyn. Haar motief, niet tegen een definitieve echtscheiding op te kunnen, is heel zwakjes bedacht. Al met al een behoorlijk onderhoudende aflevering, die niet spannend is, met sympathieke mannen (Behrendt, B[KA3]ar en Kn[KA3]ufken) en onsympathieke vrouwen (Soutendijk en Hora). Heel wat running-gags, w.o. de botsing aan het begin en in de finale met de Chevrolet; het afschuwelijke eten in de politiekantine, waarvan Max griezelt en Freddy telkens weer geniet; en grappen zoals rode rozen op het graf van Schenks opa inplaats van een grafkrans; die overigens bezorgd wordt aan Schenks jarige en pittige collega Lissy (Loos). De diverse episoden in het scenario worden netjes aan elkaar gelijmd onder een glas bier op het terras van een Bratwurst- Imbiß. Het scenario is van Karl-Heinz Käfer; het camerawerk is sfeervol. Afleverin 437.

Schande

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Claudia Prietzel. Met o.a. Stephanie Charlotta Koetz, Imogen Kogge, Hansa Czypionka, Oliver Stritzel en Nina Franoszek.

Een wankele moeder (Kogge) meent dat haar ex-man hun 12-jarige dochter (Charlotta Koetz) misbruikt. Zonder aarzeling stort de moeder zich op de vader, blind voor de lijdensweg van haar dochter. De kijker weet ondertussen dat de moeder opzichtige aanwijzingen mist die duidelijk naar een andere dader wijzen, een man die zeer nauw betrokken is bij moeder en dochter. Schande is de aangrijpende openingsfilm van een drieluik over kindermishandeling van tv-regisseur Prietzel, gevolgd door Der Puppengräber (2003) en Schattenkinder (2007). Haar belangstelling vertaalt zich in Schande in een onversneden rauw psychologisch drama, ondersteund door overtuigend realistisch werk van de 13-jarige debutant Stephanie Charlotta Koetz.

Dunkle Tage

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Margarethe von Trotta. Met o.a. Suzanne von Borsody, Stefanie Stappenbeck, Siggi Kautz, Steffen Groth en Andreas Friscay Kali Son.

Door de dood van haar man begint Angela Rinser (Von Borsody) te drinken. Ze heeft twee kinderen. Als Max (Kautz) zestien en Felicitas (Stappenbeck) achttien is, kan Angela het niet langer verborgen houden. Het tweetal schaamt zich voor hun moeder en probeert te voorkomen dat de verslaving van hun moeder aan de buitenwereld bekend wordt, want als het zou uitkomen, lopen ze de kans in een tehuis te belanden. Terwijl moeder zich steeds meer verwaarloost, dalen ze met z'n allen in vlot tempo de sociale ladder af. Tenslotte weet Max zich van thuis los te maken, maar Felicitas gaat meedrinken na een ongelukkige liefde. Somber drama dat gedragen wordt door de fraaie rol van Von Borsody en de uitstekende regie van Von Trotta. Het camerawerk is van Franz Rath.

Polizeiruf 110: Mordsmäßig Mallorca

1998 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1998. Mysterie van Ulrich Stark. Met o.a. Martin Lindow, Oliver Stritzel, Andrea Sawatzki, Joachim Kemmer en Rolf Zacher.

Eindelijk gerechtigheid voor Sigi (Lindow) en Kalle (Stritzel): enkele weken vakantie. Goedgemutst gaan ze naar Mallorca, waar ze met het mannenkoor uit Volpe op een heimatavond gaan zingen. Alles loopt uit de hand. Sigi krijgt ruzie met zijn vriendin collega Gabi Bauer (Sawatzki), en bij aankomst blijkt dat er een bom is afgegaan op het kantoor van hun reisbureau in Palma. Het wordt nog erger. De ochtend na het concert wordt Sigi aangehouden voor moord op de eigenaar van een speelbank, Rolf Radic (B[KA3]ohlke), die in zijn zwembad verdronken is. Sigi is de laatste die Radic in levende lijve heeft gezien en hij heeft veel geld verloren bij een kaartspel met Radic. Volgens commissaris Miguel (Kemmer) is hij de ideale verdachte. Sigi duikt onder en met hulp van de koorleden komt hij achter een vuig complot. Een weinig overtuigend plot dat zich met horten en stoten voortsleurt. Enkele fraaie opnamen van Palma de Mallorca kunnen de verveling niet opvangen. Het magere scenario werd geschreven door Dirk Salomon en Thomas Wesskamp. Het camerawerk is van Wolf Siegelmann. Aflevering 201. Stereo.

