Willy Trenk-Trebitsch: cast.
Er zijn 5 films gevonden.

Karl May

1974 | Biografie

Duitsland 1974. Biografie van Hans Jürgen Syberberg. Met o.a. Helmut Käutner, Kristina Söderbaum, Käthe Gold, Attila Hörbiger en Willy Trenk-Trebitsch.

Een van de meest ingetogen Syberberg-filmopera's met Helmut Käutner als de schrijver van de beroemde Indianenboeken. Een overtuigend epos in het heimwee naar burgerlijke zuiverheid en een verrassende blik op de schrijver May. Scenario van regisseur Syberberg. Camerawerk van Dietrich Lohmann.

Der Schinderhannes

1958 | Drama, Komedie, Biografie, Misdaad, Romantiek

Duitsland 1958. Drama van Helmut Käutner. Met o.a. Curd Jürgens, Maria Schell, Fritz Tillmann, Christian Wolff en Paul Esser.

Naar het gelijknamige toneelstuk van Carl Zuckmayer. Curd Jürgens speelt 'der Schinderhannes', een soort Duitse Robin Hood, die eind 18de eeuw met de Franse bezetter bakkeleide. Aardig is dat Käutner geen zoetsappige held maakt van deze notoire boef. Der Schinderhannes vindt het bijvoorbeeld heel amusant als twee vrouwen met elkaar op de vuist gaan, hij zoent ongevraagd een Franse dame en jat meteen haar halscollier, en als een portretschilder hem uitnodigt voor hem te poseren, blijkt overduidelijk hoe ijdel hij is. Käutners film zit goed in elkaar, en mocht - gezien de pracht decors en knappe kostuums - kennelijk wat kosten. Mooie muziek van Bernhard Eichhorn.

Ewiger Walzer

1954 | Biografie, Muziek

Duitsland 1954. Biografie van Met o.a. Bernhard Wicki, Lis van Essen, Hilde Krahl, Annemarie Düringer en Gert Fröbe.

Johann Strauss (Wicki) speelt in het zomerpaleis Pavlovsk bij Sint Petersburg en hij wordt hopeloos verliefd op de achttien- jarige Olga (Van Essen), de dochter van kamerheer Gawrinoff (Fr[KA3]obe). Zijn orkest weet hem met een list zo ver te krijgen dat hij afreist. Enkele jaren later ontmoet hij operazangeres Henriette (Krahl), die op het hoogtepunt van haar carrière afscheid van het podium had genomen. Ze heeft grote invloed op de componist en ze haalt hem over de operette Indigo te schrijven. Ze trouwen met en elkaar en na haar dood schrijft de bedroefde componist de beroemde Donau Walzer. De geromantiseerde biografie, uiteraard overspoeld met muziek. Het scenario is van Alexander Lix en Friedrich Schreyvogel naar een idee van Ruth Charlotte Silbermann en Hanns Marschall. Achter de camera stond Franz Koch.

Panik in Chicago

1931 | Misdaad

Duitsland 1931. Misdaad van Robert Wiene. Met o.a. Olga Tschechowa, Hans Rehmann, Hilde Hildebrand, Lola Chlud en Ferdinand Hart.

Deze misdaadfilm gaat over de concurrentiestrijd tussen twee rivaliserende gangsterbendes in Chicago. Wanneer de ene bendeleider vermoord wordt, valt de verdenking op de andere bendeleider (Rehmann). De vriendin van de vermoorde (Tschechowa) gelooft niet dat hij schuldig is en helpt hem te vluchten. Hierbij wordt ze zelf doodgeschoten. De politie ontmaskert tenslotte de danseres Fay (Chlud), die een oude rekening te vereffenen had, als dader. Een teleurstellende film, temeer omdat van de regisseur van DAS KABINET DES DR. CALIGARI (1919) iets veel beters verwacht kon worden. De film is geheel in de studio opgenomen, hetgeen op onaangename wijze aan de kwaliteit van het geluid te merken is. Ondanks alle schietpartijen en twee lijken een saaie film. Ook bekend als PANIK IN DER UNTERWELT.

Die andere Seite

1931 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1931. Drama van Heinz Paul. Met o.a. Conrad Veidt, Theodor Loos, Wolfgang Liebeneiner, Viktor de Kowa en Friedrich Ettel.

Tijdens WO I liggen de Duitsers en Fransen tegenover elkaar in de loopgraven. De jonge Engelse luitenant Raleigh (Liebeneiner) wordt ingedeeld bij kapitein Stanhope (Veidt). Ze kennen elkaar van vroeger. Raleigh is een enthousiast officier, maar zijn grote voorbeeld Stanhope (Veidt) is aan de drank om zijn angst te verbergen. Bij een aanval op de vijandelijke linies sneuvelen vele soldaten en Raleigh (Liebeneiner) wordt met zijn neus op de realiteit gedrukt. Het wachten op de tegenaanval is zenuwslopend. Alle soldaten worden gedood als de Duitsers eenmaal komen. Een uitstekende anti-oorlogsfilm met prachtig spel. Veidt spant de kroon. De film werd uiteraard in 1933 door de nazi's verboden.