Enzo Masetti: muziek.
Er zijn 9 films gevonden.

Ercole e la regina di Lidia

1959 | Avonturenfilm, Fantasy, Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1959. Avonturenfilm van Pietro Francisci. Met o.a. Steve Reeves, Sylva Koscina, Sylvia Lopez, Primo Carnera en Patrizia della Rovere.

Hercules wordt door een listige troonopvolger van Thebe in een valstrik gelokt, waarbij hij zijn geheugen moet verliezen en de minnaar worden van de wrede koningin van Lydia die hem zal doden, als ze genoeg van hem heeft. Ook zijn aanstaande raakt in levensgevaar. Vervolg op de immens succesvolle LE FATICHE DI ERCOLE blijft op gelijkwaardig niveau, al is de confrontatie tussen de opmerkelijk gebouwde Reeves als Hercules en Lopez als koningin Omphale spectaculairder dan alle krachtpatserij.

Le fatiche di Ercole

1957 | Avonturenfilm, Fantasy, Drama

Italië 1957. Avonturenfilm van Pietro Francisci. Met o.a. Steve Reeves, Gianna Maria Canale, Sylva Koscina, Fabrizio Mioni en Ivo Garrani.

Hercules wordt door koning Pellias gevraagd om zijn zoon te onderrichten. Deze weigert de lessen en sterft na een gevecht met een leeuw. Hercules wordt gestraft met een reeks van gevaarlijke opdrachten en gaat o.a. met Jason en de Argonauten op zoek naar het Gulden Vlies. De film onderscheidt zich alleen van andere historische of mythologische spektakels door de aanwezigheid van Mr. Universe Reeves en die bleek voldoende voor het wereldsucces dat in talloze verwante en vervolgfilms resulteerde en reeksen body-builders naar Cinecittà lokte. Het scenario is van Age, Scarpelli, Ennio de Concini, Pietro Francisci en Gaiao Frattini. Het camerawerk is van Mario Bava.

Attila

1954 | Drama, Avonturenfilm, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1954. Drama van Pietro Francisci. Met o.a. Anthony Quinn, Henri Vidal, Sophia Loren, Ettore Manni en Claude Laydu.

Rond 400 na Chr., tijdens de ondergang van het Romeinse Rijk, worden de buitengewesten vanuit Centraal Azië geterroriseerd en geplunderd door Attila (Quinn) en zijn broer, koning der Hunnen. De wanhopige Romeinen onder keizer Valentino willen vrede sluiten met de koning der Hunnen, die daarop wil ingaan. Maar Attila staat op tegen zijn broer en doodt hem. Onoria (Loren), de zuster van de Romeinse keizer, verleidt Attila en stelt hem voor de macht met haar te delen als hij Rome eenmaal zal hebben veroverd. Hij gaat niet in op haar verraderlijke voorstel en trekt ten strijde. Quinn is zeer geloofwaardig als Attila. Deze spektakelfilm over de barbaarse Hunnenkoning trok een paar jaar na de première opeens hernieuwde aandacht, omdat de rolbezetting inmiddels beroemd was geworden. Hun optreden in deze film kan met de grootste welwillendheid niet veelbelovend worden genoemd.

Sensualità

1952 | Drama

Italië 1952. Drama van Clemente Fracassi. Met o.a. Eleonora Rossi-Drago, Amedeo Nazzari, Marcello Mastroianni, Francesca Liddi en Corrado Nardi.

Een politiek vluchtelinge wordt tewerkgesteld op de boerderij van twee broers die beiden verliefd op haar worden. Teleurgesteld in de één trouwt ze met de ander, met als resultaat dat ze elkaar naar het leven staan. Een voor de jaren vijftig typerend melodrama met Rossi-Drago als aardse femme fatale in het voetspoor van Lollobrigida en Mangano.