Mein Freund Balou

1998 |

Duitsland 1998. Marianne Lüdcke. Met o.a. Günter Lamprecht, Raphael Ghobadloo, Hannelore Elsner en Michael Roll.

Martin Lindner (Lamprecht) moet twaalf jaar brommen wegens een gewapende overval. Hij heeft er zes jaar op zitten en is er slecht aan toe, want hij is zwaar hartpati[KA3]ent. Derhalve wordt hij opgenomen in het ziekenhuis. Als hij weer terug moet achter de tralies, weet Martin hem te drossen. Algauw heeft hij Balou (Ghobadloo) in zijn kielzog, een jonge Turk, die hem bij zijn oma gesmeerd is en op zoek is naar zijn vader, die een voetbaltrainer zou zijn. Martin wil de klever zo snel mogelijk kwijt raken, want hij is op zoek naar zijn aandeel in de buit die hij wil delen met zijn vriendin Anja Kr[KA3]oger (Elsner), maar Martins kameraad in het kwaad en het geld lijken van de aardbodem verdwenen. Meer tegen wil en minder tegen dank trekt dit onwaarschijnlijke duo met elkaar op door stad en land, maar later door dik en dun wat van grote waarde blijkt te zijn als ze allebei met de naakte waarheid geconfronteerd worden. Het scenario voor een buddyfilm met tegengestelde leeftijden van regisseuse Lüdcke is niet bepaald origineel te noemen, maar hoofdrol Lamprecht en zijn jonge tegenspeler Ghobadloo dragen de film, terwijl in haar mindere rol Elsner nooit te versmaden is. Duitsers worden toch een beetje afgeschilderd als racistisch en xenofoob tegen Turken van de tweede generatie, maar het kan geen kwaad hen een spiegel voor te houden. Lamprecht schmiert in zijn laatste scène, maar sterft op een prachtige wijze! Het camerawerk van Benedict Neuenfels dat grotendeels in Keulen en omgeving werd opgenomen, is heel aanvaardbaar.

Mayday

1998 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1998. Misdaad van Chris Bould. Met o.a. Robert John Burke, Heinz Hoenig, Annabeth Gish, Renate Becker en Ivo Dolder.

Piloot Tom Hutton neemt de schuld op zich voor het neerstorten van een vliegtuig van vliegtuigmaatschappij Wilkens, waarbij 169 mensen om het leven zijn gekomen. Hij heeft zijn baan opgezegd en leidt een teruggetrokken bestaan in Florida. Totdat er twee jaar later een tweede vliegtuig van Wilkens op dezelfde wijze neerstort en er opnieuw een onderzoek wordt ingesteld

Liebe im Schatten des Drachen

1998 | Drama, Thriller

Duitsland 1998. Drama van Otto Alexander Jahrreiss en Otto Alexander Jahrreis. Met o.a. Jürgen Prochnow, Sarah Lam, Burt Kwouk, Christine Reinhart en Christian Doermer.

Twintig jaar lang was Paul Konen oorlogsverslaggever maar nu wil de gedesillusioneerde reporter het in China rustiger aandoen. Hij wil landschapsfoto's nemen voor een boek en ontmoet de aantrekkelijke Wang Liyun. Terug in Duitsland wordt Paul bedreigd door de Chinese maffia: als hij niet meewerkt geld wit te wassen zullen ze Wang martelen

Sanfte Morde

1997 | Drama

Duitsland 1997. Drama van Bernd Schadewald. Met o.a. Julia Jäger, Herbert Knaup, Renate Krössner, Katja Studt en Oliver Stritzel.

