Harry V. Lojewski: muziek.
Er zijn 4 films gevonden.

Diner

1982 | Familiefilm, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1982. Familiefilm van Barry Levinson. Met o.a. Steve Guttenberg, Daniel Stern, Mickey Rourke, Kevin Bacon en Tim Daly.

In de kerstweek van 1959, plannen vijf studievrienden hun sprong naar de volwassenheid vanuit hun vaste stek, het fast-food restaurant `Diner`. De een is niet in staat zijn huwelijkse plichten na te komen, een ander probeert los te komen van zijn katholieke opvoeding, nummer drie loopt een blauwtje, en dan is er nog iemand die van zijn imago als versierder wil afkomen. De laatste onderwerpt zijn vriendin aan een test, waarin ze duizend sportvragen moet beantwoorden. Schitterende debuutfilm van Levinson, die het scenario baseerde op zijn eigen jeugdervaringen in Baltimore (die nog verder uitgediept worden in AVALON en TIN MAN). Sterk in sfeeropbouw en fraaie dialogen. De film was een springplank voor heel wat latere topacteurs. Prachtige fotografie van Peter Sova. Een typische sleeper, vaak geïmiteerd, maar nooit geëvenaard.

Rich and Famous

1981 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1981. Komedie van George Cukor. Met o.a. Jacqueline Bisset, Candice Bergen, David Selby, Hart Bochner en Steven Hill.

Voor zijn laatste bioscoopfilm maakte Cukor gebruik van het toneelstuk Old Acquintance van John van Druten, dat in 1943 reeds verfilmd was. Bisset en Bergen zijn twee vriendinnen, die elkaar uit het oog verliezen. Na tien jaar zien ze elkaar weer. De een is ondertussen een succesvolle romanschrijfster geworden, de ander een gewone huisvrouw. Ze onderhouden een hechte vriendschapsband, al benijden ze elkaar hun geslaagde leven. Als huisvrouw Bergen haar dagboek publiceert, komt het tussen hen tot een breuk. Twintig jaar uit twee vrouwenlevens door de beste vrouwen-regisseurs in beeld gebracht, maar de film toont enkele opvallende, zeer hinderlijke stijlbreuken die de film oppervlakkig en warrig maken. Al met al een interessante prent over vrouwen, liefde en eenzaamheid. Marsha Hunt, Christopher Isherwood, Roger Vadim, Ray Bradbury, Nina Foch en Frances Bergen zijn even in het beeld. Geproduceerd door Bisset. Scenario van Gerald Ayres. Camerawerk van Don Peterman.

The Formula

1980 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1980. Thriller van John G. Avildsen. Met o.a. George C. Scott, Marlon Brando, Marthe Keller, John Gielgud en G.D. Spradlin.

Een moord op een ex-majoor lijkt verband te houden met een door de Duitsers uitgevonden procédé om steenkool om te zetten in olie. Een ex-CIA-agent wordt belast met het onderzoek, omdat de formule waardevoller is dan ooit als gevolg van de oliecrisis. De meeste betrokkenen bij het project, blijken echter te zijn vermoord. Uiteindelijk weet hij de uitvinder op te sporen. Originele thriller die aan impact wint door het fantastische duel tussen Scott en Brando. Het scenario van Steve Shagan, naar zijn eigen roman, is een aanklacht tegen het machtsmisbruik van de olie-multinationals. Jammer genoeg geeft hij heel wat sleutelmomenten te vroeg en te duidelijk weg. Aan de camera stond James Crabe.

The Sunshine Boys

1975 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1975. Komedie van Herbert Ross. Met o.a. Walter Matthau, George Burns, Richard Benjamin, Lee Meredith en Carol Arthur.

Burns en Matthau als de `jongens` uit de titel stonden jarenlang op het toneel met hun succesvolle nummer in een veaudeville-show. Ze zijn uit elkaar gegaan en kunnen elkaar niet meer luchten of zien. Een tv-producent, toevallig de neef van een van hen, wil het duo weer samenbrengen voor de thuisbuis. Het initiatief loopt uit op een regelrechte ramp, want de oude mannen zijn knorrig en koppig; niets kan hen verzoenen. Zalig om de twee veteranen Burns (als Al Lewis) en Matthau (als Willy Clark) aan het werk te zien, die hun cynische one-liners elkaar (en de kijkers) op bitse toon toebijten. Het scenario van Neil Simon naar zijn eigen toneelstuk is op zich niet zo sterk, maar het talent van beide steracteurs vijzelt het toch op tot een ware lust voor oog en oor. Burns kreeg een welverdiende Oscar. Het was zijn eerste belangrijke rol sinds 1939 toen hij in HONOLULU speelde. Matthau moest zich tevreden stellen met een nominatie. Camerawerk van David M. Walsh.