Catherine Fonteney: cast.
Er zijn 8 films gevonden.

L'inconnue d'un soir

1948 | Drama

Frankrijk​/​​Oostenrijk 1948. Drama van Hervé Bromberger. Met o.a. Nadia Gray, Lucien Legrand, Catherine Fonteney, Raymond Rouleau en Claude Dauphin.

De liefdesverhouding tussen een internationale en fatsoenlijke beroemdheid en de monarch van een klein niet- bestaand koninkrijk in Centraal Europa. Na een periode van politieke onrust doet de mini-vorst afstand van de troon en gaat hij met zijn vriendin in ballingschap leven, alvorens aan een hartaanval te overlijden. Smakeloze en langdradige oude kost. Deze film, naar het levensverhaal van Lola Montès, kan op geen enkele wijze de vergelijking met het meesterwerk van Max Ophüls doorstaan, te meer daar de kijker er nu vooral om moet lachen. De acteurs kunnen er verder ook niets aan doen.

Le Gardien

1946 | Drama, Musical, Komedie

Frankrijk 1946. Drama van Jean de Marguenat. Met o.a. Lilia Vetti, Tino Rossi, Loleh Bellon, Catherine Fonteney en Jenny Hélia.

Bewerking van de roman [KL]Le roi de Camargue[KLE] van de geheel vergeten Jean Aicard van de Acad[KA1]emie Fran[KA10]caise. Van dit boek, geschreven door Jacques de Baroncelli in 1934, was al een film zonder geluid gemaakt evenals een andere, gelijknamige film. Degene die hier wordt besproken is van veel minder belang dan het genoemde oude boek, want het is maatwerk ten behoeve van de nietszeggende en stroperige Tino Rossi. Jean de Marguenat (1893-1956) was de allerbeste in het creëren van een bepaald soort Franse cinema die toen in de mode was. Een illustratie van de Bijbelse woorden 'Ge zijt stof en tot stof zult ge wederkeren...'

L' Ange qu'on m'a donné

1945 | Drama

Frankrijk 1945. Drama van Jean Choux. Met o.a. Simone Renant, Gabrielle Dorziat, Catherine Fonteney, Mady Berry en Charlotte Ecard.

Naar een toneelstuk van de geheel vergeten schrijver Jean Charma. Een jonge vrouw neemt in 1940 een baby onder haar hoede die ze in 1945 weer aan de vader moet teruggeven. Ze treedt als huishoudster bij hem en zijn vrouw in dienst en bemerkt dat de laatste aan een ernstige vorm van geheugenverlies lijdt. Aan het einde neemt zij ontslag. Een zeer dramatisch werk, erg ouderwets vanwege de erin gehuldigde opvattingen en de filmische aanpak.

La Route enchantée

1938 | Musical, Fantasy, Muziek

Frankrijk 1938. Musical van Pierre Caron. Met o.a. Charles Trénet, Jacqueline Pacaud, René Navarre, Marguerite Moreno en Julien Carette.

Een jonge provinciaal leert in een betoverd kasteel de liefde kennen. De hele film steunt op de schouders van Trénet; regisseur Caron was niet meer dan een hulpje. Men treft een totaal onrealistisch en bijna onwezenlijk universum aan dat het doet betreuren, dat dit de enige keer was dat Trénet zich met film inliet; een film om opnieuw te ontdekken.

L' Entraîneuse

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Albert Valentin. Met o.a. Michèle Morgan, Gilbert Gil, Félicien Tramel, Giselle Préville en Georges Lannes.

Een animeermeisje heeft ondanks haar werk haar illusies intact gehouden, maar de intriges van haar begerige werkgever doen haar liefde voor zijn neef stuklopen. Uit trots gaat ze niet voor hem overstag, maar voor een rijke bezoeker uit de nachtclub. De film werd jaren na de premi[KA2]ere herontdekt en geprezen door de opmerkelijk losse stijl van de regie die de film boven de scenarioconstructie en het melodrama uittilt. (De jong gestorven Valentin had een korte filmcarrière en werd daardoor weinig bekend). De jeugdige Morgan heeft meer vitaliteit en ironie dan gewoonlijk. Het scenario is van Charles Spaak. Het camerawerk is van Günther Rittau.

La tendre ennemie

1935 | Komedie, Fantasy

Frankrijk 1935. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Simone Berriau, Jacqueline Daix, Georges Vitray, Marc Valbel en Lucien Nat.

Aan de vooravond van haar officiële verloving krijgt een jonge vrouw bezoek van de spookgedaantes van drie overleden minnaars van haar moeder, waaronder haar vader. Met hun hulp weet het meisje haar moeder te overtuigen dat ze mag trouwen met de man van wie ze houdt en niet met degene voor wie ze werd voorbestemd. Door de kritiek bestempeld als een zwakke film, maar voor geïnteresseerden in het werk van Ophüls hoort hij erbij. Scenario van Curt Alexander en Ophüls naar het toneelstuk L'ennemie van André Paul Antoine. Camerawerk van Eugen Schüfftan. Oorspronkelijk getiteld L'ENNEMIE.

Divine

1935 | Komedie

Frankrijk 1935. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Simone Berriau, Catherine Fonteney, Yvette Lebon, Georges Rigaud en Marcel Vallée.

Bewerking van de roman [KL]L`envers du music-hall[KLE] van Colette (1913), die grotendeels autobiografisch is en waarvan de titel de toon aangeeft: het gaat hier om een grimmige ontluistering van het genoemde wereldje. Een Pandora van het toneel, een fakir van de operette, de sfeer van een slavenmarkt en een wrede strijd tussen de seksen. Meer een kroniek met een dosis nogal sarcastische humor dan een excuusscenario voor een beschrijving van een specifiek milieu. Het geheel eindigt met een huwelijk dat wat weg heeft van gevangenschap in een kooi met wilde dieren. Op het eerste gezicht kunnen de personages en de situaties karikaturaal overkomen, maar bij nader inzien beschrijft Ophuls de imbeciliteit en de lafhartigheid van de mensheid (en dan vooral van het mannelijke soort) op een manier die ons doet denken aan Flaubert in [KLE]Bouvard et P[KA1]ecuchet[KLE]. Het camerawerk (Roger Hubert) en de decors (Jacques Gotko en Robert Gys) getuigen van echte originaliteit.

Poil de carotte

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Robert Lynen, Harry Baur, Catherine Fonteney, Christiane Dor en Colette Segall.

'Peenhaar', derde zoon uit een boerengezin, leidt onder de liefdeloosheid van zijn moeder die ook haar echtgenoot domineert. Een zelfmoordpoging van de jongen doet de vader het zwijgen om de lieve vrede verbreken, zodat hij zijn zoon het besef zal bijbrengen dat hij niet anders of slechter is dan andere kinderen. Deze film naar een roman van Jules Renard weet ontsporingen in smartlappigheid te vermijden en behoudt ook door hetspel van Lynen en Baur als de jongen en zijn vader onverminderde indringendheid. Veertig jaar later opnieuw verfilmd.