Maurice de Canonge: regie en cast.
Er zijn 10 films gevonden.

Interdit de séjour

1954 | Misdaad

Frankrijk 1954. Misdaad van Maurice de Canonge. Met o.a. Claude Laydu, Joëlle Bernard, Daniel Cauchy, Paul Frankeur en Michel Piccoli.

Om zijn liefde voor een prostituée doet een diamantsorteerder mee aan een overval en wordt daarbij gearresteerd. Na zijn celstraf mag hij niet meer in Parijs komen, maar hij zoekt toch zijn vriendin op. De politie dwingt hem dan verklikker te worden, waardoor hij gedood wordt door gangsters. Deze zelfkant-thriller valt duistere politiepraktijken aan, maar scenario, regie en spel geven daar bar weinig overtuigingskracht aan.

Les Deux gamines

1950 | Familiefilm, Drama

Frankrijk 1950. Familiefilm van Maurice de Canonge. Met o.a. Josette Arno, Marie France, Léo Marjane, Suzy Prim en Jean-Jacques Delbo.

De dochtertjes van een zangeres en een gangster worden eerst op een internaat en vervolgens bij hun grootvader ondergebracht, maar lopen steeds weg. De drama's die zich bij de ouders afspelen en een ernstige ziekte bij een van de kinderen lijken hopeloos, maar er komt toch een happy-end. De kinderen acteren spontaan en met een laconieke voortvarendheid, zodat alle sentimentele wendingen in het verhaal toch nog amusant werken. Verder een middelmatige film in elk opzicht.

La Bataille du feu

1949 | Drama, Documentaire, Oorlogsfilm

Frankrijk 1949. Drama van Maurice de Canonge. Met o.a. Nicole Maurey, Noëlle Norman, Gabrielle Fontan, Viviane Gosset en Marguerite Ducouret.

Deze film, half documentaire, half fictie, laat op levendige wijze het leven en de daden van brandweerlieden zien. Om en om in een dorp waar dat eerder grappig dan dramatisch is, in de Parijse kazernes waar meer het dramatische aspect telt en, ten slotte, gedurende de oorlog, waarbij we getuige zijn van ware heldendaden. Een fatsoenlijk geregisseerde situatieschets, waar geen talent bij kwam kijken, maar waarvan het documentaire aspect interessant blijft.

Dernière Heure, édition spéciale

1949 | Mysterie, Misdaad, Komedie

Frankrijk 1949. Mysterie van Maurice de Canonge. Met o.a. Odette Joyeux, Marguerite Pierry, Jany Vallières, Paul Meurisse en Pierre Dac.

Tweede bewerking van de roman [KL]L`Epouvante[KLE] van Maurice Level (door dezelfde De Canonge in 1936 verfilmd onder de titel A MINUIT LE 7). Er is niets verschrikkelijks in de film waarin het tragi-komische avontuur verteld wordt van een journalist die een zogenaamde misdaad op zo'n manier nadoet dat hij in zijn eigen val loopt, aangeklaagd en schuldig gevonden wordt. Gelukkig loopt alles goed af. Deze film heeft veel te danken aan het spel van Meurisse en Joyeuse.

Erreur judiciaire

1948 | Misdaad

Frankrijk 1948. Misdaad van Maurice de Canonge. Met o.a. Michèle Alfa, Lucienne Le Marchand, Agnès Laury, Irène Strozzi en Jean Davy.

Een onbedoelde persiflage op de film noir van die tijd. Een speels en duivels wezen ruïneert haar echtgenoot, een bankier, en drijft hem tot zelfmoord. Ze laat zich in met twee misdadigers van wie zij er één laat ombrengen, terwijl een ongelukkige kassier de verantwoordelijkheid voor de misdaden op zich neemt. Waarom zo ver gezocht? Het resultaat van een wedstrijd tussen journalisten en publiek, met als opdracht het plot verder uit te werken, na het eerste deel te hebben gezien. Deze opzet is dus niet voor herhaling vatbaar!

Un Flic

1947 | Oorlogsfilm, Misdaad, Film noir

Frankrijk 1947. Oorlogsfilm van Maurice de Canonge. Met o.a. Suzy Carrier, Michèle Martin, Gaby Bruyère, Yvonne Yma en Palmyre Levasseur.

Een lid van een politiefamilie gaat op het slechte pad vanwege de liefde van een vrouw en pleegt een mislukte overval waarbij hij het leven laat. Het scenario van Jacques Companeez is sterk maar conventioneel en de film - misschien de beste van Maurice de Canonge - mag gezien worden vanwege de zowel nauwkeurige als gruwelijke schildering van de Bevrijding van Parijs gezien van het Hoofdbureau van politie evenals opmerkelijke spelprestaties, met name van Coëdel in de rol van inspecteur Renaud. Daarbij moet men ook niet de decors van Robert Dumesnil vergeten die haast niet realistischer konden.

Le Dernier métro

1945 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Maurice de Canonge. Met o.a. Gaby Morlay, Mony Dalmès, Alexandre Rignault, Fernand Fabre en Maurice Baquet.

Een ongeïnspireerde maar waarheidsgetrouwe verfilming van de roman van Tristan Bernard Mathilde et ses mitaines. Het boek is in dit geval zeker beter dan de film. De regisseur heeft duidelijk veel lopende band-werk gemaakt. Gelukkig is het scenario van hoog niveau, net als de acteerprestaties.

Mission sp[KA1]eciale (1[KA2]ere [KA1]epoque: L`espionne, 2e [KA1]epoque: R[KA1]eseau clandestin)

1940 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1940. Oorlogsfilm van Maurice de Canonge. Met o.a. Jany Holt, Elisa Ruis, Liliane Valais, Nathalie Nattier en Jean Davy.

Een groots epos over de heroïsche rol, die commissaris Chabrier van de overgave in mei 1940 tot de Bevrijding speelde. Alle ingrediënten zijn aanwezig: de spionnen, het ondergronds verzet, de martelingen, de arrestaties etc. Een karikaturaal geheel met veel volk en vanzelfsprekend niet van simplisme ontbloot. Een sterk verouderde situatieschets.

Grisou

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Maurice de Canonge. Met o.a. Pierre Brasseur, Aimos, Madeleine Robinson, Odette Joyeux en Lucien Galas.

Bewerking van een toneelstuk van Pierre Brasseur en Marcel Dalio. Een film die het vooral van zijn goede bedoelingen moet hebben - het neerzetten van de arbeiders aan de basis in de jaren dertig - dan van het resultaat. Wel erg romantische tekening van het mijnwerkersmilieu, inclusief de onvermijdelijke mijnramp.

Un de la Montagne

1934 | Drama, Avonturenfilm, Romantiek

Zwitserland​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1934. Drama van Serge de Poligny en René Le Hénaff. Met o.a. Gustav Diessl, Simone Bourday, Louis Gauthier, Léon Bélières en Jean Toulout.

Om de klanten van een hotel, dat door een lawine bedreigd wordt, te redden, beklimt een berggids voor de eerste keer de oostelijke wand van de Monte-Verita. Hij slaagt in deze onderneming. Dit is het hoofdthema van deze film die de minder belangrijke conflicten goed weet te plaatsen als verzwaringspunten van het scenario en om het een theatraal tintje te geven. Ondanks de fouten, is het geheel van goede kwaliteit, vooral in de geweldige buitenscènes met mooi camarawerk van Otto Martini. Er is gelijktijdig een Duitse versie gemaakt met een andere regisseur en andere acteurs.