Op de intensive care van een ziekenhuis zijn de laatste tijd opvallend veel mensen overleden en chirurg dr. Plath staat voor een raadsel. De operaties verlopen doorgaans voorspoedig, maar bij de nabehandeling treden telkens complicaties op. De anesthesiste, een voorstandster van euthanasie, weet van de prins geen kwaad. Dan wordt er een jonge danseres binnengebracht die van de bühne is gevallen. Op het eerste gezicht lijkt er weinig aan de hand te zijn, maar de consequenties zijn zeer verstrekkend...

Crazy Moon

1997 | Drama, Muziek

Oostenrijk/Duitsland 1997. Drama van Peter Patzak en Peter Pazak. Met o.a. Gabriel Barylli, Dieter Laser, Fritz von Friedl, Karl Markovics en Ralph Robert Thomson.

Manfred Kollwitz (Laser) kan maar niet geloven dat zijn aantrekkelijke dochter Sophie (Spitaler), die een rolletje speelde in de muziekvideo van `bejaarde` rockzanger Niko Kiefer (Barylli) door een noodlottig ongeval tijdens de opnames om het leven is gekomen. Uit de onverwachte publiciteit van het ongeluk wil Niko`s manager Irene Parker (Fischer) een slaatje slaan, want Niko probeert wanhopig zijn come-back te maken. Sophie`s vader houdt Niko verantwoordelijk voor haar vroegtijdige dood, en zit hem achterna. Niko wordt door iedereen in de steek gelaten, behalve door zijn ex-vriendin Carola (Bill), een nieuwe vlam, Evita (Bub), en zijn juridisch adviseur Dr. Georg Rudolf (Markovics). Tam vermaak voor een doelgroep van vijftig-plussers, waarvan de oogleden één uur voor middernacht nog niet dichtgezakt zijn. Fatsoenlijk geregisseerd door Patzak, die samen met Georg Biron het scenario schreef.

Tatort - Schlaflose Nächte

1996 | Mysterie

Duitsland 1996. Mysterie van Hartmut Schoen. Met o.a. Ulrike Folkerts, Ulrike Bliefert, Steffen Münster, Hans Günter Martens en Ingrid van Bergen.

Als er gefeest wordt vanwege het eindexamen, maakt een van de `gelukkigen`, Christine Becker een dodelijke val uit het raam. Lena Odenthal (Folkerts) onderzoekt de zaak nadat bij de sectie is komen vast te staan, dat het om moord gaat. Ze komt via Christine`s angstige vriendin Anna (Westermann) op het spoor van Klaus Lottmann (Schmidt), de eigenaar van een goedlopend meubelmagazijn. Klaus zou een verhouding met Christine gehad hebben. Als alle bewijzen zich tegen Lottmann hebben opgestapeld, wordt zijn zoon vermoord, waardoor alles in een ander perspectief komt te staan. Lena moet met haar assistente Karin Fellner (Bliefert) en assistent Ferdi Robotka (Münster) van voren af aan beginnen. Ze ontdekken dat een roekeloze levensstijl, jaloezie en haat de drijfveren achter de misdaden zijn. Het niet al te spannende scenario is van regisseur Schoen. Hij heeft het op maat geschreven voor Folkerts die zich temidden van kirrende en bange jonge vrouwen als een vis in het water voelt. Negende zaak van Lena Odenthal, aflevering 340.

Tatort - Bienzle und der Traum vom Glück

1996 | Mysterie

Duitsland 1996. Mysterie van Dieter Schlotterbeck. Met o.a. Dieter Werner Steck, Rita Russek, Rüdiger Wandel, Dieter Eppler en Friedrich-Karl Praetorius.

