Miroslaw Bork

Regisseur, Producer, Auteur

Miroslaw Bork is regisseur, producer en auteur.
Er zijn 3 films gevonden.

Brücken der Liebe

2002 | Romantiek

Duitsland 2002. Romantiek van Miroslaw Bork. Met o.a. Julia Richter, Ursula Karusseit, Robert Gonera, Jan Jankowski en Heikko Deutschmann.

De 32-jarige journaliste Christina Lohmann (Richter) moet invallen voor een collega en moet derhalve een reportage maken over voormalig Oost-Pruisen in de Poolse Masuren. Behalve dat ze haar koppige oma Elsa Gritzan (Karusseit) op sleeptouw moet nemen, omdat haar auto gepikt is, moet ze samenwerken met fotograaf Marek Nowicki (Gonera), die ze aanvankelijk niet luchten of zien kan. Christina leert veel over het verleden, oma vindt een verloren liefde en ook voor Christina eindigt deze reportage geheel anders dan ze gedacht had. Voor het kasteelroman-achtige scenario van Marlis Ewald hoef je niet te gaan kijken, maar het camerawerk van Otto Kirchhoff en Jürgen Heimlich is heel erg mooi en Richter is nimmer te versmaden.

Unser fremdes Kind

1998 | Drama

Duitsland/Polen 1998. Drama van Miroslaw Bork. Met o.a. Susanne Lüning, Oliver Stritzel, Danuta Stenka, Maciej Robakiewicz en Grzegorz Ruda.

Door een ernstig, maar niet dodelijk verkeersongeval van haar acht-jarige zoon Tomek (Krucz) komt Anna Kowalski (Stenka) uit Danzig (Polen) erachter dat haar man Pawel (Robakiewicz), niet Tomeks vader is, omdat de bloedgroep niet overeenstemt. Aanvankelijk beticht Pawel Anna van ontrouw, maar dan stellen zij vast dat Tomek bij de geboorte verwisseld moet zijn met het kind van de familie Schneider (L[KA3]uning en Stritzel) uit Dresden in de toenmalige DDR. De ouders van Oskar Schneider (Ruda) zijn al enige tijd gescheiden en vader Horst Schneider woont in het Poolse merengebied. Terwijl de ouders met elkaar strijden over het nagenoeg onoplosbare drama, vergeten zij de twee jongens, die goed met elkaar kunnen opschieten en zich ondertussen op een avontuurlijke boottocht hebben begeven. Uiteraard komt het tweetal terecht in een benarde positie, die de ouders tot bezinning brengt. Ze stellen alles in werking om de jongens te redden. Duits-Poolse samenwerking naar een idee van de Poolse tv- regisseur Bork, die samen met Hans-Werner Honert het niet al te verrassende scenario schreef. Honert produceerde de film voor de omroepen TVP en MDR. Het camerawerk is van Grzegorz Kedzierski.

Cory Szczescie

1998 | Drama

Hongarije/Polen/Duitsland 1998. Drama van Márta Mészáros. Met o.a. Olga Drozdowa, Jan Nowicki, Masha Petraniuk, Olaf Lubashenko en Ewa Telega.

Natasha (Drozdowa) is 35 jaar en geeft Engelse les op een school in een Russische stad. Ze is getrouwd met beroepsmilitair Andre[KA3]i (Czerniewicz) en ze hebben twee dochters. Door het verdwijnen van de communistische dictatuur heeft Andre[KA3]i niets meer te doen en is hij aan de drank geraakt. Natasha`s vriendin Vera (Telega) vertelt dat zij van tijd tot tijd reizen naar Warschau maakt en daar kaviaar en wodka verkoopt, waarmee zij extra geld verdient. Aangezien Natasha niet meer kan rondkomen, besluit zij in Warschau kleding te gaan verkopen, die in Rusland veel goedkoper is dan in Polen. Ze gaat met Vera op weg naar de Poolse hoofdstad en neemt haar zeventien-jarige dochter Masha (Petraniuk) mee. Ze logeren in een drijvend hotel op de Wista. Vera wordt vermoord en achteraf blijkt dat ze betrokken was bij drugssmokkel. Natasha en Masha zitten vast en kunnen niet meer in het hotel verblijven, terwijl de verkoop van de kleding niet wil vlotten. Janek (Lubashenko) die het tweetal op de zwarte markt ziet, schiet te hulp. Hij eist echter zijn prijs en zo belanden Natasha en Masha in de klauwen van een zekere Mr. Robert (Nowicki), die vanuit het cultureel centrum van de stad prostituées uitbaat. Natasha, die niet alleen erg mooi is, spreekt goed Engels en is zeer gewild bij de toeristen. Uit gesprekken tussen Natasha en Masha blijkt dat Natasha van haar nieuwe werk geniet. Regisseuse Mészáros is al dik in de zestig en heeft naam gemaakt met feministisch werk - deze film is het tegenovergestelde en hij wemelt van de softpornoscène's - en dat is vriendelijk uitgedrukt. Haar rolprent is geladen met een erotische symboliek, die vooral ontleend is aan de grotendeels stalinistische architectuur van Warschau, voorwaar geen mooie stad omdat hij in WO II eerst door de Duitse bezetter en toen door het oprukkende Rode Leger in puin is geschoten. Mészáros heeft vooral de boodschap willen overbrengen dat de Polen eeuwenlang gexploïteerd werden door de Russen, maar dat nu de situatie voor het eerst omgekeerd is. De Polen maken echter nog ernstiger misbruik van hun nieuwe positie dan de Russen. De vaste bewonderaars van Mészáros zullen moeite hebben met haar film, want ze krijgen iets te zien wat ze totaal niet gewend zijn, terwijl veel liefhebbers van de erotische film geen oog hebben voor het uitstekende verhaal, de goede dialogen en het prachtige spel. Al met al een aanrader en hoofdrol Drozdova is niet alleen verschrikkelijk mooi, maar ook een begenadigd actrice. Het scenario is van Zoltan Jancso, Mészáros' volwassen zoon, naar een verhaal van Mészáros en Maciej Karpinski. Het efficiënte camerawerk is van Piotr Wójtowicz en hij maakte uitstekend gebruik van het decor dat de stad hem bood. Exporttitel: DAUGHTERS OF LUCK.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Miroslaw Bork op televisie komt.

Reageer