Georges Asselin: camera.
Er zijn 3 films gevonden.

La maternelle

1933 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1933. Romantiek van Jean Benoît-Levy, Marie en Jean Benoit-Levy. Met o.a. Epstein, Madeleine Renaud, Alice Tissot, Paulette Elambert en Sylvette Fillacier.

Een met veel inzicht en begrip gemaakt drama over het lot van minder bedeelde in een dagverblijf op Montmartre. Het gaat over de angst en verwarring van de kleine Marie Coeuret (Elambert) en de steun die ze zoekt bij Rose (Renaud). Marie krijgt extra aandacht van Rose, maar als zij gaat trouwen met Dr. Libois (Debain), voelt Marie zich verraden. De film laat zien hoe kinderen indrukken verwerken, en dat heeft niets aan actualiteit ingeboet. Het scenario regisseur Benoît-Lévy en mederegisseuse Epstein naar de roman Leon Frapie. Het camerawerk is van Georges Asselin. Mono.

Boudu sauvé des eaux

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Jean Renoir. Met o.a. Michel Simon, Charles Granval, Sévérine Lerczinska Lerczinska, Marcelle Hainia en Jacques Becker.

Édouard Lestingois, boekhandelaar aan de Quai de Conti in Parijs, redt clochard Boudu nadat deze van de Pont des Arts in de Seine is gesprongen. Vanaf het moment dat de levensmoede straatschuimer weer bij zijn positieven is ('Ben ik dood?') en bij monsieur en madame Lestingois zijn intrek neemt, loopt het huishouden gestaag uit het roer. Klassieke zedenkomedie met een briljante Simon als Boudu, en de aloude levensles: sommige individuen zijn individueler dan anderen. Naar het theaterstuk uit 1919 van René Fauchois, die de ruimhartige boekhandelaar ook zelf op de bühne speelde, tegenover Simon.

Dans la nuit

1929 | Drama

Frankrijk 1929. Drama van Charles Vanel. Met o.a. Charles Vanel, Sandra Milowanoff en Sandra Milovanoff.

Door een explosie krijgt een arbeider (Vanel) een misvormd gelaat. Hij draagt een masker om zijn medemens niet af te schrikken. Zijn vrouw (Milowanoff) walgt zo van hem, dat ze er een minnaar op na gaat houden. Deze zet op een keer voor de grap een zelfde masker op. Daarbij wordt hij verrast door de bedrogen echtgenoot. Ze raken slaags en een van hen sterft. Als de vrouw de man helpt het lijk te verdonkeremanen, is de gemaskerde die is blijven leven, niet degene die ze gehoopt had! Toch is het einde van de film niet bitter (er komt een verzoening) of negatief (de slechte moraal wordt gestraft), want anders had de censuur deze prachtige draak indertijd verboden. In 1983 heeft de Cinémathèque française deze zwijgende film in volle glorie gerestaureerd. Wat hedentendage opvalt zijn de royale tableaux, de fraaie close-ups en de zeer verzorgde enscèneringen. Het scenario is van regisseur-hoofdrolspeler Vanel. Het camerawerk is van Georges Asselin.