De zesde zaak van Ernst Bienzle (Steck) gaat over een arbeidsongeval in een steengroeve in de omgeving van Stuttgart. Bienzle en zijn assistent G[KA3]achter (Wandel) onderzoeken het ongeluk, omdat er aanwijzingen voor een moord zijn. Het slachtoffer blijkt aan vergiftiging te zijn overleden. Zo komt Bienzle op het spoor van de opslag van illegaal afval, maar hij heeft geen bewijzen tegen de eigenaar van het terrein. Pas als er een tweede dode is, kan Bienzle aantonen dat hier zeer giftige stoffen liggen, zij het tijdelijk, maar gevaarlijk genoeg. Deze moord- en milieuzaak is niet onaardig en de rolverdeling is zondermeer goed. Het scenario is zoals gebruikelijk van routiné Felix Huby, Bienzle's schepper. Aflevering 342 in een jaar dat de TATORT-films bijna wekelijks van de lopende band rolden.

Polizeiruf 110: Kleine Dealer, große Träume

1996 | Misdaad

Duitsland 1996. Misdaad van Urs Odermatt. Met o.a. Angelica Domröse, Dominic Raacke, Jürgen Vogel, Nadja Uhl en Götz Otto.

Atze P[KA3]ohlein (Vogel) werkt in de discotheek van Richie Becker (Otto). Atze`s minderjarige, verslaafde en sinds kort zwangere vriendin Bibi Dinkel (Uhl) gaat kooidansen, nadat Richie haar steeds wat hero[KA3]ine toeschuift voor een shot. Atze zou willen dat ze zou afkicken en hij wil met haar trouwen, maar geld voor een ontwenningskuur in een Zwitserse kliniek is er niet. Dan ontdekt de tamelijk na[KA3]ieve Atze dat Richie een kilogram hero[KA3]ine heeft. Het spul is goud waard en Atze steelt het, om het in een parkeergarage aan dealers te verhandelen. Vera Bilewski (Domr[KA3]ose) en haar assistent Heiner Speth (Raacke) van de politie hadden lucht van de deal gekregen en proberen een arrestatie te verrichten. De zaak loopt uit de hand. Als Heiner Atze bij zijn vlucht te pakken krijgt, herkent hij hem als een maat van vroeger en laat hem lopen. Zo raakt Heiner verstrikt in de zaak en krijgt hij Vera achter zich aan, terwijl Atze onderduiken moet voor Richie en daardoor Bibi niet kan redden. Hoewel de film best lang lijkt (doch niet langer dan een andere aflevering uit de serie) omdat er te weinig actie is, zijn het verloop en de finale alleszins aanvaardbaar, het spel zeer goed en de sfeer heel raak. Het scenario is van Friedhelm Zündel en Klaus Peter Wolf. Het camerawerk is van Fritz Moser. Aflevering 182.

Dr. Berg - Nur das Leben zählt

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Rüdiger Vogler, Pierre Arditi, Evelyne Bouix, Julie Depardieu en Catherine Wilkening.

De wat vreemde eend in de Konsalik-verfilmingen voor de kijkkast; in feite de eerste, en gedraaid door een Franse regisseuse met v.n.l. een Franse rolverdeling - het verhaal leent zich ertoe: Dr. Werner Berg (Vogler) is een briljante onderzoeker op het gebied van de kankerbestrijding, die voor een grote doorbraak staat om een doelmatig geneesmiddel te ontwikkelen, maar hij is gedeprimeerd door de vroegtijdige dood van zijn dochter en wordt gekweld door schuldgevoelens. Zijn voormalige minnares Marie (Bouix) is gehuwd met Bernard L[KA1]etechin (Arditi), de eigenaar van een groot farmaceutisch bedrijf. Marie haalt Werner over om zijn werk in een chique kliniek in Zuid- Frankrijk voort te zetten. Werner weet niet dat die kliniek eigendom is van Bernards onderneming en dat het uitsluitend de bedoeling is om Werners onderzoek in de kiem te smoren, zodat Bernard nog lang kan profiteren van al die ongelukkige kankerpati[KA3]enten door zijn gebrekkige preparaten zonder concurrentie te blijven verkopen. Ambitieuze journaliste Gabrielle Caderon (Wilkening) opent Werners ogen over het gewetenloze bedrog. Christian Rullier bewerkte het boek Rostender Ruhm tot een efficiënt scenario, maar het blijft aan de oppervlakte, ook al is Arditi een heerlijke schurk en Bouix een mooie, valse slang. Depardieu is veelbelovend en de moeite waard om in betere films te blijven volgen. Vogler geeft een solide rol weg, maar de regie heeft de koers ingezet voor een gemakkelijke vaart zonder al te veel deining. Mooie locaties en onberispelijk camerawerk van Jean-Jacques Bouhon.