La Voce del silenzio

1952 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1952. Drama van Bruno Paolinelli en Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Jean Marais, Daniel Gélin, Cosetta Greco, Frank Villard en Aldo Fabrizi.

In een rusthuis midden in Rome komen mannen tijdens een korte retraite antwoord zoeken op gewetensvragen: een schrijver van misdaadromans heeft indirect de dood van een kind veroorzaakt, een verzetsstrijder heeft niet alleen Duitse tanks maar ook onschuldige voorbijgangers in de lucht laten vliegen, de vrouw van een krijgsgevangene is met een ander getrouwd omdat ze hem dood waande. De priester die hen niet weet te troosten komt in een geloofscrisis. Ondanks flashbacks steunt de film voornamelijk op de erg hoogdravende dialoog en wordt daardoor loodzwaar.

Vulcano

1949 | Drama

Verenigde Staten​/​​Italië 1949. Drama van William Dieterle. Met o.a. Anna Magnani, Rossano Brazzi, Geraldine Brooks, Eduardo Ciannelli en Enzo Stajola.

Magnani kreeg voor haar filmische wraak op STROMBOLI (Rosselini - Bergman) versterking uit Hollywood (Erksine Caldwell schreef de dialoog voor de exportversie), maar het resultaat is een halfslachtig en melodramatisch vluggertje. De vulkaanuitbarsting die plaatsvindt wanneer ook de liefdespassies hun veronderstelde hoogtepunt hebben bereikt, is in kleur gefilmd en wekt daardoor nog meer de indruk erbij gesleept te zijn.

Il Lupo della Sila

1949 | Drama, Misdaad

Italië 1949. Drama van Duilio Coletti. Met o.a. Silvana Mangano, Amedeo Nazzari, Jacques Sernas, Vittorio Gassman en Luisa Rossi.

Een Calabrische bandiet vermoordt de minnaar van zijn zuster. Als het zusje van het slachtoffer volwassen is geworden, wordt ze verliefd op de rechtschapen zoon van de bandiet; ze wekt echter ook de begeerte van de vader. Een bloedig generatieconflict wordt voorkomen door de tante, die alsnog de dood van haar geliefde wreekt. De zorgvuldig gemaakte film geeft een interessante schildering van het banditisme in Calabrië; voor het overige gaat het om een primitief melodrama in de toenmalige Italiaanse stijl.

Fabiola

1948 | Historische film, Avonturenfilm, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1948. Historische film van Alessandro Blasetti. Met o.a. Michèle Morgan, Henri Vidal, Michel Simon, Louis Salou en Massimo Girotti.

Een Gallische gladiator wordt in Rome in de vierde eeuw verliefd op een christenvrouw. Door jaloerse intriganten wordt hij ter dood veroordeeld en zijn geliefde kan hem alleen redden door haar religie af te zweren. Eerste naoorlogse terugkeer tot een van de specialismes van de Italiaanse cinema: het spektakel. Zorgvuldig gemaakt, maar nogal wijdlopig. (De exportversie is maar liefst 70 m korter).

La Porta de cielo

1946 | Drama, Historische film

Italië 1946. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Marina Berti, Maria Mercader, Elli Parvo, Massimo Girotti en Roldano Lupi.

Deze episodenfilm over pelgrims, die per trein naar een bedevaartsoord gaan in de hoop op genezing of verlichting van hun problemen, is noodgedwongen in reportagestijl gemaakt. De film werd later neo-realistisch genoemd, omdat de Duitsers de filmstudio's bezet hadden, zodat de opnamen clandestien op straat werden gemaakt en pas tijdens de bevrijding van Rome door de geallieerden werden voltooid. De religieuze opdrachtgevers waren ontevreden met het resultaat en hielden de vertoning van de film tegen, zodat hij lang verloren is gewaand. Hij is, behalve als filmhistorisch document, ook boeiend door het belang dat De Sica opnieuw hecht aan verantwoordelijkheid voor kinderen.