Soad Hosni: cast.
Er zijn 2 films gevonden.

Al Ikhtiyar

1970 | Misdaad

Egypte 1970. Misdaad van Youssef Chahine. Met o.a. Soad Hosni, Ezzat El-Alayli, Seif El-Dine, Youssef Chahine en Youssef Wahbi.

Twee tweelingbroers lijken als twee druppels water op elkaar. De ene is een beroemde en invloedrijke schrijver; de andere is een aardige, onconventionele schilder en zeeman. De politie ontdekt een lijk dat ge[KA3]identificeerd wordt als het lichaam van de tweede, die zich tijdens zijn onbezorgde leven erg aangetrokken voelde tot de vrouw van de eerste. Er wordt een onderzoek uitgevoerd: de eerste broer wordt verdacht, maar dan duikt het slachtoffer plotseling weer springlevend op! De zaak wordt geseponeerd, maar [KA1]e[KA1]en van de rechercheurs heeft zo zijn bedenkingen: waarom ziet niemand de twee broers ooit samen? Wie is wie? Wie speelt de rol van wie? Wie wordt er uiteindelijk in een dwangbuis gestopt en naar een tehuis gesleept? Laten we toegeven dat de film te kampen heeft met een te gemakkelijk scenario en een te afgezaagd thema: tweelingen en dubbelgangers. Voor de rest gaat het om een zeer knappe thriller met een zeer fris tempo, waarin bijzonder goed gespeeld wordt en waarin terloops aandacht besteed wordt aan het probleem van de schizofrenie. Het geheel is enigszins onsamenhangend, maar gezien de lengte van de film vragen we ons af of de bekeken versie wel compleet is. Daar valt namelijk aan te twijfelen. In ieder geval had Chahine zijn Carthaagse onderscheiding niet voor deze film moeten krijgen, maar voor de vorige: AL ARD (die de jury te geëngageerd vond?).

El Sauga el tania

1967 | Drama

Ethiopië 1967. Drama van Salah Aboe Seif. Met o.a. Soad Hosni, Schukri Sarhan, Salah Mansoer en Sanaa Gamil.

Fatma wordt door de rijke dorpsburgemeester gedwongen van haar man te scheiden en zijn tweede vrouw te worden, omdat zijn eerste vrouw onvruchtbaar blijkt. Ze verzet zich heftig tegen zijn avances en als ze zwanger wordt van haar ex-man, raakt de burgemeester verlamd. Zij sterft in het kraambed. Aboe Seifs streven films te maken die zowel 'kunstzinnig, geëngageerd, onderhoudend als educatief' zijn, wordt, met dit schitterende melodrama in de traditie van de 19e-eeuwse realistische roman, volledig bewaarheid.