Küß mich!

1995 | Komedie

Duitsland 1995. Komedie van Maris Pfeiffer. Met o.a. Caroline Redl, Tobias Langhoff, Kai Scheye, Katja Riemann en Heino Ferch.

Blonde Paula (Redl) heeft alles mee: een gedegen opleiding, een lieve toet, een baan met goede vooruitzichten en een aardige vriend, Michael (Scheve). Ze heeft echter één makke: ze is kleptomane en 'verzamelt' in bijzonderheid vulpennen. Niet verontrustend, maar toch.

Polizeiruf 110: Blue Dream - Tod im Regen

1993 | Misdaad

Duitsland 1993. Misdaad van Bodo Fürneisen. Met o.a. Katrin Saß, Dirk Schoedon, Katja Riemann, Peter Wilcynski en Suzanne von Borsody.

Natalie Schuster (Von Borsody) die in de Blue Dream, een truckstop, aan de tafels bedient, wordt neergeschoten. Is de dader een jaloerse minnaar? Of heeft haar dood te maken met haar baas Willi Haller (Peusche) en diens vriend, Guido Welz (H[KA3]urrig), kapitein bij de Bundeswehr, die wat zouden bijverdienen met illegale wapenhandel? Uiteraard een klus voor Hauptkommissarin Tanja Voigt (Saß) in een misdaadfilm die maar moeizaam van de grond komt en een afgezaagd verhaal met clichépersonages behelst. Het scenario is van André Hennicke, Tom Wittgen en regisseur Fürneisen. Het camerawerk is van Peter Ziesche. Aflevering 157. Laatste film uit de overgangsperiode na de Duitse hereniging van 1991, waarna de ARD de serie voortzette.

Klefisch - Tod am Meer

1993 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1993. Misdaad van Kaspar Heidelbach. Met o.a. Willy Millowitsch, Dietmar Bär, Sabine Kaack, Walter Buschhoff en Florian Fitz.

De vierde zaak van de Keulse ex-commissaris Klefisch (Millowitsch). Hij moet bemiddelen in het conflict tussen de steenrijke groentehandelaar F. Heiderscheidt (Buschhoff) en diens kleinzoon Jens (Fitz), omdat Heiderscheidt hertrouwd is met zijn dertig jaar jongere secretaresse Cilly (Kaack). Jens meent dat door deze gebeurtenis zijn erfenis in rook zal opgaan. Bovendien gaan zijn opa en Cilly op vakantie naar de rotskust van Normandië. Ja, hoor voordat Klefisch ook maar iets kan doen, is de oude Heiderscheidt dood. Volgens Jens heeft Cilly het gedaan, maar Cilly zegt dat de opwinding, die door Jens werd veroorzaakt, voor haar man te groot was. Natuurlijk is er misdaad in het spel maar Klefisch moet daarvoor wel het een en ander uitzoeken en beroep doen op zijn oude relaties. Bär speelt Mike Döpper; deze op een hopman lijkende acteur zou in het Duitstalige tv-land heel bekend worden toen hij in 1997 als Kommissar Freddy Schenk van het team uit Keulen in de serie TATORT voor het eerst op de beeldbuis kwam. Films met Millowitsch zijn aardig, maar hebben te weinig tempo. Het scenario is van Hans Werner Kettenbach. Het camerawerk is van Thomas Merker. Mono.

Klefisch - Ein unbekannter Zeuge

1992 | Misdaad

Duitsland 1992. Misdaad van Kaspar Heidelbach. Met o.a. Willy Millowitsch, Gisela Trowe, Brigitte Grothum, Wolfgang Wahl en Dietmar Bär.

