Dagmar Jacobsen

Producer

Dagmar Jacobsen is producer.
Er zijn 2 films gevonden.

Annas Sommer

2001 | Drama, Oorlogsfilm

Spanje/Griekenland/Duitsland 2001. Drama van Jeanine Meerapfel. Met o.a. Ángela Molina, Herbert Knaup, Dimitris Katalifos, Rosana Pastor en Agis Emmanouil.

Anna Kastelano (Molina) had een Griekse vader (Katalifos) en een Spaanse, sefardisch joodse moeder (Pastor). Zij is fotografe en journaliste in Berlijn. Toen ze bij een demonstratie ruim dertig jaar geleden foto`s maakte, werd ze door Max Feldmann (Knaup) gered voor het geweld van de oproerpolitie. Sedert die tijd waren zij onafscheidelijk totdat Max veel te vroeg kwam te overlijden. Onlangs heeft Anna als enige nabestaande het familiehuis ge[KA3]erfd op een Grieks eilandje in de Ege[KA3]ische Zee, die Griekenland van Turkije scheidt. Ze gaat er heen met de gedachte het huis te verkopen. Ze opent voor het eerst in jaren de luiken (om de spoken eruit te laten) en bekijkt de meubels, de stoffering en de snuisterijen. In een mand vindt ze foto`s en brieven uit het verleden, van haar vader Leon, moeder Malena en haar in Auschwitz vermoorde grootmoeder. Ze ontdekt dat haar vader, voordat hij haar moeder leerde kennen, de grote liefde gevonden had in een zekere Anna Levi (Skoula). De confrontatie met het verleden en de uitgestorven familieleden maken Anna melancholisch. Amerikanen tonen zich geïnteresseerd in het huis en vragen of er een zwembad bij is, waarop Anna vol emotie en misschien heel onzakelijk, de prijs verdubbelt. In het dorp ontmoet ze een jonge visser, waar ze verliefd op wordt en ze vindt een jeugdvriendin terug. Ze praat in gedachten vooral met Max en haar vader. Tegen de finale besluit Anna met de spoken van het verleden te leven en het huis niet meer te verkopen. Het spel van Molina is mooi en zij wordt steeds mooier naarmate de film voortgaat - de bijrollen zijn goed, in het bijzonder Knaup. Het boeiende scenario van regisseuse Meerapfel is zonder nodeloos sentiment en zij heeft de film zonder effectbejag geregisseerd. Het camerawerk van Andreas Sinanos, die regelmatig voor Theo Angelopoulos werkt, is prachtig.

Abendland

1999 | Drama

Duitsland/Nederland 1999. Drama van Fred Kelemen. Met o.a. Verena Jasch, Wolfgang Michael, Adolfo Assor, Isa Hochgerner en Urs Remond.

In de tijd van de eeuwwisseling van 1999 naar 2000 maken we kennis in een Duits stadje dat nabij de Poolse grens ligt, met de werkloze Anton (Michael) die braaf in de rij staat om te stempelen. Anton raakt echter buiten zichzelf en slaat een ambtenaar met de kop tegen de muur. Dan zien we hem met Leni (Jasch), die als strijkster in een wasserij de kost verdient. Ze bedrijven de liefde zonder emoties. Leni geeft Anton een bankbiljet, groot genoeg voor een eenzame kroegentocht. Houden Anton en Leni van elkaar of betaalt ze hem? We zullen het nooit precies weten, maar beiden beleven een vreugdeloze nacht zonder dialoog. Het scenario van regisseur Kelemen vormt geen hecht verhaal en zijn camerawerk is een verzameling van troosteloze gedeprimeerde beelden uit de voormalig DDR. De mensen zijn zo miserabel dat een stel schoften, die Anton mishandelen in een treincoup[KA1]e, gewoon tegenover hem blijven zitten, omdat ze niet verwachten dat Anton iets zal terugdoen. Deze humorloze film die slechts door een enkeling uit de verste uithoeken van onze aarde (de Gouden Driehoek in Thailand) werd gewaardeerd, ging geheel onopvallend in de voorvertoning op het filmfestival van Rotterdam, om daarna roemloos te verdwijnen en op te duiken bij de omroep, die niet begrepen had dat regisseur Kelemen deze onverteerbare film had meegefinancierd. Kelemen had in 1994 de als pretentieus bekend staande film FATE gedraaid, die nog veel pretentieuzer is. Zonde van het kijkgeld en de toch al zo krappe budgetten. Andreï Tarkovsky adepten zullen ons tot in lengte van dagen over dit oordeel vervloeken.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Dagmar Jacobsen op televisie komt.

Reageer