Hagen Borchert (Wahl) heeft zijn onderneming in de jaren 1950 opgericht en tot grote bloei gebracht. Iemand schijnt te weten dat het beginkapitaal niet helemaal legaal verkregen werd door de opbrengst van een kostbare verzameling munten, die ooit het eigendom was van Edith Coremans (Trowe) en Albert Flock. De onbekende probeert Hagen te dwingen zijn zaak te koop aan te bieden. Zijn vrouw Maria kent gepensionneerde politieman Klefisch (Millowitsch) en vraagt hem om hulp. Klefisch laat zich verleiden, speurt Edith op, er gebeurt een moord, maar lost het geval tussen Keulen en Aken op. Grappig om de populaire Keulenaar, die het jaar 2000 net niet haalde (hij werd dik in de negentig) op zo`n hoge leeftijd (in de tachtig) aan het werk te zien in een misdaadfilm, maar verder is het de bekende kost, die men kan genieten als een lange aflevering van Der Alte of talloze andere krimi's.

Tatort - Schimanski: Kinderlieb

1991 | Mysterie

Duitsland 1991. Mysterie van Ilse Hofmann. Met o.a. Götz George, Eberhard Feik, Christine Merthan, Florian Dreyer en Chiem van Houweninge.

Kriminalhauptkommissar Schimanski (George) gaat op een zondagmorgen schaatsen met zijn collega Thanner (Feik). Als hij een gewaagde manoeuvre uithaalt, glijdt hij uit en gaat op zijn bek. Hij stuit daarbij op het stoffelijk overschot van een meisje. Bij de sectie in het gerechtelijk laboratorium blijkt, dat zij het slachtoffer van een verkrachting was. Niemand vermist een kind van die leeftijd; Schmimanski en Thanner moeten de nodige moeite doen om haar identiteit te achterhalen. Ze vinden haar moeder, Frau Czermak (Merthan), die onlangs weduwe is geworden, en op het punt staat een zenuwinstorting te krijgen. Ze heeft nog een kind, Markus (Dreyer), die in een tehuis zit en zwaar toegetakeld is. Hij zwijgt in alle talen. Bij hun verdere onderzoek slagen Schimanski en Thanner erin een netwerk van kinderprostitutie op te rollen. Het scenario is van Gabi Pauler en Hartmut Grund. Sommige Duitse tv-critici bestempelden deze TATORT-SCHIMANSKI episode als een 'zeer vrouwelijke Krimi'... Omdat kindermishandeling centraal staat? Omdat het verhaal de realiteit op de hielen zit? Aflevering 250.

Tatort - Geburtstagsgrüße

1984 | Mysterie

Duitsland 1984. Mysterie van Georg Tressler. Met o.a. Manfred Heidmann, Amadeus August, Rudolf Waldemar Brem, Nate Seids en Uta Maria Schütze.

Kurt Sander (August), de assistent van Sch[KA3]afermann (Heidmann) is een fervent hengelsporter en hij vist graag in Frankrijk in de meren rond Puttlange aan de N74. Zo leert hij Mich[KA2]ele (Scheer) kennen, de dochter van een hoteleigenaar. Op zijn verjaardag neemt hij vrij om met Mich[KA2]ele de heugelijke dag te vieren. Hij is net vertrokken als een postpakketje wordt afgeleverd, dat zijn buurvrouw, Frau Wolf (Schütze), in ontvangst neemt. Kort daarop ontploft het en haar vier-jarige dochtertje raakt gewond. Schäfermann begint te snuffelen en ontdekt algauw dat iemand het op Sander gemunt heeft en dat Schäfermann de afzender geweest zou zijn! Voordat Schäfermann de zaak heeft opgelost, wordt hij met nog heel wat meer verrassingen geconfronteerd en moet hij een onderzoek over de grens doen. Het scenario van Herbert Lichtenfeld zit vol dwaalsporen en houdt de kijker op het puntje van zijn stoel. Het camerawerk is van Klaus Peter Weber. Vierde zaak van Schäfermann. Aflevering 162.

Tatort - 30 Liter Super

1979 | Mysterie

Duitsland 1979. Mysterie van Hans-Jürgen Tögel. Met o.a. Manfred Heidmann, Günther Maria Halmer, Martin Semmelrogge, Alexander May en Veronika Bayer.

In de nachttrein Saarbr[KA3]ucken-Parijs is aannemer Loderer (May) vermoord. Hij had 150.000 mark bij zich. Het geld is weg. De vermoedelijke plaats van het misdrijf is Metz, waar de nachttrein moest stoppen vanwege het rangeren. Volgens Kommissar Sch[KA3]afermann (Heidmann) is het Loderers compagnon Eckel (Halmer), want hij steekt diep in de schulden. Sch[KA3]afermann acht het denkbaar dat Eckel met de auto naar Metz is gereden en zijn partner van het het leven en zijn geld heeft beroofd. Daarna is hij weer snel teruggereden. Hij sluit Eckel op, maar beschikt niet over harde bewijzen. Sterker nog, het neefje van zijn huishoudster, Gabler (Semmelrogge), zegt dat hij Eckels auto die nacht had geleend. Wegens gebrek aan bewijs moet Schäfermann Eckel laten lopen. Op een persconferentie maakt Eckels advocaat Schäfermann zware verwijten. Schäfermann kan dit niet op zich laten zitten en maakt de rit naar Metz zelf per auto, waarbij hij het parcours klokt, en hulp krijgt van zijn Franse collega's. De afloop in het scenario van Hans Peter Kaufmann is dan voorspelbaar. Een prettige aflevering met behoorlijk spel en een keur van tv-acteurs. Halmer is dit keer de schurk, hij zou tien jaar later zijn eigen serie - ANWALT ABEL - krijgen als bohemiènachtige advocaat van de duivel. Het camerawerk is van Michael Peter Faust. Schäfermanns tweede zaak. Aflevering 98.

Tatort - Wodka Bitter Lemon

1975 | Mysterie

Duitsland 1975. Mysterie van Franz Peter Wirth. Met o.a. Hansjörg Felmy, Karin Eickelbaum, Claudia Amm, Heinz Bennent en Willy Semmelrogge.

In het park vindt de politie het lijk van Irene Lersch. Men stelt vrij snel vast dat zij vergiftigd werd. Irene werkte als leerling (Von Maydell) in de fabriek van Koenen (Bennent), een man op middelbare leeftijd. Terwijl de politie haar laatste gangen tracht te reconstrueren, weet de kijker inmiddels dat zij door Koenen is meegenomen, toen zij uit disco kwam, en met hem mee naar huis is gegaan. Nadat hij haar iets te drinken had ingeschonken, is hij even de kamer uitgegaan. Toen hij terugkwam lag Irene levenloos op de grond. In paniek sleepte Koenen haar het huis uit. Haferkamp (Felmy) is er snel achter dat Koenen haar het laatst in levende lijve gezien moet hebben, maar vindt het niet logisch dat Koenen de dader is, al sluit hij een poging tot chantage van Irene niet uit. Hij wil liever een beetje spioneren op het leven van de heer en mevrouw Koenen (Amm) en krijgt zijn charmante ex-vrouw Ingrid (Eikelbaum) zover om zich te gaan bewegen in het society-kringetje van Petra Koenen. Ingrid bezorgt haar man aanwijzingen die bevestigen dat zijn speudersinstincten juist waren. Het scenario voor deze wie-is-de-dader-achtige aflevering werd geschreven door Henry Kolarz. Als de oude mevrouw Koenen herkennen we veteraan-actrice Dagover. De commissaris die we als gast in deze aflevering te zien krijgen, is Veigl (Bayrhammer) uit München. De titel doet denken aan een drankje uit lang vervlogen dagen, dat in de jaren 1970 verschrikkelijk populair was. Vierde zaak van Kommissar Haferkamp. Aflevering 50.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Helga Poche op televisie komt.

Reageer